Nytt moderkort, vad händer med windows?

Permalänk

Nytt moderkort, vad händer med windows?

Har googlat runt mycket på om Windows kommer stanna kvar efter en uppgradering utav moderkort och svaret brukar oftast vara nej eller lite halvt skeva som ingen vet om det funkar eller inte. Då är min fråga såklart om det finns någon lösning på detta "problemet" eller om windows stannar kvar? Skulle gärna behöva ett svar snabbt då mina nya komponenter kommer inom ett par dagar. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kommer med största sannolikhet behöva ringa till Microsoft och återaktivera Windows. Detta är en automatiserad process så du behöver inte prata med någon person.

Permalänk
Hedersmedlem

Vadå "stannar kvar"?

Permalänk
Medlem

Hej

Bara att testa.

Om du redan har bytt: Starta datorn och ge Windows rejält med tid att komma igång. Att skrivbordet visas räcker inte. All hårdvara kommer att avistalleras och återdetekteras för att installeras. Det kan ta tid (15-20 min) och om inget "mer" händer så välj reboot.
Starta om ett antal gånger så här. Men kolla så att du har nätverkskort/internet, annars kan ju inte Windows ladda ner drivisar själv. I så fall hjälp till med en USB med nätverksdrivrutin. (nedladdad före eller via annan dator/kompis?)

Om du inte bytt än: ladda ner moderkortsdrivrutiner till nya MB och ovan drivrutin för nätverkskort om du kör separat kort. Spara detta på en USB.
Gå sedan in i enhetshanteraren och avinstallera alla enheter. GFX/ljud/NIC > stäng av datorn.
Byt MB och starta sedan. Om datorn startar som den ska så kommer det som händer i första fallet även ske här men i lite mindre omfattning.
Följ det övre stycket. Använd din USB om du ser att Windows inte fixar MB-drivrutinerna efter omstart.

lycka till.

Permalänk
Medlem

Registrera din nuvarande licens till ditt Microsoftkonto. När du uppgraderar kan du sedan koppla in din HDD/SSD och det kommer att stå "aktivera Windows i inställningarna" i det högra nedre hörn. Logga sedan in( min dator gjorde det automatiskt eftersom det vara samma hårddisk som innan) på microsoftkontot och din licens bör återaktiveras vilket den gjorde för mig.

Gjorde detta för 3 dagar sedan och det fungerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@guineapig: Gjorde det för 10 dagar sedan. Inga omaktiveringar behövdes men det underlättar om du endast byter MB och har ett Microsoft konto

Windows 1607 ger möjlighet att permanent registrera dina konton på olika datorer/plattor/phönes i molnet. Bra feature.....rekommenderas!!
Du kan fortfarande efter det välja lokalt login om microsoft-konto login avskräcker.
Perfa den dag din dator kraschar och du bytar alla deler och står där med en oaktiverad nyinstallation.

Permalänk

byte moderkort och behövde då återaktivera windows det gör du enkelt genom att skriva in slui4 i "Kör" och ringer numret som står där och skirver sedan in kontroll sifforna som du ser på skärmen

Visa signatur

Corsair 450D, i7 4790K, ASUS Z97-A, SAMSUNG 850 EVO 250GB, CRUCIAL BALLISTIX SPORT 8GB 1600MHZ, EVGA G2 750W, ASUS STRIX GTX 970, WD Blue 1TB

Permalänk

@Elloy: Har länkat min licens till mitt microsoft-konto så då antar jag att det fungerar, tack för bra svar!

Permalänk
Medlem

Ska också uppgradera hela datorn (moderkort + processor + ram) hoppas det funkar att registrera licensen på microsoft-konto, tänkte köra en ren installation, från en USB-sticka, funkar det även då?

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

Det ska det göra. För att vara helt säker kan du använda Microsoft-konto på den gamla datorn innan du sonika stänger av den och uppgraderar den.

Sedan installerar du en ny Windows och när du loggat in första gången efter alla uppstarter så ändrar du inloggningstyp till Microsoft-konto.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Det ska det göra. För att vara helt säker kan du använda Microsoft-konto på den gamla datorn innan du sonika stänger av den och uppgraderar den.

Sedan installerar du en ny Windows och när du loggat in första gången efter alla uppstarter så ändrar du inloggningstyp till Microsoft-konto.....

Härligt ska ta och testa när jag kommer hem!

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2