Software Installation Suites?

Permalänk
Medlem

Software Installation Suites?

Tjena,

Tänkte kolla om någon här hade erfarenhet med någon programvara för Windows där man kan lägga upp installations profiler för användare (som är kopplade genom AD).
Detta är då tänkt till kontorsmiljö och då jag inte har erfarenhet med detta skulle jag gärna höra förslag

Tanken är då att igenom det här verktyget kunna lägga upp exempelvis en profil för Ekonomi där det ska finnas installationer tillgängliga för ett tiotal program och sedan ha andra skräddarsydda profiler beroende på avdelning.

Har inte hunnit researcha det här, kan någon peka mig i rätt riktning?

Tack på förhand

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du bör titta på Windows deployment. Lätt att "deploya" (Installera över LAN) och "syspreppa" (System preparation)
Finns i Windows Server alt standalone (Windows 10 ADK)

Ett alternativ är att du helt enkelt använder en ensam dator, installerar Windows med tillhörande mjukvara för varje avdelning och kör sysprep på den och fångar mha Imagex och döper den filen till Install.wim, lägg sedan över på ett eget usbminne med resten av installationsfiler och märk.

OneOne har en fin guide här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1242340-faq-installatio...

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur många användare du supportar och vilken flexibilitet man vill ha.

SCCM är den stora draken. Mest flexibel och ger dig mest koll. Du kan applicera program dels vid nyinstallation samt finns där en agent som uppdaterar och lägger till/tar bort program enligt hur du styr i SCCM.

Alternativ två är MDT. Även här gör man task sequences och kan få saker installerade beroende på vilken som ska ha datorn men nackdelen vad jag förstått det är att det inte uppdateras paket under datorns livscykel, allt ställs vid första installationen.

Sista är grupp policy, GPO. Det är inbyggt i AD och du kan där skicka ut msi-paket till olika grupper. Programmen appliceras vid omstart av datorn.

De två sistnämnda kan kombineras. Sedan för att köra images behöver du en volymlicens, räcker med en så länge du har samma Windows i OEM när datorn köptes om jag fattat rätt.

De lösningar jag pratar om är Microsoft, men det finns en del konkurrerande lösningar. Kan dock inga i huvudet

Permalänk
Medlem

@jocke92:
Tack för svar!

Ja antalet användare/datorer är mellan 70-90st, det är inget högt antal men jag känner att det är dags att införa något som underlättar installationsprocessen. Antingen att efter OS installation att användarna själva bara klickar "Install" i någon applikation där samlingen av programvaran vi har finns eller alternativen som du pratar där man kan "deploya" profiler med samlingar av programvaror.

Har tittat lite på dem ovannämnda, tack igen.

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad har ni för märke på era datorer ? Kör ni Dell så kan ju Kace vara ett alternativ, typ som SCCM. Fast utvecklat av Dell, betydligt billigare också. Där kan du deploya program, sköta installationer, asset-manager m.m