Kan inte göra en ren installation utav Windows 10

Permalänk

Kan inte göra en ren installation utav Windows 10

Jag har precis bytt moderkort, CPU, RAM och den fungerar rätt bra. Men nu efter bytet kan jag inte göra en ren installation utav Windows. Har provat allt men det står bara "Det gick inte att återställa datorn". Undrar då om det finns någon lösning på problemet. Tack på förhand!

Permalänk

Finns det inget alternativ "utför en ren installation"? Annars kan man gå in på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10/ . Du laddar ner programmet, öppnar det. Du skriver in din windows produktnyckel (om de frågar efter den) sedan trycker installera/ladda ner och väljer installera på ett usb minne om du har ett. Sedan när allt är klart så ändrar du i bios så att datorn bootar från ett usb minne. Sedan när du har fått upp programmet så ska det finnas ett alternativ "utför en ren installation av windows 10".
Det kanske finns ett bättre sätt men detta vet jag iaf.

Permalänk
Medlem

Misstänker att din windows är OEM (windows var färdiginstallerat vid köp av datorn).

Saxat från MS:

OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

Permalänk
Skrivet av pege75:

Misstänker att din windows är OEM (windows var färdiginstallerat vid köp av datorn).

Saxat från MS:

OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

Hum, har själv varit med om detta på windows 7 och då brukar det vara en ruta i högra hörnet där nere på skärmen som säger något liknande "windows är inte aktiverad".

Permalänk

@alfonsg00: Det stod det ett tag men nu står det att jag inte har en giltig licens inne i "inställningar"

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn fungerade ju galant, skall du ändå installera om?

Skrivet av ImKronblom:

Jokes on you Andreas, funkar galant utan att installera om det, bara drivers som behövs laddas ner nu sen funkar det, tack för alla svar även om det bara var jag som var idiot, hare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jo det fungerar men vill ändå ta bort allting, tänkte börja om på nytt. Datorn i sig fungerar det är bara att jag har så mycket skit på datorn

Permalänk

@ImKronblom: Hum, du har ingen annan produktnyckel tex från en gammal datorn med windows 7 eller liknande som du kan använda?. Jag själv köpte en windows 7 kod från ebay för under 50kr och den funkar galant, tom med direktinstallation med windows 10.

Permalänk
Medlem

Låter spontant som om du inte bootar från rätt media om du vill göra en nyinstallation. Låter som om den bara bootar på den gamla installationen från hårddisken.

Välj att starta från usb/dvd i bios så borde du kunna göra en nyinstallation och rensa allt.

Permalänk

Nu har jag installerat Windows 7 istället och kör allt från noll, känner mig mer bekväm där också. Kan nog uppgradera senare

Skickades från m.sweclockers.com