Windows 10 Creators Update lägger till möjligheten att skjuta upp uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@Paddanx: Jag har aldrig varit med om att Windows 10 helt plötsligt startar om din dator när du tex spelar, sitter och surfar eller liknande.

Det som däremot skett är att kommit upp en notis om att uppdateringar installerats och den frågar om du vill starta om eller inte, väljer du nej så gör den det automagiskt senare, i 99,99% av fallen nattetid när folk sover.

En Windows 10 installation lär sig om vilka tidpunkter du använder datorn, oftast så är det tidiga mornar innan skola/jobb, sedan eftermiddag/kväll efter densamma och då fungerar det väldigt bra att starta om automagiskt dagtid eller nattetid.

Det är inte Microsofts fel att vissa använda klickar "ja" på varenda notis som dyker upp på skärmen.

Skrivet av ClintBeastwood:

Du menar detta?
https://s30.postimg.org/53v2yj1z5/image.png
Det kanske bara är när man har pro>?

Jag har nog aldrig varit med om en omstart när jag använder datorn. Har förvisso pro-versionen så det kanske är därför.

Jag har varit med om det när jag satt o spelade...
Tidigare innan så har jag suttit o skrivit saker på tex Sweclockers... man måste på dass, och när man kommer tillbaka gör den uppdateringar. Och allt man skrev... poff väck.

Tryckte inte ja, tryckte ingenting... Spelet bara stängdes och sen stod den och installerade uppdateringar, så ingen chans att stanna något heller. Efter detta så har jag WU avstängt tills jag anser att jag har tid att patcha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har varit med om det när jag satt o spelade...
Tidigare innan så har jag suttit o skrivit saker på tex Sweclockers... man måste på dass, och när man kommer tillbaka gör den uppdateringar. Och allt man skrev... poff väck.

Tryckte inte ja, tryckte ingenting... Spelet bara stängdes och sen stod den och installerade uppdateringar, så ingen chans att stanna något heller. Efter detta så har jag WU avstängt tills jag anser att jag har tid att patcha den.

Ja, det där är ju absolut inte någonting som ska hända oavsett om man har enterprise eller home. Jag är helt med på att dom tycker att det är en bra idé att tvinga på vissa uppdateringar men man ska ha tid på sig att installera dom själv och datorn ska inte starta om sig själv. Även om man är AFK flera timmar så kan det finnas flikar och andra saker som man inte sparat. Alla gånger man lämnar datorn vet man inte om man är borta 5 minuter eller 5 timmar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om automatiska uppdateringar och omstarter medan jag jobbar. Vet inte vad folk gör för fel för att lyckas med det (Enterprise).

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Mycket välkommet faktiskt. Kan tycka att det många gånger blir lite "in your face" med updates så här långt i W10. Kul att försöker bättra på det om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det drabbar dock inte bara dig själv om din dator är sårbar på nätet, utan det drabbar alla (DDoS-attacker, botnets och liknande). Det är som man skulle låta alla välja själv om de vill besiktiga bilen eller köra trafikosäkert. "Varning, dina bromsar fungerar inte. Vill du ignorera detta och riskera att personen framför får whiplash-skador?". Bara att skjuta upp uppdateringarna i 35 dagar ökar risken väldigt mycket, eftersom säkerhetshålet då är välkänt och dokumenterat, och vem som helst kan utnyttja det.

Så jag tycker faktiskt att kritiska säkerhetsuppdateringar ska vara obligatoriska för alla utom Enterprise-användare, som har en IT-avdelning som är kompetent nog att hantera IT-säkerhet. Däremot är det som sagt bara de faktiska säkerhetsuppdateringarna som bör vara obligatoriska.

Ja, det kan jag köpa. Har inget emot säkerhetsuppdateringar, men de borde ändå vara ett val i mina öogn, kunde väl krävt att man ringer MS och ber om en kod eller något för att deaktivera det hela.

Men jag är emot tvingande av uppdateringar som t ex Annivarsary update som förstörde en massa saker. Blev själv tvungen att ominstallera hela burken eftersom den inte gick att använda längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tänkte det samma. Men klart de inte kan åsidosätta säkerheten hur som helst.

Det är väl det viktiga egentligen, även om det säkert skapar en del huvudvärk för folk att man kommer kunna köra olika builds. Jag tycker det är ett märkligt resonemang. Jag tror att Microsoft i slutändan hade gjort bättre i att testa sina uppdateringar noggrannare före släpp än att låte folk avstå dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft UI team måste väl ändå nån gång inse att 2-4% av användarna är synskadade (kan vara långt fler) och skippa den här satans "platttrenden". Ingen offerkofta på, men för hellvete ska alla synskadade tvingas köra gamla OS bara för att microsoft tycker platt är coolt. Konkurrens ftw.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Haha, en sådan ofrivillig omstart drog igång på en föreläsares dator halvvägs genom föreläsningen. Föreläsarens reaktion var också klockren. "I hate windows... I guess we'll have a short break now..." (som i slutändan inte var särskillt kort alls x) )

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan så man vill att det ska inträffa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt folks allmänna upprördhet av W10s uppdateringar. Kör Pro på alla mina datorer och har aldrig råkat ut för att omstarter sker när jag inte vill. Kanske är det annorlunda i Home-versionen?

Tycker personligen (aningen själviskt) att det bara är bra att folk som inte har en aning vad det handlar om blir tvingade att uppdatera. De få fan leva med att datorn startar om ibland. Positivt för alla som använder internet...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag älskar verkligen när Win10 uppdaterats utan min vetskap och startat om datorn, jag är extra förtjust när jag har glömt att koppla ifrån min Forcefeedback-ratt men ställt den på golvet och gått och lagt mig för att sen när man vaknat upptäckt att ratten ligger som en död bläckfisk på golvet och datorn balanserar på skrivbordskanten.

Man kan tycka att MS borde ersätta användare som eventuellt får sina system skadade på liknande sätt. hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 10 Home = För Svenssons som oftast bara kan starta en webläsare och appar, där passar automagiska uppdateringar perfekt.
Windows 10 Pro = För de lite mer tech savvy, du har även mer möjligheter att ställa in gällandes uppdateringar.
Windows 10 Enterprise = För power users.

Så vill du ha full kontroll så är det Enterprise du skall ha.

Enterprise är snarare för företag/volymlicenser och pirater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Microsoft UI team måste väl ändå nån gång inse att 2-4% av användarna är synskadade (kan vara långt fler) och skippa den här satans "platttrenden". Ingen offerkofta på, men för hellvete ska alla synskadade tvingas köra gamla OS bara för att microsoft tycker platt är coolt. Konkurrens ftw.

Jaså? Spontant hade jag trott att simpla 2d ikoner hade varit lättare för synskadade, men jag kanske är helt ute och cycklar? Har du lite exempel på vad som är bra/dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillade windows defender. Men nu då det är security essentialsmed annat namn.
"Windows Defender-relaterade sådana kommer fortfarande installeras" inte mitt te.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Bra att dom bara kan skjuta upp uppdateringar i 35 dagar, och den ändå installerar säkerhetsuppdateringar.

Hemskt med folk som kör Internet Explorer 8 och håller tillbaka webben så att webbutvecklare måste skriva gammal tråkig kod eller använda polyfills, och inte kan arbeta bekvämt med modern teknik.

Hemskt med folk som blir infekterade med malware och sedan deltar i DDoS attacker som sänker tjänster som jag nyttjar.

Folk som har infekterade datorer och gamla opatchade datorer med säkerhetshål borde smiskas och bannlysas från internet. Åker du med en trasiga lyktor eller bromsar som inte funkar på bilen så kan du bli av med körkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Clint Eastwood:
För mig är det allt eller allt. Jag har stängt av allt men ändå så ska den uppdatera var och varannan dag.

Det går att stoppa uppdateringarna redan. Tröttnade på att datorn styrde över mig, och inte jag över datorn. Forskade lite och det går som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte x570 Aorus pro, Ryzen 5900x, Asus rtx 3080 tuf OC, Corsair mp600 1TB, Fractal design ion 860 platinum, 32GB g skill 3600mhz, Phanteks p500a case.

Permalänk
Medlem

Mest störiga är ju när man går ifrån datorn, inte märker att den tuggar in en uppdatering, och sen ska man snabbt stänga av datorn för att stoppa ner den i väskan och gå till jobbet. Jodå, då vill den installera uppdateringar i 20 minuter, trots att man har SSD. Tur ändå med SSD så man kan gå med den påslagen i väskan utan att någon hårddisk pajar.

En kompis till mig har fått sluta använda Windows då hans filserverburk (han kör Pro, inte Enterprise) som han kör diverse VPN-grejer på har startat om automagiskt. Windows stängde ner VPN-programmet innan det stängde ner hans övriga nätverksprogram, vilket lämnade hans dator öppen en liten stund. Inte heller är automagisk omstart så trivialt att få till, om allt ska startas i rätt ordning. Nåja, det gick ju bra för honom att gå tillbaks till Windows 7, det var smidigare än att härja för mycket med tredjepartsprogram, ändra i registret, och allt som nu krävdes för Windows 10.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trams/§1.6)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Förstår inte riktigt folks allmänna upprördhet av W10s uppdateringar. Kör Pro på alla mina datorer och har aldrig råkat ut för att omstarter sker när jag inte vill. Kanske är det annorlunda i Home-versionen?

Tycker personligen (aningen själviskt) att det bara är bra att folk som inte har en aning vad det handlar om blir tvingade att uppdatera. De få fan leva med att datorn startar om ibland. Positivt för alla som använder internet...

Håller med dig helt. Har aldrig heller råkat ut för detta på någon dator i huset (kör Pro).

För er med problem, kör ni Home?.

Permalänk
Medlem

För oss med Pro-versionen och lite mer än grundläggande kunskap så har detta aldrig varit något problem.

Har dock själv endast gjort ändringarna på två datorer här hemma. De har uppdaterats nu, men manuellt via WSUS offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du menar detta?
https://s30.postimg.org/53v2yj1z5/image.png
Det kanske bara är när man har pro>?

Jag har nog aldrig varit med om en omstart när jag använder datorn. Har förvisso pro-versionen så det kanske är därför.

Jo, det var märkligt med den där föreläsarens dator som citerades tidigare...

Har hållt massor av presentationer de senaste 20 åren på Windowsdatorer, och aldrig råkat ut för det - inklusive på Windows 10.

Kanske föreläsaren körde med hemversionen av Windows på sin jobbdator, eller SBS?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Känns smidigare att blockera hela Windows Update via hosts. Litar inte det minsta på Microsoft och deras skönmålning av sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Känns smidigare att blockera hela Windows Update via hosts. Litar inte det minsta på Microsoft och deras skönmålning av sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar högst tveksamt att köra Windows öht om det är din syn på det, ännu värre utan säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Verkar högst tveksamt att köra Windows öht om det är din syn på det, ännu värre utan säkerhetsuppdateringar.

Det fina i kråksången är att jag inte använder Windows. Microsoft produktlinje och säkerhet är tyvärr inte något jag (och många andra) anses synonymt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Är ju bara att blockera nätverkstrafik för uppdateringar och reklam. Detta ändras dock mellan uppdateringar så man får köra en VM med win 10 där allt tillåts/uppdateras och bygga regler på det man ser, fungerar ypperligt speciellt om man ska hantera en större mängd datorer.

Det är på grund av folk som dig som Microsoft gjorde om update systemet till att börja med.

Det är alltid en jävla massa gnäll på att man inte kan välja uppdateringar själv, men jag har en känsla av att 90% av de som gnäller är folk som slog av Windows Update och sedan var sårbara för vart enda jävla säkerhetshål i Windows som patchats de senaste 5 åren...

Permalänk
Medlem

Jag vill självklart ha alla updates. Att stänga av Windows Update är ju bara puckat. Men jag vill kunna styra NÄR uppdateringarna ska installeras. Jag vill kunna vänta med att installera dom i någon dag om jag inte kan just då när Windows vill. Sedan hatar jag att Windows automatiskt startar om sig vid uppdateringar. Jag gillar inte gå ifrån datorn för att senare se allt avstängt.

Så detta löser inte ett skvatt för mig. Fortfarande fel lösning på fel problem.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Sedan hatar jag att Windows automatiskt startar om sig vid uppdateringar. Jag gillar inte gå ifrån datorn för att senare se allt avstängt.

Hade just detta problem jag också (att komma tillbaka till datorn som gjort långa beräkningar under ett par dagar, bara för att se att den startat om och gjort allt om intet).

Detta löste omstarterna för mig, har inte skett automatiskt vad jag vet sedan dess (ett par månader, då JAG själv fått planera omstarterna, precis som jag vill ha det): http://winaero.com/blog/how-to-permanently-stop-windows-10-reboots-after-installing-updates/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Hade just detta problem jag också (att komma tillbaka till datorn som gjort långa beräkningar under ett par dagar, bara för att se att den startat om och gjort allt om intet).

Detta löste omstarterna för mig, har inte skett automatiskt vad jag vet sedan dess (ett par månader, då JAG själv fått planera omstarterna, precis som jag vill ha det): http://winaero.com/blog/how-to-permanently-stop-windows-10-reboots-after-installing-updates/

Nice Tack för tipset! Jag ska prova de!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Microsoft UI team måste väl ändå nån gång inse att 2-4% av användarna är synskadade (kan vara långt fler) och skippa den här satans "platttrenden". Ingen offerkofta på, men för hellvete ska alla synskadade tvingas köra gamla OS bara för att microsoft tycker platt är coolt. Konkurrens ftw.

Är inte synskadad men håller med eftersom deras nya GUI stuk är gräsligt IMO. Men bara att vänta ett år eller två så är platt helt plötsligt "ute" och de kommer att gå tillbaks till det gamla - ie nya

Permalänk
Medlem

Jag har inget imot automatiska windows uppdateringar. Vill bara inte windows installerar drivrutiner så fort jag ansluter en enhet det vill jag ha kontroll över själv.... Hoppas det alternativet kommer i uppdateringen får då går ja över till 10an igen!

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Är inte synskadad men håller med eftersom deras nya GUI stuk är gräsligt IMO. Men bara att vänta ett år eller två så är platt helt plötsligt "ute" och de kommer att gå tillbaks till det gamla - ie nya

Jag gillar den nya avskalade men tydliga formgivningen starkt. Tycker även om nya iOS. Inte så mycket för onödig 3D-grafik och snurrande animationer, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/