Byta ut tv mot stor bildskärm (slippa Radiotjänst)

Permalänk
Inaktiv

Jag är lite skeptisk till Swedx, då det känns så "scam"-igt med en tveksamt designad hemsida och försäljning av "egna" skärmar. Men de har ju fått mycket bra omdömen ... Någon här som kan intyga att det är bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Radio finansieras också via avgiften, betyder det att man borde betala TV-licensen om man har en radio?

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Kanske, men det är man inte skyldig att göra i alla fall.

Nej precis. Men det är man inte om man använder svtplay heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Radio finansieras också via avgiften, betyder det att man borde betala TV-licensen om man har en radio?

Är väl inte lika självklart eftersom det inte är "tv-material". På play är det ju samma saker som via marksänd tv. Men jag kan nog se att man kan bidra även om man bara har radio.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vi kunna återgå till trådens egentliga fråga? TV-licensen finns det säkert andra trådar för.

Har någon erfarenhet av SwedX-skärmar eller såna skärmar som LG, Philips, BenQ, med flera marknadsför som skylt-/business-skärmar? Den tilltänkta användningen är alltså film och konsolspelande.

Permalänk
Rekordmedlem

Swedx använder paneler som sorterats bort i kvalitetskontrollerna av den ursprungliga kunden, det är det som gör att de är billigare men de har alltså nått mer eller mindre allvarligt fel på panelen, exakt vad skiljer mellan olika exemplar men Swedx har tex en pixelpolicy som tillåter betydligt mer fel än det normala och det kan ju även finnas olika fel på belysningen.
De bygger alltså med sämre paneler och säljer billigare prylar med betydligt större spridning i bildkvalitet än vad originalbeställaren av panelen vill göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon279876:

Skulle vi kunna återgå till trådens egentliga fråga? TV-licensen finns det säkert andra trådar för.

Har någon erfarenhet av SwedX-skärmar eller såna skärmar som LG, Philips, BenQ, med flera marknadsför som skylt-/business-skärmar? Den tilltänkta användningen är alltså film och konsolspelande.

SwedX är ju ganska budget, det behöver inte betyda att de är kassa eller så men i viss mån får man ju vad man betalar för liksom. Vi har en bra Philips på jobbet, 55 tum med touch, och den var inte alltför dyr, typ 22000. Många butiker och liknande har Samsungskärmar och de är också bra och hyfsat prisvärda vad jag förstår.

Skrivet av wounds:

Är väl inte lika självklart eftersom det inte är "tv-material". På play är det ju samma saker som via marksänd tv. Men jag kan nog se att man kan bidra även om man bara har radio.

Jo, men reglerna är ju som de är liksom. Man kan vara tvungen att betala utan att ha möjlighet att använda utrustningen. Exempelvis hade jag fått betala om jag haft en TV trots att jag inte kan ta emot TV via antenn då jag bor i något av en skreva, och jag har heller ingen form av kabel-TV eller så utan där jag bor är man hänvisad till IP-TV av något slag. Ändå hade en analog eller digitalmottagare inbyggd i teven (eller i en gammal VHS-bandare eller i en digitalbox som typ Comhem skickade ut till alla i området oavsett kundstatus) inneburit licensplikt liksom. Alltså har inte avgiften något att göra med vilket innehåll man kan ta del av utan om vilken teknisk utrustning man har.

Permalänk
Medlem

43" Dell Multi-Client Monitor P4317Q

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&cs...

Klockrent pris för en bra skärm, ~10.600

Har Dell's 32", kalibrerad med i1, brutalt bra bild och knivskarp. Tyvärr lite låg responstid för spel dock, men det funkar om det inte är brutalt snabba spel, som CS eller liknande.

Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Swedx använder paneler som sorterats bort i kvalitetskontrollerna av den ursprungliga kunden, det är det som gör att de är billigare men de har alltså nått mer eller mindre allvarligt fel på panelen, exakt vad skiljer mellan olika exemplar men Swedx har tex en pixelpolicy som tillåter betydligt mer fel än det normala och det kan ju även finnas olika fel på belysningen.
De bygger alltså med sämre paneler och säljer billigare prylar med betydligt större spridning i bildkvalitet än vad originalbeställaren av panelen vill göra.

Tack för det svaret!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrGeeBee:

43" Dell Multi-Client Monitor P4317Q

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&cs...

Klockrent pris för en bra skärm, ~10.600

Har Dell's 32", kalibrerad med i1, brutalt bra bild och knivskarp. Tyvärr lite låg responstid för spel dock, men det funkar om det inte är brutalt snabba spel, som CS eller liknande.

Tack för tipset, men det är 55"+ som gäller i min situation. Sitter ganska långt ifrån skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon279876:

Tack för tipset, men det är 55"+ som gäller i min situation. Sitter ganska långt ifrån skärmen.

Dell C5517-H, 55" ~9000:-

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Finns med VESA-kompatibelt monteringskit att köpa till för väggupphängning.

Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrGeeBee:

Dell C5517-H, 55" ~9000:-

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Finns med VESA-kompatibelt monteringskit att köpa till för väggupphängning.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett annat alternativ: skruva upp din nuvarande TV och ta bort mottagardelen. Vips, inte längre licensskyldig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skrivet av Elgot:

Kanske, men det är man inte skyldig att göra i alla fall.

Den 1 januari 2010 gjordes den senaste ändringen. Då bytte tv-avgiften namn till radio- och tv-avgiften för att göra det tydligare att pengarna även går till Sveriges Radio.

Om jag inte har fel så är det en avgift där till och med radion i bilen faller under samma avgift men kan ha fel.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashTec:

Den 1 januari 2010 gjordes den senaste ändringen. Då bytte tv-avgiften namn till radio- och tv-avgiften för att göra det tydligare att pengarna även går till Sveriges Radio.

Om jag inte har fel så är det en avgift där till och med radion i bilen faller under samma avgift men kan ha fel.

Jadå, många får del av pengarna men det är bara innehav av tv(mottagare) som gör en skyldig att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Det finns ju ett annat alternativ: skruva upp din nuvarande TV och ta bort mottagardelen. Vips, inte längre licensskyldig.

Spelar ingen roll, det går dom inte med på.

Permalänk
Medlem

@LeVvE: https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-...
Jo det gör dom, dom vill det inte men du är inte skyldig att betala avgiften om du inte har en tv-mottagare. Jag har haft mina duster med dom och det är in absurdum hur dom forcerar sina regler. Tex, om du har en trasig TV-mottagare hemma så ska du betala, men om du ställer ut den utanför huset går det såklart bra att avsluta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hothep:

Jo det gör dom, dom vill det inte men du är inte skyldig att betala avgiften om du inte har en tv-mottagare. Jag har haft mina duster med dom och det är in absurdum hur dom forcerar sina regler. Tex, om du har en trasig TV-mottagare hemma så ska du betala, men om du ställer ut den utanför huset går det såklart bra att avsluta.

Om man förvarar den i ett förråd utanför lägenheten/huset så slipper man avgiftsskyldigheten också va?

För annars... så länge man har en tv i "hushållet" är man ju skyldig att betala. Om den fungerar eller inte har ingen som helst betydelse tyvärr.

Det står ju att ingen kontrollant får gå in i bostaden även om man så tillåter dem. Frågan är hur tusan de bevisar att någon äger en tv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hothep:

Näe, företag kan plocka bort och intyga att de har gjort det, men privatpersoner får inte göra så. Vilket är löjligt! Så här står det i deras FAQ:

"Observera att privatpersoner inte kan plocka bort kanalväljaren eller plombera tv-mottagaren på annat sätt för att på så vis undvika att betala radio- och tv-avgift."

Permalänk
Inaktiv

Så du tror att en sådan monitor kan duga som film- och spelskärm hemma i soffan? Det är det jag försöker få fram en rekommendation på i den här tråden men det blir bara TV-licensdiskussioner istället ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon279876:

Googlade lite snabbt på swedx och hittade ett test av en 4k tv.

http://m3.idg.se/2.1022/1.611171/swedx-4k-tv-for-under-5-000-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xc:

Googlade lite snabbt på swedx och hittade ett test av en 4k tv.

http://m3.idg.se/2.1022/1.611171/swedx-4k-tv-for-under-5-000-...

Tack!

Permalänk
Medlem

https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-...

Det spelar ingen roll om du tar bort tvmottagaren enligt dessa pirater.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan nu efter en vecka med en LG55SE3C säga att åtminstone denna "business-skärm" fungerar utmärkt för hemmabruk. Svarstiden är bra nog för gaming och skärmen är jämförbar med LCD-TV i samma prisklass. Inget exceptionellt med skärmen, men den är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte idag. Tidigare, dvs föra typ 1985, var det olika avgifter för avrt/vit TV och färg och ännu tidigare, typ 60-tal, fanns en radiolicensavgift.

Permalänk
Medlem

Om du söker efter "Public Display" hos komplett så finns det många exempel.

https://www.komplett.se/category/10392/datorutrustning/bildsk...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Inte idag. Tidigare, dvs föra typ 1985, var det olika avgifter för avrt/vit TV och färg och ännu tidigare, typ 60-tal, fanns en radiolicensavgift.

Jag vet, det var mer ett svar på att någon tyckte att det var moraliskt fel att utnyttja SVTPlay utan att betala TV-avgiften. Och radion finansieras ju också av den avgiften så då borde det vara lika moraliskt fel att lyssna på radio om man inte betalar. Min åsikt är att reglerna är väldigt fyrkantiga åt ena hållet, alltså att man måste betala för att man har en gammal VHS-bandare i garderoben exempelvis, och då borde man vara lika fyrkantig åt andra hållet och inte betala avgiften om man nu inte har den specifika utrustningen som är licenspliktig.

Permalänk
Rekordmedlem

Senast 30 sep 2017 så får vi förslaget på hur tv ska betalas, Jag hoppas på nått nytt system så att alla får betala men vill inte ha det som en skatt för då kommer politikerna att pilla för mycket.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/12/framtidens-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Senast 30 sep 2017 så får vi förslaget på hur tv ska betalas, Jag hoppas på nått nytt system så att alla får betala men vill inte ha det som en skatt för då kommer politikerna att pilla för mycket.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/12/framtidens-...

Jo precis. Som begravningsavgiften exempelvis.