Philips BDM4037UW - ny kurvad 40 tums monitor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iglum:

Hoppas den landar på mitt skrivborsd nu i veckan som kommer. Någon som hittat info om vilka kablar som följer med? Får hoppas på en displayport kabel åtminstone.

Enligt Elgiganten:
Medföljande kablar VGA; DisplayPort, HDMI, 3.5 mm mini-jack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag har precis packat upp min och första intrycket är, wow! Eller nåja, första intrycket var kanske "nej!" då de varnade om inbränningar efter 30 minuter med samma bild...

Nu är jag visserligen långt ifrån en expert och kommer från två gamla budgetskärmar, men vilken bild! Då har jag inte ens rört inställningarna.

Den är dock stor (vad annars?!), riktigt stor. Antar att jag kommer vänja mig men just nu känns den för stor. Enorm! Böjen känns bra och så pass diskret att den knappt märks.

Jag har ställt in 32-bit färg, 10bpc utdata färgdjup, YCbCr444 i utdata färgformat. Är det vad man bör köra?

Bild
Notera att bilden inte gör skärmen rättvisa då jag har en mobil(kamera) för 1500 kr.

Jag funderar på att sätta den i väggen med nederkanten direkt mot skrivbordet då den känns lite väl hög med foten.

En eloge till Elgiganten som levererade för 5995 kr!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Härligt att höra. Återkom gärna om du hinner testa den i några spel så man vet i fall ryktet om eftersläpningar stämmer eller inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

@Shakermaker: Härligt att höra. Återkom gärna om du hinner testa den i några spel så man vet i fall ryktet om eftersläpningar stämmer eller inte!

Har bara provat Watchdogs 2 i några minuter. Märkte inga problem då. Fick det dock inte att se särskilt bra ut i 1080p eller 1440p, men det kanske går att ordna med lite trixande?

Provar mer när jag hinner, vilket kan ta några dagar då schemat är fullspäckat. Om inte annat lär PCMonitors komma med sin recension snart.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Även Sweclockers lär väl komma med ett test snart då dom nämner i förra Fredagspanelen att dom troligen fått in den till kontoret.
http://www.youtube.com/watch?v=Y4IrIusMWrQ&t=20m45s

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett test är skjutet framåt på tiden då testexemplaret är utlånat. Så det kommer, men i bästa fall först mot slutet av februari.

Permalänk
Medlem

Recension ute

https://pcmonitors.info/reviews/philips-bdm4037uw/
Får hyfsat betyg men en del uppenbara brister, 82%

Permalänk
Medlem

Varför är det alltid någon riktig skit med varenda modell nuförtiden.

Allt var bra förutom pixel respons...

Permalänk
Medlem

Hmm, inläggen om denna skärm är splittrade mellan detta forum och
Nyhetskommentarerna , vore bra att slå ihop alla kommentarerna.
Provar att skriva inlägg här istället för i nyhetstråden:

I recensionen på pcmonitors står det:

"The bottom of the screen sits ~110mm above the desk with the top of the screen ~642mm above the desk surface.
This lifts the monitor up a bit higher than the stands of this model’s predecessors, which is welcome."

Är det bra att monitorn kommer upp högre ovanför bordsytan? Jag trodde de flesta vill få ner monitorn så nära bordet som möjligt för att inte behöva titta uppåt och få ont i nacken. Hur tänker pcmonitors?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Är det bra att monitorn kommer upp högre ovanför bordsytan? Jag trodde de flesta vill få ner monitorn så nära bordet som möjligt för att inte behöva titta uppåt och få ont i nacken. Hur tänker pcmonitors?

Bra fråga! Jag undrar också vad de var ute efter. De måste ha jäkligt långa överkroppar eller helt enkelt dålig koll på ergonomi

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Såg just att det är på gång en tredje stor 40 tum och uppåt skärmen från Philips:
Philips BDM4037UW!
http://www.philips.se/c-p/BDM4037UW_93/brilliance-4k-ultra-hd...
https://pcmonitors.info/philips/philips-bdm4037uw-curved-4k-u...

http://i.imgur.com/60Chm3q.png

Det är en VA panel med 4000:1 kontrast och utan PWM-flimmer.
Kurvan är 3000R dvs ganska lite kurvad.
60 hz panel med 8+2 bitars färg. Står inget om freesync eller nått sånt, så det ska man nog inte räkna med.
Panelen täcker 85% av NTSC gamut, vilket är mer än vanlig SRGB, vilket kan göra färgerna lite övermättade, och ev kan göra det bökig att kalibrera om man vill det... Men det beror på vilka inställningar man kan göra på skärmen.
Den stödjer både Displayport och HDMI 2.0.
Foten verkar fast, och för hög, men skärmen har VESA-fäste! (100x100)
Värt att tänka på är att vesa-fästet sitter precis ovanför alla kontakter. Kanske blir småtrångt där om man ska använda det fästet till en egen fot?

Vad för upplösning ska denna skärm köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Vad för upplösning ska denna skärm köra på?

4k
Dvs 3840 x 2160.

Jag glömde skriva det i rubriken tydligen..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

4k
Dvs 3840 x 2160.

Jag glömde skriva det i rubriken tydligen..

Okej, det låter som en riktigt trevlig skärm.

Permalänk
Medlem

Jag beställde denna skärm för nån vecka sen, har preliminärt leveransdatum 13 februari. Men efter PCMonitors test blev jag osäker på om jag ska avbeställa. I och för sig kommer skärmen användas på jobbet, mestadels för kodning och ritningar, så eftersläpningar är nog inte ett så stort problem. Dock är ju "inbränning" efter 30 min ett problem.. I dagsläget har jag 3st dell u2412m och 2st u2312hm, så det är främst skärmyta jag är ute efter. 40" 4k skulle vara perfekt, och kan då ersätta 4 av mina tidigare skärmar. Men jag lär iofs fortsätta använda så många jag har möjlighet att koppla in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Körgan:

Jag beställde denna skärm för nån vecka sen, har preliminärt leveransdatum 13 februari. Men efter PCMonitors test blev jag osäker på om jag ska avbeställa. I och för sig kommer skärmen användas på jobbet, mestadels för kodning och ritningar, så eftersläpningar är nog inte ett så stort problem. Dock är ju "inbränning" efter 30 min ett problem.. I dagsläget har jag 3st dell u2412m och 2st u2312hm, så det är främst skärmyta jag är ute efter. 40" 4k skulle vara perfekt, och kan då ersätta 4 av mina tidigare skärmar. Men jag lär iofs fortsätta använda så många jag har möjlighet att koppla in...

Jag är helnöjd med min, än så länge. Har dock inte haft tid att prova den tillräckligt men första intrycken är riktigt bra.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag är helnöjd med min, än så länge. Har dock inte haft tid att prova den tillräckligt men första intrycken är riktigt bra.

Har du hunnit testa något om vad PCMonitors tycker är negativt? Dvs det som syns väldigt tydligt i filmen, runt hästen bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Har du hunnit testa något om vad PCMonitors tycker är negativt? Dvs det som syns väldigt tydligt i filmen, runt hästen bland annat.

Har knappt hunnit använda den. Provat lite Watchdogs 2 och Battlefield 4 i några minuter. Märkte inget speciellt då.

Om jag däremot drar en svart bild över en vit bakgrund så blir det en svagt skugga av eftersläpning. Inget som jag stört mig på en så länge dock.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har knappt hunnit använda den. Provat lite Watchdogs 2 och Battlefield 4 i några minuter. Märkte inget speciellt då.

Om jag däremot drar en svart bild över en vit bakgrund så blir det en svagt skugga av eftersläpning. Inget som jag stört mig på en så länge dock.

Jobbigt med två trådar så jag skriver i båda. Ändrade i inställningarna och nu ser jag inte längre skuggorna!
Smart Image = off
Smart response = fastest

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Känns som att jag diskuterar med mig själv här... Men i alla fall, nu har jag använt den ett tag och kan ge en bättre utvärdering.

Jag skrev fel innan. "Smart response" skall vara off, inget annat. När den var på så blev det riktigt uselt och jag tänkte då returnera skärmen. Med det avstängt fungerar det mycket bättre (varför har den ens den funktionen?).

Det enda negativa jag har är just det här med smearingen. Det är alltså bättre med off, men i vissa mörka detaljer blir det som en typ av eftersläpning. I vissa spel märker jag det inte alls medan det syns lite mer i andra. Det är dock inte tillräckligt för att jag skall irritera mig på det i någon större utsträckning och när man läser runt så verkar alla skärmar lida av diverse olika problem. Jag övervägde att köpa en renodlad gamingskärm med G-sync istället, men jag behåller denna. Det är ruskigt bra bild och en enorm arbetsyta till ett oslagbart pris.

Med min gamla 1080p-skärm (26") bredvid blir skillnaden enorm. Den gamla skärmen är pixlig, urvattnad och har helt enkelt usel bild i jämförelse.

Skall du ha den främst för arbete och Windows. Köp, utan att tveka! Skall du ha den främst för att spela? Då finns det garanterat bättre alternativ. Skall du ha den för både och är den värd att köpa om du kan stå ut med viss "smearing".

Någon som vet någon tråd där det diskuteras program för att "dela in skärmen" i mindre områden? Jag kör Winsplit revolution nu och det fungerar helt okej, men kanske finns bättre alternativ?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker:
Kul att du uppdaterar i tråden, inte så mkt info att få tag på annars
Har du tittat på något streamat material, tex sport-sändningar eller spelstreams på twitch ?
Kollar på någon nerladdad film ?
Tänkte hur skärmen fungerar med eftersläpningar gällande dessa material.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Edge:

@Shakermaker:
Kul att du uppdaterar i tråden, inte så mkt info att få tag på annars
Har du tittat på något streamat material, tex sport-sändningar eller spelstreams på twitch ?
Kollar på någon nerladdad film ?
Tänkte hur skärmen fungerar med eftersläpningar gällande dessa material.

Mvh

Jag har sett lite hockey och fotboll (Viaplay), provat någon 1080p-film lite snabbt samt testat UHD-klipp och då jag har inte märkt av det alls.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig skärm! Men jag märker att min syn har bliviit sämmre. 100 scaling blev väldigt smått för mig. Blir att beställa en till dp kabel så man kan köra multi med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inväntar leverans på mitt ex. Hoppas givetvis på succé

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Helt korrekt, 1:4 menar jag väl..
Även kallat "Chroma" tror jag?

Är ganska säker på att de marknadsförde just den funktionen / tekniska spec'en för BDM4350UC - alltså 43'an med IPS som kom relativt nyligen.

Och BDM4065UC hade väl inte det? I alla fall var inte pixlarna helt rektangulära och den kördes väl med VA och puls..

Haha förlåt men sjukt roligt ibland när man slänger sig med termer man inte har någon koll på
Du menar väl dessutom kvadratiska och inte rektangulära? (Även kvadrater är rektanglar men om pixlarna inte är rektangulära så måste de vara typ trianglar, cirklar eller femhörningar). Rolig display isf!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddy:

Jag får instämma om spelande. Fungerade rätt bra med Titanfall 2 men igår började jag spela BF1 och då var eftersläpningarna mer påtagliga. Jag är dock fortsatt mycket nöjd och bortsett från eftersläpningarna är den helt fantastisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Fick min skärm idag och flyttade över monitor armen från BDM4065UC:n. Blev att återställa allt 30 minuter senare då jag snabbt märkte att enda fördelen denna har över sin föregångare verkar vara flimmerfri belysning. Upplevde att svärtan är bättre hos mitt exemplar av 4065:an. Testade snabbt igenom spelbiblioteket (Fallout 4, Far Cry 4, GTA V och Skyrim SSE) och såg horribla eftersläp i samtliga titlar, extremt märkbart i direkt jämförelse med den äldre panelen!

Så för min typ av brukande med lite spelande emellanåt och inte bara produktivitet i skrivbordsmiljö så tycker jag nog att Philips gjort ett mycket dåligt jobb än en gång med att få till en redig uppföljare till 4065:an!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaarsas:

Sorry for beeing dryg guys, dålig dag. Kanske inte är rätt tråd att fråga men vad tycker ni om curved vs inte curved. Speciellt gällande denna som har endast en liten böj. Om det finns en bra tråd får ni gärna länka dit om ni har lust, ny på sidan så e rätt orutti.

Peace

Bra på darorskärmar, men rätt dumt påtc, tycker jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@David_87: Får man fråga vilken monitorarm du använder?