Regeringen utreder hårdare straff för upphovsrättsbrott

Permalänk
Melding Plague

Regeringen utreder hårdare straff för upphovsrättsbrott

En ny utredning från regeringen ska se över huruvida straffet för upphovsrättsbrott ska skärpas. Detta då antalet piratsajter ökat och illegal nedladdning anses blivit ett allt större problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Vem har haft lite golfturer/middagar med några skivbolag eller liknande?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Antalet piratsajter ökat och illegal nedladdning anses blivit ett allt större problem? Vad snackar dom om?
Piratkopiering är dött, alla som tankade musik har gått över till Spotify, alla som tankade film har gått över till Netflix.
Alla som tankade spel nyttjar tjänster som Steam, Xbox Live, Playstation Network, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Antalet piratsajter ökat och illegal nedladdning anses blivit ett allt större problem? Vad snackar dom om?
Piratkopiering är dött, alla som tankade musik har gått över till Spotify, alla som tankade film har gått över till Netflix.
Alla som tankade spel nyttjar tjänster som Steam, Xbox Live, Playstation Network, etc.

Men fysiska köp har minskat!! så klart att det är piratkopierings fel. För det kan ju inte vara så att folk vill ha det digitalt..nej nej nej..helt omöjligt.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Det här handlar inte om att staten ska söka upp fler som drar hem filer hemma.
Det gäller enkom hårdare maxtak på straffskalan.
Något som kommer tillämpas för de som pysslar med detta organiserat i samband med ekonomisk brottslighet.
Exempelvis swefilmer och liknande

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men inget hårdare straff för våldtäkter etc? Okej... Makes sense.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här handlar inte om att staten ska söka upp fler som drar hem filer hemma.
Det gäller enkom hårdare maxtak på straffskalan.
Något som kommer tillämpas för de som pysslar med detta organiserat i samband med ekonomisk brottslighet.
Exempelvis swefilmer och liknande

Nu förstår jag såklart att alla poliser inte jobbar med samma sak, men det måste ju finnas något som är mer värt att lägga pengarna på, typ, mord, våltäkt, inbrott?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

De lägger pengarna på rätt saker det märker man...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla mord, gruppvåldtäckter, bränder, rån osv. Så undrar jag om man prioriterat rätt i frågan

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Inaktiv

Brottsligheten ökar i samhället, morden går upp, ambulanspersonal råkar ut för både hot och stenkastning. Ja det är piraterna som våra poliser ska fokusera på.

Sedan håller håller jag med om att viss upphovsrätt är ett problem, men straffet för de få som åker dit är väl inte problemet?

Angående de grövsta piraterna somtjänar pengar på det så är det ekobrottslighet, såvida de ej tydligt för skatteverket redovisar deras verksamhet och betalar skatt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

Nu förstår jag såklart att alla poliser inte jobbar med samma sak, men det måste ju finnas något som är mer värt att lägga pengarna på, typ, mord, våltäkt, inbrott?

Ja visst!
Nu handlar den här nyheten inte så mycket om resursfördelningen utan om att höja maxstraffet vad jag kan se.

Men det här med att upprätthålla lagen är svårt. Ska man exempelvis lägga alla pengar på mordutredningar så länge de inte är avklarade och hoppas man löser allt så det kan bli pengar över för nästa nivå av allvarliga brott?
Eller behöver resurserna fördelas på ett lite mer komplext sätt för att ta hand om brott på fler nivåer?

Nu verkar det väl vara så att piratkopieringssiter och liknande inte är helt ovanligt i samhället och då tillsätts väl en andel resurser till den typen av brott.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är ytterst intresserad av deras data på att illegal nerladdning ökar. Jag tror inte på det. Politiker idag verkar generellt väldigt duktiga på att hitta på fakta oavsett vad det gäller, det värsta är att man kan få fram "fakta" som stödjer vad man än vill.

Permalänk
Medlem

Finns många aspekter här. Största motivationen att ladda hem är ju lathet, det är enkelt. I och med tjänster som netflix, viaplay, hbo etc etc måste väl ändå nedladdning minskat? Spotify gjorde slut (inte riktigt men ni vet) på nedladdningen av musik, dessa tjänster lär göra lite av densamma?

Problemet är utbud. Om de stora filmbolagen släppte förlegade tankar om regioner och bara släppte sina filmer så att alla kunde se dem via en internet tjänst med månadskostnad så hade deras förluster minskat.

Att springa efter folk som laddar hem är bara meningslöst. Via VPNer etc blir det väldigt mycket resurser som ska läggas på undersökning och domstolar. Gör skiten tillgänglig istället, gör det ENKLARE att vara laglig än olaglig så kommer det ske.

*edit* språk

språk
Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

"Stöld är stöld". Om någon snodde min bil och körde iväg med den fast bilen stod ändå kvar i garaget så hade inte jag anmält någon stöld. Jag har inte laddat ner en enda MP3a sedan Spotify kom ut och hade de fixat EN filmtjänst som hade lika stort utbud så hade ingen behövt ladda ner filmer/serier heller. Det handlar inte om pengar - det handlar om distributionsmetoden. Detta bevisas om och om igen. Ska man behöva vara medlem på Netflix, Cmore, HBO, Viaplay, TV4 Play och allt vad tusan som finns så förstår jag att folk ger upp och skaffar vissa saker på annat sätt.

Jag har sagt det förr: Jag hade gärna betalat 400kr i månaden för att ha alla filmer och serier tillgängliga på någon sida t.ex. Netflix men det finns ingen sådan lösning idag pga rättigheter och då blir de företagen lidande via viss piratkopiering.

Vattnet rinner där det går lättast, det är upp till oss människor att placera våra turbiner där om vi vill utnyttja vattenkraften precis som det är upp till företagen att placera sina produkter är konsumenterna är villiga att konsumera dem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cosmos92:

Finns många aspekter här. Största motivationen att ladda hem är ju lathet, det är enkelt. I och med tjänster som netflix, viaplay, hbo etc etc måste väl ändå nedladdning minskat? Spotify gjorde slut (inte riktigt men ni vet) på nedladdningen av musik, dessa tjänster lär göra lite av densamma?

Problemet är utbud. Om de stora filmbolagen släppte förlegade tankar om regioner och bara släppte sina filmer så att alla kunde se dem via en internet tjänst med månadskostnad så hade deras förluster minskat.

När det gäller filmer/serier så är det nog ett lite unikt medium jämfört med musik för att det finns många som har högre krav på bildkvalitet som Netflix/HBO etc inte ens kan leverera. Alternativet då är ju BluRays som blir dyra i längden gentemot Netflix och är dessutom jobbigare att få tag i som du sade, man orkar kanske inte gå och köpa en BluRay helt plötsligt en tisdag-kväll.

Regionslåsningen är ju såklart också urbota dum.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

De får ju betalt via CopySwed det tar ju ut avgifter på hårddiskar, vilket gör ju i princip som du spelar in det på hårddisken när någon laddar ner, allt fler har ju netflix, HBO Nordic etc, men jag nog förstå det som fildelar det betalar ju för fildela när de köper hårddiskar när de sparar ner en film temporärt. Hela syftet med CopySwed avgifter på lagrings grejer som mobiler, hårddiskar allt som har lagring möjligheter betalar man ju extra för i avgift för att man kan spara ner grejer på dessa anser ju domstolarna, så varför ska de inte bruka det betalar för

Man betalar ju inte heller fordonsskatt om du inte har planerad att köra bilen något då har man bilen avställd och slipper betala, dessa avgifter tar ju CopySwed ut även på folk som inte fildelar.

Permalänk
Medlem

Håller med om vad andra redan skrivit, hur kan detta vara av prioritet, när sexual- och våldsbrott ökar lavin artat, när no-go zoner ökar i Sverige, när blåljuspersonal säger upp sig på grund av otryggare arbetsmiljö, kvinnor känner sig inte trygga längre, med mera...

Nä, förläng Eliassons förtroende, pumpa ut "ladda inte ner " -armband så löser sig allt.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

De lägger pengarna på rätt saker det märker man...

Skrivet av Pimmp:

Med tanke på alla mord, gruppvåldtäckter, bränder, rån osv. Så undrar jag om man prioriterat rätt i frågan

Skrivet av anon159643:

Brottsligheten ökar i samhället, morden går upp, ambulanspersonal råkar ut för både hot och stenkastning. Ja det är piraterna som våra poliser ska fokusera på.

Sedan håller håller jag med om att viss upphovsrätt är ett problem, men straffet för de få som åker dit är väl inte problemet?

Angående de grövsta piraterna somtjänar pengar på det så är det ekobrottslighet, såvida de ej tydligt för skatteverket redovisar deras verksamhet och betalar skatt.

Om man enbart fokuserade på vad som är det grövsta brottet just nu så skulle det snart vara vilda västern överallt.
Alla former av brott måste dels ha en straffskala och dels få resurser tilldelade för att lösas.
Ibland (ofta..) ges det oerhört lite resurser, men likväl så finns det en teoretisk chans att "åka fast".
Vilket betyder att de flesta väljer ett lagligare alternativ istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Hela syftet med CopySwed avgifter på lagrings grejer som mobiler, hårddiskar allt som har lagring möjligheter betalar man ju extra för i avgift för att man kan spara ner grejer på dessa anser ju domstolarna, så varför ska de inte bruka det betalar för

Du betalar för att privatkopiera, inte piratkopiera.
Sen de som gör liknelsen med att en kopia inte är stöld - en utebliven intäkt är också en stöld. Även om originalet råkar vara kvar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

När det gäller filmer/serier så är det nog ett lite unikt medium jämfört med musik för att det finns många som har högre krav på bildkvalitet som Netflix/HBO etc inte ens kan leverera. Alternativet då är ju BluRays som blir dyra i längden gentemot Netflix och är dessutom jobbigare att få tag i som du sade, man orkar kanske inte gå och köpa en BluRay helt plötsligt en tisdag-kväll.

Regionslåsningen är ju såklart också urbota dum.

Vågar nog påstå att det är relativt få som tycker att exempelvis Netflix går bort pga bild/ljud-kvalitén, lägg till att detta är något som förbättras i relativt snabb takt och snart nog är ifatt de flestas tv-apparater och ljudsystem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enbom:

Men inget hårdare straff för våldtäkter etc? Okej... Makes sense.

Bara så ni vet så har Sverige nästan högst straff för våldtäkter i hela världen. Höja detta kommer inte hjälpa. Det är inte så det fungera.

Folk begår straff beroende på hur enkelt det är samt vad dom får i bonus och hur lätt det är och åka fast.

Permalänk
Medlem

Som vanligt undrar man ju om detta är något Svenska folket prioriterar, eller har någon fått betalt för att driva denna fråga? Är detta verkligen så högt upp på "att göra" listan när man ser på hur det ser ut i t.ex Malmö?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Antalet piratsajter ökat och illegal nedladdning anses blivit ett allt större problem? Vad snackar dom om?
Piratkopiering är dött, alla som tankade musik har gått över till Spotify, alla som tankade film har gått över till Netflix.
Alla som tankade spel nyttjar tjänster som Steam, Xbox Live, Playstation Network, etc.

Ironi?

Annars... undersök valfri känd piratsida och se ifall trafiken där är helt död. Jag personligen tror inte det men önskar dig ändå lycka till med att hitta stöd för ditt grundlösa påstående.

Vore ju trevligt om det du säger stämmer så att polisen kan fokusera på att utreda andra brott. Vore även trevligt att ge polisen de extra skatteintäkterna som följer när piraterna köper istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Du betalar för att privatkopiera, inte piratkopiera.
Sen de som gör liknelsen med att en kopia inte är stöld - en utebliven intäkt är också en stöld. Även om originalet råkar vara kvar.

Precis, och de som säger: Det är ingen utebliven inkomst, jag hade aldrig köpt filmen ändå....
Det må vara sant, men om man inte betalar för den så har man ingen rätt att se filmen heller.

Och för att förtydliga, jag har också laddat ner film/musik en gång i tiden, så jag är definitivt inget helgon, men jag vet också att det jag gjorde är fel och inte tillåtet, jag skyller inte ifrån mig och kommer med ursäkter.

Så länge något är olagligt så är det inte tillåtet, oavsett vad man tycker om lagen i sig.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Inaktiv

Stadsdelar brinner, och det är detta dom verkar prioritera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

alla som tankade film har gått över till Netflix.

Netflix har ju inget utbud.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Svenska politiker som blir mutad helt enkelt. Det är därför dom sitter där och gör helt ologiska saker.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk

Så länge man måste ta sig till en butik och betala flera hundra för en film man ser en gång så kommer det att fortsätta. Filmbolag är nog de största bakåtsträvarna i modern tid. Man kanske inte kan räkna med samma vinst längre? Eller så får man helt enkelt räkna med att en film genom streamingtjänster ses av fler än vad de skulle säljas fysiska kopior.

Fysisk film har samma framtid som LP. Det är de som inte nöjer sig med streaming och därför vill betala en extra slant för att få något bättre.

DVD och CD är ren historia! Acceptera att tiden har förändrats. Folk vill ha en film NU, och inte SEN efter en promenad till butiken! Folk vill kunna sitta i soffan och välja sin film och inte i hyllan på ICA!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TuHack:

Ironi?

Annars... undersök valfri känd piratsida och se ifall trafiken där är helt död. Jag personligen tror inte det men önskar dig ändå lycka till med att hitta stöd för ditt grundlösa påstående.

Vore ju trevligt om det du säger stämmer så att polisen kan fokusera på att utreda andra brott. Vore även trevligt att ge polisen de extra skatteintäkterna som följer när piraterna köper istället.

Det är relativt dött ja.

Med risk för att hamna under §7 så är den mest distribuerade (seedade) piratkopierade torrenten distribuerad av ungefär 10K personer just nu på The Pirate Bay.
Det är alltså den största siten för piratkopiering och det allra mest distribuerade verket där just nu.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Men geez... Varför inte satsa på en kampanj / anslag för företag som gör om sin marknadsplats till en mer tillgänglig digital modell om det nu bränner i fickan på staten? UPPMUNTRA till modernisering och tillgänglighet! Kunderna kommer belöna de företag som gör den resan.

Jag brukade ladda ner saker tidigare, men har nu helt lagt ner till förmån för betaltjänster inom de olika områden där det känns relevant att betala. Netflix, iBooks, Steam och Spotify - alla asbra tjänster som gör det värdelöst att ladda ner om man jämför med nyttan som tjänsten erbjuder. Alla som sitter på beslutsfattande poster inom upphovsrätten behöver se saken i nytt ljus.