Permalänk
Medlem

Det är ju fascinerande över att "alla" här verkar eniga om att fler än 4 kärnor inte behövs för spel kan jag tycka (med reservation för att jag absolut inte följt hela tråden så noga). Det är idag ja. Om jag köper en ny processor nu så vill jag kunna köra med den i sådär 4-5 år.

Går vi tillbaks 5 år i tiden så räckte till och med 2 kärnor långt i spel (det var ju främst Intels otyg att inte ha några i3:or upplåsta för överklockning som gjorde dem mindre intressanta). Tittar vi då framåt och antar att 6 eller till och med 8 kärnor, och framför allt SMT, är mer utbrett hos användare så kommer nog fler nya spel utnyttja detta. Kanske inte redan i år eller nästa år, men jag tror absolut inte att 4 kärnor kommer vara standard även år 2021...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@sAAb:
Det är dock rätt farligt att basera generella uttalanden genom att titta enbart på en spelmotor & ett spel på den motorn, med det sagt håller jag med om att du kommer långt på fyra kärnor, speciellt om dom har någon form av SMT, utan SMT börjar det dock bli problem i nyare titlar om man satsar på max FPS (144Hz eller mer på skärm). För tillfället vägs det upp en del av ren IPC men detta kommer inte bli bättre utan precis tvärs om. GPU utvecklingen står inte direkt still. För sex år sedan så sades det att två kärnor räckte alldeles utmärkt för spelande, ingen frisk människa skulle idag rekommendera två kärnor till det med de processorer som finns ute nu.

Edit
Alien Isolation som du hänvisar till är ett extremt GPU bundet spel, redan med ett R290X så är du helt GPU bunden i 1920x1200 från i3 3220 och uppåt, vilket gör att spelet verkligen inte kan användas till att påvisa varken det ena eller det andra. Att dra långtgående slutsatser enbart på detta är absolut inte bra Ett GTX980 blir för klent att göra ett test på detta vis i dagens läge, som minst bör ett GTX1080 användas.
/Edit

En enkel anledning till att vi ser nyare titlar utnyttja fler trådar betydligt bättre än förr är denna generations konsoller, bägge använder x86/x64 instruktioner precis som på pc sidan men bägge ha mycket lågt klockade och klena kärnor, tack vare åtta av dom så funkar det ändå i moderna titlar (och 30fps...). Detta gör att merparten av AAA titlar de senaste åren varit utvecklade med detta i fokus, med andra ord inte direkt konstigt att vi sett spel använda ~6 trådar ganska bra och upp mot en sjunde tråd med. Som av en händelse är det precis vad dom har att tillgå på konsolerna. Om man då tänker på att köra ~150fps på PC'n i samma titlar så kommer det med andra ord gå åt lika många trådar men med en fem gånger så kraftig cpu, om man ser till totalt antal instruktioner gjorda per sekund. Det kan även vara så att det kräver ännu mer då man på PC sidan ofta har tillgång till ännu mer krävande fysik och grafik (viewdistance/LOD osv).

Sedan är det en sak till som väldigt ofta missas av svenska recensenter och det är att kolla på lägsta fps, dels medel under en tiondel av frames och under en hundradel av alla frames. Detta ger en bra bild av microstutter/stutter/ vad man vill kalla det, frametime grafer funkar även det men kan vara lite svåravläst för många. Poängen är att om man kikar på detta så ser man mycket snart att en i3 med HT levererar bra medel FPS i många titlar men apkass jämnhet i frametime, detta ger en känsla av förbannat låg FPS. i5 visar upp samma beteende i en del titlar och förhålanden. Detta syns dock inte alls i medel FPS och egentligen inte på bara lägsta fps heller.

Att då sitta och rekommendera enbart 4c/4t till kommande spel är lite vanskligt, personligen skulle jag åtminstone satsa på 6+/6+. Kör man enbart budget spåret och inte tänker alls på vad som kommer eller på hög FPS så funkar säkert fyra kärnor bra (1080p och <60fps)

Skrivet av Starric:

Det är ju fascinerande över att "alla" här verkar eniga om att fler än 4 kärnor inte behövs för spel kan jag tycka (med reservation för att jag absolut inte följt hela tråden så noga). Det är idag ja. Om jag köper en ny processor nu så vill jag kunna köra med den i sådär 4-5 år.

Går vi tillbaks 5 år i tiden så räckte till och med 2 kärnor långt i spel (det var ju främst Intels otyg att inte ha några i3:or upplåsta för överklockning som gjorde dem mindre intressanta). Tittar vi då framåt och antar att 6 eller till och med 8 kärnor, och framför allt SMT, är mer utbrett hos användare så kommer nog fler nya spel utnyttja detta. Kanske inte redan i år eller nästa år, men jag tror absolut inte att 4 kärnor kommer vara standard även år 2021...

Missförstå mig rätt när jag skrev att 4 räcker långt. De med 4 hårdvarutrådar (4C4T) som räcker långt framöver är ju de near-top-of-the-line-modeller Intel har haft de senaste åren. 6700 och 7600. När man höjer upplösningen så "räcker" ju 2600K i många fall också. Nej, det blir inte bästa prestandan, men det är inga gigantisk skillnader.

Skrivet av Thomaseron:

Ja, jag tänker toppmodellen. Det är den jag är ute efter.

Tänker samma sak. Är inställd på Ryzen 1800X och hoppas på "rimligt" pris, gärna runt 6000 SEK.

Skrivet av Elgot:

Måste man så måste man, men än så länge tror jag inte att det finns någon anledning att låsa här. Det är inget fel i att spekulera lite i brist på information.

Nice!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Färska nyheter från CPCHardware: https://www.cpchardware.com/intel-prepare-la-riposte-a-ryzen/
Translate länk (engelska): https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev...
Reddit tråd: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5sf6vp/cpc_hardware_int...

TL:DR
Core i7 7740K - Basfrekvens på 4.3 GHz (100 MHz högre än 7700K), högre TDP (>100W) och okänt turbofrekvens som borde logiskt nog vara på 4.6 GHz

Core i5 7640K - Basfrekvens på 4.0 GHz (200 MHz högre än 7600K), högre TDP (>100W) och det mest intressanta: det har Hyperthreading.

EDIT: Ser ut som att de har uppdaterat artikeln om i5:ans HT.

Citat:

[Edit 17/02/06 - 18h50] Presence of HT on the 7640K
Following the publication of this news, several sources contacted us about these two pieces of information. All confirm the existence of the Core i7 7740K and the Core i5 7640K but we get conflicting information about the presence or not of HyperThreading on the Core i5 7640K. Our sample should arrive at the end of the week, we will confirm the presence of this functionality and all the specifications (frequencies, TDP, etc.).

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Färska nyheter från CPCHardware: https://www.cpchardware.com/intel-prepare-la-riposte-a-ryzen/
Translate länk (engelska): https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev...
Reddit tråd: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5sf6vp/cpc_hardware_int...

TL:DR
Core i7 7740K - Basfrekvens på 4.3 GHz (100 MHz högre än 7700K), högre TDP (>100W) och okänt turbofrekvens som borde logiskt nog vara på 4.6 GHz

Core i5 7640K - Basfrekvens på 4.0 GHz (200 MHz högre än 7600K), högre TDP (>100W) och det mest intressanta: det har Hyperthreading.

Ser ingen verklighet där de ger i5 refresh HT, då skulle den ju direkt konkurrera ut 7700k och att släppa den med bara 300mhz mindre än i7 refresh, nä. Det är inte det minsta troligt tbh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: fast nu snacka vi ju intel, samma företag som har nyligen lanserat en i3 processor för ca 160 - 180 $

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ser ingen verklighet där de ger i5 refresh HT, då skulle den ju direkt konkurrera ut 7700k och att släppa den med bara 300mhz mindre än i7 refresh, nä. Det är inte det minsta troligt tbh.

Det låter lite otroligt ja, men en i7a har mer cache också.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

PRO versionerna är säkert för OEM som redan nämnts.

X versionerna är toppversionen inom sin tier - de lär säkert vara cherrypicked, framförallt 1800X som säkert får kosta en hel del utav den anledningen.

Alla ska gå att överklocka (misstänker att Pro kan vara undantaget - den kanske bara kör XFR automatiskt)

Om vi tar bort PRO versionerna blir det 9 olika produkter för hela Zen, lägg till att det redan finns lägre prissatta APUer (med AM4 sockel) för lägre prisklasser än den lägsta R3an. 9 Känns rätt rimligt, 17 eller vad det var med PRO är bara onödigt att spekulera om, de har ju redan PRO delar i sitt sortiment, och de är inte direkt riktade mot konsumenter (Kanske Radeon Pro Duo..)

Kastade in cirka priser från Komplett.se och gjorde en uppskattning av baseclock baserat på det intervall som återfanns i ryktet. Misstänker att alla SKUer inte har 3.4 som basclock, men en inom varje tier har det utlovade 3.4...

Jag tycker väl faktiskt att både namnschemat och vad de tänker konkurrera mot är rätt vettigt. Sorry för formatteringen. Kanske gör en bild av det istället. Även om det fortfarande bara är rykten, så stämmer de nog ganska bra överens med vad som kommer.

AMD Modell C/T Clock(?) Intel C/T Klock Pris(Intel ARK) Ca pris(Komplett.se)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R7 1800X 8/16 3.6 i7-6900K 8/16 3.2-3.7 $1089.00 - $1109.00 12000
R7 1700X 8/16 3.3 i7-7700K 4/8 4.2-4.5 $339.00 - $350.00 3900
- - - - i7-6800K 6/12 3.4-3.6 $434.00 - $441.00 4800
R7 1700 8/16 3.0 i7-7700 4/8 3.6-4.2 $303.00 - $312.00 3500
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R5 1600X 6/12 3.5 i5-7600K 4/4 3.8-4.2 $242.00 - $243.00 2700
R5 1500 6/12 3.2 i5-7500 4/4 3.4-3.8 $192.00 - $202.00 2600
R5 1400X 4/8 3.5 i5-7400 4/4 3.0-3.5 $182.00 2100
R5 1300 4/8 3.2
R3 1200x 4/4 3.4
R3 1100 4/4 3.1

För den som inte hänger med i det rätt logiska modellnamnet är det R[Grov uppskatting av prestanda] [Generation][Segment][Version][..0..] [X om utvalt exemplar?]

R9 kan klämmas in som del för ultra entusiaster om de namnger någon Napels del senare.
Det slutar på 1800X som högst, det finns rum för ett hundratal utöver det inom samma generation.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag tror att denna tid för 8 kärnor kommer tidigare än om man skulle jämföra med, samt skulle utgå ifrån, en trendlinje som går från 2 till 4 kärnor fram mot 8 (jämföra med vad många kanske tror m.a.o.).
Anledningen är den teknik och möjlighet som Vulkan och DX12 medför som ger utvecklare idag nya verktyg för att kunna använda flera kärnor samt gpu:er samtidigt.
Det blir helt enkelt en ny "S-kurva" i utvecklingen och vi befinner oss idag i början av S-kurvan. Utöver med Vulkan och DX12 så verkar AMD med Vega, Ryzen och deras infinity fabric vara redo för möta denna S-kurva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Nej vi är inte eniga om att 4 kärnor är nog, jag tar hellre en 6 än 4 för gaming, då om man ska streama eller spela in samtidigt så är fler kärnor bättre. ju fler desto bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hur blev det nu med ryktet att intel skulle släppa något eller info om något?

Något jag skrev tidigare, så tror jag inte intel är tagna på sängen. Dessa har troligen redan testat zen och sen att få över folk från ett märke till annat är rätt svårt.

Många bygger ju in egna monopol i hvudet (helt enkelt fanboy) och köper från samma gång på gång ovsett om dom gör rätt eller fel. Man kan även säga man hatar x företag, men ändå köper från dessa (som t.ex säga man hatar IKEA, men ändå handlar där bara för det är så ingrodd vana).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Finns en artikel länkad lite längre upp om det intel sägs göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Broken-arrow: Finns en artikel länkad lite längre upp om det intel sägs göra.

Såg länken och stycket under. Men såg ner ut som rykte än sanning om jag får vara ärlig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Vad hade du förväntat dig? En presskonferans där intel lanserar en ny arkitektur? Klart det kommer vara väldigt vaga rykten.

Permalänk
Medlem

Breaking. Global founderies har problem med yielden på 14nm och ryzens quadcore kommer endast upp i 3.2 ghz

https://www.cpchardware.com/intel-prepare-la-riposte-a-ryzen/

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat hänga med i den här tråden, det har varit alldeles för mycket, kom till sidan 38 och nu är det alldeles för övermäktigt. Kanske läser jag igenom den successivt någon gång, bara för att.

Svara några av de senaste inläggen jag kunde ge något till.
Ska svara några gamla inlägg riktade till mig som jag bokmärkt vid senare tillfälle.

Skrivet av FishTank:

Långt före dig . Scrolla ner till tabellen och se hur många kärnor Kaby Lake-X har.

De har uppenbarligen redan ändrat roadmapen sedan en tid tillbaka då K-modeller kom till sockel 1151 i alla fall. Väldigt intressant att se hur mycket girigare de tänkte vara.

Skrivet av FishTank:

Förresten hur tror ni att Zen kommer stå på sig i laptop marknaden? Kommer den kunna konkurrera med Intel där, speciellt i Ultrabook segmentet, eller kommer Zens design med fyra kärnor i varje CCX bli ett hinder?

Jag kan tänka mig att man föredrar två kärnor med högre ST-prestanda (ST=singeltråds) i det segmentet än med fyra kärnor fast lägre ST-prestanda. Från vad har förstått om Zen är minsta byggblocket en CCX som har fyra kärnor så jag tolkar det som att man inte kan göra 2-kärniga Zen APUer utan att stänga av två kärnor i ett CCX.

APU:erna lär vara ett annat chip helt och hållet som består av ett CCX och en grafikdel.

Skrivet av SectionX2:

Breaking. Global founderies har problem med yielden på 14nm och ryzens quadcore kommer endast upp i 3.2 ghz

Foooooooooook..!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad hade du förväntat dig? En presskonferans där intel lanserar en ny arkitektur? Klart det kommer vara väldigt vaga rykten.

Känns bara som folk här i tråden, tar rykten som sanning i bland.

Skulle inte bli förvånad om intel skulle släppa en i5 med ht, fast dom behöver inte för dom har så starkt varumärke att det tar mycket lång tid för kunder att ge upp intel. Sen sitter många med datorer där prestandan räcker och bara byter när det går sönder.

Så nej intel behöver inte ha panik, utan kan ju klå AMD nästa gen CPUer dom släpper utan problem.

Är snarare Serves och företag som intel behöver lägga fokus på, vi entuaster är en liten grupp (ger inte lika mycket pengar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Man får ta allt med nypa salt, i detta fall en stor skopa. För GF enligt vad som sagts är deras 14nm är mogen nu och ger bra yield. Men man får se, är inte långt kvar nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

F**** k****

Skrivet av GilbertG:

Foooooooooook..!

!

Skrivet av Broken-arrow:

Man får ta allt med nypa salt, i detta fall en stor skopa. För GF enligt vad som sagts är deras 14nm är mogen nu och ger bra yield. Men man får se, är inte långt kvar nu.

Om det stämmer kan det kanske bero på att det inte är native 4-core, utan en 8-core som hämtats upp från sopkorgen bland de halvtrasiga 1800X. Det finns omnämnt tidigare i tråden att den här risken finns med binning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Spekulationer och åter spekulationer, vi får nog avvakta tills tester kommer innan vi kan dra några slutsatser. I övrigt så bryr jag mig inte hur mycket man kan överklocka en CPU sålänge den är stabil och levererar det dem säger vid lansering.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@SectionX2: hur kom du fram till det av texten? Det som sägs är ju att deras 8 core sample ökade till 4 ghz turbo och då dom inte har någon 4 vore sample förutom första stepping så kan dom bara extrapolera samma ökning med 400 vilket skulle ge 3,8 ghz turbo för quad.

Glöm inte att Lisa Su sa att alla ryzen skulle gå i 3,4 ghz och uppåt.

Permalänk
Hedersmedlem

@Gainsgoblin
Det här stycket förmodligen

Citat:

Comme nous l’écrivions dans notre article, la fréquence des Ryzen Quad Core doit se situer entre 3.8 GHz et 4.2 GHz de base pour rivaliser efficacement avec la gamme d’Intel. Or, on en est loin. Les samples actuels quasi finaux se limitent à 3.2 GHz en fréquence de base. C’est très insuffisant et surtout assez étonnant puisque les deux modèles 8 cores atteignent 3.4/3.8 et 3.6/4.0 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känns bara som folk här i tråden, tar rykten som sanning i bland.

Skulle inte bli förvånad om intel skulle släppa en i5 med ht, fast dom behöver inte för dom har så starkt varumärke att det tar mycket lång tid för kunder att ge upp intel. Sen sitter många med datorer där prestandan räcker och bara byter när det går sönder.

Så nej intel behöver inte ha panik, utan kan ju klå AMD nästa gen CPUer dom släpper utan problem.

Är snarare Serves och företag som intel behöver lägga fokus på, vi entuaster är en liten grupp (ger inte lika mycket pengar).

Dom släpper ju redan en i5a med HT men då heter den i7. Hur skulle dom kunna släppa en i5 med HT utan att det skulle bli en i7a?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom släpper ju redan en i5a med HT men då heter den i7. Hur skulle dom kunna släppa en i5 med HT utan att det skulle bli en i7a?

en i7a har mer cache. Men 6MB vs 8MB cache borde ju vara väldigt liten skillnad prestandamässigt, så i5an med HT borde ju prestera väldigt likt med en i7.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

De släppte precis sin G4560 också, en Pentium med HT. Detta hade "tidigare" varit en i3.

De kommer nog att göra fler avsteg framöver för att justera sin lineup. HT på i5 är inte omöjligt, om det blir på en rackare som är upplåst också, då känner de nog lite press från sin konkurrent.

Hursom, det kommer nog bli lite mer tydligt med Intels lineup framöver.

Celeron - 2c billiga som fn.
Pentium - 2c4t låsta, lite cache
i3 - 2c4c högre clocks, upplåst, mer cache, AVX och lull-lull
i5 - 4c4t upplåst, ev 4c8t - förmodligen låst
i7 - 4c8t upplåst, 6c12t uppåst, cache++

Har svårt att se att Intel behöver mer än 6c12t på sina kommande Cannonlake - om de klockar bra är 6c12t omkring det som är optimalt för spel och "t.ex. streaming samtidigt". Fler kärnor leder till mer värme och svårare att klocka upp i höga frekvenser.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Starric:

Kan inte tala för andra, men säger inte "fler än 4 kärnor behövs inte för spel", säger att för tillfället är den bäst presterande CPU-modellen pengar kan köpa för spel just de högst klockade fyrkärninga modellerna.

Digital Foundary verkar hålla med

Och kikar man på SweClockers 7700K test så ser man att just den modellen tvålar till E-serien både vad det gäller genomsnittlig FPS och framförallt vad det gäller lägsta FPS.

just nu betyder fler än fyra kärnor sämre prestanda i spel för en större påse pengar. D.v.s. om det primära syftet med systemet är att spela slänger man pengarna i sjön med E-serien.

För Ryzen ser det lite annorlunda ut, där verkar de högsta klockade modellerna var 8C/16T, så det kommer också vara modellerna som presterar bäst i spel.

Vissa hävdar att dagens spel inte kan utnyttja fler än fyra kärnor, det är fel. Hur förklarar man annars att t.ex. 6900K är snabbare än 4790K, den senare är högre klockad och i princip identisk IPC?

Många av dagens spel kan utnyttja alla CPU-trådar som finns, dock skalar inte spel perfekt med kärnor utan har en hel del kommunikation mellan CPU-trådar. SMT/Hyperthreading skiner just i fall där det måste kommuniceras mellan kärnor! Men än bättre är det om man inte behöver kommunicera all, är därför det räcker med 15-20 % högre IPC för heltal (vilket är vad spel använder) i Skylake + några procent högre klockfrekvens för att den ska prestera bäst.

Och ska man streama är det OK med många kärnor, är ännu bättre med QuickSync då det dels inte påverkar CPU-latens och kvalitén är numera bättre än vad som är tekniskt möjligt med programvara som x264.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det har inte varit tydligt för mig vilken typ av förbättringar som hårdvarutrådar faktiskt ger i många spel. Ja, det finns ju vissa spel som har tydligt bättre prestanda i fps när antalet kärnor ökar, men varför? Därför försökte jag se om det fanns några data som kunde kopplas tydligt till just antalet cores eller threads.

Se man på anandtechs databas med olika benchmarks finns det en hel del att leta på. Det enda verkligt tydliga sambandet bland spel där antalet kärnor verkligen hade en betydelse var för

Grand Theft Auto V on ASUS GTX 980 Strix 4GB ($560) [Under 60 FPS]
1080p Very High, Percentage Frames over 16.6ms

http://www.anandtech.com/bench/CPU/1358

Vad procentvärdena visar är hur stor andel av alla frames som är mer än 16,6 millisekunder (vilket motsvarar 60 fps).

Sammanställer man värdena där mot antalet hårdvarutrådar får man ett tydligt samband!

Det här är första gången jag ser en mycket tydlig anledning till att skaffa en processor med fler än fyra kärnor för spel!

Fler kärnor minskar riskar risken för stuttering.

Som uppföljning ville jag se vilka korrelationer som fanns mellan dessa procentvärden och Cinebench, både enkeltrådat och flertrådat. Jag orkade inte hämta fram allt ur anandtech.com's hemsida utan tog från cinebench från https://us.rebusfarm.net/en/tempbench?view=benchmark.

Sambandet finns tydligast mot Cinebench Multi R15, baserat på enbart Intels CPUer. Samma samband finns hos AMD och jag sammanställer dem även i ett diagram nedan.

Percent

Single 11.5

Multi 11.5

Single 15

Multi 15

1.000

-0.487

-0.673

-0.488

-0.674

Det här betyder att Cinebench Multi R15 visar något som inte enbart är en benchmark och är en god prediktor för hur stor andel av frames som ligger under 16,6 ms!

Vad betyder det här för Ryzen 8C/16T? Jo, att den levererar en bättre spelupplevelse än de som stannar på 4C/4T eller 4C/8T!

Jag hoppas att sweclockers inkluderar den här typen av mått i sina tester.

Lade till en länk till anandtech
Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sAAb:

Det har inte varit tydligt för mig vilken typ av förbättringar som hårdvarutrådar faktiskt ger i många spel. Ja, det finns ju vissa spel som har tydligt bättre prestanda i fps när antalet kärnor ökar, men varför? Därför försökte jag se om det fanns några data som kunde kopplas tydligt till just antalet cores eller threads.

Se man på anandtechs databas med olika benchmarks finns det en hel del att leta på. Det enda verkligt tydliga sambandet bland spel där antalet kärnor verkligen hade en betydelse var för

Grand Theft Auto V on ASUS GTX 980 Strix 4GB ($560) [Under 60 FPS]
1080p Very High, Percentage Frames over 16.6ms

Vad procentvärdena visar är hur stor andel av alla frames som är mer än 16,6 millisekunder (vilket motsvarar 60 fps).

Sammanställer man värdena där mot antalet hårdvarutrådar får man ett tydligt samband!

Det här är första gången jag ser en mycket tydlig anledning till att skaffa en processor med fler än fyra kärnor för spel!

Fler kärnor minskar riskar risken för stuttering.

Som uppföljning ville jag se vilka korrelationer som fanns mellan dessa procentvärden och Cinebench, både enkeltrådat och flertrådat. Jag orkade inte hämta fram allt ur anandtech.com's hemsida utan tog från cinebench från https://us.rebusfarm.net/en/tempbench?view=benchmark.

Sambandet finns tydligast mot Cinebench Multi R15, baserat på enbart Intels CPUer. Samma samband finns hos AMD och jag sammanställer dem även i ett diagram nedan.

Percent

Single 11.5

Multi 11.5

Single 15

Multi 15

1.000

-0.487

-0.673

-0.488

-0.674

Det här betyder att Cinebench Multi R15 visar något som inte enbart är en benchmark och är en god prediktor för hur stor andel av frames som ligger under 16,6 ms!

Vad betyder det här för Ryzen 8C/16T? Jo, att den levererar en bättre spelupplevelse än de som stannar på 4C/4T eller 4C/8T!

Jag hoppas att sweclockers inkluderar den här typen av mått i sina tester.

https://s24.postimg.org/6f5ga48bp/HTvs_FPSu60.png
https://s24.postimg.org/rbwawv2k5/CBM15vs_Percent.png

Kan du länka de resultaten från AnandTech?

Det du säger är helt klart sant för de spel som verkligen kan använda flera än 4 kärnor men motargumentet då (i alla fall från mig som överklockar) är att den fördelen kan tas igen ganska lätt med en överklockning på en 4C/8T-CPU.
Detta för att det är mycket svårare att nå högre frekvenser på en 8C CPU än en 4C CPU.

Ett exempel är det här testet från Gamers Nexus som visar ditt påstående: https://youtu.be/MSkpyuLgsoI?t=2m51s
En Intel Core i7 5930K på 3.5GHz slår där en 6700K på 4.0GHz en hel del med frametimes (1% och 0.1% LOW), men övertaget är inte jättestort och överklockar man då båda CPU'erna så tror i alla fall jag att prestandagapet skulle bli näst intill obefintligt på grund av att 6700K skulle nå högre frekvenser.
Sen så är ju just Battlefield 1 ökänt för att skala riktigt bra med kärnor/trådar, GTA V likaså.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Att quicksync skulle ha bättre kvalité än vad som är möjligt med mjukvara är inte helt med sanningen överensstämmande, allt beror på inställningar och codecs och containers man använder. Finns ingen anledning alls till att quicksync skulle hålla en bättre kvalité på videokodning. Allra helst inte på HEVC där quicksync är i vad som bäst kan kallas beta stadiet. Testet du hänvisar till kikar egentligen enbart på tid för kodning och slutgiltig bitrate, inget av detta säger ett jota om kvalité, du kan ha apdålig bildkvalité i 50MBit eller 5MBit det har egentligen inte med saken att göra innan man får för låg bitrate så det påverkar scenen i fråga. Men att titta på bitrate enbart som bevis för kvalité är ren bull.
När det kommer till just HEVC så har mjukvaru kodning långt fler parametrar att justera än vad som finns tillgängligt i quicksync, inte heller stödjer skylake eller kabylake alla funktioner vid kodning som finns i HEVC standarden heller, avkodning har den bra stöd för, inte kodning.
Det finns en anledning till att en mycket stor andel som streamar gör det via mjukvarukodning. Bara som ett exempel så stödjer kaby lake VP9 i 8bit men inte i 10bit vid kodning men vid avkodning stödjer den även 10bit.
Sen kommer vi till problem nummer två, direkt det kommer en ny codec så sitter man i skiten för hårdvaran hjälper då ingenting då du inte kan "patcha" hårdvaran för att stödja andra codecs. Precis lika med avkodning, har du inte rätt stöd i hårdvaran så är det mjukvaruavkodning som gäller, försök lira youtube i 4K på en lågwatts kaby lake så får vi se hur bra det rullar...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Kan du länka de resultaten från AnandTech?

Det du säger är helt klart sant för de spel som verkligen kan använda flera än 4 kärnor men motargumentet då (i alla fall från mig som överklockar) är att den fördelen kan tas igen ganska lätt med en överklockning på en 4C/8T-CPU.
Detta för att det är mycket svårare att nå högre frekvenser på en 8C CPU än en 4C CPU.

Ett exempel är det här testet från Gamers Nexus som visar ditt påstående: https://youtu.be/MSkpyuLgsoI?t=2m51s
En Intel Core i7 5930K på 3.5GHz slår där en 6700K på 4.0GHz en hel del med frametimes (1% och 0.1% LOW), men övertaget är inte jättestort och överklockar man då båda CPU'erna så tror i alla fall jag att prestandagapet skulle bli näst intill obefintligt på grund av att 6700K skulle nå högre frekvenser.
Sen så är ju just Battlefield 1 ökänt för att skala riktigt bra med kärnor/trådar, GTA V likaså.

Har lagt till länken http://www.anandtech.com/bench/CPU/1358

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tycker det flesta spel som släpptes 2016 fungerade jäkligt bra på min FX, i många fall lika bra som på betydligt dyrare Intel-maskiner. Det är främst spel som är ett par år äldre som fungerat dåligt.

Tror trenden med att fyra kärnor är optimalt för spel snart kommer bli mindre relevant. Dessutom tror jag man kommer klara sig bra med svagare CPU framöver. Även om ett spel skulle skala perfekt med åtta kärnor så kommer 6900K vara extremt overkill.

Mantle, DX12 och Vulkan har gjort underverk för oss som sitter med FX CPU och AMD GPU. Även spel som saknar dessa API verkar dock gå åt rätt håll. Folk dömer ut FX hela tiden, men jag tror den kommer duga utmärkt i flera år framöver.

Vet inte om ni hört talas om "AMD FineWine Technology" när det snackas GPU, men för mig så känns det som att det kunde lika väl gälla CPU-sidan också.

Sedan är jag en sådan som tycker det snackas alldeles för mycket spel i trådar som denna, och även i hårdvarurecensioner från media. Spel är inte hela världen!