Permalänk
Medlem

Hjälp med Sony a6000

Har precis köpt mig en Sony a6000 med 16-50/3,5-5,6 objektivet.
Jag är helt ny i fotovärlden men skulle vilja lära mig och de sa att det var en väldigt bra kamera. Jag ska foto mycket porträtt men även filma. Framförallt kommer bilder tas på min dotter som föds om två månader. Vill kunna ta "bokeh"foton. Hur som helst det jag behöver hjälp är följande;

Extra batterier har jag läst behövs, var hittar jag det till vettiga priser? Läste att wasabi batteries är bra men hittar inga som levererar till Sverige?

Vilken adapter ska jag köpa? Vill att autofokus ska fungera. Sen vilken extra lins kan vara bra?

Någon mer som kan vara bra att köpa redan innan?

Vill som sagt ha grejer till vettiga (billiga) priser då jag redan spräckt budgeten redan som låg på 6500kr.
Har försökt hitta saker på amazon.co.uk men tycker det är en hel djungel samt att det kanske finns billigare alternativ?

Jätte tacksam för hjälp då jag inte kan något än!

Permalänk
Medlem

Billiga batterier av okänd och varierande kvalitet -> ebay.

Bra smarta adapter med autofokus kostar skjortan (3-5k SEK). Shoppade en Commlite (Canon EF->NEX) för 700:- för nåt år sedan, seg autofokus i svagt ljus.

Kör med snorbilliga bra MF gluggar (hundralappar) och dum adapter (ca. 10$ från ebay) i stället.
Ett objektiv (inte lins) att börja med kan vara en 50mm/1.8 som på APS-C blir en lätt tele till tex. porträtt. Att fokusera manuellt med A6000 är inga problem då den har fokus peaking.

Finns massa videos på youtube att lära från.

Permalänk
Medlem

Har även jag en A6000. Funkar det att filma lite med det medföljande objektivet? Tänkte filma nu när jag åker till london i en vecka och redigera det till något fint.

Angående batterier, tror ni dessa funkar? https://www.amazon.co.uk/RAVPower-Replacement-Batteries-Versa...

vågar man beställa icke-orginal?

Permalänk

Hjälp med Sony a6000

@Robiin91:
Extra batteri behövs om du tar mer än 350-400 bildfiler/dag eller filmar en längre tid (mer än en timma)
Jupio är det bästa batteri jag använt. Detta batteri har samma kapacitet som original.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2503444#rparams=ss=Jupi...
https://www.netonnet.se/art/foto/tillbehor/batteriladdare/jup...

Vilken adapter du jag köpa? Ingen!
Vilken extra lins kan vara bra? Sony E 55-210/4,5-6,3 OSS.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966669

Vill kunna ta "bokeh"foton.
Största bländare d.v.s 3,5.
Fotoredigerings-program
(Min absoluta favorit är Lightroom som även håller mitt bibliotek på drygt 60000 bildfiler varav de flesta i RAW-format)

Detta är just bara personliga reflektioner.
Med vänlig hälsning
Salakalle

Permalänk
Medlem

jag beställde en hög icke-original batterier + laddare till min, har funkat kanonbra!

Glugg, när man är ny förälder så tror jag du uppskattar enkelheten i en snabb autofokus(AF) lins/objektiv. 16-50 är "lite" snålt för fina porträtt, men det kommer funka. Receptet är inte så svårt

1) Sätt minsta bländare du kan, detta är F värdet ( skall vara så nära 3.5 som möjligt för dig ) och gå sedan så nära dottern/det som skall fotas som du kan - du kommer se i displayen när bakgrunden suddas ut.

2) Låt kameran stå på Auto ISO, ljuskänslighet - kommer blir fina bilder hur som

Som objektiv nummer 2 så kan jag rekommendera denna billiga zoom:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel55210&infArtnr=...

Have fun!

// Lazze

Permalänk

A6000 är ett jättefint kamerahus men Sonys objektiv i de lägre prisklasserna gör inte huset rättvisa.

Jag håller helt med om att en adapter och gamla manuella objektiv låter betydligt roligare än exempelvis Sonys egna 35mm eller 50mm 1.8. De lider av fruktansvärda mängder kromatisk abberation och är ganska plastiga och tråkiga sett till prislappen (ja, jag har ägt dem själv).

Har du några veckor på dig så googla runt och titta på bildexempel på flickr innan du slår till på något. Det ska inte vara några problem att hitta ett fint manuellt objektiv med utmärkt bokeh till en rimlig peng.

Permalänk
Medlem

För just porträtt är nog en 50/1.8 vettigt om man inte vill lägga för mycket pengar. Det funkar ju dock att ta porträtt med kitobjektivet. Välj längsta brännvidden och största bländare (lägsta värdet) och se till att ha hyggligt långt avstånd till bakgrunden så kommer resultatet att bli rät bra.

En annan sak som är bra för barn som är lite äldre än nyfödda är en blixt. Inomhus är ljuset ofta relativt svagt och när motivet rör på sig behöver man frysa rörelsen på något sätt och då är en extern blixt som går att studsa i taket eller en vägg en bra grej att ha, IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag beställde en hög icke-original batterier + laddare till min, har funkat kanonbra!

Glugg, när man är ny förälder så tror jag du uppskattar enkelheten i en snabb autofokus(AF) lins/objektiv. 16-50 är "lite" snålt för fina porträtt, men det kommer funka. Receptet är inte så svårt

1) Sätt minsta bländare du kan, detta är F värdet ( skall vara så nära 3.5 som möjligt för dig ) och gå sedan så nära dottern/det som skall fotas som du kan - du kommer se i displayen när bakgrunden suddas ut.

2) Låt kameran stå på Auto ISO, ljuskänslighet - kommer blir fina bilder hur som

Som objektiv nummer 2 så kan jag rekommendera denna billiga zoom:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sel55210&infArtnr=...

Have fun!

// Lazze

Har du någon länk till batterierna du har beställt som funkar bra?

Skrivet av DonaldTrump:

A6000 är ett jättefint kamerahus men Sonys objektiv i de lägre prisklasserna gör inte huset rättvisa.

Jag håller helt med om att en adapter och gamla manuella objektiv låter betydligt roligare än exempelvis Sonys egna 35mm eller 50mm 1.8. De lider av fruktansvärda mängder kromatisk abberation och är ganska plastiga och tråkiga sett till prislappen (ja, jag har ägt dem själv).

Har du några veckor på dig så googla runt och titta på bildexempel på flickr innan du slår till på något. Det ska inte vara några problem att hitta ett fint manuellt objektiv med utmärkt bokeh till en rimlig peng.

Har googlat och letat men tycker det är så svårt med objektiv. Vet inte riktigt vad man ska leta efter. Har ni något förslag på ett bra men billigt objektiv? Så jag vet vart jag ska "börja" leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiin91:

Har googlat och letat men tycker det är så svårt med objektiv. Vet inte riktigt vad man ska leta efter. Har ni något förslag på ett bra men billigt objektiv? Så jag vet vart jag ska "börja" leta.

Du kan ju kolla vad som finns till kameran.
Glöm inte klicka i E-mount när du söker.
http://www.dyxum.com/lenses/

Permalänk

Nu äger jag ju 50 1.8 och kan säga att det inte är mycket som är plastigt där och väl värt pengarna för porträttfoto. Betydligt mycket skarpare än kittobjektivet redan på största bländare (typ).

Som extrabatteri kan jag rekommendera Jupio som vad jag läst är ett "piratbatteri" med bra kvalité, vid det här laget är det bättre än mitt orginal då det har ett par år på nacken.

Lycka till med fotograferingen!

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Skrivet av Robiin91:

Det kanske är dumt att krånga till det det första man gör. Autofokus och stabilisering är trevligt så kika för all del på ett Sony 50 1.8 OSS. Ett billigare alternativ är Sigma 60 2.8 Art. Det är långsammare och saknar stabilisator men det är ett mycket skarpt objektiv för pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonaldTrump:

Håller med. Sony gör riktigt fina kameror, men har inte något bra ekosystem gällande bra objektiv för E-mount.

Speciellt på APS-C-sida så är det extra skralt (Sony verkar satsa mest på FE-objektiv, dvs. småbildsformatet).

För en bra tillgång på prisvärda kvalitetsobjektiv så hade jag rekommenderat TS att hellre gå på Fujifilm och någon kamera i deras X-mount-serie.

Då får TS ett spegellöst APS-C-system med bästa objektivparken att botanisera ibland. Kika på tex. nya X-T20 som släpps inom några veckor (har bla. föregångaren X-T10 som är en riktigt trevlig kamera).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Sony gör riktigt fina kameror, men har inte något bra ekosystem gällande bra objektiv för E-mount.

Finns numera ett 30-tal gluggar till Sony FE (från Sony, Zeiss, Sigma mfl.) de flesta håller världsklass enl. omdömen och tester, se tex. https://www.dxomark.com/

Till Sony E APS-C (NEX, A6xxx) finns även en brokig skala av objektiv från tex. Sigma och Zeiss med hög klass.

Skulle inget av ovanstående duga, kan du med adapter använda i stort sett vilket objektiv som helst från vilken tillverkare som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Finns numera ett 30-tal gluggar till Sony FE (från Sony, Zeiss, Sigma mfl.) de flesta håller världsklass enl. omdömen och tester, se tex. https://www.dxomark.com/

Till Sony E APS-C (NEX, A6xxx) finns även en brokig skala av objektiv från tex. Sigma och Zeiss med hög klass.

Skulle inget av ovanstående duga, kan du med adapter använda i stort sett vilket objektiv som helst från vilken tillverkare som helst.

Om man frångår originaloptik så fungerar inte alltid alla AF-funktioner korrekt.

Blir ju inte heller något bra litet smidigt system om man monterar stora tunga FE-objektiv, som är avsedda för småbildskameror, på mindre APS-C-hus. Du slösar då både pengar och vikt på glas som inte används.

Vill du ha både optiskt riktigt fina glas, som ändå är hyfsat små och kompakta, och till ett bra pris så kika på Fujinons lineup av X-objektiv. Tom. deras kitzoom 18-55/2,8-4 är riktigt bra (är annars en som alltid ratar kitzoomar).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om man frångår originaloptik så fungerar inte alltid alla AF-funktioner korrekt.

Blir ju inte heller något bra litet smidigt system om man monterar stora tunga FE-objektiv, som är avsedda för småbildskameror, på mindre APS-C-hus. Du slösar då både pengar och vikt på glas som inte används.

Vill du ha både optiskt riktigt fina glas, som ändå är hyfsat små och kompakta, och till ett bra pris så kika på Fujinons lineup av X-objektiv. Tom. deras kitzoom 18-55/2,8-4 är riktigt bra (är annars en som alltid ratar kitzoomar).

Nu är det ju inte alla som avstår feta objektiv på sina kameror för att uppnå högsta prestanda. Feta och tunga FF DSLR-hus gör ju inte ekipaget lättare.

Finns små lätta MF gammelgluggar för hundralappar som väger mindre än sina plastiga modernare syskon.

Sen får du gärna utveckla varför du rekommenderar FujiFilms APS-C gluggar till Sonys A6000.

Det är alltid frågan om komprimisser mellan: Pris, kvalitet, vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiin91:

Jag köpte dessa:

http://www.ebay.co.uk/itm/-/321432147838?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiin91:

Du kan börja med en Canon FD 50/1.8, brukar gå för <250:- + frakt på tradera.
Canon FD serien är vanlig och lätt att hitta till hyfsade priser på tradera.

Bilder med Canon FD gluggar:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1253143/0

Adapter Canon FD<->NEX, <10$ på ebay.
http://www.ebay.com/itm/FD-NEX-For-Canon-Convert-To-For-Sony-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nu är det ju inte alla som avstår feta objektiv på sina kameror för att uppnå högsta prestanda. Feta och tunga FF DSLR-hus är gör ju inte ekipaget lättare.

Absolut inte. Däremot så kan de bli bättre balanserade, vilket är viktigt iaf för mig (och många andra fotografer också).

Skrivet av jookeer:

Finns små lätta MF gammelgluggar för hundralappar som väger mindre än sina plastiga modernare syskon.

Japp.

Har fina små Zeiss Biogonobjektiv till Leica M (dock inte direkt billiga).

På moderna kameror så föredrar jag dock normalt att ha AF-objektiv så att jag kan utnyttja AF-funktionaliteten när jag så önskar.

Det är inte heller något unikt för A6000, eller ens Sonys kameror. Det finns adaptrar till i princip alla spegellösa kameror och möjlighet att använda MF-optik avsedd för spegelkameror (som oftast har ett längre registeravstånd).

Skrivet av jookeer:

Sen får du gärna utveckla varför du rekommenderar FujiFilms APS-C gluggar till Sonys A6000.

Det gör jag inte. Det fungerar inte.

Skrivet av jookeer:

Det är alltid frågan om komprimisser mellan: Pris, kvalitet, vikt.

Absolut. Är den första att skriva under på det!

(Därav att jag har allt ifrån mobiler, till kompaktkameror, till m43-kameror, spegellösa APS-C, till fullformats DSLR:er, och någon gång i framtiden så kanske det tom. blir någon digital mellanformatare.)

Men... Eller rättare sagt ett stort MEN... Däremot så finns det mer eller mindre lyckade lösningar inom varje kamera/storleks-kategori.

Precis som ekosystem är viktiga för datorer, mobiler och surfplattor, så är bra ekossystem livsviktiga för systemkameror. Det är just kameror som skall inte fungera självständigt, utan just i ett system. Därför bedöms och sätts kamerans värde inte endast kameran i sig, utan som din del av det helhetliga systemet med objektiv, blixtar och andra systemtillbehör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är osannolikt märkesotrogen och blandar hej vilt mellan olika märken, MF, AF, antiskak. Struntar totalt i om jag följer några ekosystem eller ej. Jag är som humlan, jag flyger ändå, provar mig fram och det mesta funkar.

Tror de flesta föredrar modern optik med AF och antiskak men kan du hitta manuella gammelgluggar för 1/10 av priset som ger samma resultat på 95% av bilderna så kan det vara intressant.

Sedan spegellösa kom för några år sedan har priserna på ebay för gammelgluggar gått från några dollar/st till det 10-dubbla. Efterfrågan rusar, fler och fler upptäcker användbarheten och kvaliteten av dessa gamla godingar.

Tror inte en modern plastglugg med AF och antiskak ens går att sälja om 50+ år, om den ens funkar.

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara så att det går att hitta billigt, men för mig så är det viktigt att det normalt finns AF på de flesta av mina objektiv (har ett manuellt makro där jag inte direkt känner att jag saknar AF). Är dock inte "fattig" så behöver inte leta "billiga" beg. MF-objektiv.

Det sagt så vill jag inte heller lägga onödigt mycket pengar på dyr optik om den inte levererar gentemot konkurrensen.

Att leta upp gamla MF-objektiv är viktigt och en hobby i sig för många/en del. För mig är det en helt ointressant hobby. Är inte heller någon direkt samlare av historiska kameraprylar.

Ser kameror främst som verktyg som jag vill skall fungera så bra som möjligt för att skapa de bilder jag vill. Det sagt så är jag dock allmänt en prylnörd, och så även inom foto (måste jag nog erkänna ändå).

Köper jag en kamera så vill jag veta att det finns ett bra ekosystem av moderna "native"-objektiv och andra tillbehör.

För mig är en systemkamera inte mer värd än sitt sammanhang. För mig inkluderar det dock normalt inte gamla manuella objektiv på moderna digitala kameror (har som sagt inte den hobbyn). Det skall finnas en väl ritad och balanserad road map med bra moderna högpresterande AF-objektiv. Annars är det inte intressant.

Det sagt så är jag ingen märkestrogen person. Har kameror och kamerasystem ifrån en rad olika tillverkare (Nikon, Canon, Fujifilm, Leica, Panasonic, Lomography).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tror inte en modern plastglugg med AF och antiskak ens går att sälja om 50+ år, om den ens funkar.

Glömde: Jag köper inte kamerautrustning, eller annan elektronik för den delen, som en investering. Det köps för att användas nu. Investera gör jag i fastigheter, aktier och andra värdepapper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Glömde: Jag köper inte kamerautrustning, eller annan elektronik för den delen, som en investering. Det köps för att användas nu. Investera gör jag i fastigheter, aktier och andra värdepapper.

Inte jag heller. Dock tror jag att det är roligare att investera i gamla fina kameraprylar än i värdepapper. Been there done that.

Ville bara peka på att den mekaniska kvaliteten på dagens plastgluggar är underlägsen äldre gammelgluggar gjorda av enbart metall och glas. Dagens konsumsionstänkande, slit- och slängtänkande drabbar kvaliteten. Prylarna nuförtiden är inte gjorda för långvarigt användande. Undantag finns, tex. Zeiss Loxia och Leica M-gluggar.

En viktig aspekt många glömmer är att olika gluggar har olika personlighet, karaktär och attityd. Det är så mycket mer än AF, antiskak och skärpa som utmärker en intressant glugg. Å ja, det tar tid och mycket övningar innan man upptäcker detta. De flesta gör det aldrig.

Permalänk
Medlem

Normalt så vill jag inte att mina objektiv skall ha tydlig "attityd" (udantaget de fallen jag söker en medveten effekt/förvrängning, som tex. med mina Lomography objektiv med linser i just plast), men däremot så håller jag med att det är långt ifrån så enkelt, som vissa vill göra gällande här på forumet, som att läsa ett enkelt "score" på DXO.

Jo, både Zeiss och Leica har mekaniskt gedigna objektiv för Leicas M-fattning.

Gällande Loxia så finns det fler objektiv med liknande kvaliteter. Tex Fujinons optik som är långt ifrån plastigheten de flesta objektiv ifrån Sony, Nikon och Canon har.

Gillar du välbyggda kameror med liknande känsla och mekanisk kvalitet så skall du defintivt kika på Fujifilms kamerahus istället för Sonys. Inte samma kvalitet som klassiska M-hus (tycker M3 är den snyggaste kameran som gjorts), men riktigt bra för att vara moderna digitala kameror till överkommliga priser (även om jag har råd med Leicas senaste, så tycker jag inte de är prisvärda för mig och mitt fotande).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Joker det är inte alla som vill ha manuell fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Joker det är inte alla som vill ha manuell fokus.

Japp, jag har sagt det ovan. Vill inte heller ha MF till sport och/eller snabbrörliga motiv.

Permalänk
Medlem

TS kommer säkert strypa alla som rekommenderat manuella gluggar
om han sedan kommer hem med suddiga ofokuserade bilder från BB.

Köp en 35 1.8 ( eller 50 1.8 om budgeten kniper)
så får du både AF, bildstabilisering och stor bländare
det brukar vara rätt mörkt på bb och båda objektiven är bra för porträtt.

Jag har gått vidare till A7 men önskar ju att några liknande gluggar fanns till full-frame...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

TS kommer säkert strypa alla som rekommenderat manuella gluggar
om han sedan kommer hem med suddiga ofokuserade bilder från BB.

Köp en 35 1.8 ( eller 50 1.8 om budgeten kniper)
så får du både AF, bildstabilisering och stor bländare
det brukar vara rätt mörkt på bb och båda objektiven är bra för porträtt.

Jag har gått vidare till A7 men önskar ju att några liknande gluggar fanns till full-frame...

Självklart använder man inte utrustning man inte kan/vill hantera.
Blir inte resultatet som du tänkt beror det oftare på fotografen än på prylarna.

Man kan köra i diket även med en Ferrari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gillar du välbyggda kameror med liknande känsla och mekanisk kvalitet så skall du defintivt kika på Fujifilms kamerahus istället för Sonys. Inte samma kvalitet som klassiska M-hus (tycker M3 är den snyggaste kameran som gjorts), men riktigt bra för att vara moderna digitala kameror till överkommliga priser (även om jag har råd med Leicas senaste, så tycker jag inte de är prisvärda för mig och mitt fotande).

Är helt övertygad om att du är nöjd med din Fujiutrustning - kul för dig.

Tittade för några år sedan på Fujifilm och var ytterst nära att shoppa.
Dock gjorde jag ett annat val som var/är bättre för mig.

Skulle jag idag välja ett spegellöst APS-C system vore Fuji en stark kandidat.

Har en X100, fattigmans Leica M med cron-35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Självklart använder man inte utrustning man inte kan/vill hantera.
Blir inte resultatet som du tänkt beror det oftare på fotografen än på prylarna.

Man kan köra i diket även med en Ferrari.

Absolut.

Och riktigt skickliga fotografer kan faktiskt ta några enormt bra bilder med en billig papp/party-kamera eller en flera år gammal mobil också (om du är tillräckligt skicklig och noggrann med dina motiv).

Bara för att alla inte är tävlingsförare så innebär det inte heller att alla skall nöja sig med en Trabant (eller Kia/Skoda för att ta något mer modernt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut.

Och riktigt skickliga fotografer kan faktiskt ta några enormt bra bilder med en billig papp/party-kamera eller en flera år gammal mobil också (om du är tillräckligt skicklig och noggrann med dina motiv).

Bara för att alla inte är tävlingsförare så innebär det inte heller att alla skall nöja sig med en Trabant (eller Kia/Skoda för att ta något mer modernt).

Ja det finns många floskler och plattityder inom foto, många dogmatiska och gränsande till religion. Visst är det kul om folk gillar sina prylar men därmed inte sagt att alla andra också måste göra det.

Om jag tar en bra bild med min DumFåne så är jag en bättre fotograf än den som tar en skitbild med CaNikonFujiSony supervärsting.

I stort sett alla samtida kameror i jämförbar prisklass är tekniskt likvärdigt bra för att både gudar och byfånar kan få tekniskt bra bilder.