Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja det finns många floskler och plattityder inom foto, många dogmatiska och gränsande till religion. Visst är det kul om folk gillar sina prylar men därmed inte sagt att alla andra också måste göra det.

Om jag tar en bra bild med min DumFåne så är jag en bättre fotograf än den som tar en skitbild med CaNikonFujiSony supervärsting.

Kan jag helt köpa (så är det med det mesta).

Skrivet av jookeer:

I stort sett alla samtida kameror i jämförbar prisklass är tekniskt likvärdigt bra för att både gudar och byfånar kan få tekniskt bra bilder.

Håller med om att kamerahusen i stort presterar väldigt lika inom samma sensorstorlek och sensorgeneration.

Det är väl kanske Canon som länge legat något lite efter Sonys sensorer gällande DR (men bra på höga ISO), då Sonys sensorer generellt är klassledande, och något jag personligen är fan av (har i princip bara kameror med Sony-sensorer).

På att annat sätt så håller jag absolut inte alls med.

Sedan det som skiljer ganska stort är på ekosystemsidan med objektiv, blixtar och andra tillbehör. Precis som det är en stor fördel att köra iOS eller Android framför andra ibland tom. bättre mobilsystem, så är just ofta en systemprodukt (som en telefon, dator, och just systemkamera är) helt avhängigt sitt värde av det kompletta ekosystemet.

Här tycker jag det finns enorma skillnader (jämfört med de små skillnaderna på kamerahusen) emellan olika system.

Därför är alltid mitt råd; välj inte kamerahus först! Välj kamerasystem först; sedan därefter så väljer man viket kamerahus man skall starta med. Du investerar i ett ekosystem som du ofta bygger upp och förhoppningsvis trivs med och lever med under en relativt lång tid.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]