Permalänk
Medlem

i7 7700k värmeproblem (Evo 212)

Goddag allesammans!

Har precis avslutat mitt datorbygge med:
CPU: i7 7700k
CPU-fläkt: Hyper Evo 212
Moderkort: Z270e STRIX
Ram: DDR 3200 MHz 16 Gb
Grafikkort: MSI Gaming X 1080
Evga 850w

Nu till problemet.
Fick höra efter att jag satt ihop datorn att den medföljande kylpastan till fläkten skulle man helst inte använda.
Otur tänkte jag, för det var den jag använde.

Bestämde mig iallafall för att starta datorn och köra iallafall. Så nu har jag en temp på 30-35 idle, men spikar upp emot 40 någon sekund.
Har testat att dra igång Counter-Strike och då hamnade tempen på max 70, även där med någon spik upp till 80 någon enstaka sekund.

Jag själv tycker att detta verkar vara lite för höga temperatur?

Har varit och köpt ny kylpasta med märket "Arctic Silver 5". Men kommer det göra någon skillnad om jag byter, eller kan något annat vara fel?

Lite mer information från bios:
CPU
4200 MHz
Temperature: 28c
Core Voltage: 1.168
Ratio: 42x

Memory:
Freq: 3200 MHz
Voltage: 1.472

Voltage:
+12V: 12.288
+5V: 5.040
+3.3V: 3.312

Kanske lite väl mycket information, men hoppas på att någon kunnig där ute har några tips.

Tack på förhand!

Kylpasta:

Temp:

La till 2 stycken bilder.
Permalänk
Medlem

@Nordaah: Har en 4790k med motsvarande fläkt (be quiet pure rock) och har liknande temps, kanske något lägre. Det du får tänka på är att CS är ett ''cpu-krävande'' spel och därför är det mest cpu:n som används när du spelar det. Om du har en tub Artic silver 5 så bör du ju prova, tänk på att inte ta mer än ett riskorn dock. Återkom gärna hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

@Nordaah: Har en 4790k med motsvarande fläkt (be quiet pure rock) och har liknande temps, kanske något lägre. Det du får tänka på är att CS är ett ''cpu-krävande'' spel och därför är det mest cpu:n som används när du spelar det. Om du har en tub Artic silver 5 så bör du ju prova, tänk på att inte ta mer än ett riskorn dock. Återkom gärna hur det gick

Tog nog lite mer än ett riskkorn med pastan som följde med. Gjorde heller inte rent processorn innan om det har stor betydelse?
Tog dock inte på "plåten" på processorn vid montering. Pastan jag använde vid montering flöt liksom ut när jag la på den. Kan inte minnas att Arctic silver 5 gjorde detsamma? Var några år sedan jag använde den senast.

Permalänk
Medlem

Låter väl rimligt.
Tycker 6700K/7700K svajjar rejält för alla. 30-85c

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Medföljande värmeledande pasta, eller AS5, kommer inte skilja signifikant, om du fått kylaren korrekt monterad. Det är mer fläktar som är lösningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Medföljande värmeledande pasta, eller AS5, kommer inte skilja signifikant, om du fått kylaren korrekt monterad. Det är mer fläktar som är lösningen.
B!

Okej! Tror du att jag har lagt på en korrekt mängd pasta om du kollar på bilden ovan?
Isåfall känns det lika bra att lämna tillbaka kylpastan och kanske köpa en till fläkt till flänsen isåfall.

Permalänk
Medlem

@Nordaah: Jag rengör alltid IHS vid cpukylarbyte men vet inte hur stor skillnad det gör. Den där kylpastan såg väldigt flytande ut men jag hade nog tagit mindre iaf.

Permalänk
Medlem

Din kylpasta är garanterat inte slut, så, är du orolig... plocka av kylaren, och titta efter hur mycket av CPU'n som är täckt av värmeledande pasta. Ju tunnare lager, desto bättre, och du behöver inte täcka hela skölden, CPU'n är knappt 25% av ytan, nära mitten, något off-center. Jag hade lämna tillbaka AS5 tuben, men det är ju jag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ganska låga temps imo.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ju tunnare lager, desto bättre
B!

https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11

Permalänk
Inaktiv

@Nordaah:

Jag fick ungefär 25 grader i idle med min 7600k och h5 ultimate. Jag hade dock lite mer kylpasta än dig på.

Funka din gpu och skärm på direkten med displayport kabeln eller du fick no signal?

Permalänk
Avstängd

Verkar vara ett större lotteri med Intel's processorer, speciellt med Skylake och Intel's patetiska kyllösning på processorchipset och värmespridaren..att de inte lödar fast dessa som AMD gör med sina processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@Nordaah:

Jag fick ungefär 25 grader i idle med min 7600k och h5 ultimate. Jag hade dock lite mer kylpasta än dig på.

Funka din gpu och skärm på direkten med displayport kabeln eller du fick no signal?

Allting gick igång som det skulle på första starten! Inga problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ganska låga temps imo.

Ser att du har en liknande dator. Vad får du för temp ca på idle och arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havregröt:

Verkar vara ett större lotteri med Intel's processorer, speciellt med Skylake och Intel's patetiska kyllösning på processorchipset och värmespridaren..att de inte lödar fast dessa som AMD gör med sina processorer.

Ja, har suttit och läst runt på många olika forum nu och hittar en hel del som har mycket högre temp än vad jag har med samma specs. Verkar tydligen inte vara ovanligt att denna processor kan ligga runt 80 vid arbete? Är det så borde ju denna processor vara omöjlig att klocka.

Permalänk
Medlem

Stresstest

Kan uppdatera med att jag just nu kör ett "stresstest" på cpun.
Ligger stadiga 70c fortfarande efter 15 minuter.

Är detta OK?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad din poäng är. Precis som jag skriver, så är ett tunnare lager bättre. Har man för mycket, även löjligt mycket, så trycks de bara ut på sidorna, vilket är precis vad man konstaterar i ditt videoklipp.
Mer är alltså inte bättre. Du behöver precis så mycket att det täcker de 25% av skölden som CPU'n faktiskt finns under, och allt du har utöver det, är bortslösat. Inte bättre, inte sämre, bara onödigt.

Skrivet av Havregröt:

att de inte lödar fast dessa som AMD gör med sina processorer.

Jag ser hemskt ogärna att de börjar löda fast kislet i skölden. Det som behövs är vettigt monteringstryck, så att lagret med värmeledande pasta blir tunt nog på båda sidorna om skölden.

Skrivet av Nordaah:

Är detta OK?

Ja.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Dock sprider sig värmen i IHSen till sidorna också, så att kalla det onödigt är bara fel. Jag körde på riskornet men fick bättre temp när jag drog en linje (lite mer än riskornet) istället då den spred sig på IHSen och kylarens botten bättre. Att den är lite tjockare spelar ingen stor roll.

Tror meningen med videon är att det är bättre att lägga lite mer än för lite då du vinner betydligt mer på om det är lite för mycket pasta än att den ska vara tunn och ha eventuella "bubblor" med luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordaah:

Goddag allesammans!

Har precis avslutat mitt datorbygge med:
CPU: i7 7700k
CPU-fläkt: Hyper Evo 212
Moderkort: Z270e STRIX
Ram: DDR 3200 MHz 16 Gb
Grafikkort: MSI Gaming X 1080
Evga 850w

Nu till problemet.
Fick höra efter att jag satt ihop datorn att den medföljande kylpastan till fläkten skulle man helst inte använda.
Otur tänkte jag, för det var den jag använde.

Bestämde mig iallafall för att starta datorn och köra iallafall. Så nu har jag en temp på 30-35 idle, men spikar upp emot 40 någon sekund.
Har testat att dra igång Counter-Strike och då hamnade tempen på max 70, även där med någon spik upp till 80 någon enstaka sekund.

Jag själv tycker att detta verkar vara lite för höga temperatur?

Har varit och köpt ny kylpasta med märket "Arctic Silver 5". Men kommer det göra någon skillnad om jag byter, eller kan något annat vara fel?

Lite mer information från bios:
CPU
4200 MHz
Temperature: 28c
Core Voltage: 1.168
Ratio: 42x

Memory:
Freq: 3200 MHz
Voltage: 1.472

Voltage:
+12V: 12.288
+5V: 5.040
+3.3V: 3.312

Kanske lite väl mycket information, men hoppas på att någon kunnig där ute har några tips.

Tack på förhand!

Kylpasta:
https://www.pixeltopic.com/thumbnail/lpaludmyrvrahg/

Temp:
https://www.pixeltopic.com/thumbnail/diyqtoawpedyhlk/

Här står det exakt hur du ska göra om du har Arctic Silver 5 och din processor och även hur du ska sätta på kylaren:

http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth...

Permalänk
Medlem

Som en del andra skriver så är det intels urusla montering av värmespridaren som är boven.
Jag har överklockat skiten ur min i7 och temperaturen ligger ganska stabilt men den hoppar något fantastiskt vid minsta lilla belastning, när jag sitter på skrivbordet så kan en kärna hoppa från 30c till 70c på någon sekund och sedan gå tillbaka till 30c, jag är övertygad om att detta inte hade hänt om värmen fick en chans att spridas ut.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

Som en del andra skriver så är det intels urusla montering av värmespridaren som är boven.
Jag har överklockat skiten ur min i7 och temperaturen ligger ganska stabilt men den hoppar något fantastiskt vid minsta lilla belastning, när jag sitter på skrivbordet så kan en kärna hoppa från 30c till 70c på någon sekund och sedan gå tillbaka till 30c, jag är övertygad om att detta inte hade hänt om värmen fick en chans att spridas ut.

Har kört ett stresstest på cpun någon timme nu och nu ligger jag hoppandes mellan 60-70 under 100% load på 4,500MHz med Voltage 1.280.
Hur ser det ut för dig med klockningen?

Permalänk
Medlem

@Nordaah:

Jag fick ta i ordentligt med vcore för att få datorn stabil i 5ghz med xmp profile på minnena, inte satt mig in i llc.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

@Nordaah: https://puu.sh/u0dW3/9a1df5fbc8.png
Jag fick ta i ordentligt med vcore för att få datorn stabil i 5ghz med xmp profile på minnena, inte satt mig in i llc.

Vissa exemplar är sådana. Du kan säkert köra den i 4.8GHz med rejält lägre volt.
Då blir det lite kallar med...

Permalänk
Medlem

@cabraja: Jo. Jag stegade mig upp 100mhz i taget och bara klivet från 4.9 till 5.0 krävde 0.1v extra, om någon vecka eller två skall jag delidda processorn och då hoppas jag på 20c mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

@cabraja: Jo. Jag stegade mig upp 100mhz i taget och bara klivet från 4.9 till 5.0 krävde 0.1v extra, om någon vecka eller två skall jag delidda processorn och då hoppas jag på 20c mindre.

Ja ungefär som mitt exempel. Lycka till med deliden

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte riktigt vad din poäng är. Precis som jag skriver, så är ett tunnare lager bättre. Har man för mycket, även löjligt mycket, så trycks de bara ut på sidorna, vilket är precis vad man konstaterar i ditt videoklipp.
Mer är alltså inte bättre. Du behöver precis så mycket att det täcker de 25% av skölden som CPU'n faktiskt finns under, och allt du har utöver det, är bortslösat. Inte bättre, inte sämre, bara onödigt.

Asså va? kolla igen. Tunnare är INTE bättre, tunnare var det ENDA som gav ett negativt resultat.

Sen, ja, även på sidorna blir det varmt och ska föras bort. Nej jag menar inte sidorna sidorna, då är det på tok för mycket, men på sidorna uppifrån. Man ska alltså inte ta 1 deciliter och hälla på.. Men det är bara att svabba på, sålänge det inte rinner ut över halva moderkortet.

Kolla 07:50 i klippet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Asså va? kolla igen. Tunnare är INTE bättre, tunnare var det ENDA som gav ett negativt resultat.

Tror det är du som behöver titta igen. För LITE, inte tunnare, ger ett sämre resultat. Självklart får du sämre resultat om du inte täcker hela kiselbrickan. Om du tittar på mängden pasta han använder när de får ditt dåliga resultat, så har han i princip ingen pasta alls. Efter montage täcker han inte halva kiselbrickan, så naturligtvis kommer det kyla sämre.

Skrivet av xcluzive:

Sen, ja, även på sidorna blir det varmt och ska föras bort.

Då har du får dålig kylare. Du ska ta värmen där den genereras, inte en cm bort, i en halv mm tjock kopparbit. Det är helt enkelt inte tillräckligt mycket gods för att leda bort signifikanta mängder energi.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då har du får dålig kylare. Du ska ta värmen där den genereras, inte en cm bort, i en halv mm tjock kopparbit. Det är helt enkelt inte tillräckligt mycket gods för att leda bort signifikanta mängder energi.
B!

Varför täcker då _ALLA_ cpu kylare hela cpun? Tror du gjort en liten tankevurpa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av ungefär samma anledning som kylarens undersida var lika stor när CPU'erna inte hade någon sköld överhuvudtaget?

Det är helt enkelt betydligt enklare att göra en stor platt yta, än en liten som matchar ytan man ska kyla exakt, och, genom att använda en stor platt yta, kan man använda samma kylare till flera olika CPU'er, oavsett var, och hur stora kiselbrickorna är.
Skölden är där för att hindra dig från att krossa ett hörn på kiselbiten när du monterar din kylare. Inte för att sprida värmen över en större yta.
Varför tror du att folk som fräser ner ett spår i skölden för att montera en extern temperatursensor placerar den mitt på skölden, snarare än bara ute i ett hörn? Anledningen är att man placerar sensorn där man faktiskt förväntar sig att det är varmt. Nå, jag visar väl min ålder här, eftersom man i princip inte gör sådant längre, utan man förlitar sig på att sensorerna i CPU'n ger bra nog avläsning, men du får snegla på äldre exempel, så ser du vad jag menar.

Det hela är egentligen ganska enkelt. Du har en värme källa. Mellan värmekällan och din kylning, har du en koppar plåt. Tjockleken på din plåt, i kombination med dess förmåga att leda värme, och din kylares förmåga att leda värmen, avgör hur långt från värmekällan du faktiskt kan hämta energi, och avleda den. I realiteten leder kylarens botten värme så pass mycket effektivare att bara någon millimeter bortom kanten på kiselbrickan värmer du skölden med energi från kylarens bas, i stället för att leda bort den. Inte ett problem eftersom du leder bort merparten av energin på andra sidan kylaren, men i alla fall.
Det här är orsaken till varför man har en tjock kopparbit i botten på sitt peltier element om man använder sig av den typen av kylning. Du behöver helt enkelt massor av gods för att leda all värmeenergi till en plats där den kan transporteras vidare, eller användas, på ett vettigt sätt.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Av ungefär samma anledning som kylarens undersida var lika stor när CPU'erna inte hade någon sköld överhuvudtaget?

Det är helt enkelt betydligt enklare att göra en stor platt yta, än en liten som matchar ytan man ska kyla exakt, och, genom att använda en stor platt yta, kan man använda samma kylare till flera olika CPU'er, oavsett var, och hur stora kiselbrickorna är.
Skölden är där för att hindra dig från att krossa ett hörn på kiselbiten när du monterar din kylare. Inte för att sprida värmen över en större yta.
Varför tror du att folk som fräser ner ett spår i skölden för att montera en extern temperatursensor placerar den mitt på skölden, snarare än bara ute i ett hörn? Anledningen är att man placerar sensorn där man faktiskt förväntar sig att det är varmt. Nå, jag visar väl min ålder här, eftersom man i princip inte gör sådant längre, utan man förlitar sig på att sensorerna i CPU'n ger bra nog avläsning, men du får snegla på äldre exempel, så ser du vad jag menar.

Det hela är egentligen ganska enkelt. Du har en värme källa. Mellan värmekällan och din kylning, har du en koppar plåt. Tjockleken på din plåt, i kombination med dess förmåga att leda värme, och din kylares förmåga att leda värmen, avgör hur långt från värmekällan du faktiskt kan hämta energi, och avleda den. I realiteten leder kylarens botten värme så pass mycket effektivare att bara någon millimeter bortom kanten på kiselbrickan värmer du skölden med energi från kylarens bas, i stället för att leda bort den. Inte ett problem eftersom du leder bort merparten av energin på andra sidan kylaren, men i alla fall.
Det här är orsaken till varför man har en tjock kopparbit i botten på sitt peltier element om man använder sig av den typen av kylning. Du behöver helt enkelt massor av gods för att leda all värmeenergi till en plats där den kan transporteras vidare, eller användas, på ett vettigt sätt.

B!

Trots gammalt inlägg måste jag kommentera. Att folk fräser ner i mitten för en tempgivare är ju inte riktigt rimligt att ta upp
i denna diskussion. Tänk om du steker en karre som jag nu. Inte fan sätter jag tempgivaren i kanten på köttet för att mäta temp.

Sen vad det gäller applicering av pasta så kan man förenkla det ytterliggare.
Om kärnan var endast 1x1mm. Skulle du rekommendera att endast placera pasta i storlek 1x1mm och resten är onödigt?
Hur mycket kyla skulle du överföra från kylarens platta mot IHS med endast 1x1m pasta? Knappt märkbart skulle jag säga.
Om du istället applicerade pasta på hela IHS så lovar jag att hela plattan kommer kylan ganska väl.
Alltså hela kontaktytan mellan kylarens kopparplatta mot IHS ska man applicera pasta på.