VIKTIGT Kan någon svara på detta

Permalänk

VIKTIGT Kan någon svara på detta

Har en petium2 på 400 Mhz med ett moderkort som inte stöder stora hårddiskar (har kollat detta noga).
Det finns ingen ny bios att hämta till detta moderkort.
Innan jag visste detta så köpte jag en ny hårddisk på 80GB som jag nu inte kan använda, men så hittade jag ett externt kabinett som kan kopplas till USB.

Frågan är: kan man använda ett externt USB kabinett till en dator som inte stöder stora hårddiskar i bios, ska inte använda den till operativsystem utan bara till lagring.

Jag vet att det finns separata PCI kort för hårddiskar som har bios på men jag ska bytta dator till hösten och kan då ha större nytta av ett externt HDkabinett än ett bioskort.

tänkte förresten köpa detta, kan det vara något?http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TOEXIDE35

tacksam för svar
holst1966

Visa signatur

holst1966

Permalänk
Medlem

har du tänkt på att överföringshastigheten på ditt externa kabinett blir max 40MB/s,då jag gissar att ditt mobo inte stöder USB2.
Men med ett kontrollerkort får du ut 133MB/s genom PCI-bussen.:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem

ja ett kontrollkort typ promies med eget bios är bra.
Men vad ska det ligga för os på den?
Bootar burken med disken?
Min Pentium 200 bootar med en 80Gb sagate baracuda IV men den hittas som en 8.5Gb disk.
Dock kan linux fixa alla 80Gb så det fugnerar utan kontrollkort... dock lite slött.

Men tror nog windows 2000 klarar det med.... testa partitonera upp en 3-4Gb partiton på disken och installera windows å se om du inte kan partitonera rästen i windows.... Men har du disken som secundärdisk bör det ju vara rätt lätt med och fixa den i windows sedan. Fins program med som fixar så du kan annväda allt.

Permalänk

Jag vet

att överföringshastigheten i USB1 inte är hög men jag kan fixa ett USB2 kort billigt på jobbet.
frågan är om datorn kommer att hitta hårddisken med ett externt kabinett så att det går att använda hela disken

Visa signatur

holst1966

Permalänk
Medlem

Re: Jag vet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av holst1966
att överföringshastigheten i USB1 inte är hög men jag kan fixa ett USB2 kort billigt på jobbet.
frågan är om datorn kommer att hitta hårddisken med ett externt kabinett så att det går att använda hela disken

överhuvud taget testat vad jag sa? Bootar den med disken? Då är det inte omöjligt att lösa.

http://217.73.103.234

kan ju kolla vad min P 200 kör för disk.

Permalänk

Nej

den bootar inte på disken
Den hittas överhuvudtaget inte av bios
Moderkortet är av typen FIC VD601 Pcb vers. 1.3
Hårdisken är WD 80 GB SE 8MB cache

mvh
holst1966

Visa signatur

holst1966

Permalänk
Medlem

Låter ju mer som att den inte hittar HD:en.
Ställt in alla jumprar riktigt?
Kopplar in den på olika IDE portar?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Jag har hört att på gamla burkar är det bättre att stänga av disken i BIOS och låta OS:et ta hand om biffen.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

HD:n borde ju hittas ffs. gammla pentium maskiner hittar ju 120Gb diskar ju.

Permalänk
Medlem

Jag körde en 80 gigare som bootdisk på min P3 innan det fanns bios som stöddediskar över 32 GB.

Detta löstes genom ett program, EZ-bios, är ganska säker på att det finns något liknande till WD.

Tänk iaf inte ens tanken att köra disken externt via USB 1, 12Mb/s är _INTE_ snabbt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Jag körde en 80 gigare som bootdisk på min P3 innan det fanns bios som stöddediskar över 32 GB.

Detta löstes genom ett program, EZ-bios, är ganska säker på att det finns något liknande till WD.

Tänk iaf inte ens tanken att köra disken externt via USB 1, 12Mb/s är _INTE_ snabbt

ne min server klarar i snitt 5Mb sek på när man drar eller kör till den för 80Gb disken går i pio mod. 1.2Mb max... Fy fan vad slött.

Permalänk
Medlem

min gammla dator som var en 450 mhz.. klarade bara av 32.5 gb hårddiskar.. men med ett kontroler kort borde du kunna använda 80 gigarn..

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk

ata 133 utan raid kostar 488 kr (postförskot,frakt å hela skiten) på Kjell.com för 100 spänn får du raid också...

Visa signatur

AMD64 3200+, 3x512 TwinMos Twister, 2*WD 80 GB, 2*WD RAPTOR 36 GB, 2*WD 250 GB, 2*WD 200 GB sata, 9600 256MB,ASUS K8N-E Deluxe