Ryzen Master hittar ut på bild – överklockningsmjukvara för AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Ryzen Master hittar ut på bild – överklockningsmjukvara för AMD Ryzen

I och med lanseringen av Ryzen introducerar AMD ny mjukvara för överklockning. Via nya bilder som nu hittat ut på webben bekräftas namnet på denna, samt en hel del inställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg ju väldigt trevligt ut måste jag säga.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag tycker Wattman funkat överraskande bra sedan det släpptes, så jag hoppas att även Ryzen Master funkar lika bra. Dock så är AMD väldigt försiktiga, och sätter ofta låga artificiella tak vilket är synd.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Klocka direkt i Windows låter ju smidigt.

Måste vara speciellt att skriva sådana här artiklar när swec antagligen suttit o pillat med programmet ett bra tag redan.

Permalänk
Medlem

Cleant UI, ser bra ut! Jag ser framemot att sitta och klocka en processor i det programmet.

@jonasies Alla har nog inte skrivit på NDA och vet inte mer än oss så vissa kan skriva om rykten utan att få skit. Det är min gissning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Måste säga att programmet såg riktigt snyggt ut. I like it.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har aldrig personligen fattat varför överklockningsmjukvaror behövs då man ändå alltid gör allt i bios. Vad är fördelen förrutom enkelheten?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Har aldrig personligen fattat varför överklockningsmjukvaror behövs då man ändå alltid gör allt i bios. Vad är fördelen förrutom enkelheten?

Enkelheten räcker väl gott nog? Utöver det så bootar ju alltid datorn, till skillnad från BIOS- överklockning

Permalänk
Medlem

''Dock är det fortfarande en det fortfarande en del detaljer'' Va?

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Klocka direkt i Windows låter ju smidigt.

Måste vara speciellt att skriva sådana här artiklar när swec antagligen suttit o pillat med programmet ett bra tag redan.

Tänkte nästan samma sak.

Nu sitter dom där och skrattar åt oss!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Intelfärgat ju

Är detta uppföljaren till Overdrive?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

See ju precis ut som Wattman och resten av Radeon Settings. Kanske en integration där på sikt, vore ju trevligt med allt på samma plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@jonasies: För att ändra 30-40 inställningar (överdrift såklart) krävs bara ett knapptryck istället för 30-40 ombootningar. Man sparar så mkt tid.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Usch för bloatware som denna. Föredras bios 7 dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är det bara reklam bild eller är den äkta?

Såg cpun håller nästan 50 grader vid 2.2GHz 1.35V, och den klockar ner sig vid 70 grader eller hur va det nu?

Vart lite nojig nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@jonasies: För att ändra 30-40 inställningar (överdrift såklart) krävs bara ett knapptryck istället för 30-40 ombootningar. Man sparar så mkt tid.

Jag överklockar alltid i Bios och det enda jag ändrar är tre saker: ställer in XMS, ökar multipeln och kanske ökar volten lite. Tar inte ens 10 minuter. Kan inte se att man sparar så mycket tid på att använda rätt sura programvaror.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag överklockar alltid i Bios och det enda jag ändrar är tre saker: ställer in XMS, ökar multipeln och kanske ökar volten lite. Tar inte ens 10 minuter. Kan inte se att man sparar så mycket tid på att använda rätt sura programvaror.

Du kan höja frekvensen och sänka spänningen utan att behöva starta om datorn för att göra stresstest.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Har aldrig personligen fattat varför överklockningsmjukvaror behövs då man ändå alltid gör allt i bios. Vad är fördelen förrutom enkelheten?

Jag ser en direkt användning för den vanliga gamern.

Det är ju lite si och så med en del spel och skalning mellan flera trådar, en del vet jag klarar 8 trådar galant medan en del har svårt att hantera 2 och 4 trådar.

Där borde det vara guld värt att då kunna stänga som ex. 4 kärnor på säg Ryzen 7 1700X och då ge dom kvarvarande kärnorna ett större spelrum med kylning (inaktiva kärnor generera mycket lite värme) = högre turboläge i spel som hanterar ett fåtal trådar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Dessa sorters programvara borde man hålla sig borta ifrån. Bättre att gå in i BIOS och klocka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du kan höja frekvensen och sänka spänningen utan att behöva starta om datorn för att göra stresstest.

Med en snabb SSD tar det knappt 20 sekunder att bota om så jag upplever inte det som ett problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Med en snabb SSD tar det knappt 20 sekunder att bota om så jag upplever inte det som ett problem.

Skulle du hellre överklocka grafikkortet i bios än genom t.ex msi afterburner också? Allt som underlättar tycker i alla fall jag är positivt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Har aldrig personligen fattat varför överklockningsmjukvaror behövs då man ändå alltid gör allt i bios. Vad är fördelen förrutom enkelheten?

Tycker du besvarat frågan själv, enkelheten räcker gott för dom flesta. Föredrar själv att hellre fippla i bios ska tilläggas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Usch för bloatware som denna. Föredras bios 7 dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Räcker väl gott med att inte installera mjukvaran...? Geez

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

intressant att kunna välja klockspeed på varje CPU, kan ju öppna upp för lite tweakande typ ha 4st cores lite högre klockade och 4st mindre klockade för att få ner temps?

Permalänk
Medlem

Lol, varför är folk så negativa???
Känns jävligt smidigt att kunna live trenda "temp" etc och överclocka tills skiten hänger sig.
Gissar också att det är helt frivilligt att installera, liknande mjukvara till modekort har dock varit jävligt buggig.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite intressant att "Max MHz" är 6375 MHz. Väl tilltaget maxgräns eller inte är frågan...

Permalänk
Medlem

Vi lär nog inte se så många BIOS med så detaljerade inställningsmöjlingheter. Om man vill så kan man säker kunna höja överklockningen när ett visdt program körs. Generellt har programvara kanske varit till störst nytta när man undersöker vilken nivå av överklockning som är vettigt för ett visst system, men här finns mycket att tweaka.

Edit: Även ett plus med sådan mjukvara direkt ifrån de som gör tekniken.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jaooo:

Tycker det är lite intressant att "Max MHz" är 6375 MHz. Väl tilltaget maxgräns eller inte är frågan...

*läser fel med flit*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dessa sorters programvara borde man hålla sig borta ifrån. Bättre att gå in i BIOS och klocka.

Var tvungen att pilla manuellt med FSB för att skrämma ut det sista ur min 3570k, sjukt mycket enklare att göra det i windows och greppa en validering 5+ GHz på ett ITX-mobo är nog inte allt för vanligt

Får se om det blir en 1600x till hösten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tolkar det som att man kommer kunna klocka en del trots allt?

Visa signatur

^^^
@¿@
o