Nu är man officiellt Linuxanvändare!

Permalänk
Medlem

Möjligt att jag provocerar någon inbiten OS fantast nu men har aldrig förstått detta lustiga beteende med att bli "frälst" av olika OS. Har själv testat olika varianter av både Linux, Windows och OSX. Ser fördelar och nackdelar men definitivt inget som är bättre än alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vad saknar du från Arch i Mac?

Ett vettigt DE med fritt val angående bland annat typsnitt så att mac:en blir användbar på en tv. Mittenklick som klistrar in det markerade. En vettig mediaspelare, har inte hittat smplayers motsvarighet än.
Inget av detta är dock arch-unikt och det finns mer som saknas men det är ett snabbt urval.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

95%+ prestanda i spel med Windows virtualiserat genom KVM/Qemu är tillräckligt... Bara att förpassa Windows till ett spel-OS....

95%+ prestanda även från två GTX 1080 i SLI i 4K? Det är där jag har sett skon klämma. 95%+ prestanda med integrerad gpu får man säkert, men det är totalt ointressant för min del. 100% prestanda utan speciallösningar är mitt baskrav.

Den enklaste lösningen med minsta möjliga problemrisk för min del är att virtualisera Linux, då mitt vardagsbruk knappt kräver någon prestanda alls, så även 50% skulle räcka.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

95%+ prestanda i spel med Windows virtualiserat genom KVM/Qemu är tillräckligt... Bara att förpassa Windows till ett spel-OS....

Det kräver dock "Recent motherboard and CPU which supports VT-d or AMD-Vi and IOMMU" och så två separata grafikkort, ett för host och ett som dedikeras till VM. Det verkar som man helst ska ha AMD-grafik för "GPU passthrough".

https://scottlinux.com/2016/08/28/gpu-passthrough-with-kvm-an...
https://wiki.archlinux.org/index.php/PCI_passthrough_via_OVMF

Det kan vara svårt att hitta vettig hårdvara som fungerar för detta. Dessutom är det en del pill också verkar det. Men visst det kan väl vara skoj att leka med som ett hobbyprojekt "bara för att man kan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

95%+ prestanda även från två GTX 1080 i SLI i 4K? Det är där jag har sett skon klämma. 95%+ prestanda med integrerad gpu får man säkert, men det är totalt ointressant för min del. 100% prestanda utan speciallösningar är mitt baskrav.

Den enklaste lösningen med minsta möjliga problemrisk för min del är att virtualisera Linux, då mitt vardagsbruk knappt kräver någon prestanda alls, så även 50% skulle räcka.

Du har både rätt och fel. Fel att bara skulle gå att få 95% av prestandan om man använder sig av integrerad grafik, rätt när det gäller SLI, då det, för nuvarande, inte stöds av qemu.

Skrivet av ronnylov:

Det kräver dock "Recent motherboard and CPU which supports VT-d or AMD-Vi and IOMMU" och så två separata grafikkort, ett för host och ett som dedikeras till VM. Det verkar som man helst ska ha AMD-grafik för "GPU passthrough".

https://scottlinux.com/2016/08/28/gpu-passthrough-with-kvm-an...
https://wiki.archlinux.org/index.php/PCI_passthrough_via_OVMF

Det kan vara svårt att hitta vettig hårdvara som fungerar för detta. Dessutom är det en del pill också verkar det. Men visst det kan väl vara skoj att leka med som ett hobbyprojekt "bara för att man kan".

Såvida inte du köper budgetkort så är det rätt så svårt att ha köpt ett moderkort som inte stödjer IOMMU de senaste 5 åren eller så, men man skall ju alltid vara uppmärksam och påläst när man köper hårdvara, gäller ju inte bara när man är ute efter att virtualisera windows under linux.

Har man en cpu med integrerad grafik så använder man den integrerade grafiken för värden och det dedikerade för gästen, har man det inte så köper man ett kort för 250 för värden.

Nvidia trilskas (som vanligt), men det är väldigt enkelt att komma förbi det problemet.

Permalänk
Medlem

Kul. Själv sitter jag och fnular på vilken daily driver jag skall installera på main-datorn. Fedora eller Arch, Fedora eller Arch, Fedora eller Arch

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Du har både rätt och fel. Fel att bara skulle gå att få 95% av prestandan om man använder sig av integrerad grafik, rätt när det gäller SLI, då det, för nuvarande, inte stöds av qemu.

Såvida inte du köper budgetkort så är det rätt så svårt att ha köpt ett moderkort som inte stödjer IOMMU de senaste 5 åren eller så, men man skall ju alltid vara uppmärksam och påläst när man köper hårdvara, gäller ju inte bara när man är ute efter att virtualisera windows under linux.

Har man en cpu med integrerad grafik så använder man den integrerade grafiken för värden och det dedikerade för gästen, har man det inte så köper man ett kort för 250 för värden.

Nvidia trilskas (som vanligt), men det är väldigt enkelt att komma förbi det problemet.

För några år sedan var det inte lika lätt att få IOMMU-stöd men det var ju trevligt att detta förbättrats. Gäller också att välja rätt CPU då vissa intel K-modeller saknar stödet. Tror jag har stöd på mitt AMD FX-8350 system men har inte testat det i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

För några år sedan var det inte lika lätt att få IOMMU-stöd men det var ju trevligt att detta förbättrats. Gäller också att välja rätt CPU då vissa intel K-modeller saknar stödet. Tror jag har stöd på mitt AMD FX-8350 system men har inte testat det i praktiken.

Gäller ju återigen vissa äldre processorer, K-modellerna som saknade vt-d lanserades för snart fyra år sedan, idag har ju alla i7, i5, och i3 processorerna stöd för vt-d.

Edit:

Skrivet av Dockland:

Kul. Själv sitter jag och fnular på vilken daily driver jag skall installera på main-datorn. Fedora eller Arch, Fedora eller Arch, Fedora eller Arch

Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Gäller ju återigen vissa äldre processorer, K-modellerna som saknade vt-d lanserades för snart fyra år sedan, idag har ju alla i7, i5, och i3 processorerna stöd för vt-d.

Edit:

Arch

Aha, jag har nog inte hängt med i utvecklingen på sistone (min nyaste processor är en i7 2600). Jaja, alla sitter inte på "purfärsk hårdvara" tyvärr så ibland får man ta det man har och göra det bästa av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kör passthrough på min FX-8350 lösning med Proxmox som virtualiserings lösning. Normalt ett grafikkort till en Windows VM, och ett till en Linux VM. Testade även att köra crossfire med mina två Radeon 280X kort till Windows VM:en och det funkade galant. Dock blev det varmt så in i h-e i min lilla M-atx låda, så jag gav upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nu har jag inte två 1080, men när jag körde 3Dmark på min maskin med dubbla Radeon 280X fick jag ~18100 graphics score på järnet, och i en VM 17500 - 17800 beroende på CPU tilldelning, d.v.s. 96.7% - 98,3%.
En GPU är ju en PCI enhet oavsett om den är integrerad eller diskret så jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad.

Har du krav på att det inte skall vara en speciallösning går det ju bort ändå, det krävs ju lite mer att få igång än att bara plugga i två grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kände mig tvungen att testa Ubuntu mate på min rpi3, och gud vad det kliade i hela kroppen. Visst, går att se en Youtube video, visst går att surfa lite, libreoffice funkade mer ok än något annat men fortfarande... Horribelt långsamt på alla vis och jag fick nästan panik efter 5-10 minuters användande.

Det fungerar nog vid lättare ärenden i nödfall men jag hade hoppat ut genom fönstret om jag blev tvingad att bara använda den..

Definitivt ingen ersättare till en riktig dator.

Kan nog vara alldeles utmärkt om du vill lära dig lite om linux och leka med, i det syftet är det ganska perfekt.. Bara skriva ny img till sdkortet om man fuckar upp liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Ok. Senast jag läste om det så var det bara Intels grafikdrivare som funkade "problemfritt", men det har i så fall ändrats.

Misstänkte att SLI skulle vara ett problem, det brukar det ju alltid vara på ett eller annat sätt. Vill visserligen inte köra SLI alls, men har inget val än så länge för att få tillräcklig prestanda i 4K.

Skrivet av Gropenator:

Såvida inte du köper budgetkort så är det rätt så svårt att ha köpt ett moderkort som inte stödjer IOMMU de senaste 5 åren eller så

Låter bra, för det där var ju rena djungeln tidigare.

Skrivet av Gropenator:

Där kom spiken i kistan för min del, jag hade glömt att det inte går att låta host + guest dela på samma grafikkort anslutet till samma skärm, vilket är ett baskrav för mig.

Skrivet av ddelin:

Nu har jag inte två 1080, men när jag körde 3Dmark på min maskin med dubbla Radeon 280X fick jag ~18100 graphics score på järnet, och i en VM 17500 - 17800 beroende på CPU tilldelning, d.v.s. 96.7% - 98,3%.
En GPU är ju en PCI enhet oavsett om den är integrerad eller diskret så jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad.

Har du krav på att det inte skall vara en speciallösning går det ju bort ändå, det krävs ju lite mer att få igång än att bara plugga i två grafikkort.

Låter bra, men som du säger så går speciallösningar bort. "Det ska bara funka" är vad som gäller i mitt fall.

Och det absolut enklaste som "bara funkar" för närvarande är som sagt Windows som host, Linux som guest.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Misstänkte att SLI skulle vara ett problem, det brukar det ju alltid vara på ett eller annat sätt. Vill visserligen inte köra SLI alls, men har inget val än så länge för att få tillräcklig prestanda i 4K.

Mycket troligt att det problemet kommer att lösa sig i framtiden genom ett virtualiserat chipset som stödjer SLI.

Citat:

Där kom spiken i kistan för min del, jag hade glömt att det inte går att låta host + guest dela på samma grafikkort anslutet till samma skärm, vilket är ett baskrav för mig.

Har svårt att se hur man skulle få det att fungera om målet är att ge gästen full kontroll över resursen, det blir ju inget att dela. Dock har man en skärm med två ingångar så behöver man ju inte tex inte ha två. Och med ett AMD-kort så kan man låta gästen helt ta över grafikkortet och när man stänger ner gästen så återtar värden kortet utan att behöva starta om värdsystemet.

Vill man inte ha full kontrol över grafikkortet för gästen så behövs ju inte heller extra grafikkort med mera.

Citat:

Och det absolut enklaste som "bara funkar" för närvarande är som sagt Windows som host, Linux som guest.

Det "bara funkar" eftersom det inte ställer samma krav. Jag vet inte ens om det går att göra under windows vad som går att göra under linux, dvs att virtualisera linux i windows och få ut 95%+ av prestandan från grafikkortet i linuxgästen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Mycket troligt att det problemet kommer att lösa sig i framtiden genom ett virtualiserat chipset som stödjer SLI.

Har svårt att se hur man skulle få det att fungera om målet är att ge gästen full kontroll över resursen, det blir ju inget att dela. Dock har man en skärm med två ingångar så behöver man ju inte tex inte ha två. Och med ett AMD-kort så kan man låta gästen helt ta över grafikkortet och när man stänger ner gästen så återtar värden kortet utan att behöva starta om värdsystemet.

Vill man inte ha full kontrol över grafikkortet för gästen så behövs ju inte heller extra grafikkort med mera.

Det "bara funkar" eftersom det inte ställer samma krav. Jag vet inte ens om det går att göra under windows vad som går att göra under linux, dvs att virtualisera linux i windows och få ut 95%+ av prestandan från grafikkortet i linuxgästen.

Som ett litet inlägg i debatten verkar vGPU support i Linux 4.10 tämligen intressant:
http://www.kanthalaraghu.com/2017/02/linux-410-is-out.html

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Jadå, helt klart.

Skrivet av Gropenator:

Ok, intressant, det skulle nog kunna fungera för mig (med AMD-kort då).

Skrivet av Gropenator:

Precis, menade inte att det är samma krav heller, utan bara att min grundinställning i hela detta är att det ska vara enkelt, låg problemrisk och helst helt prestandaförlustfritt (för spel). Kommer t.ex. att pausa eller spara ned state för Linuxgästen när jag ska spela.

Mina prestandkrav för Linuxinstallationen är låga, så den förlust jag får via exempelvis VirtualBox gör ingenting.

Men tack för informationen, det har uppenbarligen blivit enklare att virtualisera Windows med bibehållen prestanda, så förr eller senare kan det nog bli att jag tar den vägen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Jag märker ingen skillnad när jag surfar med denna setup än när jag surfade med Windows 10 laptopen.
Allt känns ypperligt responsivt och startar snabbt.

Låter som prestandan var dålig på den laptopen då...inte direkt så att Raspberry Pi har någon vidare prestanda att tala om.

Permalänk
Medlem

Köpte för två månader sedan en Intel Compute Stick Core m3, som är riktigt kraftfull. Och kör Linux Ubuntu. Jag har aldrig kört Linux förut, men nu gör jag det. Och blev tagen. Det går snabbt och ser bra ut.

Permalänk

Jag gillar Xubuntu på min bärbara men det största problemet jag har är att de mer traditionella webbläsarna Chrome och Firefox är alldeles för tunga för den datorn. Testar just nu en webbläsare som heter Qupzilla och den fungerar faktiskt bättre än de ovan nämda. Har ni tips på riktigt lättdrivna webbläsare?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Kände mig tvungen att testa Ubuntu mate på min rpi3, och gud vad det kliade i hela kroppen. Visst, går att se en Youtube video, visst går att surfa lite, libreoffice funkade mer ok än något annat men fortfarande... Horribelt långsamt på alla vis och jag fick nästan panik efter 5-10 minuters användande.

Det fungerar nog vid lättare ärenden i nödfall men jag hade hoppat ut genom fönstret om jag blev tvingad att bara använda den..

Definitivt ingen ersättare till en riktig dator.

Kan nog vara alldeles utmärkt om du vill lära dig lite om linux och leka med, i det syftet är det ganska perfekt.. Bara skriva ny img till sdkortet om man fuckar upp liksom.

Ja, jag vet inte men vi måste leva i alternativa universum för jag tycker det fungerar klockrent på alla sätt och vis.
Snabb uppstart av både system och program, snabb surf etc.

Hade en HP 655 laptop innan och prestandan på den var inte top of the line om man säger så, men med Raspberry Pi + Ubuntu MATE setupen jag har nu går jag inte direkt miste om någonting känner jag.

Men visst, vi har alla olika uppfattningar om hastighet och prestanda.

Själv skickar jag mail, surfar, betalar räkningar lika bra som innan. Men det jag älskar mest med detta är att säkerheten känns top-notch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Ja, jag vet inte men vi måste leva i alternativa universum för jag tycker det fungerar klockrent på alla sätt och vis.
Snabb uppstart av både system och program, snabb surf etc.

Hade en HP 655 laptop innan och prestandan på den var inte top of the line om man säger så, men med Raspberry Pi + Ubuntu MATE setupen jag har nu går jag inte direkt miste om någonting känner jag.

Men visst, vi har alla olika uppfattningar om hastighet och prestanda.

Själv skickar jag mail, surfar, betalar räkningar lika bra som innan. Men det jag älskar mest med detta är att säkerheten känns top-notch.

Är ju kul att det funkar bra för dig, när jag använt Pi:n som desktop tycker jag alltid det faller på att den bara har 1 GB minne, moderna browsers har ju en tendens att sluka minne. Har även en Radxa Rock som har en hyfsad quad-core cpu och 2GB minne, och där tycker jag det börjar kännas bra. Hoppas det kommer en Pi med 2 GB, då Pi:n har överlägset bäst mjukvarusupport av alla små ARM maskiner jag provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag gillar Xubuntu på min bärbara men det största problemet jag har är att de mer traditionella webbläsarna Chrome och Firefox är alldeles för tunga för den datorn. Testar just nu en webbläsare som heter Qupzilla och den fungerar faktiskt bättre än de ovan nämda. Har ni tips på riktigt lättdrivna webbläsare?

Du skulle kunna prova Vivaldi. Testade den för ett tag sedan och första intrycket var att den kändes riktigt rapp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Midori ska vara ganska lättdriven. Tack gör tipset om Qupzilla! Läste lite om den och den lär ska vara riktigt snabb så den ska testas.

Permalänk
Medlem

Gillar man Windows design så kan man ju prova Elementary OS eller Deepin OS.

Just för Deepin så finns det snabba mirrors här: https://cloud.techandme.se/index.php/s/t1skMePZOst3RVx

Själv kör jag Ubuntu 16.04 med 4.8 kerneln på både server och desktop.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Gillar man Windows design så kan man ju prova Elementary OS eller Deepin OS.

Elementary är väl mer MacOS inspirerat än Windows inspirerat. Sen kan man få en relativt lik Windows taskbar om man kör Gnome på valfri distro med Dash-to-panel tillägget.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Midori ska vara ganska lättdriven. Tack gör tipset om Qupzilla! Läste lite om den och den lär ska vara riktigt snabb så den ska testas.

Jag ska testa Midori! Var ett tag sen jag körde den och även den ska vara rätt lättdriven. Inga problem! Jag tycker att Qupzilla var bättre än förväntat det flöt betydligt bättre på min bärbara med den.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Linux är något helt annat idag än när jag började testa det. Bara det att steam finns tillgängligt och spelbiblioteket växer är orsak nog att kunna använda det full time. Visst väldigt mycket är work in progress, men Linux kommer aldrig bli "färdigt". Det är bara så det är. Allt utvecklas ständigt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Elementary är väl mer MacOS inspirerat än Windows inspirerat. Sen kan man få en relativt lik Windows taskbar om man kör Gnome på valfri distro med Dash-to-panel tillägget.

Sant iofs, var lite snabb där.

Det jag syftade på var med grafiskt designat, du har dock rätt i att det liknar MacOS mer.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Inte riktigt kostnadsfritt. Free as in Freedom. Såsom Richard Stallman säger:
https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Jo, i och för sig, mer korrekt!
Men jag menade att du inte behöver betala licenspengar för själva operativsystemet, och medföljande applikationer.
De flesta distros har ju med merparten av vad menar behöver för dagligt bruk från början, och det är lätt att lägga till nytt eller byta ut till det som passar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk

Köpte en Toshiba Chromebook för 2 år sedan. Jag har använt den flitigt och tycker att Chrome OS är helt okej. Men jag har känt att den blir väldigt seg efter ett tags användande och sen upplever jag att Chrome webbläsaren flippar ut fullständigt mer ofta än sällan. Sen vad kan man göra i Chrome OS förutom att vara i Chrome-webbläsaren? - inte mycket tyvärr förutom att använda webbaserade appar. Jag läste att Chromebook kan köra Linux då dom i grunden är små Linuxmaskiner. Jag testade Ubuntu. Det var okej men det verkade inte riktigt lira ihop med min Chromebook. Mycket felmeddelanden osv. Sen läste jag om GalliumOS som förespråkas att användas med just Chromebook då det är optimerat för Chromebooks drivutiner med välfungerande touchplatta osv.

Installationen gick hur smidigt som helst och vips så var jag inloggad i GalliumOS. Äntligen en vacker Linux-dist. Här snackar vi riktig skrivbordsmiljö som jag inte rakt av kan säga om Ubuntu som ser gräsligt fult ut IMHO (min personliga åsikt, men vet att jättemånga älskar det). I GalliumOS kände jag mig hemma i direkt, fick ordentlig upptäckarlust och hade roligt i OS:et. Jag anpassade det lite till min smak, installerade Synaptic packet manager som gör det löjligt lätt att installera/ta bort programvara (till och med lättare än i Windows) sen genom Synaptic installerade jag LibreOffice kontorspaket, Firefox webbläsare, Thunderbird epost-klient, Darktable bildbehandling (eftersom jag fotograferar rätt ofta) Sen la jag till min nätverksskrivare som tog mindre än en minut att få installerad, detta tar betydligt längre tid i Windows och är bökigare.

Allt som allt är jag toknöjd. Jag har till och med lärt mig lite med att använda terminalen. Jag gillar det här så pass mycket att jag köpte en liten USB-mus till min Chromebook eftersom ett riktigt OS funkar bäst med en datormus. Jag kommer nog slopa Chrome OS helt och köra med GalliumOS istället när jag använder min Chromebook. Windows 10 använder jag på min stationära dator.