Zelda botw - utsett till världens bästa spel '

Permalänk
Medlem

Hur är det om man inte har lirat något Zelda spel tidigare, skulle man kunna köpa detta till WiiU och ändå kunna njuta? Eller bör jag dra hem någon emulator och lira igenom tidigare spel, vilken skall jag isåfall börja med?

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk

@Stacks: jag har bara lirat gameboyspelet links awakening, när jag var typ 8 år gammalt. inte lirat ett zelda spel sedan dess.
tror inte heller man behöver ha lirat något annat då det är en nybörjan så att säga.

försökte lira windwaker men det var för "liten värd" och för mycket hav för min smak.

men botw har "98" i betyg. borde betyda att ALLA kan njuta av detta spel rätt bra!

tror dock att om man är en fan av "skyrim" och "witcher 3" (som jag är) men inte pallar massa "dålig dialog" och "krystade scriptade scener" så är zelda (vad jag läst från recensionerna) det *perfekta spelet*

tagga!!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Troligtvis är de helt enkelt inte riktigt din speltyp. Finns många mycket hyllade spel jag själv inte riktigt gillat, ofta för att de är en lite annan typ av spel mot vad jag gillar.
Zelda t.ex. är äventyrsspel med många RPG-element och en del plattformsspelselement. Oftast är de fantastiskt välgjorda för sin speltyp, men andra föredrar så klart t.ex. Elder Scrolls-spelen i snarlik genre, men som ändå är ganska olika.

Recensenter ska inte bara sätta betyg efter om de älskar just det utan också väga in faktorer som om det känns kul för sin speltyp, ger många speltimmar utan att tröttna m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller givetvis med dig om att det inte är min speltyp till fullo, men jag finner det intressant att det är spelpressens gemensamma favoritspeltyp, tror dessvärre att mycket annat färgar ett sådant betyg. Jag säger inte att det är ett dåligt spel, det är säkert helt fantastiskt, men 10/10-betyg brukar sällan ha logik bakom sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Transformers 2 hade väl 10/10 på imdb ett bra jäkla tag när den precis hade släppts. Världens bästa film.

Samma sak med dr. strange.
Tyckte det var den sämsta filmen i den genren hittills...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Breath of the Wild må vara världens bästa spel men vad gäller Zelda så kommer alltid Zelda no Densetsu - The Hyrule Fantasy explicit till Famicom Disk System vara # 1 för mig.

Möjligtvis att det kan peta ner Twilight Princess och bli 2:a på min lista och inget annat Zelda spel har kunnat petat ner befintliga # 1 från tronen.

Originalet är och förblir det Zelda som alltid kommer ligga mig varmast om hjärtat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Håller givetvis med dig om att det inte är min speltyp till fullo, men jag finner det intressant att det är spelpressens gemensamma favoritspeltyp, tror dessvärre att mycket annat färgar ett sådant betyg. Jag säger inte att det är ett dåligt spel, det är säkert helt fantastiskt, men 10/10-betyg brukar sällan ha logik bakom sig.

Duktiga recensenter kan bedöma spel hyfsat, även om det är strax utanför deras favoritspeltyp. Det är en egenskap som både beror på personlighet och på erfarenhet av många andra spel i liknande genrer, så man har bra underlag att bedöma på.

Många andra mer oerfarna recensenter har svårare med det. Har dom t.ex. nästan bara spelat FPS-spel har dom svårare att värdera andra typer av spel.

Edit: håller med om att 10/10 betyg ibland kan sakna logik, men har man spelat 40+ timmar, som de flesta recensenter verkar ha lagt på BotW, och fortfarande tycker det är i samma klass som med de bästa spelen man spelat senaste decenniet, så är 10/10 ett rimligt betyg.

Ca 1-2 spel per år som får runt 95 metascore är en rimlig nivå. Det brukar ju komma ungefär så ofta något som sätter ny referensnivå i sin genre.
Sen tycker jag t.ex. att GTA-spelen är överskattade då handlingen ofta är skittråkig, men det är inte svårt att förstå varför folk älskar dom. Den stora produktionsbudgeten syns tydligt och spelen har både mycket innehåll och bra kvalitet på det mesta i dom, vilket gör dom till solklar referenspunkt för vad som genren kan vara/bör eftersträva på många områden.

Permalänk

@griid: blanda inte ihop imdb med metacritic. två olika saker

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@griid: blanda inte ihop imdb med metacritic. två olika saker

läs mitt inlägg igen. jag svarade på ett inlägg som gällde en film.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Zelda recensionerna via metacritic och gameinformer är samlade från väl erkända game review tidningar och stora spelsajter. Det är det som gör det så fantastiskt unikt. Detta är något hela spelvärlden borde fira, att ett spel överhuvudtaget kan få så höga betyg och vara så bra

Sen när hade "game reviewers" någonsin rätt om något. De är bara betalat folk, oftast riktigt casual spelare som knappast representerar den riktiga gamern.

***bort/moderator***

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk

@headphoneninja:

Så du tror inte att proffsgamers, som har som arbetsuppgift är bättre att ge spelkritik är bättre på att ge en verklig bild av hur bra ett spel är än gemene man?

det sagt så är metacritic ett genomsnitt av alla reviewsites. Tror man det är hittepå är man nog en konspirationsteori fantast.

att jag tog upp tråden är för att "98" poäng av 100 i sig har ett stort nyhetsvärde då det händer en gång per deccennie.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha spelat spelet en timme nu kan jag bara säga att jag grät första minuterna av spelet och lite tårögd är jag fortfarande.

Detta är ett mästerverk, ett fulländat konstverk där varje scen är värd att ramas in.

Vilken underbar känsla!

Permalänk
Medlem

Kommer jag gilla detta spelet om jag inte spelat något annat zelda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Breath of the Wild må vara världens bästa spel men vad gäller Zelda så kommer alltid Zelda no Densetsu - The Hyrule Fantasy explicit till Famicom Disk System vara # 1 för mig.

Möjligtvis att det kan peta ner Twilight Princess och bli 2:a på min lista och inget annat Zelda spel har kunnat petat ner befintliga # 1 från tronen.

Originalet är och förblir det Zelda som alltid kommer ligga mig varmast om hjärtat
http://www.videogameden.com/fds/cover/zel.jpg

Vad skiljer den versionen från vanliga zelda 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Kommer jag gilla detta spelet om jag inte spelat något annat zelda?

Absolut, kör på bara!

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Efter att ha spelat spelet en timme nu kan jag bara säga att jag grät första minuterna av spelet och lite tårögd är jag fortfarande.

Detta är ett mästerverk, ett fulländat konstverk där varje scen är värd att ramas in.

Vilken underbar känsla!

jag är redan övertaggad deluxe. 1 tim kvar tills jag börjar lira.
:o:o

tar det lång tid att installera? kan man använda en usb sticka för 3gb installen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märkligt dock att det inte verkar finnas en enda recension för Wii U?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Finns väl en viss risk att det är varje redaktions riiiiktigt inbitna Zelda-fans som får äran stt recensera det.. och med tanke på det starka IP dom byggt och torkan på Zelda (kom väl inte ens nått till Wii U?) så är det många års uppdämt spelsug som ska stillas

Sen är det säkert inte dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Märkligt dock att det inte verkar finnas en enda recension för Wii U?

Njao, vem fasen spelar det på den gaml konsolen när det precis lanserats med Switch?

Trillar väl in sen när recensenter börjat köra vända 2 kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Njao, vem fasen spelar det på den gaml konsolen när det precis lanserats med Switch?

Trillar väl in sen när recensenter börjat köra vända 2 kanske...

Öh, jag skulle nog säga att det finns många som kommer spela den på Wii U. Meningslöst att köpa en Switch när det finns ett nytt spel och resten remakes eller indiespel.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@trickeh2k: dom är identiska. enda som skiljer är viss grafik (neglegerbart).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Det är jag medveten om, däremot hade det varit intressant att läsa om det finns problem med t ex fps-drops och dylikt. Måste säga att på de screenshots jag sett så ser färgerna mer levande ut på Wii U än på Switch. Sen kan man ju inte förneka att det är en klar nedgradering på draw view distance t ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns väl en viss risk att det är varje redaktions riiiiktigt inbitna Zelda-fans som får äran stt recensera det.. och med tanke på det starka IP dom byggt och torkan på Zelda (kom väl inte ens nått till Wii U?) så är det många års uppdämt spelsug som ska stillas

Sen är det säkert inte dåligt

Så är det defenitivt och inte bara för Zelda! De inbitna fansen vill gärna recensera det nya spelet i serien de gillar. Det är därför som någon enstaka recension inte säger så mycket. Metascore samlas ihop från många och är därför lite pålitligare (men självklart inget facit för spelets kvalitet).

Om alla 63 tidningar har varsin Zelda-fan (ingen har gett under 9/10) kanske hela serien är något att hylla?

Permalänk
Medlem

Föredrar äventyrsspel i förstaperson, att nya zelda med innovationer(dlc och lagg) får bra betyg har att göra med att recencenter favoriserar nintendo.

900p och 20fps är fan inte acceptabelt, fick bättre framerate när jag körde crysis(maxat i 1080p) på en nu 7 år gammal dator. Blir att fortsätta vägra nintendos skit även i framtiden.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponzi:

Föredrar äventyrsspel i förstaperson, att nya zelda med innovationer(dlc och lagg) får bra betyg har att göra med att recencenter favoriserar nintendo.

900p och 20fps är fan inte acceptabelt, fick bättre framerate när jag körde crysis(maxat i 1080p) på en nu 7 år gammal dator. Blir att fortsätta vägra nintendos skit även i framtiden.

Istället för att gnälla över Nintendo i varje tråd, föreslår jag att du istället sätter dig ner och spelar ditt Crysis!
4k och 144 Hz kanske är lösningen för att göra det spelet bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Sen när hade "game reviewers" någonsin rätt om något. De är bara betalat folk, oftast riktigt casual spelare som knappast representerar den riktiga gamern.

Tror du på fullaste allvar att de som är anställda att skriva recensioner på spel är:

A: Folk som bara spelar lite ibland och mest på telefonen, så kallade casual gamers.
B: Är mutade av Nintendo för att ge så bra betyg som möjligt.
C: Vad i hela friden är "den riktiga gamern"? Någon som bara lirar COD eller Counter Strike? Låter unket och direkt från Gamersgate.

Personligen lirar jag 90% av tiden på PC, gillar FPS singleplayer som Wolfenstein, Half Life, Far Cry 3 & 4, Crysis 1-3, Doom med flera. Men mina absoluta favoriter är faktiskt Zeldaspelen på Nintendos olika plattformar. Köpte en New 3DS för ett år sedan bara för att kunna köra de Zeldaspel som är exklusiva för den plattformen och i helgen hämtar jag min Switch med nya Zelda.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

2 timmar in i spelet. änsålänge 9 av 10. riktigt skojj, och man har blivit wowad ett par gånger änsålänge. får se med tiden man lirar mer om det verkligen är 100 av 100 dock det börjar bra iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kolla recensionerna: http://www.metacritic.com/game/switch/the-legend-of-zelda-bre...

Spelet är något utöver det ordinarie. Med lite tur får det fart rejält på Switch-försäljningen. Kanske även Wii U får sig ett uppsving med.

Dra mig baklänges. Har aldrig sett något liknande. Som en som spelat Zelda-spelen sedan NES-tiden blir man allt lite sugen...

Permalänk
Avstängd

Spelet ligger etta på all time, "gamerankings.com" (100) och på delad andraplats på all time "metacritic" (98/100) i genomsnittligt score.

Helt sjukt! Blir att köpa det idag om man kan hitta det.

Ni som har det, lever det upp till betygen?

Spelet är ju ingenting speciellt. Titta på lite streams. More of the same. Väldigt story fattigt numera. Så sjukt med repetitiva filler content.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@Lothbrok: streams gör nog inte spelet rättvisa. man måste spela och upptäcka spelvärlden på egen hand. 2 timmar in inget repetativt änsålänge.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Lothbrok: streams gör nog inte spelet rättvisa. man måste spela och upptäcka spelvärlden på egen hand. 2 timmar in inget repetativt änsålänge.

Säger inte att spelet är dåligt, det är det inte. Men det är knappast "världens bästa spel".

Zelda brukar ju vara känt för bra story och sådant, men Botw känns mer som liksom ett experiment med en hel drös inspiration (politiska korrekta termen för copy paste) från andra spel som AssCreed/FarCry och Skyrim och en gnutta survival (vapen går sönder lul). Mycket repetitiva saker som shrines och sådant. Väldigt lite variation om vi snackar fiender. Hela den gröna sektionen av kartan känns liksom likadan överallt. Såg Witwix uppe i det där flygande skeppet/fågeln och det kändes som ytterligare filler content, liksom ingenting speciellt.
Väldigt lite nytänkande och unikt innehåll i spelet tråkigt nog. Spelet verkar även lite halvdåligt designat för den äldre generationen som hängt med länge, då menar jag alltså äldre människor, med snapshotting osv.

Någon som sett några byar än? Då menar jag större byar med mer än 10 invånare.
Nintendo sa ju något om att de inte ville visa det under E3/trailers, då de ville att spelare själva ska upptäcka. Men har hittills inte sett något sådant alls i streams, bara ödeland liksom.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M