The Legend of Zelda: Breath of the Wild-tråden

Permalänk

Fick tag på en switch tidigare än väntat och har nu tagit mig till hateno village och jag kan säga att spelet är riktigt bra. Dock känns det inte riktigt som ett zelda spel. Men misstro mig inte det är ett bra zelda spel som behåller många av zelda elementen, tar bort några och lägger till nya. Kan tänka mig att botw inleder än ny era av zelda spel. Där vi nu kommer få mer stora och öppna världar. Blir lite som när zelda gick från 2D till 3D.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Har kört 49 shrines och besegrat alla divine beasts nu, det här spelet har verkligen fått mig att fastna.

Det jag stör mig på är dock hur vapen går sönder hela tiden, hade hellre velat att dom håller men att det går att uppgradera istället.

Har börjat med uppdraget att fixa alla kläder nu, men satan vad dyrt det blir att uppgradera allt, bara att låsa upp fairy fontänen för level 4 kostar typ 15k rupees.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har börjat med uppdraget att fixa alla kläder nu, men satan vad dyrt det blir att uppgradera allt, bara att låsa upp fairy fontänen för level 4 kostar typ 15k rupees.

Första är 100, andra 500, tredje 1000 samt sista är 10k, totalt blir det en kostnad på 11.6k rupies, ett tips är att gambla kistor och ladda om i någon timme för att få ihop det så fort som möjligt.

Den mer jobbiga biten är snarare vad man behöver för att uppgradera vissa rustningar, och för många av dom är det redan svårt att få tag på saker vid tredje uppgraderingen redan, vissa även vid andra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Fantastiskt spel. Men fan vad det ska regna hela tiden! Regn regn regn! Kan inte fortsätta klättra i berg pga regn. Kan inte göra upp eld för att hoppa fram i tiden för att slippa regnet. Nära att bryta av switchen på mitten innan jag fattade att det alltid regnar i zoras domain...

Det löser sig om du spelar vidare.

Permalänk
Medlem

Jag spelade igenom Zelda 2 (Snes) och var verkligen tagen av historien Är jättesugen på denna med men vill verkligen inte riskera att köpa ett spel för 3700 kr som jag inte gillar ( ok, S mario och S mario kart lockar med)
Har spelet ett riktigt slut så att säga? Skall man rädda Zelda? Om man följer storyn utan att göra 5 miljoner sidouppdrag, går det att besegra Gannon då eller måste man skaffa gear utanför storyn?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag spelade igenom Zelda 2 (Snes) och var verkligen tagen av historien Är jättesugen på denna med men vill verkligen inte riskera att köpa ett spel för 3700 kr som jag inte gillar ( ok, S mario och S mario kart lockar med)
Har spelet ett riktigt slut så att säga? Skall man rädda Zelda? Om man följer storyn utan att göra 5 miljoner sidouppdrag, går det att besegra Gannon då eller måste man skaffa gear utanför storyn?

Det första riktigt uppdraget du får är att besegra Ganon, allt du gör i spelet är för att göra denna strid lättare, men om du nu så vill så kan du gå och ta kål på han på en gång, om du är bra nog, dock inte precis lätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Första är 100, andra 500, tredje 1000 samt sista är 10k, totalt blir det en kostnad på 11.6k rupies, ett tips är att gambla kistor och ladda om i någon timme för att få ihop det så fort som möjligt.

Den mer jobbiga biten är snarare vad man behöver för att uppgradera vissa rustningar, och för många av dom är det redan svårt att få tag på saker vid tredje uppgraderingen redan, vissa även vid andra.

Jag körde en del hos gamblern men blir väldigt tröttsamt, såklart är RNGesus med i leken men gick från 1500 till 8000 rupees på ca en timme.

Alla rustningar kostar en del också och jag är completionist så vill ha allt

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Zelda 2 på SNES? Menar du NES kanske? Vad gäller Breath of the Wild är det kanske inte ett spel för dig om du bara vill klara av det direkt. Det är just sidouppdragen och utforskandet som gör spelet. Däremot tror jag att du ändå kommer älska spelet, särskilt då ingen ännu har haft något negativt att säga om det. Men ja, du kan möta sista bossen direkt om du vill så.

Permalänk
Medlem

Det bästa med Zelda BOTW är att min treåring faktiskt tycker det är småroligt att titta på, och låter pappa få spela lite även på dagtid (åtminstone en halvtimme eller så)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har stora problem med det här spelet. Jag kan inte göra klart något... Jag får en ny quest, ser något intressant, går dit, påvägen dit ser jag något annat jag skulle vilja checka ut, går dit istället. Jag är fan överallt, lagar mat konstant, har gjort så mkt maträtter att det är otroligt. Går till ställen jag inte är redo än för att utforska. Jag kommer aldrig bli klar med detta spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har stora problem med det här spelet. Jag kan inte göra klart något... Jag får en ny quest, ser något intressant, går dit, påvägen dit ser jag något annat jag skulle vilja checka ut, går dit istället. Jag är fan överallt, lagar mat konstant, har gjort så mkt maträtter att det är otroligt. Går till ställen jag inte är redo än för att utforska. Jag kommer aldrig bli klar med detta spel!

Känner samma sak här.. svårt att fokusera på målet utan att bli distraherad.. argh!

När det kommer till matlagingen tycker jag att det är lite väl osmidigt. När man lagat en rätt borde man ju kunna få tillgång och crafta samma igen med ett knapptryck.. får hoppas att de optimerar UIt lite mer när det kommer till matlagningen.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Zelda 2 på SNES? Menar du NES kanske? Vad gäller Breath of the Wild är det kanske inte ett spel för dig om du bara vill klara av det direkt. Det är just sidouppdragen och utforskandet som gör spelet. Däremot tror jag att du ändå kommer älska spelet, särskilt då ingen ännu har haft något negativt att säga om det. Men ja, du kan möta sista bossen direkt om du vill så.

Det enda negativa jag har att säga om spelet är att vapen går sönder konstant hela tiden, speciellt om man slår på lite svårare fiender.

Permalänk
Medlem

Han menar nog SNES eftersom det bara fanns ett spel med titeln Zelda till NES, det andra hette ju "Link" då kan man ju få det till att Zelda- a link to the past är "Zelda 2"

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Zelda 2 på SNES? Menar du NES kanske?

Hen menar antagligen Zelda 3. Jag har en sweet spot för Zelda 2, men inte ens jag skulle beskylla det för att ha en fantastisk story. Iofs, kanske inte Zelda 3 heller, men... lite mer plausibelt i alla fall?
Plus, lättare blanda ihop nummer på två spel (som inte ens är numrerade om jag minns rätt) än att blanda ihop NES och SNES.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vill bara flinka in att det lilla jag spelat på min wii u så måste jag säga att jag gillar känslan och intrycket spelet ger. Jag har spelat alla Zelda-spelen på alla konsoler och det sista "bra" var OoT på n64, sen tyckte jag det gick utför.
Men återigen, jag gillar detta och tror jag kommer ha många trevliga timmar framför mig den närmsta tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Är det inte det som är tjusningen med spelet? Jag är tvärtom, utforskar ingenting och går rakt på storyn. Känner mig själv väldigt tråkig, fantasilös och linjär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.N.T:

Är det inte det som är tjusningen med spelet? Jag är tvärtom, utforskar ingenting och går rakt på storyn. Känner mig själv väldigt tråkig, fantasilös och linjär.

Jag tror han var ironisk, sarkasitsk eller liknande. Tror han menar att det finns så galet mycket att utforska att man aldrig kommer bli klar.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Tja man kan fortsätta spela efter man tagit slutbossen, dessutom får man nu även en % mätare på kartan om man nu vill försöka hitta allt...

Men med lite grävande så är 72% av det totala är bara koroko seeds ( 900 st ) så blev plötsligt inte allt så roligt att ens bry sig om den.

Överlag så vart jag lite besviken på slut striderna, när man väl kommit så pass långt in i spelet så blev det alldeles för lätt, vist kan kan göra det svårare för sig att inte använda sig av de bäst armors o.s.v men spelet överlag kändes mest välbalanserad vid det första great beast man tog, efter det blev det bara lättare och lättare tills det blev för lätt.

Personligen är jag nu klar med spelet och inväntar DLC'n för hard mode, lär nog liva till spelet en hel del till för min del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har spelat 20+h nu och tycker det är roligt, men känner inte riktigt jag tar mig någonstans.

Springer runt och dödar gubbar i den öppna världen, men får inga nya bättre saker, inga fler hjärtan osv. Jag känner jag vill bättra på min överlevnadschans och få bättre rustning osv.

Vad ska jag göra, är det att hitta alla Fairy fountains? Skaffa Master Sword, fixa fler hjärtan som gäller? Dvs följa de Walktroughs som finns för det?

För att göra Quest och sådant ger ju inget vettigt hittils känner jag, och shrinen man klarar ger ngn Orb som jag inte ens vet vad jag ska ha till.

Vad är det som ni gör för att spelet känns så fantastiskt? Att enbart bara springa omkring i världen är inte jätteskoj tycker jag. Har knappt ens klättrat upp på tornen, för jag hinner ofta dö innan jag kommer till dem, så har typ 5% karta upplåst.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag har spelat 20+h nu och tycker det är roligt, men känner inte riktigt jag tar mig någonstans.

Springer runt och dödar gubbar i den öppna världen, men får inga nya bättre saker, inga fler hjärtan osv. Jag känner jag vill bättra på min överlevnadschans och få bättre rustning osv.

Vad ska jag göra, är det att hitta alla Fairy fountains? Skaffa Master Sword, fixa fler hjärtan som gäller? Dvs följa de Walktroughs som finns för det?

För att göra Quest och sådant ger ju inget vettigt hittils känner jag, och shrinen man klarar ger ngn Orb som jag inte ens vet vad jag ska ha till.

Vad är det som ni gör för att spelet känns så fantastiskt? Att enbart bara springa omkring i världen är inte jätteskoj tycker jag. Har knappt ens klättrat upp på tornen, för jag hinner ofta dö innan jag kommer till dem, så har typ 5% karta upplåst.

Har du kommit ut utanför den första "cirkeln" som man ser på kartan? Tips är att prata lite med den gamla gubben om du inte gjort det. dvs gör det han ber dig att göra och hjälp honom!

Sen kommer du ju ut utanför den "första cirkeln", och kan börja härja på riktigt. Skaffa en häst så fort du kan, det blir lättare att transportera sig då.

Vill inte berätta alldeles för mycket för då förstör jag spelet för dig (eller någon annan kanske)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Nudel: Hmm, varit i Zoras Domain och Lurelin Village och andra ställen, så sprungit runt en hel del. Skaffade en hästjävel men man är ju för långt ifrån hela tiden när man visslar på fanskapet.

Är monster samma "level" vartän man än är? Eller hur ser det ut?
Gamla gubben, vart tänker du då? Vid Kakariko Village i början? Eller Hateno?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Om du har klarat första delen med gamla gubben så bör du veta vad Spirit Orbs gör för något (om du nu inte bara har spammat A genom alla dialoger..). Du kan ibland hitta bättre vapen i Shrines, plus att du får Orbs samt en fast travel point. Dessutom bör du följa Main Story Quest om du inte vet vad du ska göra, det tar dig framåt i spelet.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg riktigt vad dom gjorde faktiskt, då har jag inte bara spammat A utan försökt hänga med. Men minnet är dåligt tyvärr. Bättre vapen känns skitsamma då de går sönder på 1-2 gubbar ändå. Riktigt segt faktiskt med så kass durability på alla vapen.

Får kötta vidare lite med Main Quest då, blir ju så lätt man bara avviker hela tiden för man hittar något intressant i landskapet runtom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Kommer inte ihåg riktigt vad dom gjorde faktiskt, då har jag inte bara spammat A utan försökt hänga med. Men minnet är dåligt tyvärr. Bättre vapen känns skitsamma då de går sönder på 1-2 gubbar ändå. Riktigt segt faktiskt med så kass durability på alla vapen.

Får kötta vidare lite med Main Quest då, blir ju så lätt man bara avviker hela tiden för man hittar något intressant i landskapet runtom.

Du byter in Spirit Orbs mot hjärtan eller stamina med förhållandet 4:1.
Vapnen du plockar upp från fiender (klubbor, spjut osv.) har mycket riktigt kass durability. De du hittar i shrines/gömda platser/kistor i världen har dock klart bättre durability. Jag får ofta kasta vapen för att ha plats för nya, bättre, trots att jag har 15 - 16 slots för melee-vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Du byter in Spirit Orbs mot hjärtan eller stamina med förhållandet 4:1.
Vapnen du plockar upp från fiender (klubbor, spjut osv.) har mycket riktigt kass durability. De du hittar i shrines/gömda platser/kistor i världen har dock klart bättre durability. Jag får ofta kasta vapen för att ha plats för nya, bättre, trots att jag har 15 - 16 slots för melee-vapen.

Den där stenen man hittade utanför ngn by som en pojke lotsade fram en till? Är det den stenen jag fixar hjärtan, minns inte exakt vad den gjorde? Annars vart byter jag in mina Spirit Orbs? Och ni som spelat då länge, är det rimligt att lägga ex 80% av sina Orbs på hjärtan snarare än Stamina? Man kan ju ändå antagligen fixa någon bra stamina-potion/stamina-mat antar jag om det behövs?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Den där stenen man hittade utanför ngn by som en pojke lotsade fram en till? Är det den stenen jag fixar hjärtan, minns inte exakt vad den gjorde? Annars vart byter jag in mina Spirit Orbs? Och ni som spelat då länge, är det rimligt att lägga ex 80% av sina Orbs på hjärtan snarare än Stamina? Man kan ju ändå antagligen fixa någon bra stamina-potion/stamina-mat antar jag om det behövs?

Du byter in dina Orbs hos statyer som symboliserar gudinnan.

Jag tror att det är betydligt vettigare att lägga ungefär 50/50 i början gällande hjärtan och stamina containers. Stamina är viktigt!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Nej, den statyn gör att du kan göra ändringar, t.ex. att du tog en stamina men vill byta den mot ett hjärta. Det är däremot liknande statyer du ska till som finns spridda lite här och var. Lättaste att ta sig till, enligt mig, är den i Kakariko.
I början är det helt klart bättre att ta hjärtan enligt mig, när du har kommit upp i 10 - 15 st kan du börja ta lite stamina då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Spirit orbs offrar du till "statyn" i byn (har bara kommit till en så jag vet inte om det finns flera statyer). Man "ber" och statyn erbjuder dig att byte orbs mot hearts/stamina.

Till andra, har man nytta av orbs till annat?

Permalänk
Medlem

känn av lite själv när det kommer till stamina, balansera utifrån hur du känner det räcker när du klättrar. Det är relativt lätt o boosta både max hjärtan o stamina med mat. Så kör på det du tycker är bekvämt. Jag körde hjärtan till 5 sen la jag 3 på stamina, sen dess allt på hjärtan.

Open-world balansen i zelda är top-notch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Spirit orbs offrar du till "statyn" i byn (har bara kommit till en så jag vet inte om det finns flera statyer). Man "ber" och statyn erbjuder dig att byte orbs mot hearts/stamina.

Till andra, har man nytta av orbs till annat?

Nej, det är det enda du använder orbs till bara att uppgradera på!