SweClockers drop!
Permalänk

Rostfritt rör

Undrar om någon vet om det finns ett rostfritt rör som är ihåligt på insidan.
Men det skall vara fyrkantigt på insidan och cirkulärt på utsidan.
Insidan ska ha plats för en axel på 10x10mm och den cirkulära utsidan skall vara så liten så möjligt.

Jag skall ha detta som en genomföringsaxel genom en aluminiumfasad, och därför behöver jag så liten utvändig diameter som möjligt.

Tips?

/Kristoffer

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Undrar om någon vet om det finns ett rostfritt rör som är ihåligt på insidan.
Men det skall vara fyrkantigt på insidan och cirkulärt på utsidan.
Insidan ska ha plats för en axel på 10x10mm och den cirkulära utsidan skall vara så liten så möjligt.

Jag skall ha detta som en genomföringsaxel genom en aluminiumfasad, och därför behöver jag så liten utvändig diameter som möjligt.

Tips?

/Kristoffer

Alla rör är ihåliga.

Du får nog rita en bild, lite svårt att förstå vad det är du är ute efter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Alla rör är ihåliga.

Du får nog rita en bild, lite svårt att förstå vad det är du är ute efter.

Hej!
Lade till en bild nu.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

@lallemannen:

den kombon ha jag inte sett som standardprodukt
(sett egna varianter då man skjutit in ett fyrkantsrör i en cylinder och svetsat)

måste det vara en cylinder utvändigt?
måste fyrkanten vara sammanfogad med ytterhöljet?

hur långa ska den vara?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att vara svårt att svetsa ihop själv.
Tror ej om det är något som finns på hyllan hos leverantörer som standard.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk

Jag har 2st fyrkantsaxlar på vardera sida om en alupelare.
I alupelaren som är ca 10cm tjock är där borrat ett stort hål.
Där emellan skall det vara en kopplingsaxel som förbinder dessa 2st 10mm fyrkantsaxlar.
Jag kan inte använda fyrkant/fyrkant, då tar ytterkanterna i det borrade hålet.

Kan man ta ett rostfritt cirkulärt rör och stoppa in ett fyrkantigt rör i det cirkulära som är något större än 10x10mm axeln?

Blev lite rörigt igen..

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett något sådant rör, och om det fanns, så skulle det vara gjutet, vilket i praktiken gör chanserna att hitta något i rostfritt obefintliga.

Jag skulle tagit projektet till närmsta mekaniska verkstad, och haft dem att svetsa i ett fyrkantsrör i ett rostfritt hydraulrör. Sådana kommer i metriska storlekar, och har oftast god ytfinhet. Vill du göra det själv, så går det annars utmärkt att hårdlöda rostfritt med vanligt silverlod och gasolbrännare.

En annan möjlig lösning kunde ju vara att nöja sig med ett vanligt runt rör, och fästa tapparna jag antar det ska koppla samman med vanliga rörstift.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Har aldrig sett något sådant rör, och om det fanns, så skulle det vara gjutet, vilket i praktiken gör chanserna att hitta något i rostfritt obefintliga.

Jag skulle tagit projektet till närmsta mekaniska verkstad, och haft dem att svetsa i ett fyrkantsrör i ett rostfritt hydraulrör. Sådana kommer i metriska storlekar, och har oftast god ytfinhet. Vill du göra det själv, så går det annars utmärkt att hårdlöda rostfritt med vanligt silverlod och gasolbrännare.

En annan möjlig lösning kunde ju vara att nöja sig med ett vanligt runt rör, och fästa tapparna jag antar det ska koppla samman med vanliga rörstift.

Jag har ett idag, men det är av aluminium och det har för stor ytterdiameter.
Det tar emot i kanten på det borrade hålet.
Och hålen får vi inte förstora.

Jag får ta det till en verkstad och höra vad dem säger. Tanken med att använda rostfritt är att förminska storleken på diametern, då den i aluminium är ganska tjock.

Men om man tar en fyrkant/fyrkant istället i rostfritt ... jag får åka ut och se om jag kan hitta ngt.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mest som en axel för kraftöverföring ? Hur har det sett ut från början eller är det en helt egen konstruktion ? Har du foton ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara lämplig rund axel med en avslutning i båda ändar som är fyrkantig? Eller en fyrkantig axel med innerdimensionen av de befintliga fyrkantsprofilerna?
Är det några mekaniskt styrda solskydd/persienner modell större?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Det fungerar på de flesta ställen idag men på vissa är hålen inte centrerade och den genomföringsaxeln i aluminium skrapar emot kanten på de borrade hålen.
Jag förstår tanken med rör med kopplingar i var ände men jag vill kunna skjuta genomföringen utanpå den befintliga 10x10mm axeln helt fritt fram och tillbaka.

Jag får ta med mig min befintliga axel till något smidesfirma och höra mig för där.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Det fungerar på de flesta ställen idag men på vissa är hålen inte centrerade och den genomföringsaxeln i aluminium skrapar emot kanten på de borrade hålen.
Jag förstår tanken med rör med kopplingar i var ände men jag vill kunna skjuta genomföringen utanpå den befintliga 10x10mm axeln helt fritt fram och tillbaka.

Jag får ta med mig min befintliga axel till något smidesfirma och höra mig för där.

Gör så att du kan skjuta en smalare axel i befintlig axel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB