Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Feedback på dator

Hej! Tänkte köpa en dator från Webhallen nu när montering ligger på 1 kr i helgen.

Hur tycker ni att det här ser ut? https://www.webhallen.com/varukorgen/186337

Har jag glömt något viktigt? Är det bra komponenter?
Om man ska få ner priset något, vilka komponenter kan man byta ut då? Är t.ex. nätagget på 750W nödvändigt?
Såg att man max får ha 2133 MHz till socket 1151 enligt Webhallens regler, men det är väl ganska enkelt att öka på när man får hem den sen med tanke på att minnen är på 2666 MHz?

Mvh

Visa signatur

Meshify C | ASUS ROG STRIX Z370-F | RM650i | i7 8700K 3.7 GHz | Pure Rock |
16 GB 3000 MHz | Samsung 850 1 TB | ASUS GTX 1660 Super |

Permalänk
Medlem

@Dazt: Du har inte funderat på Ryzen då det där blir mer prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

@Dazt: Du har inte funderat på Ryzen då det där blir mer prestanda för pengarna

OM TS jobbar mycket med stora filer och vet att spelen denne spelar kan dra nytta av fler cores. Det jag spelar blir inte bättre prestanda med Ryzen, det blir ganska så mycket sämre. Det är inte omöjligt att titlar som släpps nästa år är bättre för en processor med fler kärnor men vem säger att det är titlar man vill spela?

@ts Det är bra delar men det kan absolut vara värt att kolla lite tester med Ryzen och AM4 plattform och se hur de presterar i de spel och den upplösning du tänkt spela med jämfört med Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

OM TS jobbar mycket med stora filer och vet att spelen denne spelar kan dra nytta av fler cores. Det jag spelar blir inte bättre prestanda med Ryzen, det blir ganska så mycket sämre. Det är inte omöjligt att titlar som släpps nästa år är bättre för en processor med fler kärnor men vem säger att det är titlar man vill spela?

Om du köper lite långsammare minne kan man tappa några FPS men med snabba minnen (vilket påverkar ryzen mycket mer än intel) så slår ryzen oftast intel även i spel som inte kör flera trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazt:

Hej! Tänkte köpa en dator från Webhallen nu när montering ligger på 1 kr i helgen.

Hur tycker ni att det här ser ut? https://www.webhallen.com/varukorgen/186337

Har jag glömt något viktigt? Är det bra komponenter?
Om man ska få ner priset något, vilka komponenter kan man byta ut då? Är t.ex. nätagget på 750W nödvändigt?
Såg att man max får ha 2133 MHz till socket 1151 enligt Webhallens regler, men det är väl ganska enkelt att öka på när man får hem den sen med tanke på att minnen är på 2666 MHz?

Mvh

Vadan denna MHz-begränsning av Webhallen?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vadan denna MHz-begränsning av Webhallen?

Stabilitet. Minska risken att få tillbaka massa datorer med blåskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Stabilitet. Minska risken att få tillbaka massa datorer med blåskärmar.

Vad? Kan jag inte ha vilket minnesfrekvens jag känner för? Vad är begränsningen? Finns det någon tabell för vad som supporteras?
Detta var nytt för mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska kolla vidare lite på ryzen bara.

Skrivet av Dockland:

Vad? Kan jag inte ha vilket minnesfrekvens jag känner för? Vad är begränsningen? Finns det någon tabell för vad som supporteras?
Detta var nytt för mig.

Längs ner på sidan står det lite info.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanj...

Visa signatur

Meshify C | ASUS ROG STRIX Z370-F | RM650i | i7 8700K 3.7 GHz | Pure Rock |
16 GB 3000 MHz | Samsung 850 1 TB | ASUS GTX 1660 Super |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Detta var nytt för mig.

Har blivit bättre under senare år. Förr var det väldigt känsligt med minnen och OC.
Blåskärmar och ostabila system.

Har du ett moderkort som stödjer exempelvis 3200MHz kan du ställa in XMP profil i BIOS under förutsättning
att minnena stödjer XMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazt:

Tack för alla svar! Ska kolla vidare lite på ryzen bara.

Längs ner på sidan står det lite info.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanj...

Aha, jag kan köpa 3333 minnen (som exempel) och de klockar ned dessa. Men då så. Im on

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K