Geforce GTX 1060 och GTX 1080 med snabbare minne hittar ut på bild

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 1060 och GTX 1080 med snabbare minne hittar ut på bild

Nya versioner av Geforce GTX 1060 och GTX 1080 med snabbare minne väntas lanseras inom kort. Nu har bilder på modeller från både Asus och MSI hittat ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Borde inte dessa kort kallas typ 1060/1080 boost? Har väl varit så under tidigare generationer när Nvidia lanserat grafikkort ur samma modell men med snabbare minne. Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Borde inte dessa kort kallas typ 1060/1080 boost? Har väl varit så under tidigare generationer när Nvidia lanserat grafikkort ur samma modell men med snabbare minne. Eller är jag helt ute och cyklar?

Boost-korten har väl historiskt sett haft fler prestandaförbättringar än bara snabbare minnen? 650 Ti Boost till exempel var baserad på 660-kretsen, inte 650Ti-kretsen. Den var rejält mycket starkare än 650Ti och kunde faktiskt köras i SLI med 660.

Med det sagt: Hur mycket skulle ökad minneshastighet påverka prestandan i 1060 o 1080?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Borde inte dessa kort kallas typ 1060/1080 boost? Har väl varit så under tidigare generationer när Nvidia lanserat grafikkort ur samma modell men med snabbare minne. Eller är jag helt ute och cyklar?

Eller varför inte bara göra som Amd,döp om dem 11xx serien! Verkar ju som ett innovativt sätt att lura kunder på pengar.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Så här går det när ett företag har monopol, de låter korten vara i några månader innan de släpper nytt bättre. Visst är ti mycket bättre men fortfarande, de mer eller mindre fasar ut de vanliga 1080 modellerna när de endast funnits 10 månader eller vad det kan vara. Jag förstår inte riktigt varför, mer än PENGAR

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Så här går det när ett företag har monopol, de låter korten vara i några månader innan de släpper nytt bättre. Visst är ti mycket bättre men fortfarande, de mer eller mindre fasar ut de vanliga 1080 modellerna när de endast funnits 10 månader eller vad det kan vara. Jag förstår inte riktigt varför, mer än PENGAR

Folk brukar ju klaga att utan konkurrens så släpper de inte nya kort utan bara sitter på de gamla. Nu uppdaterar de med ny teknik och då klagas det ändå -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Eller varför inte bara göra som Amd,döp om dem 11xx serien! Verkar ju som ett innovativt sätt att lura kunder på pengar.

Nvidia är/var väldigt duktiga på det också. Har för mig att nvidia gjorde det innan AMD började det förut.

Permalänk
Medlem

Är dessa minneskretsar överklockade som man kan ana av tilläggsnamnet OC eller är de specade för hastigheten?

Permalänk
Medlem

Trevligt med snabbare minnen, men tillverkarna och butiker kommer nog se detta som en chans att öka priserna eftersom det är "nya" produkter. Å andra sidan blir kanske gamla GTX 1080 lite billigare när butikerna vill göra plats för de nya varianterna.

AMD är ju skyldiga till samma sak då de kommer släppa RX 570 / 580 som i princip är 470 / 480 med lite tweaks och nya klistermärken.

Det som skulle behövas för att återställa konkurrensen på grafikmarknaden är att Vega är i klass med 1080 Ti, samt att de släpper nedbantade versioner som kan konkurrera med 1070 och 1080 (+).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hur mycket mer prestanda kan vi räkna med ca?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är ju inga problem att överklocka minneshastigheten till 11000 redan på GTX 1080, har kört så sen jag fick den i augusti.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Det är ju inga problem att överklocka minneshastigheten till 11000 redan på GTX 1080, har kört så sen jag fick den i augusti.

Samma här, har kört mitt Palit Super Jetstream med den hastigheten på minnena sedan jag köpte det förra sommaren. Å andra sidan är det väl sannolikt att de nya korten klarar att klocka minnena ännu högre

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av heffaklumpmamma:

Med det sagt: Hur mycket skulle ökad minneshastighet påverka prestandan i 1060 o 1080?

För GTX 1060 = I stort sett 0%, även i högre upplösningar. Det kan jag bekräfta som ägare som har pillat omkring med minnesfrekvensen utan några större förbättringar i såväl benchmarks som spel.
För GTX 1080 = Möjligtvis lite i till exempel 4K.

Förstår verkligen inte tanken med det här på GTX 1060.

Skrivet av Laxen123:

Så här går det när ett företag har monopol, de låter korten vara i några månader innan de släpper nytt bättre. Visst är ti mycket bättre men fortfarande, de mer eller mindre fasar ut de vanliga 1080 modellerna när de endast funnits 10 månader eller vad det kan vara. Jag förstår inte riktigt varför, mer än PENGAR

Tydligen har jag missat att Nvidia har "monopol" på GPU-marknaden.
Existerar bara RX 480 i mina drömmar?

Skrivet av Kilrah:

Det är ju inga problem att överklocka minneshastigheten till 11000 redan på GTX 1080, har kört så sen jag fick den i augusti.

Precis, men på den tillverkningstekniken som du köpte ditt GTX 1080 på så klarade nog inte alla GTX 1080'n av det varför Nvidia istället valde en lägre basfrekvens. Nu anser de att tekniken är mogen nog för att höja till 11GHz på samtliga kort.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

@Fatty: Enligt http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/... så rebrandade AMD(ATI) sina kort så tidigt som 2001 med Radeon 7000 serien, medans Nvidia gjorde det först 2008 med GeForce 9800 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psy_shr00mz:

@Fatty: Enligt http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/... så rebrandade AMD(ATI) sina kort så tidigt som 2001 med Radeon 7000 serien, medans Nvidia gjorde det först 2008 med GeForce 9800 serien.

där ser man.
Kollade upp det dock. Måste jag säga att om du tar ett grafikkort sen sänker numret på den menar 8500LE till 9100 istället för vad nvidia gjorde som är 9800gts 512 till 9800 gtx och 8800gt till 9800gt så är det värre med nvidia för dom gav ut ett grafikkort nästa generation med ett nummer högre till och med vilket ska peka mot att det kortet ska vara bättre alltså motsvarande 9000s speciellt då dom presterade snarlikt.

Det är dock fel enligt mig med rebrand men om man sänker modellnummret mycket är det enligt mig ändå ok, än det nvidia började göra som även AMD gör nuförtiden också alltså ger ut typ samma grafikkort lite lite annorlunda bara med ett högre modelnummer.

Permalänk
Medlem

GTX 1080 Ti tillsammans med AMD RX Vega har ju stått på fokus så jag har helt glömt bort att 1080/60 med snabbare minnen skulle komma.

Finns väl en anledning till att det glömdes, totalt ointressanta kort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Det är ju inga problem att överklocka minneshastigheten till 11000 redan på GTX 1080, har kört så sen jag fick den i augusti.

Får du bättre prestanda då? Vad jag vet har 1080 ECC och verkar inte blåskärma (den grad som det brukar göra) om ramen sviker en, utan informationen skickas på nytt tills det fungerar. Dock får man ju lägre FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psy_shr00mz:

@Fatty: Enligt http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/... så rebrandade AMD(ATI) sina kort så tidigt som 2001 med Radeon 7000 serien, medans Nvidia gjorde det först 2008 med GeForce 9800 serien.

Nvidia var tidigare än så. Geforce 2 MX som blev Geforce 4 MX som blev Geforce GTX 5200.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfkin:

Nvidia var tidigare än så. Geforce 2 MX som blev Geforce 4 MX som blev Geforce GTX 5200.

Fast det där är ju inte sant. GeForce FX 5000 serien stödde pixel shader vilket inte GeForce MX serien gjorde. Vidare så var GeForce 4 MX mycket kraftfullare än Geforce 2 MX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast det där är ju inte sant. GeForce FX 5000 serien stödde pixel shader vilket inte GeForce MX serien gjorde. Vidare så var GeForce 4 MX mycket kraftfullare än Geforce 2 MX.

Fortfarande i grund och botten samma GPU.
Vill minnas att skillnaden mellan 2 MX och 4 MX var klockhastighet och tror jag transistorstorlek.
Till GTX 5200 tillkom stöd för DirectX 9.

Var fortfarande samma GPU med samma arkitektur.

Inte för att det är viktigt eller spelar roll om tillverkarna byter namn på sina grafikkort, oftast är det nån förbättring och ibland en stor förbättring i kortet, man tar ju ändå reda på vad det är man köper och om det passar för ens behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Eller varför inte bara göra som Amd,döp om dem 11xx serien! Verkar ju som ett innovativt sätt att lura kunder på pengar.

Ja, för AMD var ju först med det. Nvidias 8000, 9000 och 100 serie var ju inte alls samma re-brand.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Fortfarande i grund och botten samma GPU.
Vill minnas att skillnaden mellan 2 MX och 4 MX var klockhastighet och tror jag transistorstorlek.
Till GTX 5200 tillkom stöd för DirectX 9.

Var fortfarande samma GPU med samma arkitektur.

Inte för att det är viktigt eller spelar roll om tillverkarna byter namn på sina grafikkort, oftast är det nån förbättring och ibland en stor förbättring i kortet, man tar ju ändå reda på vad det är man köper och om det passar för ens behov.

Wait, what?
Det fanns aldrig något GTX 5200, så det är svårt att jämföra med något som inte finns.
Om du nu syftar på FX 5200 så är den byggd på NV34, som är en lätt bantad NV31 i den 'stabilare' 150nm storleken som i sin tur är FX5600.
Och den har tämligen lite att göra med MX-korten, t om antalet trissor i kretsen är i princip dubblerat från Geforce 2-korten.

'Geforce 2 MX' blev inte nån rebrand till 'Geforce 4 MX'. Från de gamla Geforce 2 MX-korten (200/400) till Geforce 4MX skedde trots allt en hel del saker och ting.. bl a ny AA-motor och diverse mindre optimeringar från nyare kort, inkl en ny minneskontroller, det är ingen rakt av rebrand, antalet trissor ökade likaså så där med nära på 50%! Geforce 4MX har fler trissor än Geforce 2 GTS! Visst är det fortfarande Geforce 2-GPUer i grunden men skedde en del under huven.
Så blanda inte ihop äpplen och päron.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@Wolfkin: GeForce 4 MX hade stöd för DX8 vilket GeForce 2 MX saknade. Det hade också hårdvaru anti-aliasing, både pixel och vertex shaders och va tillverkad i 150nm istället för 180nm, så jag skulle inte direkt kalla det rebranding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psy_shr00mz:

@Wolfkin: GeForce 4 MX hade stöd för DX8 vilket GeForce 2 MX saknade. Det hade också hårdvaru anti-aliasing, både pixel och vertex shaders och va tillverkad i 150nm istället för 180nm, så jag skulle inte direkt kalla det rebranding.

Mjaee... Såvitt jag minns så var Geforce 2 MX och 4 MX 'kompatibla' med DX8, men inget faktiskt stöd i hårdvaran fanns däremot... De saknas programmerbara Pixel Shaders och Vertex Shaders helt enkelt. Så där är de rätt lika faktiskt, var rätt mycket vilseledande prat vid den tiden då korten kallades 'DirectX 8 Compatible' och inte 'DirectX 8 Compliant' som var rätt term för faktiska features.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med rebrands. Är väl annorlunda på det sättet. Förstår inte upprördheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Jag har inga problem med rebrands. Är väl annorlunda på det sättet. Förstår inte upprördheten.

Problemet är väl att samma kort i slutändan har 3-4 namn med icke nämnvärda skillnader. Det komplicerar marknaden bara, egentligen helt i onödan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Problemet är väl att samma kort i slutändan har 3-4 namn med icke nämnvärda skillnader. Det komplicerar marknaden bara, egentligen helt i onödan.

Jag tänker tvärtom. Marknaden blir mindre komplicerad eftersom kortet får en plats inom det nya namnschemat och kan lättare placeras gentemot andra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Jag tänker tvärtom. Marknaden blir mindre komplicerad eftersom kortet får en plats inom det nya namnschemat och kan lättare placeras gentemot andra kort.

Jag anser detta vara felaktigt och väldigt förvirrande med jämförelser mellan kort då de kanske sitter på ett säg ett HD5850 och vill uppgradera och köper då istället ett HD6850 som visar sig vara pengar i sjön då kortet faktiskt var långammare (inte samma kort men ändå). Eller om någon sitter med ett Nvidia 8800 GT och vill uppgradera och köper ett kort i den nya 9000 serien och får samma kort trots ny 'serie'. Eller Någon sitter på ett RX 470 och tänker att ett 570 kanske är det logiska steget uppåt och åter igen, i princip samma kort fast annat namn. Dessutom är det vilseledande på flera håll då korten får nya placering i ny serie där nya funktioner och förbättringar skett men bara på kort B C D K F men inte kort A C och E.

Låt korten heta samma sak eller ge dem vettiga förbättringar! Men t ex när de rebrandade GTX 680 som GTX770 med några mindre justeringar är däremot en annan sak då de placerar korten längre ner i stegen och inte bara återanvänder dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kommer som tidigare nämnt också upp till 11000Mhz när jag överklockar mitt 1080 (vanilla?) ;). Får även upp kärnan till 1771Mhz vilket ger boost på 2000Mhz lite drygt, inte fy skam och det blev en märkbar prestandaskjuts (inget enormt, men så jag känner av det i alla fall vilket är skönt att bara veta).

Men detta är alltså "bara" en klockfrekvensökning på exakt samma kretskort som "gamla" 1080? Eller har de bytt ut något/suttit dit något mer? Och sen den intressanta frågan som även den tidigare nämndes, kommer denna 11000mhz basfrekvens även DEN gå att överklocka nu? Så de kan nå 12000Mhz helt plötsligt?

Nåja. Oasvsett om man har 1080, 1080ti eller 1080+/boost (what ever) så överlevar man nog

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √