Uppdatera mitt CV, vad gäller?

Permalänk
Inaktiv

Uppdatera mitt CV, vad gäller?

Hej hej,

Håller på med en liten uppdatering gällande mitt CV och skulle gärna vilja ha svar på ett par frågor:

Just nu har jag Anställningar på topp, samtidigt har jag sett att en del har sina utbildningar där, har det någon betydelse?
Sedan så undrar jag, skall det stå "anställningar" eller "arbetslivserfarenhet", och i så fall för att vara korrekt, skall det vara arbetslivserfarenhet eller arbetslivserfarenheter?

Har vi arbetsgivare här som bara skulle kunna ta en titt på mitt CV, dvs tycka till?
Tack

Permalänk
Medlem

det finns väl ingen universiell mall för hur man skriver ett cv... skriv som du tycker blir bäst, jag hade då uppskattat ett unikt cv som inte är precis som alla andra. Men det kanske bara är jag

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, jag har mitt CV i hyffsad kronologisk ordning (med det viktigaste/intressantaste först, dvs. senaste utbildning/anställning).
Jag har en rubrik som heter arbetslivserfarenhet.

Mitt CV:
Kontaktinfo
Utbildning
Arbetslivserfarenhet
Relevant information (beroende på tjänst, t ex. programkunskap/körkort/språk etc. )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nesvop:

Smaken är som baken, jag har mitt CV i hyffsad kronologisk ordning (med det viktigaste/intressantaste först, dvs. senaste utbildning/anställning).
Jag har en rubrik som heter arbetslivserfarenhet.

Mitt CV:
Kontaktinfo
Utbildning
Arbetslivserfarenhet
Relevant information (beroende på tjänst, t ex. programkunskap/körkort/språk etc. )

Ja vi kan ta ditt som ett exempel. tex utbildning istället för Utbildningar, arbetslivserfarenhet istället för arbetslivserfarenheter, det är dessa småsaker som jag oroar mig för .

Har vi några arbetsgivare här som skulle kunna ta en snabb titt på mitt CV, dvs tycka till? Skulle verkligen uppskatta detta.

Permalänk
Medlem

Som någon skrivit ovan, det är bättre att göra ett unikt CV med sin egna design. Huvudsaken är att informationen finns där och att det inte står en massa onödigt.

Jag har gjort CV's i liggande A4-format för att jag tyckte det blev snyggare. Funkade också bra. Min tanke var att jag kommer sticka ut ur bunten med papper.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är anställande chef på ett IT-bolag. Jag föredrar CV där den mest relevanta informationen är först. Så det beror lite på vilket jobb du söker, men generellt tycker jag att du ska sätta ditt senaste jobb först och sedan tidigare jobb i omvänd ordning. Anledningen till detta är att jag snabbt vill se om du är rätt person och den informationen vill jag inte hitta längst ner på sidan två.

Kan också tipsa om att skriva lite mer om de senaste jobben, dvs vad du verkligen har gjort samt ösa på med vilka tekniker och verktyg du använde så att man kan se om du har känt på sakerna i närtid.

Har också sett folk som inleder sitt CV med vad de anser att deras vision med sin karriär är. Det är uppskattat men inte nödvändigt.

Liggande A4 hade jag inte gillat. Det gör bara det svårt för mig att läsa informationen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När du är klar och nöjd med CV:t använd övertstrykningspenna på de ord som du vill belysa, det lägger in lite färg och gör att det sticker ut. Ögat hos läsaren kommer söka sig till det du tycker är viktigt.

Bara ett litet tips. (Du kan använda överstrykningspennan i word)

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag är anställande chef på ett IT-bolag. Jag föredrar CV där den mest relevanta informationen är först. Så det beror lite på vilket jobb du söker, men generellt tycker jag att du ska sätta ditt senaste jobb först och sedan tidigare jobb i omvänd ordning. Anledningen till detta är att jag snabbt vill se om du är rätt person och den informationen vill jag inte hitta längst ner på sidan två.

Kan också tipsa om att skriva lite mer om de senaste jobben, dvs vad du verkligen har gjort samt ösa på med vilka tekniker och verktyg du använde så att man kan se om du har känt på sakerna i närtid.

Har också sett folk som inleder sitt CV med vad de anser att deras vision med sin karriär är. Det är uppskattat men inte nödvändigt.

Liggande A4 hade jag inte gillat. Det gör bara det svårt för mig att läsa informationen.

Nä, jag rekommenderar inte heller liggande A4:a. Men ibland så får man en idé och det blev djävligt snyggt. (så länge man inte skriver ut det) På datorn i PDF spelar det mindre roll.

Jag ville mer få fram att man inte ska oroa sig så mycket. Är man kvalificerad så får man komma på intervju och det är där det gäller. Men det beror ju iofs på vilka jobba man söker. Jag brukar inte ha så många konkurrenter så jag kanske är bortskämd.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Håller med de andra här. Mest relevanta info först.

Är du nyexad. Givetvis ska du lägga utbildningen först. Men har du jobbat på ett eller flera jobb sen examen bör du lägga arbetslivserfarenhet först. I mitt fall så har jag lyft upp utbildningen nu då jag har bytt inriktning totalt och pluggat i 2 år nu. Mitt ser därmed ut såhär:

Kontaktuppgifter - Bild
Utbildningar (självklart i fallande ordning så 2017 först och sen neråt)
Arbetslivserfarenhet (Samma där, fallande ordning så senaste anställning längst upp och under företag och titel berättar lite om vad jag gjort bra eller vad företaget vunnit på att ha mig anställd där).
Extra kurser / Certifikat
Relevant info (såsom språkkunskaper, relevanta program du behärskar (söker du IT-jobb kanske du inte skriver datorkörkort ) osv )

Håll det även ganska kort. Ingen vill ha ett CV som ser ut som en novell..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall sätta utbildning/tidigare arbeten först beroende på vilken som är mest relevant för jobbet du söker.

Du kanske har en treårsutbildning i symaskinsteknik, men ditt nuvarande jobb är på ett värdshus som receptionist. Då är det förmodligen bättre att sätta din utbildning först om du söker ett jobb på Symaskinsbolaget AB.

Sen tror jag att layout och struktur påverkar väldigt mycket. Ha det inte för rörigt, gör det tydligt, ta bort onödig text osv. Om alla arbetsgivare bryr sig om det vet jag inte, men jag gillar att tänka på sånt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för alla svar, uppskattas. Vill helst inte lägga ut mitt cv här i tråden, men skulle någon vilja ta en snabb titt på CVt så skulle jag verkligen uppskatta detta.

Permalänk
Medlem

Jag bygger mitt CV så minimalistiskt som möjligt med keywords i fetstil eller liknande. Har bara utbildning och jobb inom IT så jag bygger den åt det hållet med inga roliga färger eller utstickande design etc etc, utan proffsigt, stilrent och funktionellt.

Skriv inga uppsatser, försök hålla CVn till 1 eller 2 sidor, och skriv ett halvt A4 som personligt brev.

Jag har suttit och ska rekrytera och man skummar igenom CVn som är på 5-6 sidor när man har 30-40 ansökningar.

Tips angående utbildningar och tidigare jobb är att välja ut några stycken nyckelegenskaper som du anskaffade dig eller som du arbeta med, och lista dem i punktform eller liknande, behövs ingen stor utläggning om exakt vilka arbetsuppgifter du utförde eller liknande, utan kort och enkelt.

En sak till Bild, bild, bild och bild kan inte påpeka det här nog, otroligt viktigt tycker jag.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej hej,

Håller på med en liten uppdatering gällande mitt CV och skulle gärna vilja ha svar på ett par frågor:

Just nu har jag Anställningar på topp, samtidigt har jag sett att en del har sina utbildningar där, har det någon betydelse?
Sedan så undrar jag, skall det stå "anställningar" eller "arbetslivserfarenhet", och i så fall för att vara korrekt, skall det vara arbetslivserfarenhet eller arbetslivserfarenheter?

Har vi arbetsgivare här som bara skulle kunna ta en titt på mitt CV, dvs tycka till?
Tack

Det där är ju jätteindividuellt per företag och bransch.

I mitt yrke spelar utbildning mindre roll och talang/erfarenhet/personlighet är viktigare. Men som sagt.. det är svårt att svara på din fråga om du inte säger vilket yrke det är vi talar om. Kanske finns någon här som jobbar med samma sak.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Fram tills jag blir riktigt erfaren är mitt motto en sidas CV, måste arbetat rätt länge för att mer skall behövas. Bild skulle aldrig förekomma på mitt CV, andas inte direkt seriositet. Vet dessutom flera chefer som i princip slänger CVs direkt om de ser en bild, de vill inte att sådana saker skall påverka beslut.

Permalänk
Medlem

Ordningen på sakerna tycker jag beror lite på vilket mervärde det bidrar med.

Har du en högskoleutbildning och söker ett kvalificerat jobb så hade jag helt klart börjat med att lista utbildningar, har man ingen utbildning utöver gymnasiet så hade jag istället kört på relevanta anställningar i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej hej,

Håller på med en liten uppdatering gällande mitt CV och skulle gärna vilja ha svar på ett par frågor:

Just nu har jag Anställningar på topp, samtidigt har jag sett att en del har sina utbildningar där, har det någon betydelse?
Sedan så undrar jag, skall det stå "anställningar" eller "arbetslivserfarenhet", och i så fall för att vara korrekt, skall det vara arbetslivserfarenhet eller arbetslivserfarenheter?

Har vi arbetsgivare här som bara skulle kunna ta en titt på mitt CV, dvs tycka till?
Tack

Om du söker jobb som lärare eller annat som ligger mer studierelaterat, ha utbildningar överst.

Söker du mer "arbetar" jobb, lägg arbetslivserfarenhet överst.

Oavsett vilket som kommer överst så skall du lista dem med det du senast gjort då det är mest relevant, ingen bryr sig om att du gick ut gymnasiet för 10 år sedan tex.

Permalänk
Inaktiv

En sista fundering . Kanske låter löjligt detta men detta är något som jag faktiskt oroar mig för . Jag är född och uppvuxen här i Sverige, men kommer ursprungligen från Turkiet. Har ingen brytning alls, och jag har Svenskt namn samt efternamn.

Men nu till dilemmat Jag har alltid en rädsla över hur arbetsgivaren skulle reagera om han blev chockerad över mitt utseende, för att jag ser "utländsk" ut (skägg osv,). Jag baserar detta på att vi trots allt har många i Sverige som kanske inte skulle vilja anställa någon med utländsk härkomst.

Med andra ord, jag vill inte komma till en intervju där arbetsgivaren förväntar sig en Svensk, men istället möter en lite ljusbrun kille. Jag vet att detta kanske låter löjligt, men vad tycker ni om detta? Borde jag ha med en bild i brevet, eller borde jag förvänta mig att de redan vet detta med tanke på att jag skrivit Svenska, Turkiska, Arabiska, Engelska i mitt CV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Om du söker jobb som lärare eller annat som ligger mer studierelaterat, ha utbildningar överst.

Söker du mer "arbetar" jobb, lägg arbetslivserfarenhet överst.

Oavsett vilket som kommer överst så skall du lista dem med det du senast gjort då det är mest relevant, ingen bryr sig om att du gick ut gymnasiet för 10 år sedan tex.

Har man relevanta arbetslivserfarenheter tycker jag de alltid skall komma först. Utbildning är för de flesta jobb inte direkt så relevanta, kan man visa vad man faktiskt kan och gjort i form av erfarenhet kommer det slå högre.

Skrivet av Dejch:

En sista fundering . Kanske låter löjligt detta men detta är något som jag faktiskt oroar mig för . Jag är född och uppvuxen här i Sverige, men kommer ursprungligen från Turkiet. Har ingen brytning alls, och jag har Svenskt namn samt efternamn.

Men nu till dilemmat Jag har alltid en rädsla över hur arbetsgivaren skulle reagera om han blev chockerad över mitt utseende, för att jag ser "utländsk" ut (skägg osv,). Jag baserar detta på att vi trots allt har många i Sverige som kanske inte skulle vilja anställa någon med utländsk härkomst.

Med andra ord, jag vill inte komma till en intervju där arbetsgivaren förväntar sig en Svensk, men istället möter en lite ljusbrun kille. Jag vet att detta kanske låter löjligt, men vad tycker ni om detta? Borde jag ha med en bild i brevet, eller borde jag förvänta mig att de redan vet detta med tanke på att jag skrivit Svenska, Turkiska, Arabiska, Engelska i mitt CV?

En vettig arbetsgivare bryr sig inte var du kommer ifrån utan om hur du är som person, där spelar inte din härkomst någon roll. De jag vet som ogillar bild i CVn tänker just så, de blir upprörda över att folk antar att de skulle ta ett annat beslut baserat på hur personen ser ut.

Permalänk
Medlem

@Dejch: Jag tycker att foton inte hör till CV:n alls. Jag tror att det är vanligast i "kafébranchen" där de oftare anställer personer stöpta efter en och samma form (alla blonda, tatuerade etc). Jag har aldrig haft med ett foto i något CV.

Skulle du vilja jobba på ett ställe där arbetsgivaren beter sig annorlunda för att du har en icke-förväntad hudfärg?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dejch:

En sista fundering . Kanske låter löjligt detta men detta är något som jag faktiskt oroar mig för . Jag är född och uppvuxen här i Sverige, men kommer ursprungligen från Turkiet. Har ingen brytning alls, och jag har Svenskt namn samt efternamn.

Men nu till dilemmat Jag har alltid en rädsla över hur arbetsgivaren skulle reagera om han blev chockerad över mitt utseende, för att jag ser "utländsk" ut (skägg osv,). Jag baserar detta på att vi trots allt har många i Sverige som kanske inte skulle vilja anställa någon med utländsk härkomst.

Med andra ord, jag vill inte komma till en intervju där arbetsgivaren förväntar sig en Svensk, men istället möter en lite ljusbrun kille. Jag vet att detta kanske låter löjligt, men vad tycker ni om detta? Borde jag ha med en bild i brevet, eller borde jag förvänta mig att de redan vet detta med tanke på att jag skrivit Svenska, Turkiska, Arabiska, Engelska i mitt CV?

Vad är det värsta som kan hända? Du spenderar en timma på en intervju och får inte jobbet för att du var mörkhyad? Dvs inget att oroa sig för. Låt dem ha sina fördomar och gör din grej.

Kan för övrigt slå en blick på ditt CV om du PM'ar det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zyberzero:

@Dejch: Jag tycker att foton inte hör till CV:n alls. Jag tror att det är vanligast i "kafébranchen" där de oftare anställer personer stöpta efter en och samma form (alla blonda, tatuerade etc). Jag har aldrig haft med ett foto i något CV.

Skulle du vilja jobba på ett ställe där arbetsgivaren beter sig annorlunda för att du har en icke-förväntad hudfärg?

Jag tänker precis som du. Som sagt, har aldrig råkat ut för detta eller ens tänkt i de banorna tidigare, men jag tänker efter allt som sker idag och hur islam svartmålas så är detta ändå en tanke som dykt upp.

Självklart inte, skulle aldrig godta ett sådant arbete.

@giplet Du hade verkligen hjälpt mig så otroligt mycket om du hade kunnat ta dig lite tid, kolla PM. Skickat ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

En sista fundering . Kanske låter löjligt detta men detta är något som jag faktiskt oroar mig för . Jag är född och uppvuxen här i Sverige, men kommer ursprungligen från Turkiet. Har ingen brytning alls, och jag har Svenskt namn samt efternamn.

Men nu till dilemmat Jag har alltid en rädsla över hur arbetsgivaren skulle reagera om han blev chockerad över mitt utseende, för att jag ser "utländsk" ut (skägg osv,). Jag baserar detta på att vi trots allt har många i Sverige som kanske inte skulle vilja anställa någon med utländsk härkomst.

Med andra ord, jag vill inte komma till en intervju där arbetsgivaren förväntar sig en Svensk, men istället möter en lite ljusbrun kille. Jag vet att detta kanske låter löjligt, men vad tycker ni om detta? Borde jag ha med en bild i brevet, eller borde jag förvänta mig att de redan vet detta med tanke på att jag skrivit Svenska, Turkiska, Arabiska, Engelska i mitt CV?

Ta med en bild! är du kompetent så har du inget att oroa dig över.

Permalänk
Administrativ avgift

@Dejch: Ingen bryr sig så länge det är flytande svenska och du har kunskapen.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Den arbetsgivare som bryr sig om ursprung och utseende istället för personlighet, kunskap och kompetens är inte värd att jobba för ändå.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Inaktiv

Först, @giplet och @IgelQott tack så hemskt mycket för den tiden ni tog er för att titta på CVt, hjälpte mig mycket, och jag har även ändrat lite.

Sedan gällande detta med hudfärgen. Jag har själv aldrig råkat ut för rasism, och snarare tvärtom har alltid blivit trevligt bemött så jag har bara goda erfarenheter, men detta är en återkommande tanke med tanke på vad som sker idag.

Tack återigen för alla som gett sina tankar kring ämnet. Ni är verkligen att räkna med <3

Permalänk
Medlem

@Dejch:
Vilken typ av jobb söker du? Finns du på LinkedIn?

Ordningen på ditt CV beror på många parametrar.

Fundera främst på hur du kan besvara följande frågor:

* Vad vill du? (dvs vad brinner du för?)
* Vad kan du? (dvs hur har du anskaffat dig kunskap)
* Varför ska de välja just dig? (dvs hur mappar dina kunskaper mot företagets behov)

CV:t i sig används mest för en förstärkning av svaren på frågorna ovan.

Sedan är det viktigt att CV:t fångar läsarens intresse. Är du inte intresserad av jobbet, så är det ofta bättre att söka något annat. En bra rekryterare genomskådar det direkt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är bättre att skippa bilden. Det kan säkert underlätta i vissa fall och förstöra helt i andra.

- Risken finns att du blir dömd efter utseendet och nekad direkt. Människor är garanterat mer fördomsfulla än vad man vill tro och dessutom kan det vara så att man diskriminerar någon undermedvetet.
- Bilden tar uppmärksamheten från resten av ditt CV, vilket inte är speciellt positivt om en rekryterare ägnar cirka 6-10 sekunder på att skumma igenom det.
- Hur du ser ut är inte relevant, om det inte handlar om ett jobb där utseendet är viktigt.

Läste även en artikel för länge sedan där någon har gjort ett experiment angående detta där man kom fram till att kvinnor som såg bra ut och hade en bild i CV:t blev nekade fler jobb än dom kvinnor som såg "tråkiga" ut eller inte hade någon bild alls. Anledningen till detta trodde dom berodde på att de flesta rekryterarna var unga kvinnor som kände sig hotade utav dom som såg bra ut och därför valde att neka dessa.

Män som såg bra ut och hade bild fick däremot bättre respons är dom som var "fula" eller inte hade någon bild alls.

Jag säger inte att en bild är skitdåligt och skall undvikas, men jag tycker att om en bild kan få ditt CV kört rakt ner i papperskorgen ganska omgående så är det inte värt risken.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hedersmedlem

För att lägga sig i bilddebatten så skulle jag rekommendera bild. Ditt CV är en reklampelare vars största uppgift är att få dig till en intervju som utgör den absoluta majoriteten av rekryteringen, och ju bättre koppling du lyckas få med de som ska rekrytera desto bättre. Foto gör dels att de redan innan de träffar dig har en mer konkret bild av dig, och därutöver att de efter intervjun kommer bli visuellt påminda om dig som person när de tittar på CV:t.

Många som anställer tittar på många CV:n, samtidigt som de inte lägger speciellt många minuter, ibland inte ens speciellt många sekunder, på varje. Varje knep som kan få dig att fastna lite längre på näthinnan i någon sorts positiv dager är enligt mig bara bra.

Jag säger inte att det av nöden är en avgörande skillnad med bild eller ej (senaste personen jag var med och anställde hade ingen bild, som mätpunkt (jag jobbar dock ej heller på någon rekryteringsfirma)) men i PR-syfte tror jag bara det är positivt, och PR är just vad ditt CV ska vara. Jag är medveten om att det kan kännas olustigt och utlämnande att ha med en bild, men lite just därför så påvisar det ju också en sorts öppenhet och förtroende gentemot rekryteraren att våga ha med en sådan.

Jag skulle förespråka en bild där du ser glad och städad ut framför en bild där du är häftig med din surfbräda eller liknande, men det kan säkert skilja från bransch till bransch. Ett leende och en skjorta bör funka väl över köns- och de flesta branschgränser.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en fråga till er alla. Om jag vill göra ett snyggt och gratis cv på nätet. Vilken sida ska jag då vända mig till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Jag har en fråga till er alla. Om jag vill göra ett snyggt och gratis cv på nätet. Vilken sida ska jag då vända mig till?

Ett gratisalternativ, om du strikt menar gratis räknat i pengar, är att lära dig LaTeX hjälpligt och därefter snickra ihop ditt CV. Det lär finnas mallar att hitta om du googlar.