Permalänk
Medlem

@huttala: okej, skönt att höra. Gick just igenom de ~120 bruna och ~90 röda jag hade till hands och hittade inte en enda defekt. Mina är dock inte smd-led.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ett nytt fullsize eller i alla fall ett 96-key tangentbord till jobbet, och ett custom 96-key vet man inte när man får chansen att köpa (Kira/Lightsaver osv). Så jag har tittat på mitt första riktiga Topre-tangentbord typ Realforce.
Hur mycket extra modding behöver jag göra förutom att byta till JTK sliders för att få på mitt överblivna GMK Carbon? Det jag hört är att ena ctrl kräver lite extra jobb samt att mellanslag är svårt att lösa.

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas för skumplast för att ljuddämpa resonans från låda? Ska modda hemmabyggen, pok3r och Whitefox för lite experimenterande har en trälåda (60%) på ingång från Kina som jag ska vikta ned och ljuddämpa framförallt!

Permalänk
Medlem

Någon som har leopolds här? Gillar speciellt deras 1800 tangentbord.
Synd att 1800 designade bord är så pass ovanliga. TKL format med num pad och man slipper knapparna ovanför piltangenterna.

edit; missade gosnat post om 96 key. Visste inte ens att det fanns. Finns det några 96 key tangentbord från retailers?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Gray:

Vad rekommenderas för skumplast för att ljuddämpa resonans från låda? Ska modda hemmabyggen, pok3r och Whitefox för lite experimenterande har en trälåda (60%) på ingång från Kina som jag ska vikta ned och ljuddämpa framförallt!

Nu vet jag inte hur mycket plats det finns i pok3r eller whitefox chassit, men om det ser ut ungefär som på Poker 1 så fungerar det att klippa till lite asfaltsmatta.
Typ som denna på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/.

Nu är jag inte 100% på hur tjock just den där är, men för en herrans massa år sedan så dämpade jag poker chassi med liknadne matta som var några mm tjock och vägde bly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Skrivet av huttala:

Nu vet jag inte hur mycket plats det finns i pok3r eller whitefox chassit, men om det ser ut ungefär som på Poker 1 så fungerar det att klippa till lite asfaltsmatta.
Typ som denna på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-2000021214/.

Nu är jag inte 100% på hur tjock just den där är, men för en herrans massa år sedan så dämpade jag poker chassi med liknadne matta som var några mm tjock och vägde bly.

Denna använder jag http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...
Tycker den fungerar bra.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Jag behöver ett nytt fullsize eller i alla fall ett 96-key tangentbord till jobbet, och ett custom 96-key vet man inte när man får chansen att köpa (Kira/Lightsaver osv). Så jag har tittat på mitt första riktiga Topre-tangentbord typ Realforce.
Hur mycket extra modding behöver jag göra förutom att byta till JTK sliders för att få på mitt överblivna GMK Carbon? Det jag hört är att ena ctrl kräver lite extra jobb samt att mellanslag är svårt att lösa.

Mig veterligen är det bara RF87 som har en udda slider på vänster Ctrl, alla andra har en vanlig. Dvs om du är ute efter ett fullstort är i alla fall inte Ctrl ett problem om du vill byta tangenter. Mellanslag vet jag inte riktigt hur man skall lösa (framförallt inte med tanke på att Carbon inte kom med 6u), men JTK har gjort Topre-kompatibla mellanslagstangenter om du kan komma över en sådan i någon färg som passar någorlunda. Eller kör en Topre-original.

Värre är väl det faktum att brytarhuset tar i stabiliserade Cherry-tangenter, så samtliga stabiliserade tangenter, eller stabiliserade brytarhus, behöver modifieras. Så, varför vill du byta till Cherry-tangenter? De som kommer med ett Realforce (eller Leopold) är bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gray:

Whitefox R2 kom ju med färdig Dämpmatta (men inte Runda 1?).

"Riktiga" dämpmattor (t.ex. Biltemas) är bra, speciellt om de har lite tyngd i sig, så ger det ju lite "kvalitetstyngd" i tangentbordet (vilket iofs kan vara en nackdel på en "transportbräda". Så på vissa av mina bräder har jag använt vanligt packmaterial (från typ. aliexpress-leveranser). Det fyller också ut tomrummet och motverkar "resonanslådan", funkar ok och väldigt prisvärt (gratis!).

Ett par lager gammal mjuk musmatta funkar också (lite bättre tyngd än packmtrl. också).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

http://imgur.com/Db462Zf

Av någon anledning funkar inte bilden, men har några olika länkar.
http://imgur.com/a/poobP
http://imgur.com/Db462Zf

Hur gör jag för att få in bilden?

Klicka på "Länka Bild" (Bergstoppar med liten sol - ikonen till höger om "länken/kedjan", ovanför rutan du skriver inlägget i)
Mata in URL till bilden i dialogrutan: http://imgur.com/Db462Zf
Klart

Alternativt:
Sätt IMG-taggar runt urlen manuellt (med Hak-paranteser [] istf. vanliga () )
(img)http://imgur.com/Db462Zf(/img)

Permalänk
Medlem

Ok grymt. När jag använde bildfunktionen fick jag inte den att visas i forumet. Nåväl.

Ett litet problem. Har realforce 88 som inte har några mediatangenter. Använder mig av OSX och karabiner verkar inte fungera just nu. Finns det något man kan göra för att kunna styra framförallt volymen via tangentbordet?

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Har du provat Karabiner Elements? Den funkar med macOS Sierra, men är ganska bantad jämfört med den vanliga versionen.

Permalänk
Medlem

karabiner elements funkade utmärkt. Behöver inte speciellt avancerade settings, så föredrar faktiskt detta framför fullversionen. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@Khers: Ah låter som det är för mycket problem för att det ska vara värt det då Nä jag tänkte bara slå två flugor i en smäll med fullsize och få användning av mitt carbon-set, tycker inte det är så fint på 60% utan alla orangea tangenter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@huttala:
@dorf_se:
@anon257891:

Tack för alla tipsen! Jag ska köpa på mig lite från Biltema och experimentera. Köpte mitt R1 Whitefox begagnat så oklart om det ingick. Dock är det ganska mycket utrymme i alla lådor jag vill pröva så tror det kan bli fina resultat i både vikt och ljuddämpning.
Skönt att Biltema verkar fixa biffen. Jag hade helt nördat ner mig i skum för studiobruk och annan akustikdämpning för ljudproduktion. Det var betydligt dyrare än detta

Permalänk
Medlem

"Dämpa" MX Blue klick-ljud?

Hej alla! Har sneglat lite på Shine 5 RGB som just nu ligger på rea hos maxfps och Teknikmagasinet, enda problemet är att båda endast finns i MX Blue som tyvärr hade blivit problematiskt om nätterna när alla omkring mig sover... Har sökt runt lite och det verkar inte finnas något lätt sätt till att dämpa klickljudet, vilka alternativ har jag förutom att köpa en bräda med annan brytare?

Tacksam för svar

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Mix0r:

Hej alla! Har sneglat lite på Shine 5 RGB som just nu ligger på rea hos maxfps och Teknikmagasinet, enda problemet är att båda endast finns i MX Blue som tyvärr hade blivit problematiskt om nätterna när alla omkring mig sover... Har sökt runt lite och det verkar inte finnas något lätt sätt till att dämpa klickljudet, vilka alternativ har jag förutom att köpa en bräda med annan brytare?

Tacksam för svar

Du kommer aldrig få blå brytare tysta, dom är gjorda för att låta. Så jag skulle kolla på andra brytare och ge upp det där direkt, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du kommer aldrig få blå brytare tysta, dom är gjorda för att låta. Så jag skulle kolla på andra brytare och ge upp det där direkt, tyvärr.

Ja, det var lite önsketänk från min sida... tack för snabbt svar!

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Har läst mycket på senare tid om att Cherry's nyare brytare är mycket (MYCKET enl vissa) mindre sandiga till följt av framtagandet av nya mx silent/silver osv, är det någon här som har upplevt det? (Ska finnas i nyaste Leopold bland annat)
Jag har rätt nyligen "återupptäckt" linjära brytare, har smorda Gateron blacks nu.
Så jag blev lite sugen på att testa ett par nya smorda mx blacks

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Gosnat: Inte för att vara sån, men användaren som startat den tråden är inte den mest trovärdiga. Om det bara är han som tycker att det är så skulle inte jag lägga för mycket vikt vid det. Jag har dock inte läst hela tråden...

Permalänk
Medlem

Har gått i tankarna att modda mitt Pok3r med Clears till Ergo clears då jag har en hög med Browns som jag kan skörda från ett tangentbord som inte används. Någon här som har erfarenhet av modden? Och kan någon rekommendera varifrån man bör köpa lube?

Permalänk
Medlem

@Khers: Ah nej jag vet jag hade inte spenderat pengar på endast hans ord, men många har stämt in i kören.
Kanske handlar ett tiotal i framtiden för vetenskapens skull!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Har gått i tankarna att modda mitt Pok3r med Clears till Ergo clears då jag har en hög med Browns som jag kan skörda från ett tangentbord som inte används. Någon här som har erfarenhet av modden? Och kan någon rekommendera varifrån man bör köpa lube?

Ja, men lyssna inte på mig (jag gillar inte clears). Jag köpte hypen och moddade mig lite ErgoClears men tyckte aldrig om dem. De blev förvisso bättre än stock, men det är stor insats med dålig valuta för pengarna om du frågar mig. (Å andra sidan smörjer jag och byter fjädrar på vtg svarta...) Men är du nyfiken är det väl bara att tuta och köra!

Smörja brukar jag köra med Krytox-blandningar till mina vtg svarta. Det finns att köpa från lite olika ställen, men jag är inte helt uppdaterad då jag köpte en relativt ansenlig mängd för snart två år sedan. Det var det bästa jag provar då och det håller i sig.

Om du ändå har brytarna öppna och håller på att skifta fjädrar rekommenderar jag dig att smörja fjädrarna också.

Skrivet av Gosnat:

@Khers: Ah nej jag vet jag hade inte spenderat pengar på endast hans ord, men många har stämt in i kören.
Kanske handlar ett tiotal i framtiden för vetenskapens skull!

Jo, precis, egen erfarenhet slår allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Ja, men lyssna inte på mig (jag gillar inte clears). Jag köpte hypen och moddade mig lite ErgoClears men tyckte aldrig om dem. De blev förvisso bättre än stock, men det är stor insats med dålig valuta för pengarna om du frågar mig. (Å andra sidan smörjer jag och byter fjädrar på vtg svarta...) Men är du nyfiken är det väl bara att tuta och köra!

Smörja brukar jag köra med Krytox-blandningar till mina vtg svarta. Det finns att köpa från lite olika ställen, men jag är inte helt uppdaterad då jag köpte en relativt ansenlig mängd för snart två år sedan. Det var det bästa jag provar då och det håller i sig.

Om du ändå har brytarna öppna och håller på att skifta fjädrar rekommenderar jag dig att smörja fjädrarna också.

Jovisst är det nog hypen som fått in mig på ErgoClears. Men jag längtar efter att få pilla med ett projekt igen då det var länge sedan sist och det är särskilt under spelsessioner som jag verkligen saknar den lättare fjädern från Browns, så ErgoClears känns inte för jobbigt att ge sig i kast med

Ska hålla utkik efter Krytox, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om de finns svensk, tenkeyless, MX brown Tbord att köpa? Gärna som har en stor enter tangent dvs som denna: https://www.inet.se/produkt/6606501/ducky-g2pro-tenkeyless-mx...

Eller går det att byta ut alla tangenter man har till bruna brytare på något sätt?

Permalänk
Medlem

@Thesoxie: Jag köper mitt lube här. Köpte en liten tub för ett år sen typ, räcker till Många tangentbord Passade iofs på att fylla på med en stor tub häromdagen, lite svårt att veta hur lite lube det är kvar i den jag har. Men använt den till väldigt många byggen redan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murre5:

Någon som har koll på om de finns svensk, tenkeyless, MX brown Tbord att köpa? Gärna som har en stor enter tangent dvs som denna: https://www.inet.se/produkt/6606501/ducky-g2pro-tenkeyless-mx...

Eller går det att byta ut alla tangenter man har till bruna brytare på något sätt?

Kolla på t.ex. Maxgaming eller i http://www.sweclockers.com/forum/trad/1465099-vilket-tangentb...

Ja det _går_ att byta mha av lödkolv, tennsug/avlödningsfläta, lödtenn, flussmedel och tålamod (eller med avlödningspistol och något mindre mängd tålamod).

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på inköp av keycaps? Är i processen att jag hade tänkt att köpa ett TKL-set av PBT tangenter, men kan väldigt lite.

Har kollat på diverse PBT alternativ och priserna sträcker sig allt från $30-100 för ett set. Är det stor skillnad på billiga/dyrare eller är det mer design/limiterade serier som driver upp priserna?
Är capsen i lägre prisklasserna bra?

Det är ett ISO tangentbord, men är inte speciellt känslig för om min enter-tangent och shifts inte skulle matcha, så utesluter inte ANSI set.

Permalänk
Medlem

Masterkeys Pro L för tusenlappen hos Kompletts superweekend - värt att plocka upp?

https://www.komplett.se/product/879271/gaming/gamingmoss-tang...

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Skrivet av Mix0r:

Ja, det var lite önsketänk från min sida... tack för snabbt svar!

Finns ju Jailhouse blues modden där man låser den vita "klickbiten" i den blåa stammen genom att brygga gapet med en ståltråd. Inte testat den själv dock. Verkar rätt så tidsödande.

Länk till tråd om modden på Geekhack

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille_AMD:

Finns ju Jailhouse blues modden där man låser den vita "klickbiten" i den blåa stammen genom att brygga gapet med en ståltråd. Inte testat den själv dock. Verkar rätt så tidsödande.

Länk till tråd om modden på Geekhack

Tack för svar! Ser mycket intressant ut men även som du sa tidskrävande - hade varit ett mycket bättre val att bara fixa en bräda med andra brytare då jag ännu inte fixat ett med blåa än

Visa signatur

c'est la baguette