Bygga eget skrivbord i massivt trä

Permalänk
Medlem

Bygga eget skrivbord i massivt trä

Jag är sugen på att skaffa mig ett rejält skrivbord som är stort, snyggt, stabilt, och bra, så jag tänkte bygga ett själv. Det blir att köpa en bordsskiva i massivt trä och sedan montera ben på den. Ett simpelt men bra skrivbord helt enkelt.

Jag är mest sugen på att köpa denna ARBETSSKIVA HÅRDTRÄ C/D 2020X800X26MM på Bauhaus, men det kan även bli Bänkskiva Massiv Ek B/C 27x925x2020 mm eller BÄNKSKIVA GRUNDOLJAD EK B/C 2020X900X27MM POSTFORMAD. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu...
Kravet är i alla fall att den ska vara 2000-2500mm lång och 750-900mm bred (och snygg såklart också).

Till denna bänkskiva tänkte jag mig ett par justerbara ben från IKEA, OLOV, för 75 kr/st.

Några tips eller förslag?
Tror ni att bordet kommer bli ostabilt med dom benen? Det kanske behövs lite rejälare ben till ett så stort bord?
Duger det med C/D kvalitet, eller behövs det B/C för att det ska kännas bra?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag är sugen på att skaffa mig ett rejält skrivbord som är stort, snyggt, stabilt, och bra, så jag tänkte bygga ett själv. Det blir att köpa en bordsskiva i massivt trä och sedan montera ben på den. Ett simpelt men bra skrivbord helt enkelt.

Jag är mest sugen på att köpa denna ARBETSSKIVA HÅRDTRÄ C/D 2020X800X26MM på Bauhaus, men det kan även bli Bänkskiva Massiv Ek B/C 27x925x2020 mm eller BÄNKSKIVA GRUNDOLJAD EK B/C 2020X900X27MM POSTFORMAD. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu...
Kravet är i alla fall att den ska vara 2000-2500mm lång och 750-900mm bred (och snygg såklart också).

Till denna bänkskiva tänkte jag mig ett par justerbara ben från IKEA, OLOV, för 75 kr/st.

Några tips eller förslag?
Tror ni att bordet kommer bli ostabilt med dom benen? Det kanske behövs lite rejälare ben till ett så stort bord?
Duger det med C/D kvalitet, eller behövs det B/C för att det ska kännas bra?

Jag köpte nyligen en bänkskiva i massiv ek på k-rauta och monterade dessa ben:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60261626/

Hur stabilt som helst, tänkt på att dom smalare benen på IKEA kan vara lite rangliga eftersom skivan är så pass tung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag köpte nyligen en bänkskiva i massiv ek på k-rauta och monterade dessa ben:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60261626/

Hur stabilt som helst, tänkt på att dom smalare benen på IKEA kan vara lite rangliga eftersom skivan är så pass tung.

Okej. Vilken skiva köpte du? Skulle mest vilja veta måtten, och en länk om du har
Ser ut som att det är samma tjocklek på dom benen, men dom där är lite finare bara, så då borde det fungera bra.

EDIT: Eller det kanske inte är samma diameter på benen förresten. Står ju inte, men det är olika tjocklek på förpackningarna i alla fall.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En kompis körde liknande lösning utan några problem. Dock lite kortare skiva (180-200cm) fast tjockare (~4cm). Fyra ben från IKEA (osäker på modell, men liknade OLOV) räckte för att få bordet stabilt. Skivan var också av okänt träslag, dock rätt ljust så kan ha varit furu eller björk. Helt klart inte ek åtminstone.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

En kompis körde liknande lösning utan några problem. Dock lite kortare skiva (180-200cm) fast tjockare (~4cm). Fyra ben från IKEA (osäker på modell, men liknade OLOV) räckte för att få bordet stabilt. Skivan var också av okänt träslag, dock rätt ljust så kan ha varit furu eller björk. Helt klart inte ek åtminstone.

Kan det ha varit GERTON han använde? De verkar som sagt vara lite tjockare och stabilare, men samtidigt mycket dyrare också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

coolt. ta en funderare på tjockleken på bordskivan också för att undvika vibrationer ifrån datorn. ju tjockare desto bättre. har du tänkt att ställa själva datorn under skrivbordet så kan du skippa det. kanske värt att också tänka på att ju mer du belastar bordsskivan ju större blir ju också vikten, så att inte bordskivan ger vika eller formar sig som ett u. går enkelt att säkra antingen via ett extra fäste i själva väggen/extra ben i mitten utav bordsskivan. finns ju bockar på ikea också. de tar dock upp större golvyta. lycka till.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Ang. ben rekommenderar jag de kvadratiska benen för runt 100lappen styck, kan ev. vara Utby, lite dyrare men stabila

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Ang. ben rekommenderar jag de kvadratiska benen för runt 100lappen styck, kan ev. vara Utby, lite dyrare men stabila

Ae dom var ju alldeles för långa. 90cm fast längd. Det kommer inte fungera.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha svarvat mina egna ben i trä om jag vore du.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

coolt. ta en funderare på tjockleken på bordskivan också för att undvika vibrationer ifrån datorn. ju tjockare desto bättre. har du tänkt att ställa själva datorn under skrivbordet så kan du skippa det. kanske värt att också tänka på att ju mer du belastar bordsskivan ju större blir ju också vikten, så att inte bordskivan ger vika eller formar sig som ett u. går enkelt att säkra antingen via ett extra fäste i själva väggen/med ett extra ben i mitten utav bordsskivan. finns ju bockar på ikea också. de tar dock upp större golvyta. lycka till.

Jag har inte riktigt bestämt mig angående det. Men om det inte blir datorn så blir det ett par stora högtalare på 8", vilket antagligen är ännu värre. Får fundera på det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Jag har inte riktigt bestämt mig angående det. Men om det inte blir datorn så blir det ett par stora högtalare på 8", vilket antagligen är ännu värre. Får fundera på det.

gör du så. tycker du ska satsa på en tjockare bordskiva oavsett. blir vackert med trä som är ett underbart material.

finns dessa benbockar som verkar mest stabila, finns i vit samt i bok:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80150095/#/8015009...
kanske lite tråkiga dock.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kan det ha varit GERTON han använde? De verkar som sagt vara lite tjockare och stabilare, men samtidigt mycket dyrare också.

Om jag inte misstar mig kostade benen han använde 90 eller 99kr styck. De var dock helt svarta, inklusive fästet som går på bordsskivan, vilket innebär att de varken var OLOV eller GERTON. Notera att detta var över 10 år sen så troligtvis säljs inte exakt samma ben längre. Jag minns dock att benen ej var särskilt tjocka så som GERTON, snarare var de likt OLOV eller ADILS.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Om jag inte misstar mig kostade benen han använde 90 eller 99kr styck. De var dock helt svarta, inklusive fästet som går på bordsskivan, vilket innebär att de varken var OLOV eller GERTON. Notera att detta var över 10 år sen så troligtvis säljs inte exakt samma ben längre. Jag minns dock att benen ej var särskilt tjocka så som GERTON, snarare var de likt OLOV eller ADILS.

Aah, okej! Då var det kanske samma ben som jag har på mitt nuvarande skrivbord! dom är också helsvarta och säljs inte längre. Jag borde kanske prova med dom då jag redan har dom hemma, men vill gärna ha höj- och sänkbara dock.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

gör du så. tycker du ska satsa på en tjockare bordskiva oavsett. blir vackert med trä som är ett underbart material.

finns dessa benbockar som verkar mest stabila, finns i vit samt i bok:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80150095/#/8015009...
kanske lite tråkiga dock.

Skulle ju ha passat med en sån här då i så fall https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-b-c-2020x625x40mm-raka-ka...
Problemet är bara att den endast är 625mm bred, vilket jag tror är alldeles för lite för ett skrivbord. Sen är den väl lite i dyraste laget också.

Men det var tyvärr riktigt svårt att hitta en skiva som är både 30mm+ tjock, 750mm+ bred och 2000mm+ lång. Det verkar vara ett väldigt ovanligt mått.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig likadant som du, massiv ek skiva från hornbach som jag sen lät dem skära ut lite på ena sidan så sladdar kunde gå ner, köpte mig samma ben som du och med 4 av dem så är bordet inte stabilt, hade det inte varit för att jag har 2 väggar på vardera sida av bordet så hade benen vikt sig.

så köp lite dyrare ben som är lite kraftigare, alternative 2 st hurtzar på 70cm höjd ca, får du lite lite lådor att förvara saker i, kanske till och med bygga in datorn i en av lådorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Jag köpte mig likadant som du, massiv ek skiva från hornbach som jag sen lät dem skära ut lite på ena sidan så sladdar kunde gå ner, köpte mig samma ben som du och med 4 av dem så är bordet inte stabilt, hade det inte varit för att jag har 2 väggar på vardera sida av bordet så hade benen vikt sig.

så köp lite dyrare ben som är lite kraftigare, alternative 2 st hurtzar på 70cm höjd ca, får du lite lite lådor att förvara saker i, kanske till och med bygga in datorn i en av lådorna

Okej! tack för tipset! Blir väl dom dyrare benen för 200kr då.
Vad är måtten på den skivan du har? Kostade det något extra för dig att skära ut biten?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Okej. Vilken skiva köpte du? Skulle mest vilja veta måtten, och en länk om du har
Ser ut som att det är samma tjocklek på dom benen, men dom där är lite finare bara, så då borde det fungera bra.

EDIT: Eller det kanske inte är samma diameter på benen förresten. Står ju inte, men det är olika tjocklek på förpackningarna i alla fall.

Jag tror den jag köpte är något liknande som du länkade från Bauhaus: https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-b-c-2020x625x40mm-raka-ka...

Benen jag länkade tidigare är nästan lika tjocka som en vanlig 50cl pet

Jag har dock kapat min skiva en del då jag inte har jätte mycket utrymme i lägenheten.

Tänk på att skivan väger apmycket så bärjhjälp är bra att ha.

Jag betalade 19kr/snitt på k-rauta så lägg till något liknande i budgeten om du inte vill kapa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag tror den jag köpte är något liknande som du länkade från Bauhaus: https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-b-c-2020x625x40mm-raka-ka...

Benen jag länkade tidigare är nästan lika tjocka som en vanlig 50cl pet
http://i.imgur.com/hC4PkBD.jpg

Jag har dock kapat min skiva en del då jag inte har jätte mycket utrymme i lägenheten.
http://i.imgur.com/0AUvZfy.jpg

Tänk på att skivan väger apmycket så bärjhjälp är bra att ha.

Jag betalade 19kr/snitt på k-rauta så lägg till något liknande i budgeten om du inte vill kapa själv.

Tack så jättemycket! Hjälper mycket att se lite jämförelser.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att reagera lite på hur ordet "bygga" används. I ordets breda bemärkelse så är det ju naturligtvis rätt och riktigt, men det känns ändå lite billigt när det handlar om att skruva på ben på en träskiva. I liknande bemärkelse så kan man ju förvisso också "bygga" en dator. Eller kanske "bygga" en egen webbsida genom att utgå från en befintlig template och byta ut några grafiska element, ändra några färger och lägga till lite text

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kan inte låta bli att reagera lite på hur ordet "bygga" används. I ordets breda bemärkelse så är det ju naturligtvis rätt och riktigt, men det känns ändå lite billigt när det handlar om att skruva på ben på en träskiva. I liknande bemärkelse så kan man ju förvisso också "bygga" en dator. Eller kanske "bygga" en egen webbsida genom att utgå från en befintlig template och byta ut några grafiska element, ändra några färger och lägga till lite text

Jag tror att ordet du blandar ihop med är "snickra". Om han hade sagt snickra ihop ett bord så antyder det att han tillverkar bordet helt från grunden. Att bygga kan som sagt syfta till att montera. Tex när man bygger hus så görs det ganska ofta med modulhus, dvs mer eller mindre att man monterar ihop ett hus med färdiga delar, lite som IKEA fast något svårare hahaha

Men för att själv bidra med ett förslag som efterfrågades:
Jag hade själv tänkt bygga ihop ett bord med Gerton-ben och en bänkskiva från köksavdelningen som heter Karlby eftersom den är så himla snygg. Grejen är den att bredden är 63,5cm på den skivan och mitt nuvarande skrivbord är ung 10 cm bredare, så för att kompensera utrymmet så tänkte jag göra en höjning bak på skrivbordet där tex skärmen kan stå. Då behöver jag konsoler, typ av den här modellen, men om benen ska vara förkromade så måste ju konsolerna också vara det... Det är mina planer iaf, jag får se hur jag löser det med konsolerna.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag tror att ordet du blandar ihop med är "snickra". Om han hade sagt snickra ihop ett bord så antyder det att han tillverkar bordet helt från grunden. Att bygga kan som sagt syfta till att montera. Tex när man bygger hus så görs det ganska ofta med modulhus, dvs mer eller mindre att man monterar ihop ett hus med färdiga delar, lite som IKEA fast något svårare hahaha

Men för att själv bidra med ett förslag som efterfrågades:
Jag hade själv tänkt bygga ihop ett bord med Gerton-ben och en bänkskiva från köksavdelningen som heter Karlby eftersom den är så himla snygg. Grejen är den att bredden är 63,5cm på den skivan och mitt nuvarande skrivbord är ung 10 cm bredare, så för att kompensera utrymmet så tänkte jag göra en höjning bak på skrivbordet där tex skärmen kan stå. Då behöver jag konsoler, typ av den här modellen, men om benen ska vara förkromade så måste ju konsolerna också vara det... Det är mina planer iaf, jag får se hur jag löser det med konsolerna.

Kommer nog bli riktigt snyggt. Dock inte riktigt det jag är ute efter. Som du säger så är 63cm alldeles för kort, och att göra en hyllplan funkar för vissa. Jag har provat det förut dock, och jag gillade det inte då skärmarna kom alldeles för högt upp. Men jag gillar fortfarande looken det ger. Det är riktigt snyggt, även om det inte är bekvämt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kommer nog bli riktigt snyggt. Dock inte riktigt det jag är ute efter. Som du säger så är 63cm alldeles för kort, och att göra en hyllplan funkar för vissa. Jag har provat det förut dock, och jag gillade det inte då skärmarna kom alldeles för högt upp. Men jag gillar fortfarande looken det ger. Det är riktigt snyggt, även om det inte är bekvämt.

Ja, jag ser problemet men jag har ännu inte riktigt hittat en lösning... För min egen del är 63cm inte ett jättestort problem eftersom skrivbordet ska in i ett inte allt för brett rum(typ 2m brett) så jag tänker nog köra på ett lite längre bord i stället Det är lite synd att bänkskivan inte är bredare än 63 för det är en riktigt snygg skiva och skulle passa in med resten av min dekor: lite mörkt och mustigt med ljusa väggar hahaha

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ja, jag ser problemet men jag har ännu inte riktigt hittat en lösning... För min egen del är 63cm inte ett jättestort problem eftersom skrivbordet ska in i ett inte allt för brett rum(typ 2m brett) så jag tänker nog köra på ett lite längre bord i stället Det är lite synd att bänkskivan inte är bredare än 63 för det är en riktigt snygg skiva och skulle passa in med resten av min dekor: lite mörkt och mustigt med ljusa väggar hahaha

Du har ju tre exempel i mitt första inlägg. Alla dom tre är 750mm+ breda.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Du har ju tre exempel i mitt första inlägg. Alla dom tre är 750mm+ breda.

Ja det är dem... men de ser inte ut som den bänkskivan jag vill ha

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Okej! tack för tipset! Blir väl dom dyrare benen för 200kr då.
Vad är måtten på den skivan du har? Kostade det något extra för dig att skära ut biten?

Den är 1682mm x 800mm om jag minns rätt, och tro dem tog en summa på ca 100-200 kr. Men det var på grund av att det var vad dem räknade som special skärning, vanliga raka sågningar tog dem 10 kr. Men ek skivan var till nedsatt i pris så totalt med arbetet så blev det ändå billigare och jag vill minnas att jag betalade jag runt 900 kr för skivan

Permalänk
Hedersmedlem

@morxy49 Hehe, nej 63.5cm djupt skrivbord är inte kul. Jag har ett 92.5*350 cm skrivbord och tycker det är alldeles lagom, speciellt med tanke på mina 3 skärmar (24, 27, 24) och mina relativt stora 8" studiomonitorer. Jag placerade tangentbordet/handlovsstödet 63cm från väggen (se bild).

Bänkskivor: Två stycken 92.5x2020 från K-rauta Observera att dessa är obehandlade, dvs. man får slipa lite lätt samt olja in.

Tänk på att du lär behöva mer än 4 ben till en 200-250cm lång bänkskiva (annars kommer den att svikta).

Har även en gammal bild där man ser den höj- och sänkbara delen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@morxy49 Hehe, nej 63.5cm djupt skrivbord är inte kul. Jag har ett 92.5*350 cm skrivbord och tycker det är alldeles lagom, speciellt med tanke på mina 3 skärmar (24, 27, 24) och mina relativt stora 8" studiomonitorer. Jag placerade tangentbordet/handlovsstödet 63cm från väggen (se bild).

Bänkskivor: Två stycken 92.5x2020 från K-rauta Observera att dessa är obehandlade, dvs. man får slipa lite lätt samt olja in.

Tänk på att du lär behöva mer än 4 ben till en 200-250cm lång bänkskiva (annars kommer den att svikta).
http://i.imgur.com/6ZxRouB.jpg

Har även en gammal bild där man ser den höj- och sänkbara delen.
http://i.imgur.com/tbUcnQv.jpg

Du det där var ju sjukt snyggt. Det var ju samma bänkskiva som jag även länkade i mitt första inlägg. Jag trodde inte den skulle vara sådär mörk i verkligheten, men jag antar att det är oljan som gjort det. Jag antar att mittendelen (den höj- och sänkbara delen) inte är en hel 2020mm? Den ser mer ut att vara 1,5m.

Vi har förresten samma ljudkort

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Du det där var ju sjukt snyggt. Det var ju samma bänkskiva som jag även länkade i mitt första inlägg. Jag trodde inte den skulle vara sådär mörk i verkligheten, men jag antar att det är oljan som gjort det. Jag antar att mittendelen (den höj- och sänkbara delen) inte är en hel 2020mm? Den ser mer ut att vara 1,5m.

Vi har förresten samma ljudkort

Tackar Jo, den höj- och sänkbara delen är 1.5m.

Istället för justerbara ben hade jag nog satsat på ett beg. höj- och sänkbart skrivbord. Går att få ett vettigt för runt 4-500:- på Blocket (inte min annons), Röda korset osv. Se till att bordet är gjort för 2m långa bänkskivor. Sedan är det bara att byta ut bänkskivan till en snyggare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

hade reglat upp insidan av skivan
https://cdn1.cdnme.se/2885184/8-3/20150319_5339_550be573e087c...
för att få en riktigt stabil yta.
Ska du ha den i hörn kanske du inte behöver ben alls

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag är sugen på att skaffa mig ett rejält skrivbord som är stort, snyggt, stabilt, och bra, så jag tänkte bygga ett själv. Det blir att köpa en bordsskiva i massivt trä och sedan montera ben på den. Ett simpelt men bra skrivbord helt enkelt.

Jag är mest sugen på att köpa denna ARBETSSKIVA HÅRDTRÄ C/D 2020X800X26MM på Bauhaus, men det kan även bli Bänkskiva Massiv Ek B/C 27x925x2020 mm eller BÄNKSKIVA GRUNDOLJAD EK B/C 2020X900X27MM POSTFORMAD. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu...
Kravet är i alla fall att den ska vara 2000-2500mm lång och 750-900mm bred (och snygg såklart också).

Till denna bänkskiva tänkte jag mig ett par justerbara ben från IKEA, OLOV, för 75 kr/st.

Några tips eller förslag?
Tror ni att bordet kommer bli ostabilt med dom benen? Det kanske behövs lite rejälare ben till ett så stort bord?
Duger det med C/D kvalitet, eller behövs det B/C för att det ska kännas bra?

Jag köpte den skivan Fr Bauhaus, 75 bred, 250lång, 27tjock
Byggde om en klädkammare till kontor, så har 207 mellan väggarna. Jag behövde inte några ben, då jag kunde sätta reglar på 3 väggar och vila skivan på dem, men kan inte se att det skulle bli sämre med ben.
Om du ska ha den mot en vägg kan du ju ha regel i bakkant.
Sen fräste jag ner tangentbordet ca 10mm, så behöver jag inte handledsstöd. Köpte svart bets på IKEA och la på 3 lager.
2st spännband i undersida skivan som håller burken, så undviker jag en massa damm Fr golvet.
Enkelt o billigt.
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”