Permalänk
Medlem

Vissa i city är uppskakade, folk är skadade, ingen vet än så länge vem som gjorde detta och varför. Ni sitter och diskuterar en 2000 år gammal bok? Jag menar att det inte hör hit. Fokusera på vad som har hänt och diskutera gärna vad som kommer att hända härefter. Men att sitta och jämföra 2000år gamla sagoböcker, kom igen..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Skippa skitsnacket, det stycket är taget ur kontext, samma slags rättfärdigan hittar man i bibeln. Och skall vi jämföra vilken bok som är blodigast så lär Koranen inte ligga på top 1. Finns flera studier. Håll dina racistiska kommentarer för dig själv.

Låt det inte spåra ur nu, det är precis vad de hade velat, och de är precis vad som kommer ske. Ni idioter är beviset.

Du citerar och kallar postaren idiot för att inlägget inte motsvarar din uppfattning.
Vad säger det om dig och att hålla sådan samtalston så att det inte spårar ur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Han kan nog förvänta sig livstid. Bör väl räknas som mord och mordförsök på offren? I så fall 3 mord och 8 mordförsök, minst.

Vanligen skulle det rubriceras mord/mordförsök men beroende på avsikten med handlingen kan det rubriceras som terroristbrott. Resultat blir detsamma dvs. livstid i detta fall. Se Lag (2003:148) om straff för terroristbrott.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Hur hamnade jag i AftonClockers??

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Vanligen skulle det rubriceras mord/mordförsök men beroende på avsikten med handlingen kan det rubriceras som terroristbrott. Resultat blir detsamma dvs. livstid. Se Lag (2003:148) om straff för terroristbrott.

Tack, jag har dålig koll på lagen så gissade mest. Skönt att straffet ändå blir hårt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast det var ingen terrorattack.

Det var 2 mord 15 mordförsök. Sverige har inte varit förskonat från blodiga attentat i modern tid. Det här är ett av dem.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tur att vi har en redig karl till statsminister som kommer ta tag i saken!

.....

Hahahaha , den jävla pajasen och hela hans regering borde åtalas!!! " Jag vet att du va sarkastisk "

Tråkigt för dom anhöriga till dödsoffren Jag beklagar sorgen.
Men detta är tyvärr nått vi får leva med , så länge det ska daltas så som det görs idag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det var 2 mord 15 mordförsök. Sverige har inte varit förskonat från blodiga attentat i modern tid. Det här är ett utav dem.

Men det är inte samma sak som det här. Vår krog och bar är ett annat fall med många offer men det får ingen får för sig att dra upp i en diskussion om ett terrorattentat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Du citerar och kallar postaren idiot för att inlägget inte motsvarar din uppfattning.
Vad säger det om dig och att hålla sådan samtalston så att det inte spårar ur?

Man har mer eller mindre letat upp det värsta stycket och klistrat in det, men vad hände med stycket under det? Stycket som han tog ur kontext stämmer inte, finns en förklaring och regler kring detta. OCH samma slags stycken finns i bibeln, men inte sitter jag och letar fram dessa och säger "här kolla vad bilben säger". Är mycket bättre än så.

Ja tänker inte kommentera mer, ni visar verkligen vilka idioter ni är. Kan förstå att alla är upprörda, jag är själv upprörd. ledsen, men håll er sansade, man vet ju int ens vem som sitter bakom attacken ? Just nu har de gripit ett 20 tal människor, och säker på att de alla kommer släppas så fort det lugnat ner sig.

Idioter rakt av.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tappi:

Ingen förnekar att det står i Koranen.

Finns såna formuleringar inom kristendom/judendom också. Men man kan snabbt konstatera att inte alla muslimer tror på exakt 100% av allt som står i koranen på samma sätt som inte 100% av alla kristna tror på allt i bibeln.

Men ja, det finns idioter som använder Islam som en ursäkt att döda, men det betyder inte att det faktiskt är inom gränserna för Islam.

Undrar hur många i väst som faktiskt tar bibelns ord så pass seriöst att man vill stifta lagar baserat på den, för det är ingen liten minoritet bland islamister.
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/02/27/muslims-and-i...

Stöd för sharia i Afghanistan är >99%. Varför skulle det inte vara inom gränserna för islam? Hur ska man tolka en religiös bok annat än att det som står i stämmer för religionen? Det är inte som att vi kan fråga författarna vad de menade, och då måste man ändå anta att de menade vad de skrev, eller?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Idioter. Just nu griper de 10 tals. De griper alla som vägrar lyda order, de griper alla som ser misstänksamma ut. Man vet ingenting just nu. Håll era idiotiska kommentarer för er själva

Samma sak hände i England(United Kingdom), den 22:a Mars, 2017.

Polisen grep flertalet personer, även de som hade anknytning socialt till gärningsmannen, så det är väl inga konstigheter egentligen.

Dessa lastbils attacker in i folkmassor är ingenting nytt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Tur att vi har en redig karl till statsminister som kommer ta tag i saken!

.....

Vad då? Att en knäppgök får för sig att ha ihjäl folk av nå'n ideologisk skruvad idé?
Det är främst knäppgökar & ensamvargar på extrem-högerkanten och bland jihadister som får sådana här skruvade idéer och dom är nog svåra förutse på förhand.

Kollar man på polisens agerande så här långt verkar dom vara väl beredda.

Permalänk
Medlem

SÄPO har ju iaf varit riktigt duktiga på att stoppa attacker i Sverige tidigare.
Detta verkar inte vara vidare bra planerat så att det har gått att stoppa i tid, då dom bara stal en lastbil som stod en bit bort och mosade in den i Åhléns.

Jag hoppas att Sverige tar det här på allvar och lägger mer resurser på att bekämpa terrorister i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men det är inte samma sak som det här. Vår krog och bar är ett annat fall med många offer men det får ingen får för sig att dra upp i en diskussion om ett terrorattentat.

Jag förstår inte ditt behov av att göra skillnad på mord och mord. Det här är andra gången på 14 år människor har blivit nermejade av ett fordon längs med samma handelsstråk. Det är förjävligt att Stockholm som en rik stad inte förmådde att sätta upp pollare då och det vi ser idag är en effekt av den slapphäntheten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Polisen kör igång en presskonferans om några minuter.
Ska se om jag hittar på en länk så postar jag den i tråden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag förstår inte ditt behov av att göra skillnad på mord och mord. Det här är andra gången på 14 år människor har blivit nermejade av ett fordon längs med samma handelsstråk. Det är förjävligt att Stockholm som en rik stad inte förmådde att sätta upp pollare då och det vi ser idag är en effekt av den slapphäntheten.

Jag tog ditt inlägg som att du menade att det var en terrorattack redan då. Kanske missförstod inlägget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Man har mer eller mindre letat upp det värsta stycket och klistrat in det, men vad hände med stycket under det? Stycket som han tog ur kontext stämmer inte, finns en förklaring och regler kring detta. OCH samma slags stycken finns i bibeln, men inte sitter jag och letar fram dessa och säger "här kolla vad bilben säger". Är mycket bättre än så.

Ja tänker inte kommentera mer, ni visar verkligen vilka idioter ni är. Kan förstå att alla är upprörda, jag är själv upprörd. ledsen, men håll er sansade, man vet ju int ens vem som sitter bakom attacken ? Just nu har de gripit ett 20 tal människor, och säker på att de alla kommer släppas så fort det lugnat ner sig.

Idioter rakt av.

Du gör ett jättebra jobb här för att minska diskrimineringen av muslimer genom att kalla alla andra idioter menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Undrar hur många i väst som faktiskt tar bibelns ord så pass seriöst att man vill stifta lagar baserat på den, för det är ingen liten minoritet bland islamister.
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/02/27/muslims-and-i...

Stöd för sharia i Afghanistan är >99%. Varför skulle det inte vara inom gränserna för islam? Hur ska man tolka en religiös bok annat än att det som står i stämmer för religionen? Det är inte som att vi kan fråga författarna vad de menade, och då måste man ändå anta att de menade vad de skrev, eller?

Och du menar att man inte stiftar lagar enligt bibeln i USA?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dejch:

Man har mer eller mindre letat upp det värsta stycket och klistrat in det, men vad hände med stycket under det? Stycket som han tog ur kontext stämmer inte, finns en förklaring och regler kring detta. OCH samma slags stycken finns i bibeln, men inte sitter jag och letar fram dessa och säger "här kolla vad bilben säger". Är mycket bättre än så.

Ja tänker inte kommentera mer, ni visar verkligen vilka idioter ni är. Kan förstå att alla är upprörda, jag är själv upprörd. ledsen, men håll er sansade, man vet ju int ens vem som sitter bakom attacken ? Just nu har de gripit ett 20 tal människor, och säker på att de alla kommer släppas så fort det lugnat ner sig.

Idioter rakt av.

Vilken tur att så få svenskar är troende så vi slipper försvara en dum gammal bok som bibeln eller koranen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Hemskt :/

Permalänk
Medlem

Jag blir så jävla förbannad av dessa fega attentat. Vad fan har civila som är ute och shoppar att göra med "kriget mor terrorism/islam"? Nu borde sverige stänga alla gränserna och göra undantagstillstånd likt frankrike. Jag fattar inte varför något kreatur till terrorist skulle attackera sverige, på vilket sätt har sverige förklarat krig mot islam eller terrorism? Sverige är ju en jävla fristad för alla patrask om något.

Om nu sverige medvetet importerar mängder av muslimer så är det klar att antalet terrorister är högre. Om en av 10 är extrema så är sverige illa ute eftersom de har tagit emot flest sunni-muslimska flyttningar i hela europa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tappi:

Och du menar att man inte stiftar lagar enligt bibeln i USA?

Ytterst lite, isåfall inspirerat av "kristen moral" eller dylikt. Men USA är väl den första sekulära staten i världen och federal lag ska inte vara baserad på bibeln, nej. Sluta men den här löjliga relativismen. Att man i USA har "In God We Trust" på sedlarna är inte likvärdigt med att leva i en teokratisk diktatur/republik där man avrättar människor för kätteri.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tydligen ligger hotnivån kvar på en 3a. Vad krävs för att den ska ändras till en 1a?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ingen är hjälpt av förhastade slutsatser.

Om det här är en terrorattack så är det en attack mot Sverige, givetvis.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Dejch:
Du är ju naiv om du tror att detta attentat inte har något att göra med islamistisk extremism. Om du studerar islams historia så ser du att metoderna är lika och det aldrig har varit fred i den muslimska världen eller mellan muslimer och andra religioner. Om fler muslimer inte hade låtit sina moskeer bli sponsrade och influerade av saudisk salafism, kanske färre extremister hade producerats. Islam är enligt många en problematisk religion som skapar mycket problem, och det är just det som visat sig på många olika vis. Islam behöver inte uttryckligen nämna att "ahmed 24" ska köra in med en bil i en folkmassa, däremot talas det mycket om att jihad och att man ska skrämma sin fiende etc. Sunnan är till stor del att skylla på dessa depriverade handlingar enligt mig. De flesta offer för terrorism i västvärlden är inte muslimer, utan sekulära skattebetalare. Om jag inte minns fel ville 50% av alla muslimer i englad ha sharialag, är inte det ett värningstecken?

Permalänk
Medlem

All religion är irrationell och därmed mer eller mindre farlig.
Om det visar sig att den här händelsen har koppling till någon religion så kan det förstås vara relevant vilken religion det är. Men vi vet ju inte ännu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag blir så jävla förbannad av dessa fega attentat. Vad fan har civila som är ute och shoppar att göra med "kriget mor terrorism/islam"? Nu borde sverige stänga alla gränserna och göra undantagstillstånd likt frankrike. Jag fattar inte varför något kreatur till terrorist skulle attackera sverige, på vilket sätt har sverige förklarat krig mot islam eller terrorism? Sverige är ju en jävla fristad för alla patrask om något.

Först och främst så vet vi inte vilka som ligger bakom det här ännu. Men ja, det verkar ju rätt lika attentaten som hänt längre ner i europa sedan innan.
Det har diskuterats en hel del bland akademikerna och den gemensamma förklaringen är att attentaten ska sprida hat mot islam i väst där hatet från västerlänningar kan motivera/tvinga folk som tidigare varit vanliga muslimska medborgare att söka sig mot Daesh/ISIS när samhällstrrycket ökar och skapar mer utanförskap och misstänksamhet. En person som blir utsatt för ökat hat, ökad misstro, svårare att få jobb och upplevs inte accepterad i samhället kommer absolut bli mer öppen för att titta åt extremistgrupperingar.
Syftet är alltså att piska upp hat mot islam i väst för att få in mer folk till Daesh. Sära och dela för att rekrytera ;(. Och det fungerar troligen ganska väl. Taktiken fungerar så länge vi i väst inte håller isär grupperingar och falanger av de som utför dåden utan drar alla över samma kam.

Värt att tillägga är att vi i Sverige under senaste året har haft flertalet sprängdåd med bomber med ideologiskt motiverade motiv. Det brukar man väl kalla terrordåd. Bombattentat som är ideologiskt grundad. Av någon anledning så har det inte blivit någon större grej i media kring det här. Kanske för att det då var nazister bakom dåden? Eller kanske att folk nu inte dött i dessa attentat.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/h%C3%A4r-%C3%A4r-m%C3%...
Vi har alltså en lite bredare hotbild om terrorism i landet än vad man kan tro av dagens mycket otrevliga händelse. Det som hänt idag är oavsett värre och större med ett antal döda och många skadade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag blir så jävla förbannad av dessa fega attentat. Vad fan har civila som är ute och shoppar att göra med "kriget mor terrorism/islam"? Nu borde sverige stänga alla gränserna och göra undantagstillstånd likt frankrike. Jag fattar inte varför något kreatur till terrorist skulle attackera sverige, på vilket sätt har sverige förklarat krig mot islam eller terrorism? Sverige är ju en jävla fristad för alla patrask om något.

Om nu sverige medvetet importerar mängder av muslimer så är det klar att antalet terrorister är högre. Om en av 10 är extrema så är sverige illa ute eftersom de har tagit emot flest sunni-muslimska flyttningar i hela europa.

Snacka inte så mycket skit.

De absolut flesta terror-attentaten från islamister har kommit från EU-medborgare, många födda och uppvuxna inom EU. Vissa av dem (som London-terroristen) är inte ens muslimer eller araber, utan "etniska" människor med bakgrund av våld och som sedan omvandlas till extremism för att det låter dem utföra våld med en bra ursäkt. Att inte ta emot flyktingar gör inte ett jävla piss.

Och 1/10? Vi talar något promille, antagligen samma antal av extrema nationalister och antalet Breivik-människor som vi redan har. Att låtsas som att flyktingar från krig alla är potentiella extremister är exakt densamma som att anse att alla män är potentiella våldtäktsmän. Korkad, dumt, och verklighetsfrånvänt.

Lägg ner med SD-snacket.

ps. Har suttit fast i kontoret de senaste 3 timmarna i centrala stockholm. Polisen har evakuerat området.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har inte förstått om han som körde lastbilen är vid liv eller ej? Men i dessa sammanhang förstår jag inte alls att folk sätter sig emot dödsstraff.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080