Tänkte byta dator med sambon, undrar om mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Tänkte byta dator med sambon, undrar om mjukvaran.

Hej!

Tänkte lägga spelandet på hyllan ett tag då jag ska göra ett ryck i år och ta min ingenjörsexamen. Jag har idag datorn i signaturen och sambon har en i3 med ett 7970. Hon spelar varje dag och betydligt mer än mig, jag hade funderingar på att sälja mitt grafikkort och investera pengarna i mitt sparande, men sen slog det mig att jag skulle hellre vilja låta henne spela på min dator och jag sitter vid hennes. Problemet är dock att jag har all min data sparad på en enda m.2 drive som sitter bakom mitt moderkort, och hon på en 2,5" SSD och lite smått på en HDD. Så jag kan tyvärr inte bara switcha SSDer mellan datorerna och sen va klar. Därför söker jag nu hjälp här.

Vilket är den smidigaste lösningen? Kan jag på något smidigt sätt byta vår data mellan datorerna med hjälp av nått program, eller ska jag köpa en 2,5" SSD, sätta in i min dator, föra över datan och sen byta SSDer mellan datorerna? Kan jag klona bådas data till HDDn som e på 1TB och använda den som bro och med hjälp av den byta datan mellan datorerna?

MVH

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Det beror på.
Varför kan du ej bara flyttan datan utan att ens röra hårdvaran?
Jag ser två orsaker, ni har program installerade som ni vill behålla och någon har för lite hd.
Den där hddn är dock lätt att flytta såvida hon ej har gjort programinstallationer på den.
Då kanske hons ssd blir för liten för dig, men köp en billig hdd för runt 500lappen så är det fixat.

Flytta data så finns det mängder av fileshareprogram som windows inbyggda, annars om datamängden är liten så är 16GB/32GB stickor väldigt billiga idag.

Bokmärken av sånt, ja det går att flytta, bara att googla på hur man gör med de webbläsare som ni använder.

Permalänk
Medlem

Flytta över all personlig data på hennes extra hdd, typ filer och bokmärken. den disken är ju flyttbar mellan datorerna.
Om viljan finns kan du installera rena operativ på båda datorerna, vilket kanske är det bästa i längden?
Jag vet att det är massa jobb men eftersom du har ssd-fart i båda burkarna tar det inte så lång tid

Personligen hade jag valt detta alternativ även om det kanske finns snabbare/smidigare lösningar

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det beror på.
Varför kan du ej bara flyttan datan utan att ens röra hårdvaran?
Jag ser två orsaker, ni har program installerade som ni vill behålla och någon har för lite hd.
Den där hddn är dock lätt att flytta såvida hon ej har gjort programinstallationer på den.
Då kanske hons ssd blir för liten för dig, men köp en billig hdd för runt 500lappen så är det fixat.

Flytta data så finns det mängder av fileshareprogram som windows inbyggda, annars om datamängden är liten så är 16GB/32GB stickor väldigt billiga idag.

Bokmärken av sånt, ja det går att flytta, bara att googla på hur man gör med de webbläsare som ni använder.

Skrivet av xoraks:

Flytta över all personlig data på hennes extra hdd, typ filer och bokmärken. den disken är ju flyttbar mellan datorerna.
Om viljan finns kan du installera rena operativ på båda datorerna, vilket kanske är det bästa i längden?
Jag vet att det är massa jobb men eftersom du har ssd-fart i båda burkarna tar det inte så lång tid

Personligen hade jag valt detta alternativ även om det kanske finns snabbare/smidigare lösningar

En ren nyinstallation på båda datorerna hade ju varit det bästa i längden, men usch så tråkigt sånt är, jag tar hellre den lata vägen just nu. Det handlar om personliga inställningar, bokmärken, diverse filer och småprogram som behöver flyttas. Hon spelar nästan uteslutande WoW och det kan hon lika gärna installera på min dator. Jag kanske kommer undan med att föra över den lilla mängd data som behövs flyttas med ett USB?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Så himla tråkigt när folk bara skriver "dator i signaturen" eftersom man på mobilen inte kan se den, men men... Min tanke var att om du nu vill ha lata vägen så kanske det räcker att byta plats på era grafikkort. Då räcker det att ni rensar drivrutiner och hittar nya. Är ni desperata så kanske det till och med går att byta plats på processorerna också.

Skickades från m.sweclockers.com