Telefonförsäljning, varför är så många emot det?

Permalänk
Medlem

Stör mig på alla typer av säljare. Jag vet vad jag vill köpa, behöver inte någon som försöker lura på mig saker.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tiggeri per telefon borde förbjudas i lag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag köper aldrig "skit" över telefon. Inte heller ingår jag avtal direkt över telefon, det vill säga när säljaren ska starta någon inspelning och bekräfta att jag tackar ja eller liknande.

Dock jobber jag själv som telefonförsäljare hos ett mindre försäkringsbolag. Dessa produkter förstår jag inte att folk är tveksamma till, då det är omöjligt för oss att binda en kund till något hur mycket kunden än säger "ja" i telefonen. Givetvis får man alltid hem fullständiga försäkringsbrev samt villkor direkt efter avslutat samtal. Självklart har man även 14 dagars ångerrätt. Även efter denna ångerrätt är kunden aldrig bunden, utan kan helt enkelt skita i att betala in försäkringspremien vilket resulterar i att försäkringen avslutas/inte startas. Inte förrän försäkringen är startad OCH första betalningen är gjord är kunden bunden till någon. Liknande produkter ser jag inget problem med att teckna över telefon.

Tl;dr: I många fall binder du inte upp dig på något bara för att du säger ja på telefon, och i dessa fall ser jag inget problem med att handla över telefon. Skulle dock aldrig köpa "skit" som lotter, spel eller kalsonger över telefon.

Permalänk
Medlem

Försäljning per telefon borde förbjudas. Eller åtminstone borde man få hem papper man måste underteckna innan man ingår några avtal. Eller egentligen borde det förbjudas helt och hållet när det gäller privatpersoner eftersom samtalen är väldigt störande.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Skyr dom som pesten. har just nu nåt låneföretag som ringer 3-4 gånger per dag inklusive söndagar. Det har hänt att jag fullständigt har exploderat i örat och hotat när det var ett annat företag som inte ville ge sig. Dom gav sig inte förrens en säljare med skakig röst lovade dyrt heligt att jag skulle plockas bort ur listorna.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Du kan ju posta ditt nummer här så kan vi ringa dig innan vi annonserar på marknaden och fråga om du vill köpa det vi har att sälja. Vi ringer när vi tycker det passar oss och vi tar för givet att du VILL köpa det vi har att sälja oavsett vad du säger. Så om du säger nej så tjatar vi vidare, för du vill ju egentligen ha det, du vet bara inte om det ännu. Avslutas samtalet utan att du köpt något väntar vi kanske bara en vecka eller nån dag, sen ringer vi igen och försöker sälja samma grej.

Nej nu när jag läser det så förstår jag verkligen inte varför folk är emot det...

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Har man en bra produkt behöver man inte aktivt ringa runt för att hitta köpare i en stressad situation.

Vettiga köp sker i lugn och ro efter noga övervägningar och jämförelser.

Exakt, kunde inte sagt det bättre själv.

Förövrigt skulle jag hellre vara uteliggare än jobba som telefonförsäljare. Jag kommer ALDRIG tacka ja till någonting via telefon, hur bra "erbjudandet" än är. Ändå trakasseras man av dessa försäljare, trots NIX och diverse appar. ***bort/mod***

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som IT-ansvarig, och antalet "telefoni"-säljare som ringer är helt otroligt, jag har hört det mesta.

Det som är värst är dock när de ringer och presenterar sig för tex "telia" när de egentligen är en åteförsäljare och vill sno åt sig abonnemangen. Kräver upprepade förfrågningar och ifrågasättande för att de ska erkänna att de egentligen inte är Telia men ringer för att kannibalisera andra åteförsäljares kunder.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Jag jobbar som IT-ansvarig, och antalet "telefoni"-säljare som ringer är helt otroligt, jag har hört det mesta.

Det som är värst är dock när de ringer och presenterar sig för tex "telia" när de egentligen är en åteförsäljare och vill sno åt sig abonnemangen. Kräver upprepade förfrågningar och ifrågasättande för att de ska erkänna att de egentligen inte är Telia men ringer för att kannibalisera andra åteförsäljares kunder.

Det du skriver påminner lite om det som hände min gamla mor vid ett tillfälle. Det var en jävel som ringde för att kränga försäkringar. Min gamla mor som är för trevlig för att be folk dra åt helvete pratar vidare med personen. Personen påstår att han vill förbättra henens försäkring. Morsan försöker trevligt förklara att hon inte förstår eftersom hon redan har en hemförsäkring hos Folksam. Idioten som ringer då säger att jo det är därför han ringer. Att han ringer för att förbättra hennes nuvarande försäkring hos Folksam. Folksam har alltså inget med detta att göra. Killen som ringer hade ingen aning om vilken försäkring morsan hade innan han ringde men påstår sen att han ringer av den anledningen. Min gamla mor som inte fattar bättre tror att han är associerad med Folksam och därför ringer.
I efterhand har jag och brorsan fått lägga en jävla massa tid på att ta reda på vilket bolag som låg bakom. Vi upptäckte detta av en slump när brorsan la märke till att det drogs pengar(ca 300 spänn) från morsans konto regelbundet varje månad men morsan visste inte vad det gällde. Vi har i efterhand fått telefonsamtalet skickat till oss. Vilket jävel som helst hör att min gamla mor inte fattar vad det handlar om. Hon är så jäkla rädd för att göra fel så hon svarar ja på nästan allt. Försäljaren: "Du vill väl ha bättre försäkring eller hur? Så att du är skyddad om det händer nåt? Det är väl bra?" Morsan: "eh... hm.. ja... Men jag har ju en försäkring redan?" Tror ni killen som ringer lägger ner? Nej, samtalet är på 15 jävla minuter. Han fortsätter med -"Ja men det är ju därför jag ringer. Det är för att förstärka upp din försäkringar" samtidigt så den jävla idioten inte vet vad som ingår i min morsas nuvarande försäkring. I 15 jävla minuter pågår samtalet bara för att morsan inte kan be den jäveln dra åt skogen.
***bort/moderator***

Vi kontaktade Folksam och förklarade ärendet och om dom ville gå vidare med ärendet eftersom vi har det inspelade samtalet nu men har inte fått nåt svar och det har gått flera månader nu. Så jävla dåligt.

§1.2/§8 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen höj nivån några snäpp. Påhopp, uppmaningar till brott och liknande är inte ok!*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna
§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har alltid några som ringer då jag är kund hos dom och det är nästan sorligt roligt varje gång.

1. Leverantören av kabel TV.
Hej, du är ju kund hos sedan x antal år och du vet att vi även har bredband på din adress?
Ja.
Nu har vi ett jättebra erbjudande till dig och gratis i tre månader.
Jaha och vad kostar det sedan.
Det är gratis i tre månader.
Man vad är månadskostnaden efter tre månader?
XXX kr men gratis i tre månader.
Öh, men det är ju dyrare än det jag har idag och sämre hastighet.
Det är gratis i tre månader.
Suck.

2. Bredbandsleverantören.
Hej, du är ju kund hos sedan x år tillbaka och du vet att vi även har TV utbud?
Ja.
Vi har följande erbjudande till just dig...
Mmmm, hur är det med anslutning till flera TV apparater typ tvilling/trilling abonnemang?
I dag kan du bara få tvilling men med ett väldigt bra erbjudande.
Jo, men jag måste då ha en extra box till varje TV?
Ja, självklart men det har du ju redan idag eller hur?
Nja, det beror på hur man ser det. Jag stoppar kortet direkt i TV'n och sedan använder den inbyggda kanalväljaren och behöver då ingen extra fjärrkontroll.
Tystnaden är total i en bra stund och så kommer den klassiska frasen.
Ha en fortsatt bra dag/kväll.

Lika skojsigt varje gång. Dom borde ha lärt sig att han är ingen ide att ringa.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Man är desperat för att få ett jobb? Har själv suttit i den sitsen och jobbat som telefonförsäljare under ett sommarlov. Det var min värsta upplevelse någonsin och jag kommer aldrig göra det igen, men det gav i alla fall pengar i fickan och en erfarenhet att skriva på CV:t.

Kan man verkligen bli så extremt desperat?

Sätter mig hellre utanför affären och tigger. xD

Permalänk
Medlem

Jag är driftansvarig (IT)på ett företag och det ringer så jävla många säljare som vill trycka på en så mycket skit hela tiden.

Ett par gånger i veckan får jag samtal om hur bra telefonabonnemang vi kan få, eller hur jättebra internet vi kan få, eller vilket jävla kaffe vi ska dreicka. Ibland slinker det in en och annan strumpförsäljare också. Det har gått så långt nu så att när jag hör att en person presenterar sig och säger att de ringer från företag X så frågar jag direkt om de säljer något. Om svaret är ja så lägger jag på luren.
Det är ju inte EN gång som Telenor har ringt, eller Telia har ringt, Eller Comhem har ringt (ja, jag kan fortsätta). Av ren jävla princip kommer jag inte köpa något per telefon som jag inte själv ringer och beställer.

Problemet är inte att ni säljer saker över telefon. Problemet är att ni ringer 789345 gånger i veckan trots att man inte vill ha ert jävla skräp.

Ja jag är bitter och JA jag är jävligt trött på telefonförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

BYT JOBB!!! Man jobbar inte som teleförsäljare eller P-f***a (parkeringsvakt)!

Automatiskt Uppringare så det är tyst när man svarar och någon timme ringer det igen och då är det en telesäljare. Ingen respekt för kunden!
Får jag ringa upp telefonförsäljaren när den är ledig? Åhh, inte! Varför ska den ringa och störa mig när jag är ledig?
Ringer för ofta om samma sak, under de senaste åren har först Combort och sedan Bredbandsbolaget ringt en gång i månaden om TV och jag är helt ointresserad. Ofta ringer de under falsk flagg "vi vill veta att du är nöjd som kund...och vi har detta erbjudande".
Kan inbland vara snäll och lyssna men oftast slår jag av direkt och blockar numret.
Svarar aldrig på hemliga nummer
Jag gör dessutom aldrig avtal per telefon, man kan bli lurad. Ska jag köpa något så vill jag undersöka i lugn och ro.

Vad har parkeringsvakt med saken att göra? Det är människor som förhindrar idioter från att parkera framför utrymningsvägar eller dylikt. Parkera där du ska och betala när du ska så är det inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Har du hur mycket tid som helst i världen? Tycker du det är kul när folk ringer i tid och otid och försöker kränga skit som du inte är det minsta intresserad av? Vad har du för nummer? Jag har lite mög jag behöver bli av med här.

Combort har ringt mig i snart 14 år och försökt kränga sitt skit, trots att jag inte är intresserad. Jag sitter fan hellre utan internet än med Combort! Sedan tittar jag inte på TV och teliphon behöver jag ingen fast.
Elhandelsbolag ringde och trakasserade mig när jag bodde i Kina, vaknade flera nätter och försökte svara för att be dem dra åt helvete, men det fanns ingen på andra änden av luren. När jag väl kom fram så kostade det mig multum att betala fakturan för min teliphon.

Min far är 70+ och blir uppringd av diverse försäljare regelbundet. Han är rätt bra på att be dem dra åt helvete men de ger ju fan inte upp! Så mycket tid han spenderar med att argumentera med idioterna. Tid som han kunde spenderat på annat. Sedan ringer han mig och tjötar om det. Är det någon jävla sport att försöka lura äldre människor?

Vi har inte oändligt med tid. Låt min vara.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag förstår ju att personer som arbetar som telefonförsäljare behandlas rätt dåligt av sina kunder (de personer de ringer till) och jag försöker alltid vara trevlig fastän jag säger "Nej inte intresserad". Det har man inget för dessvärre.

Har haft ett företag nu som ringt mig i 4 månader typ 1-6 ggr i veckan hela tiden från nya nummer och velat ge mig ett skitbra erbjudande om att binda om mina lån, fastän jag bett dom att sluta ringa mig och de lovar de tagit bort mig från listan fortsätter de ringa.

Helt ärligt just nu överväger jag allvarligt att låta dom binda om mina lån bara för att slippa deras samtal, jävla tortyr det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Anledningen till att många är sura, arga, irriterade och otrevliga är helt enkelt att du ringer och stör. Simple as that. Förklaringen de ger dig är oftast någon undanflykt, tro mig.

Jag har jobbat som innesäljare och då till en mycket stor del just telefonförsäljning. Utan att låta för elak eller för självsäker (men det är egenskaper du ofta finner hos de bästa säljarna) så är det nog till stor del dig det hänger på om du säljer eller inte och om folk är (i genomsnitt) trevligare eller ej. Det finns alltid surskallar. Lägg på, ring nästa.

Tänk på att det är de första sekundrarna av samtalet som sätter "grundtonen" för affären. Säg inget om att du är en säljare direkt, var inte nervös - prata med självförtroende! Du ska själv tro på varan/tjänsten du säljer. Prata inte som att du läser direkt från papperslappen hur du ska svara och leda samtalet osv som du kanske har fått från din arbetsgivare. Det är en bra mall att öva in, men sedan är det din sociala kompetens och säljarskalle som sätter gränserna.
Var personlig, glad och energi-sprudlande. Det är kul att prata med dig! DÅ kan du börja sälja. Då finns kanske inte den där bittra och irriterande känslan kvar, eller så känns det svagare.

Om du tror att det skulle vara superlätt att sälja bara för att de är tidigare/nuvarande kunder du kontaktar så får jag tyvärr göra dig besviken. För det är det inte. Att sälja är svårt, speciellt produkter som någon kanske inte tänkt köpa, en produkt kund inte kan se eller känna. Men det är det som skiljer riktiga säljare från de som jobbar några månader och hoppar av och skyller på otur och att det är ett skitjobb.. Man har dåliga dagar, veckor ibland. Det får man också räkna med.

Jag snittade ungefär att sälja för 20 000 kronor i totalt sålt värde per dag, rekordet är en bit under 45 000 kronor om jag minns rätt. Med fast lön + provision så tjänade jag mer än någon jag kände vid den tiden. Ingen var ens nära vad jag vet.

Ursäkta för nattsvamlet, men hoppas att du kanske finner något användbart och sporrar dig till bättre resultat!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Kan man verkligen bli så extremt desperat?

Sätter mig hellre utanför affären och tigger. xD

Det skulle jag inte rekommendera, då inkräktar du på någon rumänsk ligas territorium, jag lovar att du snart kommer att bli bortkörd!

Bortsett från att de flesta normala människor hellre försörjer sig själva istället för att utnyttja andra människor. Och då är telefonförsäljning snäppet över tiggeri i alla fall, anser jag

Permalänk
Medlem

Har ni nixat era nummer? Sedan jag registrerade mitt nummer för nix så har jag inte fått några samtal. Dock får jag en massa reklam från casinosajter.

Permalänk
Medlem

Ogillar inte säljare (telefonförsäljare, säljare i dörren utanför affärer etc) utan situationen... behöver jag något så letar jag själv upp det jag behöver i lugn och ro. Jag kan spendera veckor på att hitta helt rätt när jag shoppar och kan aldrig få den tid jag behöver av en säljare. Handlar du online har du ett visst säkerhetsnät mot felbeställningar. Handlar du i affär kan du redan innan undersöka vad du vill ha och sedan kontrollera varan i butik. Köper du däremot av en säljare har du inte säkerhetsnätet som vid onlinebeställningar utan likaställs vid köp i butik fast utan möjlighet att kontrollera varan eller ha tid att undersöka själv innan köpet... istället har du bara en anonym person du helt måste förlita dig på är 100% sanningsenlig trotts att dennes lön oftast dikteras av hur många sälg som görs.

En lätt skakning på huvudet/handen eller ett "Nej tack, jag är inte intresserad." kommer helt automatiskt från min sida. Det brukar som tur var räcka, gör det inte det så förstör bara säljaren för sig själv och dem de säljer för.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

För att du stör personen i frågan när h*n troligtvis har 100 viktigare saker att göra än att lyssna på din smörja på den skit du försöker sälja. Du erbjuder ett "bra" avtal som man själv kan ta del av på Internet eller så fattas det en liten detalj som ALDRIG nämns förlängningen ifall man inte säger upp avtalet. Du får tre månader gratis jippi! 3 månader går när personen då ska säga upp abonnemanget så är det för sent. Som man blev erbjuden "gratis" omega-3 nämndes aldrig att det var ett 12 månaders abonnemang efteråt.
Nej avtal på papper och se produkten fysiskt sen alla kort på bordet.. Det som gäller!

Permalänk
Medlem

***bort/moderator***

§1.2/trams /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson:

Vad har parkeringsvakt med saken att göra? Det är människor som förhindrar idioter från att parkera framför utrymningsvägar eller dylikt. Parkera där du ska och betala när du ska så är det inga problem.

Det räcker med ett firmamärke på bilen så kan du blockera akutintaget utan att det blir något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spda242:

BYT JOBB!!! Man jobbar inte som teleförsäljare eller P-f***a (parkeringsvakt)!

Automatiskt Uppringare så det är tyst när man svarar och någon timme ringer det igen och då är det en telesäljare. Ingen respekt för kunden!
Får jag ringa upp telefonförsäljaren när den är ledig? Åhh, inte! Varför ska den ringa och störa mig när jag är ledig?
Ringer för ofta om samma sak, under de senaste åren har först Combort och sedan Bredbandsbolaget ringt en gång i månaden om TV och jag är helt ointresserad. Ofta ringer de under falsk flagg "vi vill veta att du är nöjd som kund...och vi har detta erbjudande".
Kan inbland vara snäll och lyssna men oftast slår jag av direkt och blockar numret.
Svarar aldrig på hemliga nummer
Jag gör dessutom aldrig avtal per telefon, man kan bli lurad. Ska jag köpa något så vill jag undersöka i lugn och ro.

Kan du inte ta upp det med post o telestyrelsen så kan de börja arbeta för att få lite ordning på skojarna.
De ska som i Norge ha ett visst riktnummer för att få sälja.
De ska om de ringer till mobil betala ev extra avgifter för den som är utomlands.
De ska lära sig att respektera ett nej utan att ringa upp igen.
De ska bara få ringa vissa bestämda tider och bara under normala bankdagar.
De ska alltid ha registrerade telefoner.

Har försökt och fick ett 2- 3 sidor lång förklaring på de regler som gäller. Men inget ord om vad dom anser eller om de vill göra något. Nä det är konsumenten som ska betala deras terror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Jag jobbade som telefonförsäljare i ett par veckor i mina yngre dar. Det kändes så omoraliskt och dumt och därför blev min vistelse där ganska kort.

Tack vare den upplevelsen så har jag inget emot telefonförsäljare och vill inte vara otrevlig då det är ett jobb som vilket annat, något jag vet att många inte respekterar. Samtidigt är det helt solklart att telefonförsäljare inte har kundens bästa i sitt intresse och därför är det helt galet att teckna någon form av avtal med en försäljare per telefon, utan att kunna göra egna jämförelser av avtal sida vid sida. Du kan säga vad du vill för att få ditt sälj, jag köper inte snacket.

Sen finns självklart de säljare som inte är trevliga för egen del. Om man hävdar att man inte är intresserad och får ett spydigt svar tillbaka, då blir man ganska putt när det var säljaren som sökte kontakt och inte tvärtom.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Telefonförsäljare borde rekryteras av försvaret och bekämpa terrorister istället för att ringa o trakassera vanligt folk...Då skulle dom ju göra lite nytta som omväxling..
https://www.youtube.com/watch?v=iveTOO7uV-E

Då skulle terroristerna åtminstone bli sysselsatta. Skulle man inte kunna ta med all militär personal så kanske vi kan bli av med krigen också.

Sen har vi Samsung. Köpte en för några år sen. I den finns en funktion för automatiskt avvisning av telefonsamtal. Så när en ny säljare hittar fram så lägger jag in en 100-serie som inte kommer fram.
Till det har jag en app 180.no som visar vem som ringer. Där står det om det är en försäljare även om det är oregistrerat nummer vilket verkar ha blivit en regel idag. Skulle det vara ett helt nytt nummer så rapporterar man in det direkt som skojerinummer.
Så numer är det långt mellan att försäljare ringer på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det räcker med ett firmamärke på bilen så kan du blockera akutintaget utan att det blir något.

Nej. Det gäller givetvis företagsbilar också.

Permalänk
Inaktiv

På senare år har antalet försök med uppringningar av dessa skojare som kallar sig försäljare dragit iväg enormt. Märks vissa veckor när de ringer flera gånger om dagen, alla tider dygnet runt att de är desperata. Personligen har jag mer eller mindre slutat svara i telefonen när det är personer jag inte redan har någon form av kontakt/nummer på redan.

Svårare med jobbtelefonen men har turen att mitt nummer inte hittats ännu. Har kollegor som får samtal dagligen av dessa företag så är väl en tidsfråga.

Personligen ser jag gärna förbud på telefonförsäljning eller iallafall att börja med att förbjuda uppsökandet av kunder. Oseriös bransch och förmodligen så bryter den eller tangerar att bryta olika lagar med. Just känslan av att bli jagad av dessa människor bör rimligtvis vara på gränsen, kanske över.

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Har ni nixat era nummer? Sedan jag registrerade mitt nummer för nix så har jag inte fått några samtal. Dock får jag en massa reklam från casinosajter.

Aldrig delat ut mitt telefonnummer, så får aldrig försäljare som ringer. Om jag skulle lägga mitt nummer på nix så tror jag säkert att jag skulle bli uppringd. Det är ju inte olagligt, utan mer som att man ska hedra att inte ringa de som är på listan. Fast det är ju inte direct någon som skulle stoppa en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson:

Nej. Det gäller givetvis företagsbilar också.

Så fungerar det inte hemma.
Det räcker med en bil med firmamärke. Helst skåpmodell men Securitas går också bra. De kan stå överallt. De använder ofta gångbanan som privat p-plats. Ibland blir jag riktigt sur speciellt när man behöver gå ut på gatan för att ta sig förbi så då brukar det bli en reglerad backspegel.