Postnords leveranstid är väldigt konstig

Permalänk
Avstängd

Postnords leveranstid är väldigt konstig

Igår beställde jag från Webhallen. Leveransen startade i Veddesta, och imorse upptäckte jag att leveransen hade nått till Umeå. Det är en sträcka på 65 mil på 11 timmar.

Mellan Umeå och mitt ombud är det 10 mil. Det har hittills tagit 9 timmar sedan leveransen registrerades i Umeå, och fortfarande är paketet inte registrerat hos mitt ombud.

Hur kan det ta 11 timmar för leveransen att nå 65 mil, och de sista 10 milen har inte ens nåtts på 9 timmar? Vad är det för konstigt med Postnords leveranser? Jag fattar ingenting.

EDIT: Jag såg nu att leveransen är beräknad att anlända om 4 dagar. Ska det ta 4 dagar att frakta leveransen 10 mil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betahuman:

Igår beställde jag från Webhallen. Leveransen startade i Veddesta, och imorse upptäckte jag att leveransen hade nått till Umeå. Det är en sträcka på 65 mil på 11 timmar.

Mellan Umeå och mitt ombud är det 10 mil. Det har hittills tagit 9 timmar sedan leveransen registrerades i Umeå, och fortfarande är paketet inte registrerat hos mitt ombud.

Hur kan det ta 11 timmar för leveransen att nå 65 mil, och de sista 10 milen har inte ens nåtts på 9 timmar? Vad är det för konstigt med Postnords leveranser? Jag fattar ingenting.

http://i.imgur.com/jCZtgaf.jpg

EDIT: Jag såg nu att leveransen är beräknad att anlända om 4 dagar. Ska det ta 4 dagar att frakta leveransen 10 mil?

http://i.imgur.com/gSYleoJ.jpg

Jag bor i piteå, upp till umeå går paketet i raketfart men mellan umeå och piteå tar det alltid minst ett dygn, även fast paketet gått iväg från umeå tidigt på morgonen måste man vänta tills nästa dag

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betahuman:

http://i.imgur.com/jCZtgaf.jpg

http://i.imgur.com/gSYleoJ.jpg

Ja vad konstigt. Men du bor inte på landsbygden? För då brukar det ta nån dag extra. Men annars brukar det komma 1-2 dagar efter beställning.

Permalänk
Medlem

Det är helg så det kommer på tisdag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vet inte, men min känsla är att det går supersnabbt de "långa" sträckorna och sedan långsammare och långsammare ju kortare sträcka det är kvar. Kan ju ha med sortering och sådant att göra, jag bor i Norrbotten och är van att vänta på paket. Har löst det hela med att helt enkelt inte kolla var paketen är (om det inte tar abnormt länge) man blir bara frustrerad när man inser att paketet nått precis till den sista sorteringen i sin stad men inte kommer komma till ombud innan helgen. Bättre göra något annat än att bara vänta. Som att vattna tomatplantorna, det ska jag göra nu!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är fyra dagar kvar beror troligtvis på att det är helg samt valborgsmässoafton.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Du vet väl att paketet inte är i rörelse hela denna tiden?
Det kryper inte långsamt fram längs landsvägen, utan snarare sorteras det tillsammans med andra försändelser till samma destination/område (du är inte ensam i Sverige/Västerbotten/Umeå att beställa saker, tror jag). Paketen skickas inte ett och ett i pyttesmå bilar. De står dessutom still över helgen, som denna gången är tre dagar lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det är helg så det kommer på tisdag.

Räknar PostNord med det på sin app eller är det bara leveransdagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Det är dagar precis som dom skriver i appen.
4 dagar är 4 dagar.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Posten kommer till helstopp på helger och röda dagar så, dålig timing helt enkelt. 1'a maj är en röd dag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Den räknar med helgdagar o röda dagar, dvs 4 dagar är 4 dagar inklusive den röda dagen på måndag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betahuman:

4 dagar att frakta leveransen 10 mil?

Så blir det när leveranser infaller en långhelg.

Edit: Ok, jag var inte först på bollen. Rekommenderar impulskontroll och eftertanke i stället.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tror postnord köra samma sak som posten gjorde. Ingen sortering på fredagar bara transporter. Örebro sorterar varje dag har jag för mig. Medans lastbilar går ut och in där ifrån ganska mycket. Men det kan vara ändrat nu. Då jag inte har koll på alla ändringar postnord gör.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Välkommen till Norr/västerbotten. Handla lokalt om du är ute efter något före helgen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag tror man brukar säga att det tar en extra dag (två istället för en) för paket att nå fram norr om Östersund. Eftersom det idag bara har gått en dag är det med andra ord en normal leveranstid. Du lyckades dock pricka in köpet inför en längre helg, och får därför inte ditt paket förrän nästa vardag, på tisdag. Alltså om fyra dagar.
Personligen tycker jag att PostNords app är en av de mest välutvecklade apparna på hela min telefon.

//"Tillfälligt" brevbärare på PostNord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem

Beställde också från webhallen, i onsdags/tisdags tror jag det var. Paketet kom till Malmö under torsdagen & var där hela dagen.

På fredagen hände ingenting.

Paketet var skickat som brev & fick inte plats i brevlådan. Jag bor 100m från utlämningsstället och dom har nog varit utanför min dörr och försökt trycka ner det.

Istället för att lämna det på utlämningsstället, så åkte det ner till Malmö igen och jag blir tvungen att vänta tills TISDAG nästa vecka.

Jag kör själv åt UPS. Vi är enormt flexibla. Detta postnord har gjort är i mina ögon & öron helt sjukt och obegripligt.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Beställde också från webhallen, i onsdags/tisdags tror jag det var. Paketet kom till Malmö under torsdagen & var där hela dagen.

Paketet var skickat som brev & fick inte plats i brevlådan. Jag bor 100m från utlämningsstället och dom har nog varit utanför min dörr och försökt trycka ner det.

Istället för att lämna det på utlämningsstället, så åkte det ner till Malmö igen och jag blir tvungen att vänta tills TISDAG nästa vecka.

Jag kör själv åt UPS. Vi är enormt flexibla. Detta postnord har gjort är i mina ögon & öron helt sjukt och obegripligt.

Skickades det som ett varubrev? Isåfall vet jag inte vad det beror på, men i andra fall kan det vara så att det måste delas ut en pappersavi nästa vardag, men webhallen borde ju skicka som varubrev med sms-avisering... :/

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB

Permalänk

Om jag inte gissar fel, så har Umeå rätt liten sorteringscentral (vad jag sett på bilder).

Beställa varor därifrån tar 1 dag extra, troligen för det sorteras och sen går bilen på natten till nästa sortering (som i sin tur också bara skickar varor på natten/kvällen).

Verkar vara standard på posten att köra flesta leveranser på natten och sortering på dagen (men skiljer sig troligen beroende vad som skickas och vilken frakt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Bara en liten tanke, förklaringen till den snabba leveransen till Umeå KAN vara att det ligger en flygplats här.

Jag bor 4-5 km från Alvik, och det tar inte lång tid att få ett paket till "umeå" , men det tar minst 2 dagar extra för frakten ut till mig. Om det inte är en storhelg eller en ovanligt slö brevbärare ...

Permalänk
Medlem

Alla som bor efter Sundsvall ner till Ö-Vik har paketet låst i Sundsvall 1 Dygn, alla som bor från Ö-vik och uppåt till Haparanda har paketet låst 1 dag i Umeå.

Spelar ingen roll om paketet kommer in på morgonen eller eftermiddagen posten kör bara inte ut den fören nästa arbetsdag, undantag är från Express eller REK, där ska paketet levereras efter nästa arbetsdag från leverans, alla övriga paket i Norrland har leveranstid på 2 arbetsdagar.

Däremot vill postnord få lagändring som gör att de inte ska behöva dela ut brev eller REK dagen efter utan kan hålla den i ungefär 1 vecka och dela ut hela veckan 1 gång istället per vecka för det är fördyrt enligt postnord och dela ut dagen efter.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt med leveranstiderna. Det som sker är att alla olika företag gör i ordning sina paket under dagen och de hämtas upp på eftermiddagen. De inlämnade paketen sorteras på paketterminalen under kväll och fördelas på olika terminaler i landet. Under natten går transporterna till de andra terminalerna. På de andra terminalerna sorteras paketen ännu en gång och fördelas på orter. När paketen transporterats till de olika orterna kan utkörningen börja. Eftersom paket normalt inte flygs kan transporttiderna ställa till det. Principen är att avgående paket sorteras under kväll och ankommande paket under natt-morgon. Om det är så länga transporttider att godset inte hinner fram till ankommande sortering får det vänta tills kommande natt.

Permalänk
Medlem

Hur kan du veta så precis hur försändelsen gått? Om det var skickat som brev går det inte att spåra.

Skrivet av gurkburk92:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

Skickades det som ett varubrev? Isåfall vet jag inte vad det beror på, men i andra fall kan det vara så att det måste delas ut en pappersavi nästa vardag, men webhallen borde ju skicka som varubrev med sms-avisering... :/

Skrivet av Hubertus:

Hur kan du veta så precis hur försändelsen gått? Om det var skickat som brev går det inte att spåra.

"Normalt så delas brevpaket ut med brevbärare, men skulle det vara förstort för brevlåda/brevinkast som i detta fall.
Så sorteras den om till ett ombud, och de skickar då en avisering via sms."
// webhallen chatten

Enligt Postnord appen, där jag kan spåra detta paketet, så ligger det i Malmö och kommer upp imorgon, när dom kunde dumpat av skiten på utlämningsstället jag bor 100m ifrån.

Dom har garanterat varit utanför min dörr, dom måste garanterat prova leverera det till brevlådan.

Jag ringde postnord och frågasatte vad dom höll på med, dom klargjorde också vad jag har skrivit här, hur det har gått till.

Min exakta fråga var: "Har dom varit utanför min dörr och försökt leverera, också har det inte gått, sedan kört ner till malmö igen med paketet?"

& Hennes svar i telefon, "Ja, det är så det funkar"~ typ.

Jag är inte en sån miljönisse, men jag tror garanterat att denna chaufför hade kunnat köra runt hela mitt område med brev/paket, sedan lämna det på utlämningsstället.

ALTERNATIVT så är det en nybörjare som har kluddat till det för sig och vet varken in eller ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

"Normalt så delas brevpaket ut med brevbärare, men skulle det vara förstort för brevlåda/brevinkast som i detta fall.
// webhallen chatten

Enligt Postnord appen, där jag kan spåra detta paketet, så ligger det i Malmö och kommer upp imorgon, när dom kunde dumpat av skiten på utlämningsstället jag bor 100m ifrån.

Dom har garanterat varit utanför min dörr, dom måste garanterat prova leverera det till brevlådan.

Jag ringde postnord och frågasatte vad dom höll på med, dom klargjorde också vad jag har skrivit här, hur det har gått till.

Min exakta fråga var: "Har dom varit utanför min dörr och försökt leverera, också har det inte gått, sedan kört ner till malmö igen med paketet?"

Jag är inte en sån miljönisse, men jag tror garanterat att denna chaufför hade kunnat köra runt hela mitt område med brev/paket, sedan lämna det på utlämningsstället.

ALTERNATIVT så är det en nybörjare som har kluddat till det för sig och vet varken in eller ut.

Nu försöker jag inte försvara PostNord i hur det hela går till, men det finns nog flera anledningar.

1. Fakta: Brev som levereras till brevlådan/dörr levereras tillsammans med övrig post längst en förbestämd slinga, och körs alltså inte separat som företagspaket gör.
2. Brevbäraren har överdrivet tight schema (jag vet för jag jobbar med det och har flera timmars övertid i veckan) och har därför inte lust att åka till ombudet om det inte tillhör ens uppgift, utan man följer rutinen där alla brev levereras till ombudet samtidigt i en säck under morgon/kväll.
3. Fakta: Vissa ombud VILL INTE att brevbärare kommer in med brev och paket under dagen, utan att allt ska levereras samtidigt på morgon/kväll. Fråga ditt ombud om de kanske har någon åsikt som denna.
4. Anledningen till att brevet inte kom till ombudet på kvällen har jag ingen aning om eftersom jag inte jobbar på orten, men det enklaste sättet att få svar på frågan är att istället för att kontakta central kundtjänst så kan man kontakta det lokala kontoret. Brevbäraren kan mycket möjligt komma ihåg precis hur det gick till (inga garantier) om något gick annorlunda till den dagen.

OBS!!: Jag representerar inte PostNord i detta forum och vill inte ha skit varken från er eller PostNord, utan levererar bara information jag plockat upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Man ska inte kasta sten i glashus sägs det. UPS verkar mest vara flexibla till sin egen fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

// webhallen chatten

Jobbade för TNT och fick samma frågor varje dag. Chaufförerna är extremt belastade och kan inte ändra sig bara f för att du inte är hemma. Kostnad > miljö/service.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Jag vill inte börja med någon smutskastning. Men kom inte och tro att ni hade/har det stressigt. Speciellt inte TNT. Ni är/var väldigt små, tillochmed i jämnförelse med UPS. Jag och mina kollegor kör till Många Stora företag & de TNT hämtas av Posten, eller väljs som sista alternativ i samband med fedex tex.

Små postbilar har inte mycket för sig om dagarna, detta är tyvärr ingen ursäkt för dessa. Paketbilarna har möjligen mycket mer att göra.

Detta är inte info dragen ur bakänden. Kör bland annat som sagt för UPS.

& det här med att ändra rutten: Våra UPS-rundor AVSLUTAR kl 16.00~ på våra Access Points för att droppa av det dom inte fick levererat pga kunder inte var hemma. Återigen, ursäkter för att "ändra rutt", not valid.

Skrivet av fourbyfour:

Man ska inte kasta sten i glashus sägs det. UPS verkar mest vara flexibla till sin egen fördel.

Kan endast svara för södra Sverige. Här har vi vettiga chaufförer & allt vad det heter. Ringer kunder i förväg osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

@Pelegrino: Jag vill inte börja med någon smutskastning. Men kom inte och tro att ni hade/har det stressigt. Speciellt inte TNT. Ni är/var väldigt små, tillochmed i jämnförelse med UPS. Jag och mina kollegor kör till Många Stora företag & de TNT hämtas av Posten, eller väljs som sista alternativ i samband med fedex tex.

Små postbilar har inte mycket för sig om dagarna, detta är tyvärr ingen ursäkt för dessa. Paketbilarna har möjligen mycket mer att göra.

& det här med att ändra rutten: Våra UPS-rundor AVSLUTAR kl 16.00~ på våra Access Points för att droppa av det dom inte fick levererat pga kunder inte var hemma. Återigen, ursäkter för att "ändra rutt", not valid.

Kan endast svara för södra Sverige. Här har vi vettiga chaufförer & allt vad det heter. Ringer kunder i förväg osv.

Alltså ursäkt men hur tänker du? Vad har storleken på företaget att göra med stressen? Självklart kan ett mindre företag ha det stressigt också. Sen undrar jag verkligen hur du tänker med "väldigt små". TNT har det största vägnätverket i Europa där UPS/FedEx inte har något att komma med (gissa varför UPS försökte köpa och FedEx köpte i slutändan). 2014 körde TNT runt 90000 försändelser om dagen i Europa. Tycker inte det är särskilt litet.

TNT använder sig inte heller av Posten längre. Efter att ha jobbat flera år med support över hela världen så vet jag att det inte går att göra "finjusteringar" för att passa varenda människa, det är en enorm maskin vi snackar om. Bara för att det funkar för just ditt område som chaufför innebär det inte att det gör det för hela UPS (i jämförelse).

Vill även påpeka att jag inte tänker ta TNT i försvar då jag tycker att det finns bättre val för privatpersoner (postnord/schenker/dhl) men det du säger är taget ur din ända.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Så du har kört för UPS och kan säga att små postbilar inte har mycket att göra?? Hur vet du vad vi på PostNord gör om dagarna?

Din rutt på UPS kanske slutar hos ombudet varje dag men det betyder ju inte att PostNords rutter gör det?

Visa signatur

Permalänk

En gång skickade jag två prioriterade brev via postnord som innehöll viktiga dokument med en veckas mellanrum. Det första brevet har ännu inte kommit fram efter ett år. Det andra brevet kom några månader försenat.