Göra något åt en död ASRock Vision 3D 252B?

Permalänk

Göra något åt en död ASRock Vision 3D 252B?

Hej!

Jag har en ASRock Vision 3D 252B (HTPC) som har snurrat dygnet runt i ett par år. Har varit ruskigt nöjd (och är fortfarande), men den senaste månaden verkar den ha gett upp.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1017263

Datorn började först att stänga av sig själv. När jag skulle starta den har strömknappen liksom "flimrat" blått/svart (blått indikerar att datorn är startad). Jag har fått dra ut strömkablaget på baksidan, sätta i det, prova starta igen och återupprepat den proceduren ett par gånger. Ibland upp till 10 minuter.

För ett par veckor sedan gav den dock upp helt och ingenting händer då jag försöker starta den.

Det är inget klapp i kablaget heller. En liten lampa på strömkablaget indikerar att allt är som det ska med det.

Vilka alternativ har jag?

1. Byta moderkort - är det ens lönt?

2. Lämna in den på lagning hos någon firma - ingen garanti kvar, så är det ens lönt?

2. Sälja den i befintligt skick (dock utan HDD) och låta någon entusiast greja med den?

Eller, finns det något annat jag kan prova?

Permalänk
Skrivet av sean.wiklund:

Hej!

Jag har en ASRock Vision 3D 252B (HTPC) som har snurrat dygnet runt i ett par år. Har varit ruskigt nöjd (och är fortfarande), men den senaste månaden verkar den ha gett upp.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1017263

Datorn började först att stänga av sig själv. När jag skulle starta den har strömknappen liksom "flimrat" blått/svart (blått indikerar att datorn är startad). Jag har fått dra ut strömkablaget på baksidan, sätta i det, prova starta igen och återupprepat den proceduren ett par gånger. Ibland upp till 10 minuter.

För ett par veckor sedan gav den dock upp helt och ingenting händer då jag försöker starta den.

Det är inget klapp i kablaget heller. En liten lampa på strömkablaget indikerar att allt är som det ska med det.

Vilka alternativ har jag?

1. Byta moderkort - är det ens lönt?

2. Lämna in den på lagning hos någon firma - ingen garanti kvar, så är det ens lönt?

3. Sälja den i befintligt skick (dock utan HDD) och låta någon entusiast greja med den?

Eller, finns det något annat jag kan prova?

1. byta MB kan du glömma. lönt? nej definitivt inte..
2. inte med tanke på vad det kommer kosta, den firma som gör detta kommer ju försöka hitta nånting liknande och sen lägga till 1000-1500kr
3. japp lägg upp en annons här på swec.. Bytes/skänkes/säljes mot kostnaden på vad annonseringen kostar?

lampan indikerar på att datorn får ström.. om det sen är tillräckligt eller fel på moderkortet är en annan fråga.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag skulle i alla fall kolla upp strömadaptern kan ju vara den som krånglar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W