Permalänk
Medlem

Varför skall man köpa en dyr gaming mus?

Jag har just nu en billig Deltaco mus för 99kr till min macbook pro.
Tänkte köpa en dator för gaming och var i affären och testade bla en Logitech G403 Prodigy som var rätt skön.

Men så kom jag hem och förvisso kan jag känna att kvaliten är bättre i Logitech musen.
Men varför skall jag egentligen ha en mus som kostar 700kr mer?
Klart den går sönder tidigare. Men jag kastar inte mina möss i väggen som vissa rage-spelare direkt.
Och för priset av en Logitech mus får jag ju nästan 7st deltaco möss?

Så är det något jag missat? Eller är det bara företagen som tjänar feta cash på hela "gaming" trenden?
Är säker på att för de absoluta proffsen inom CS:GO så vill man ha en utmärkt mus men för the casual gamer, spelar det ens någon roll?

Permalänk
Medlem

Ofta har Gaming mössen fler knappar som är programerbara, snabbare respons, högre upplösning och massor av inställningar.

Jag hade nog haft svårt att spela med en 99kr deltaco mus men skillnaden på en 3-400kronors mus och en 1000kronors mus är nog inte lika stor.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

finns ju mer funktioner på de dyrare mössen t.ex justera vikter till musen, macro knappar/shortcut knappar, justera hastigheten/känsligheten på den mm.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sen ska man inte glömma sensorn. Min teori är att det är just den de tar extra betalt för.
Gaming möss har högre uppdateringsfrekvens, mindre acceleration, läser bättre och klarar av snabbare rörelser. Men detta är ju främst viktigt för FPS-spelare. Ska man spela annat antar jag att det inte är av samma vikt.

Permalänk
Inaktiv

Logitech är dyra men de har klart bäst sensorer och mjukvaran är acceptabel. Inget idioti som razer där man måste registrera sig online och liknande.

I slut ändan är det du betalar för sensorn och passformen. Allt annat är sekundärt inklusive priset. Med tanke på hur mycket tid du kommer spendera på musen är kostnaden per timme försvinnande liten även om du köper dyraste som finns (inom vettiga gränser så klart ).

Permalänk
Inaktiv

Man behöver såklart vare sig köpa en dyr eller gamingmus. Dock bör man ha en bra mus och då finns risken att de billiga ej duger.

Första problemet tycker jag är passformen, där många möss är gjorda för barnhänder och de känns ej bra att hålla i. Men olika personer har olika händer och det gäller att hitta rätt för en. För att få riktig bra känsla får man då överge modellerna one size fits all. Och priserna stigs rejält.

Jag själv kör med en billig mus som jag tänker byta ut av flera anledningar, men funktionen som att kunna ändra dpi från en knapp använder jag dagligen och då pratar jag inte ens spel utan i helt vanliga program. T.ex. vill jag ha en viss hastighet när jag i windows navigerar, men när jag i paint ska rita en linje så vill jag att det ska vara trögare.

Så från 400kr skulle jag säga att en vettig mus för rent kontorsjobb kostar, ställer man högre krav så skenar kostnaden iväg. Väldigt viktigt är som sagt pröva dem då vi alla har olika händer.
Lite som att One Size Fitt all skor kan för några vara riktigt bekväma.

Permalänk
Medlem

Ju dyrare mus desto större krav på underlaget.
En av mina bästa jag kört var en 149:- a4tech från kjell men den tunna sladden gav upp till slut vid ingången till musen

Permalänk
Medlem

Det som drar iväg priset på gamingmöss är oftast en högpresterande sensor & omronswitchar, utöver det så bör designen vara utarbetad, materialvalet hålla någorlunda kvalité tillsammans med en välutvecklad mjukvara. Deltacon har inget av det, du kan däremot hitta en gamingmus med ovannämnda kriterier för ~300 kr som billigast om du kikar runt lite. Har för tillfället själv en Prodigy G403 men även en helt sprillans (och underskattad) Gigabyte XM300 som kostade 300 kr och båda två håller mycket hög klass, men man märker i vissa smådetaljer att Logitech-musen är mer påkostad.

Permalänk
Medlem

Logitechs rekommenderade priser verkar alltid vara artificiellt höga, men har man tålamod så är det ju rätt vanligt med reor på sisådär halva priset.
300-400 spänn för en bra mus känns rätt överkomligt tycker jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag la ned 700kr på min mus var för passformen och kvaliteten och de extra knapparna/funktionerna.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!
Jag funderar om jag kanske ska ta och köpa en sådan mus och prova ändå.
Som ni säger så handar det om många timmar man kommer hålla i musen.

Permalänk
Medlem

min budget när jag köper mus ligger på max 600kr. förväntar mig inte samma prestanda o finesser som de som kostar dubbelt så mycket eller mer. Räcker med en bra sensor samt nån extra knapp på sidan så är jag nöjd.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Lallo:

Tack för alla bra svar!
Jag funderar om jag kanske ska ta och köpa en sådan mus och prova ändå.
Som ni säger så handar det om många timmar man kommer hålla i musen.

Värt att notera är ju att det finns billigare gamingmöss också, dyrare är inte alltid bättre. Så ha en koll på det också. Man gör sig själv en tjänst genom att kolla recensioner av möss före man bestämmer sig för vad man kan tänkas vilja ha.

Med andra ord, leta reda på möss som du tycker känns bra i handen, sen läser du på om just de mössen för att se så det inte är några kritiska fel på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag har just nu en billig Deltaco mus för 99kr till min macbook pro.
Tänkte köpa en dator för gaming och var i affären och testade bla en Logitech G403 Prodigy som var rätt skön.

Men så kom jag hem och förvisso kan jag känna att kvaliten är bättre i Logitech musen.
Men varför skall jag egentligen ha en mus som kostar 700kr mer?
Klart den går sönder tidigare. Men jag kastar inte mina möss i väggen som vissa rage-spelare direkt.
Och för priset av en Logitech mus får jag ju nästan 7st deltaco möss?

Så är det något jag missat? Eller är det bara företagen som tjänar feta cash på hela "gaming" trenden?
Är säker på att för de absoluta proffsen inom CS:GO så vill man ha en utmärkt mus men för the casual gamer, spelar det ens någon roll?

Jag satt i din sits några månader sedan, hade en gammal Corsair M65 (ej RGB) med en crappy sensor som jag var fullt nöjd med. Testade G403 i butik en dag och hittade ett exemplar för en billig peng online (ca 500 kr), köpte det och WOW vilket lyft det blev. Musen reagerade mycket mycket snabbare än tidigare i alla spel och jag fick plötsligt en lite bättre precision. Så ja, dyra möss är huvudsakligen p.g.a. sensorn och den som finns i G403 är top-notch (komforten är ett plus, men om man t.ex. inte gillar en mus p.g.a dess form men gillar dess sensors' egenskaper så kan man oftast köpa en annan mus med samma sensor-modell, i detta fall t.ex. Logitech G Pro).

Inet har denna mus f.ö. för 549 kr just nu:
https://www.inet.se/produkt/6608084/logitech-g403-prodigy?utm...

Värt att nämna är att musen även gått ner vid två tillfällen till 449 kr, så jag hade nog inte betalat 800 kr för den:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3884176

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Logitech är dyra men de har klart bäst sensorer och mjukvaran är acceptabel. Inget idioti som razer där man måste registrera sig online och liknande.

I slut ändan är det du betalar för sensorn och passformen. Allt annat är sekundärt inklusive priset. Med tanke på hur mycket tid du kommer spendera på musen är kostnaden per timme försvinnande liten även om du köper dyraste som finns (inom vettiga gränser så klart ).

De har bäst garanti för sina produkter också! Har kunnat utnyttja deras garanti för G930 samt en G710+ som båda paja, blev en uppgradering till g910 orion spectrum.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att gaming-produkter ser ut som skit. Priset är saftigt med, men det hade varit ok om man hade fått snyggndesign och gedigna material.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag satt i din sits några månader sedan, hade en gammal Corsair M65 (ej RGB) med en crappy sensor som jag var fullt nöjd med. Testade G403 i butik en dag och hittade ett exemplar för en billig peng online (ca 500 kr), köpte det och WOW vilket lyft det blev. Musen reagerade mycket mycket snabbare än tidigare i alla spel och jag fick plötsligt en lite bättre precision. Så ja, dyra möss är huvudsakligen p.g.a. sensorn och den som finns i G403 är top-notch (komforten är ett plus, men om man t.ex. inte gillar en mus p.g.a dess form men gillar dess sensors' egenskaper så kan man oftast köpa en annan mus med samma sensor-modell, i detta fall t.ex. Logitech G Pro).

Inet har denna mus f.ö. för 549 kr just nu:
https://www.inet.se/produkt/6608084/logitech-g403-prodigy?utm...

Värt att nämna är att musen även gått ner vid två tillfällen till 449 kr, så jag hade nog inte betalat 800 kr för den:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3884176

Wow tack för tipset!
För 550kr så känns det ok!

Letar dock även efter ett tangentbord. Tycker de mekaniska Red och Brown inte alls är så sköna som alla andra tycker.
Logitechs egna mekaniska var dock skön, annars tycker jag nästan att membran-tangentbord är lite sköna om inte skönare. (awaiting the hate here....)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBodyLotion:

De har bäst garanti för sina produkter också! Har kunnat utnyttja deras garanti för G930 samt en G710+ som båda paja, blev en uppgradering till g910 orion spectrum.

Har ingen erfarenhet av det. Jag kör bara med tråd och den dör aldrig. Råttan blir utsliten men dör inte (blank polerad så det är dags att byta ut).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lallo:

Wow tack för tipset!
För 550kr så känns det ok!

Letar dock även efter ett tangentbord. Tycker de mekaniska Red och Brown inte alls är så sköna som alla andra tycker.
Logitechs egna mekaniska var dock skön, annars tycker jag nästan att membran-tangentbord är lite sköna om inte skönare. (awaiting the hate here....)

You are bad and should feel bad

Skaffa Model M om du inte har grannar som kommer klaga på ljudet. Det är med råge de bästa tangentbord på planeten. Ända sunkiga är att man måste beställa från USA så frakt och tull gör de en smula dyra. Värt det dock.

jag har 6 st. När en blir smutsig är det bara att duscha av den och låta den torka några veckor medan man använder en annan

Permalänk
Medlem

Gaming möss har skenat i pris helt utan anledning. Argumentet för är att du kan och har ekonomin. Du kommer ändå få stryk av skickligare spelare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

När man som jag passerat de 40 och alla kurvor börjar peka nedåt så är det endast genom prylarna man kan dämpa raset och därför köper jag allt dyrare gamingtillbehör...som jag sen iof aldrig har tid att använda

Permalänk
Medlem

Själv nu när jag behövde en ny mus hade tänkt köpt Logitech G402 gillade tidigare MX518 men då var jag förbi Kjell då jag skulle köpa en present till min bror som han ville ha därifrån då fick jag syn på Arrogant Bastard Typhoon https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...
de hade den framme och jag kände och klämde lite på den sen slutade det med att jag köpte en sån till mig istället känns klart värd de 250:- man får ge för den.

Så visst behövs en riktigt bra mus om man spelar på proffsnivå men för oss som spelar på hobbynivå duger nog en billigare gamingmus
bortsett från Deltaco och Trust de är inget vidare när de gäller möss.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte så mycket, men har ändå "gaming gear" till kontorsarbete och systemadministration som jag arbetar med. Det är ofta hög kvalitet och ergonomiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Letar dock även efter ett tangentbord. Tycker de mekaniska Red och Brown inte alls är så sköna som alla andra tycker.
Logitechs egna mekaniska var dock skön, annars tycker jag nästan att membran-tangentbord är lite sköna om inte skönare. (awaiting the hate here....)

Razer's Ornata eller Ornata Chroma om du tål/vill ha klick-ljud. Har ett själv och föredrar det över dom mekaniska jag testat.

Permalänk

sensorn är en big deal i mitt tycke, men spelar man inte fps eller liknande spel så behövs ju inte en dyrare mus än t.ex. en deltaco mus från clas ohlson.
Köpte min rival 300 för 250kr, och min deathadder för 500kr. Deathaddern köpte jag 2011 så den har ju fått valuta för pengarna iaf... Hade en andersson trådlös mus som funkade i ett par månader innan scrollhjulet paja.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Avstängd

En dyrare kan vara lite rappare och ha mer knappar men du kan bli lika bra spelare med en deltaco som med en dyrare gamer men dom dyrare brukar vara lite mer bekvämare och själv föredrar jag äldre mx serien från logitech

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag vet inte själv. Jag köper sedan några år tillbaka endast den mus som är tystast, med höger-, vänsterknapp och mittenhjul. Pris och ev övriga funktioner är helt egalt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Dyr och dyr, för egen del är jag van vid fyra programmerbara knappar samt möjlighet till steglös scroll, inte så många alternativ utöver Logitechs gaming-produkter då.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska det fanns en knäpptyst med riktigt metallhjul som scrollar nedåt så länge hjulet snurrade. Men får nöja mig med plast. F.ö. är Logitechs M330 favoriten bland tysta möss. Bättre än min Nexus Silent Mouse (SM8500B) Wired.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Alla har olika krav.
Billiga möss har helt enkelt ofta för dålig sensor som spinner ur vid snabbare rörelser, och har andra problem som jitter etc etc.

En mus med 3310, 336x sensor är ex optimalt för spel.
Sen finns billigare möss som ex Rival100 som har helt ok sensor så länge man håller sig på 500dpi ex.

Sitter man och slöspelar något spel och surfar etc behöver man knappast en "gaming" mus.

Jag har extremt många krav på en mus, och kan lägga 1000 spänn lätt om det funnits någon för mig optimal mus.
Tyvärr finns inte detta, utan får kompromissa på något på varje mus som finns.

PS, har runt 40 möss idag och typ lika många musmattor. Så en del pengar spenderade på det genom åren