Behöver hjälp med att köpa nytt router

Permalänk

Behöver hjälp med att köpa nytt router

Hej,

Ska nu flyttar denna sommaren och där finns det fiber jag jag undrar om det finns några bra router som ni kan rekommendera. jag kan tänkas lägga max 5000 på routen. Tack på förhand

Visa signatur

Main Rigs.
MB: ASRock B650 PG Lightning Cpu:Ryzen 7600x Gpu: 3070 ti Ram: 32 gb
laptop:
xps 15
Cpu: 6700q Gpu 960m 16gb ram

Permalänk
Medlem

Hur många Mbit kommer du att ha?
Ubiquiti Edgerouter Lite är den mest prisvärda routern idag.

Permalänk
Medlem

Behöver du WIFI, VLAN, Brandvägg, etc?

Permalänk

@HerrNilsson: Ska har 150/150 och trådlöst.

Visa signatur

Main Rigs.
laptop:
xps 15

Permalänk

@bz2: kan inte så mycket om router men wifi ska den har.

Visa signatur

Main Rigs.
laptop:
xps 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonnydang:

Hej,

Ska nu flyttar denna sommaren och där finns det fiber jag jag undrar om det finns några bra router som ni kan rekommendera. jag kan tänkas lägga max 5000 på routen. Tack på förhand

Skrivet av tonnydang:

Skrivet av tonnydang:

@bz2: kan inte så mycket om router men wifi ska den har.

Det bästa som finns just nu är Asus RT-AC88U, köp den och du kommer inte att bli missnöjd.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonnydang:

Köp då en Edgerouter Lite och en accesspunkt. UAP-AC-Lite eller UAC-AP-PRO beroende på budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tonnydang: är du en "avancerad" användare eller vill du bara att sakerna ska fungera men ha full kontroll från tex mobilen?
är du det senare rekommenderar jag absolut följande:

1: router: https://www.senetic.se/product/USG
2: switch: https://www.senetic.se/product/US-8-60W
3: AP: https://www.senetic.se/product/UAP-AC-LITE eller denna om du vill ha ett extra uttag och usb https://www.senetic.se/product/UAP-AC-PRO
4: controller: https://www.senetic.se/product/UC-CK med denna styr du nätet var du än är direkt i telefonen. (mycket smidigt)

bryr du dig inte om att ha unifi controllern direkt i telefonen och vill pula mer.
då kan du titta på EdgeMax serien dock föredrar jag unifi serien samt är det den jag kör in hos flest kunder (ingen som klagat än)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det bästa som finns just nu är Asus RT-AC88U, köp den och du kommer inte att bli missnöjd.

underhållande uttalande. vad bygger du ditt uttalade på om att den är det "bästa du kan skaffa", på ?
skiten är 2 år gammal, är en hobby router med hög prislapp.
Just denna har dessutom problem med att den blir seg efter bara några dagar vilket påverkar din internet hastighet för att sedan låsa sig vid hög load eller lång drift. samt är det ett vanligt problem att den tappar sin 5ghz kanal.
att den sedan har samma problem som all annan allt i en skit är ju inte heller kul.
(Den klarar inte täcka ett helt hus med bra signal).
Jag testar väldigt många routrar, denna inkluderat.
Just denna skulle jag säga är i botten om man jämför krona/prestanda/kvalitet

Vill man slippa problem bör man hålla sig till tex unifi eller edgemax,
det är möjligt det blir lite mer jobb vid installation, men är det väl installerat, ska det mycket till innan skiten börjar strula.
(obs det finns fortfarande layer 8 fel men det är knappas utrustningens fel)

vill man ändå ha en allt i ett lösning för hemma bruk, titta på deras amplifi-serie: https://amplifi.com/
då täcker du åtminstone hela huset med en bra signal. (dock fortfarande allt i ett skit

ps: sorry om jag låter lite kinkig så här på söndags natten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

underhållande uttalande. vad bygger du ditt uttalade på om att den är det "bästa du kan skaffa", på ?
skiten är 2 år gammal, är en hobby router med hög prislapp.
Just denna har dessutom problem med att den blir seg efter bara några dagar vilket påverkar din internet hastighet för att sedan låsa sig vid hög load eller lång drift. samt är det ett vanligt problem att den tappar sin 5ghz kanal.
att den sedan har samma problem som all annan allt i en skit är ju inte heller kul.
(Den klarar inte täcka ett helt hus med bra signal).
Jag testar väldigt många routrar, denna inkluderat.
Just denna skulle jag säga är i botten om man jämför krona/prestanda/kvalitet

Vill man slippa problem bör man hålla sig till tex unifi eller edgemax,
det är möjligt det blir lite mer jobb vid installation, men är det väl installerat, ska det mycket till innan skiten börjar strula.
(obs det finns fortfarande layer 8 fel men det är knappas utrustningens fel)

vill man ändå ha en allt i ett lösning för hemma bruk, titta på deras amplifi-serie: https://amplifi.com/
då täcker du åtminstone hela huset med en bra signal. (dock fortfarande allt i ett skit

ps: sorry om jag låter lite kinkig så här på söndags natten

Den routern är på flertalet bästa konsument router 2017.
Om den skulle bli seg som du påstår så skulle den inte hamna på top lister.
Klart den inte kan täcka jättelika villor, ingen kan det.

ASUS routern är väldigt bra för dom flesta med normala behov, om man har större hus får man skaffa några AP.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Den routern är på flertalet bästa konsument router 2017.
Om den skulle bli seg som du påstår så skulle den inte hamna på top lister.
Klart den inte kan täcka jättelika villor, ingen kan det.

ASUS routern är väldigt bra för dom flesta med normala behov, om man har större hus får man skaffa några AP.

Tydligen är jag inte ensam om detta påstående, en snabb googling ger dig många med samma uppfattning.
den blir seg efter några dagar, för att sedan låsa sig eller starta om efter ett tags användande. samt tappar den 5ghz bandet. samt presterar den inte särskilt imponerade hastighetsmässigt mot andra enheter (ska dock vara bra om du kör den mot en lika dan)
tydligen suger usb delen med samt stödjer den inte mu-mimo. sedan ska vi inte glömma Asus skämt till säkerhet, hur många exploits är dom uppe i nu?
dom flesta som gör denna typ av "topplistor" testar vanligen routern några timmar som bäst, det är först nu i efter hand det framkommer exakt vad du betalar för.

Nu vet inte jag vad du kallar jätte villa, och det spelar mindre roll för du säger precis det jag säger, ingen allt i ett skit klarar att täcka en villa bra, så varför ska man slösa bort pengarna på en produkt som kostar mer, täcker sämre och som har sämre stabilitet?
vill man ha en Svensson router, gå då på en med mesh teknik från ett företag som är ledande när det handlar om produkt/krona typ ubiquiti
Jämfört med andra Svensson routrar kanske du kan göra påståendet att Asus är bra, dock kallar inte jag en produkt med dessa problemen för bra.

Något annat man bör tänka på, backar vi 10år då vad det normalt sätt ok att köra på denna typ av router i en normal villa, Men nu med hd/ultra hd som alla ska streama samtidigt ställer det jäkligt mycket mer krav på både stabilitet under press och bra hastigheter, shiit bara hemma hos min svärfar kan vi ha 4-6 hd strömmar igång samtidigt som någon spelar eller backar upp filer till en server. Han körde asus ac68 innan dock fungerar det inte längre då skiten precis som denna viker ner sig. mer Svensson en han får du leta efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

såg ditt svar på frågan om router, följdfrågor

@aragon: Hej, såg ditt svar på frågan om router på forumet. Får precis fiber inkopplat från stadsnätet här på Hammarö. Har inte valt leverantör än men tror att jag kommer börja med ganska låg hastighet typ 100 ner och 10 alt 100 upp. Nu tänkte jag skaffa utrustningen för huset så att jag även klarar ev framtida ökning av hastighet. Vi är ändå 5 i hushållet och det streamas från Viaplay, Netflix, youtube samtidigt som det spelas på dator och xbox så det kräver i all fall lite.
Vi gärna ha något som funkar bra och inte krånglar samtidigt som det är säkert.

Såg som sagt ditt förslag som verkade intressant:
1. Ubiquiti UniFi Security Gateway
2. Ubiquiti UniFi Switch, 8-Port, 4x PoE Out, 60W
3. Ubiquiti UniFi AP, AC LITE
4. Ubiquiti UniFi Controller Cloud Key

Nätverk är inte min starkaste sida men jag försöker fixa det mesta själv.
Om jag skulle installera detta och stöter på problem med denna lösning kan man skicka en extra fråga till dig?

mvh
Johan

Permalänk
Medlem

@HammarW: det är bara att fråga på.

//

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

@tonnydang: är du en "avancerad" användare eller vill du bara att sakerna ska fungera men ha full kontroll från tex mobilen?
är du det senare rekommenderar jag absolut följande:

1: router: https://www.senetic.se/product/USG
2: switch: https://www.senetic.se/product/US-8-60W
3: AP: https://www.senetic.se/product/UAP-AC-LITE eller denna om du vill ha ett extra uttag och usb https://www.senetic.se/product/UAP-AC-PRO
4: controller: https://www.senetic.se/product/UC-CK med denna styr du nätet var du än är direkt i telefonen. (mycket smidigt)

bryr du dig inte om att ha unifi controllern direkt i telefonen och vill pula mer.
då kan du titta på EdgeMax serien dock föredrar jag unifi serien samt är det den jag kör in hos flest kunder (ingen som klagat än)

//

Tjenare, unify verkar många här rekommendera. Funderar på och skaffa mig denna lösning, bor i ett betonghus på 3 våningar och min asus rt68u håller inte måttet. Vilken lösning skulle du rekommendera för mig? Jag har ganska många switchar, tänkte man kan spara en slant på att inte köpa en ny switch också

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Många föreslår Ubiquiti företagslösningar men jag vill rekommendera deras konsumentrouter som jag tror är betydligt lättare att starta och underhålla: Ubiquiti Amplifi

Permalänk
Medlem

@hypermode: nja lättare att underhålla håller jag nog inte med om men visst för en normal användare fungerar det kanon, det är bara att jag föredrar företags versionen för 1 bättre support 2 stabilare då det är för företag.
sedan ligger den just nu så högt i pris att man får företags versionen för samma eller billigare peng.
däremot är det mycket intressant teknik i dennas ap med mesh, företags versionens ap med samma teknik är jäkligt dyr.
nackdelen är att man måste ha dom i vägguttagen medans vanliga ap räcker det med nätverkskabel och kan fästa dom i typ taket,
eller som jag gör med min pro, driver den med poe sedan driver den en z-wave kontroller med sin usb och den extra porten.
(gör att jag kan ha z-wave controllern och antennen gömd i väggen centralt i huset)

//

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@st1nkf1st: har du en dator igång 24/7? tänker i med du skriver du har många switchar,
i så fall kan du strunta i cloud key och köra mjukvaran direkt på en av dom.

lite frågor:

kör du dina switchar i rack eller är det vanliga desktopversionen?
är dom PoE?
har du mycket tjänster så som, media servers,filserver, användare som streamar från dig eller hostar du åt någon?
hur många saker ansluter till detta nät? både trådlöst och tråd
vilken typ av anslutning har du fiber eller adsl mm?
har du fiberkonvertern/mediakonverten jämte utrustningen?
vilken hastighet har du?
vad är det för m2 på huset och har du stor trädgård/ska du ha täckning i den?

Återkom med denna information så kan jag hjälpa dig att välja saker.

//

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

@st1nkf1st: har du en dator igång 24/7? tänker i med du skriver du har många switchar,
i så fall kan du strunta i cloud key och köra mjukvaran direkt på en av dom.

lite frågor:

kör du dina switchar i rack eller är det vanliga desktopversionen?
är dom PoE?
har du mycket tjänster så som, media servers,filserver, användare som streamar från dig eller hostar du åt någon?
hur många saker ansluter till detta nät? både trådlöst och tråd
vilken typ av anslutning har du fiber eller adsl mm?
har du fiberkonvertern/mediakonverten jämte utrustningen?
vilken hastighet har du?
vad är det för m2 på huset och har du stor trädgård/ska du ha täckning i den?

Återkom med denna information så kan jag hjälpa dig att välja saker.

//

Vanliga desktopswitchar, netgear 8 port, inte PoE
En NAS vi streamar film från
Hostar inte samt ingen streamar från mig
100/100 fiber
Fiber bredvid utrustningen ja
Ca 200 kvm, källare + 2 våningar
Trädgård inte viktigt, enbart en bonus om de funkar
Vi brukar vara ett 20 tal trådlösa enheter som ansluter och kanske 5-10 med kabel (många barn )

Tack!

Permalänk
Medlem

@st1nkf1st: Oj, så tot 600m2? och betong. hmm då skulle jag nog kört 1 ap på varje plan i sicksack mönster. för att få bra täckning över allt . tex sätter du 1 ap på mitten plan längst ut på "höger" sida av huset, monterar du 1 ap i källare och 1 på 3 våning på "vänster"sida.

menar du 200m2 tot kör du en på översta plan och en i källaren i sicksack, är ni inte i källaren mycket kör du en på övre och en på mitten plan i sicksack mönster.

vilken typ av nas är det? det finns en ganska stor chans att det går köra mjukvaran på den. (tex thecus har moduler för det).
Dina switchar är alla på samma ställer eller är dom utspridda? anledningen till frågan är för man behöver sätta injektorn efter switcharna. Är dom utsprida och AP ska ansluta via en av dom kan du inte ha injektorn vi routern.

jag föreslår att du tar samma router och 2-3 av samma ap som länkad ovan. (om du har tråd till alla plan vill säga)
finns det inte moduler för mjukvaran till din nas kör du antingen på en qloud key eller om du ha en raspberry pi liggande.
bryr du dig inte om att full koll jämt kan du även köra mjukvaran på en vanlig dator, (dock jobbig att starta datorn varje gång man vill ändra saker eller kolla nätet) Behöver du tex ha ett extra nätverksuttag eller usb vid någon av ap, då kan du även kolla på pro modellen, dock är det dubbla pengen och endast nödvändigt om du har behov av ovan saker.

något att tänka på, routern har bara 1 lan anslutning så har du fler kablar som ska anslut vid router behöver du ha en switch vid den med.

//

Visa signatur