Permalänk
Medlem

Vad är syftet med vattenkylning 2017?

Jag fattar inte... min rigg med 2600K i R4 chassi, passivt kylt nätagg och GTX 970 och 212 evo är inte hörbar i idle. Kylförmågan är good enough för 4.8ghz. Det som idag låtet i en dator är typ spoltjut från grafikkort, moderkort etc. Så vad är vitsen med vattenkylning i en tid med dynamisk luftkylning? Förr när alla fläktar gick i en och samma hastighet så kan jag förstå de som valde vattenkylning. Men vad är vitsen idag? Att kunna ha färgad vätska i rör? Är det inte dyrt som fan?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är väll personligt. För mig är det en upplevelse snarare än funktion, precis som med allt annat. Vattenkylning kan behövas om man överklockar och övervoltar processorn, men det estetiska är också viktigt. Varför måste ett system se "high end" ut och "snyggt"? Bevisligen är folk beredda att betala för vattenkylning och just därför så erbjuder företagen olika lösningar. Det har gått från ren funktion till en hobby de senaste åren och jag tror att intresset kommer att öka i takt med att fler kommer i kontakt med hobbyn.

Som tur är så har företagen fattat att de kan tjäna multo om de marknadsför produkterna på rätt sätt gällande design. Något som t.ex. Asus och MSI gör och något som EK och Alphacool också gör genom sin uppdaterade design.

Om man är intresserad i datorer och använder sin dator mycket (eller lite) så kanske man vill att systemet ska se snyggt och cool ut också. Det är samma som med t.ex. bilar, varför "behöver" fgolk extrautrusning och modding? En bil är ju egentligen bara en soffa med 4 hjul som ska transportera människor eller gods från punkt A till punkt B. Men även här så köper kunderna en upplevelse som levereras genom funktion och design. Folk "behöver" grejer, men vad de vill "ha" är en annan femma.

Vattenkylningen i mitt system fyller egentligen ingen funktion förutom att de ska se coolt ut och att temperaturerna ska bli låga, men jag är beredd att investera i hobbyn eftersom jag tycker det är kul samt att jag vill ha ett snyggt och personligt system när jag utför mina data-sysslor.

Den andra delen är passiv marknadsföring. Folk bli påverkade av det dem ser på internet och vill åtnjuta samma känsla och upplevelse som andra, där av konsumerar de grejer för att komma till det stadiet. Om jag inte hade kommit i kontakt med hobbyn genom vänner och internet hade jag nog inte vattenkylt mitt system eftersom jag hade inte sett värdet med det. Men nu är jag helt såld på vattenkylning och har gått från en följare till en påverkare dvs. jag rekommenderar andra att också ta del av hobbyn.

Permalänk
Medlem

Även om det inte är custom utan en AIO kan jag se varför folk väljer en sådan. Jag kan knappt få ur grafikkortet ur min burk utan att ta loss kylaren aka klossen. Det handlar nog mest om: 1) Man gillar hur det ser ut eller, 2) Det är mer praktiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Administrativ avgift

@Chris_Kadaver: Du är döv då , gratis xD Luftkylning låter hur du än gör och 3x800rpm fläktar är bättre än de där 1500-2000RPM fläktarna på en Evo 212

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vattenkyla bara en 4-kärnig CPU är det väl inte många som gör? Och en GTX 970 är inte heller något monster.

Man har nytta av vattenkylning när man överklockar en 6-8-10-kärnig CPU, och kör SLI/CF med 250W high-end GPUer. Det är när man har flera stora värmekällor som man kan centralisera kylningen av allt på ett ställe.

Med vattenkylning kan man också ha en radiator som är större än de största luftkylarna till både CPU och GPU, och kan därmed använda flera långsammare fläktar som tillsammans med pump kan låta mindre än en ensam fläkt på max snurr. Om man dessutom räknar med rätt så konstant maxbelastning så har man ju ingen nytta av dynamiska fläkthastigheter.

Permalänk
Medlem

AIO presterar väll lite bättre än high end luftkylning, men jag tror TS syftade på custom kylning. Jag personligen räknar inte AIO som "vattenkylning" eftersom vi som har varit med ett tag menade alltid custom-kylning när man snackade om "vatten".

Man kan väll säga att vattenklylning är en form av "end game" inom datorhobbyn dvs. den slutgiltiga punkten för att uppnå maximal åtnjutning av sitt system.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen* ekonomisk motivering att vattenkyla. Det finns väldigt få tillfällen där det ens är motiverat för ljudnivåns skull, det är möjligtvis om man har för många grafikkort/komponenter (tänker högpresterande cpu) som vanlig luftkylning inte pallar med. Det är alltså för entusiaster och hobbyister och inget som alla bör införskaffa.

Att motivera vattenkylning på en "standardrigg" är svårt då man för samma peng mer eller mindre kan få ett extra 1080 grafikkort..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Finns mycket myter som vatten att dom är tystare och kyler bättre o.s.v men skulle säga enda fördelen är att dom tar lite plats sen är mer estetiskt tilltalande i övrigt så dammar kylare igen fläktar låter pumpar pajar dom sluggar igen och låter så är inte bara solsken med vatten heller och ska dom vara bättre krävs custom vatten kylning

Köper man en bra luftkylare så kyler dom lika bra håller längre och kanske inte är så fin att titta på men går sönder mer sällan och tar mer plats och jag skulle välja luft över vatten i dom flesta fall för jag skiter i hur det ser ut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Jag bytte precis från luft till vatten. Anledningen för mig var att luftkylaren var så stor så jag kunde inte fylla ram platserna med annat än low profile ram.

Permalänk
Medlem

Jag ser ett par anledningar:
1. I väldigt små chassin kan det vara enklare att få ut värmen med vatten.
2. Du vill ha ut det sista möjliga av en 24/7-klock
3. Du har rejält varma komponenter och vill få ner ljudnivån under last

För många år sedan byggde jag själv customloopar, men det känns inte värt kostnaden, besväret eller ljudnivån. Skulle jag göra det idag skulle det vara för punkt 1 eller som ett tidsfördriv med själva byggandet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om man t.ex. tycker om att lira spel och har byggt en speldator. Vilket skulle de flesta föredra; ett snyggt och coolt system som är unikt och ger uttryck för sin personlighet, eller ett tråkigt svenssosystem som är 100% stock? Jag tror det är tillräckligt många som är beredda att betala för att få något unikt och coolt annars skulle EK, Alphacool, och XSPC gå i konkurs för länge sedan.

Permalänk
Inaktiv

Det främsta argument för vattenkylning på mindre system har väl alltid varit att det ser coolare ut, även om det har på senare system kan finnas ett behov på extremt små system som mobiler:
http://www.mobil.se/nyheter/nu-kommer-vattenkylda-mobiler#.WS...

Och idag skulle jag säga att en väldigt liten skara som inte bryr sig om hur kylningen ser ut utan enbart går efter ljudnivå och pris tjänar på att ha vattenkylning. Och vattenkylning är ju inte på något sätt tyst det heller.

*edit*
Min åsikt om vattenkylning, ja vissa ser riktigt grymma ut och är nästan ett konstverk att hänga upp på väggen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andra94:

@Chris_Kadaver: Du är döv då , gratis xD Luftkylning låter hur du än gör och 3x800rpm fläktar är bättre än de där 1500-2000RPM fläktarna på en Evo 212

Man kan styra fläkthastigheten för såväl vatten som luftkylning
Själv gör jag det manuellt via en fläktkontroller men många moderna moderkort har ju bra stöd för att ändra sådant både via fläktkurva och för att sätta statiska hastigheter. Fläktarna på min Noctua NH-U14S ger bara ifrån sig 19dBa och lyckas ändå kyla min processor i 4.8GHz i spel.

Så jag håller delvis med TS men samtidigt förstår jag att till och med en Noctua NH-D15 inte räcker till när det handlar om till exempel en Ryzen 1800X överklockad till max i full load. Då är det egen vattenkylning som gäller.
Sedan så kan man ju absolut inte förneka att vattenkylning får systemet att se jäkligt snyggt ut om man väljer rätt komponenter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vatten vs. luft gällande ljudnivå, det beror väll på vilka komponenter och luftkylare man har. Jag minns att de äldre AMD korten blev väldigt varma och där av lät fläktarna (både stock och aftermarket-kylare) väldigt mycket. I det fallet så gynnades man av vattenblock då kortet inte längre blåste ut så mycket varm luft i chassit vilket värmde upp övriga komponenter. Gällande Nvidia så är jag osäker, min 980ti med standardkylare var relativt tyst och jag märkte aldrig av ljudnivån även efter ett par timmars spelande.

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar! Så kort och gott kan man säga att vattenkylning "custom" så kan pumparna låta lika mycket som ett system med luftkylning? Hur mycket kan det kosta i runda slängar? Cpu och grafikkort that is.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag kör vattenkylning på allt jag gör av den anledning att det är så sjukt roligt att pyssla med. Är lite som Lego, fast dyrare och lite fler risker inblandade.

Går att göra på så många olika sätt, så många olika kombinationer och en miljon olika delar att välja på.

För mig är det mer att skapa ett konstverk än ren funktion. Bygger ju iofs enbart efter utseende och använder främst en Macbook Pro som huvuddator då jag ej har tid för nåt annat.

Sen, sure kostar det. Men gillar inte att begränsa kreativa och roliga idéer pga av ekonomi, så kosta vad det kosta vill för att jag ska få ett bygge precis så som jag vill ha det. Kommer bara bli irriterad över slutresultatet om det ej blir som jag föreställt mig för att man snålat in på vissa saker. Fler måste våga satsa.

Permalänk
Administrativ avgift

@Sisyfos: Ja men inte på grafikkortet som alltid låter mest under load. Finns inget kort som inte låter relativt mycket av de mer high-end korten.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det främsta argument för vattenkylning på mindre system har väl alltid varit att det ser coolare ut, även om det har på senare system kan finnas ett behov på extremt små system som mobiler:
http://www.mobil.se/nyheter/nu-kommer-vattenkylda-mobiler#.WS...

Missar jag något men vad skiljer det från en vanlig heatpipe? Verkar bara vara en vanlig heatpipe fast man har separata fas kanaler och att den är lite plattare. Lite mycket att kalla det för vattenkylning, för isf är alla luftkylare med heatpipes också vattenkylning. Fast iofs så är väl dem det tekniskt sett, men men

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag fattar inte... min rigg med 2600K i R4 chassi, passivt kylt nätagg och GTX 970 och 212 evo är inte hörbar i idle. Kylförmågan är good enough för 4.8ghz. Det som idag låtet i en dator är typ spoltjut från grafikkort, moderkort etc. Så vad är vitsen med vattenkylning i en tid med dynamisk luftkylning? Förr när alla fläktar gick i en och samma hastighet så kan jag förstå de som valde vattenkylning. Men vad är vitsen idag? Att kunna ha färgad vätska i rör? Är det inte dyrt som fan?

Ett custom vattenkylningsbygge avleder värmen och kyler mycket bättre än enbart luft. Seriösa byggen ser också en hel del bättre ut.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andra94:

@Uzanar: Ja men inte på grafikkortet som alltid låter mest under load. Finns inget kort som inte låter relativt mycket av de mer high-end korten.

Sant, men du sa bara att "luftkylning låter hur du än gör" vilket inte riktigt stämmer. Eller ja, låter gör det ju men inte mycket om man väljer rätt
Det är delvis därför jag valde ett effektivt GTX 1060 istället för ett high end-kort då jag själv inte behöver prestandan just nu.
Däremot är tystnaden mycket välkommen. Förstår helt klart de som bara bygger passivt kylda datorer även om jag själv inte är så pass kräsen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Har man datorn i samma rum som man befinner sig och kör med full belastning på grafikkort och CPU nån längre stund är vattenkylning det billigaste alternativet om man vill ha en hyffsat tyst och sval dator, luftkylning kan du glömma.

Permalänk
Medlem

jag körde vatten pga nöjet att pilla och plocka. klockade aldrig datorn ,ack så roligt att gräva runt i lådan

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kör vattenkylning AIO då jag har datorn på skrivbordet med fönster och tycker det är mkt mer clean då man kan se moderkortet, ram och backplaten på gpu.

Går också väldigt tyst i idle när man surfar etc och när man spelar så låter den väll lite, men då har jag ändå headsett på mig så

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Min luftkylare låter mindre än något annat jag använt tidigare. Alla slutna vattenkylare får datorn o låta som en kyl eller ett akvarium. Inte direkt tyst o fint...

Permalänk

Fick med en aio med ett chassi som ändå skulle slängas, och uppgraderade då från en Silverstone ar01. Hade aldrig lagt dem 1000kr extra som kylaren egentligen kostade, men i mitt tycke gör kylaren datorn snyggare och är tystare vid full load

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Alla ramstickor fungerar med vattenkylning.
Det ser 100 gånger snyggare ut.
Det är väldigt mycket lättare att hantera andra komponenter med vattenkylning, tex min d15 blockerar just nu grafikkortet och ramminnena helt och hållet. Hade jag vattenkylt hade det problemet inte funnits.
Folk köper fönster och vill visa hur cool datorn är. Att ha en fet luftkylare är inte snyggt alls.
Drar din dator totalt 250W i load förstår jag att du inte kör vattenkylning, men drar din dator närmare 700-1000W så vore det bara dumt att köra luftkylning. Det kommer bli väldigt varmt.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

@Chris_Kadaver: Har plockat fram ett system med cpu och gpu och det landade på ca 5000. Och om det är värt det är ju upp till var och en. jag har iaf bestämt mig för att testa.

Permalänk
Medlem

Du slipper ju att damma ur cpufläkten vilket kan vara trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Du slipper ju att damma ur cpufläkten vilket kan vara trevligt

Man får damma ur radiatorn istället Win-Win...

Permalänk
Medlem

@Dunde:
Det är sant men det är ju mycket smidigare än att göra rent cpun