Datorn stannar på "BIOSskärmen" när jag startar eller startar om den

Permalänk
Medlem

Datorn stannar på "BIOSskärmen" när jag startar eller startar om den

Hej!

På sistone har min dator varit konstig vid start och omstart.
Datorn stannar på skärmen där man kan välja att gå in i BIOS eller bara låta den vara och starta.
Den stannar alltså där och jag kan inte göra något annat än att starta om den via att hålla inne start knappen för att stänga av den och sen startar den direkt när jag sätter på den igen. Det går varken göra något med musen eller tangentbordet vilket gör att jag måste stänga av datorn den vägen.
Det är samma händelseförfarande om jag väljer att starta om datorn och jag har inte någon som helst aning om varför den gör så.

När jag startar den igen efter att ha "dödat" den går den igång, jag hinner dock aldrig in i ´BIOS etc då tangentbordet och musen inte kommer igång direkt utan jag måste vänta en stund på log in skärmen för att dom ska vakna till liv. När den väl har startat så fungerar den perfekt.
Alla tips och funderingar på hur detta kan lösas uppskattas.

Delarna är inköpta hösten 2013 och ihopsatt där omkring. RAM är bytta i april 2016.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 home premium
Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Be quiet
Moderkort: ASRock Z87 Extreme
Minne: 2x 8 GB Kingston HyperX Savage 2 400 MHz
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 660Ti
Hårddisk: Samsung SSD 840 series 120 GB
Nätaggregat: Corsair CX500M 500W
Övrig kylning: 1x120mm bak och 2x120mm fram
Övriga komponenter: Asus Xonar D1 ljudkort, ASUS DVD±RW DRW-24B5ST SATA Retail, Seagate Desktop 2TB 7200rpm 64MB samt Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB.

Tack på förhand!

Permalänk

Börja med att koppla ur din 2TB och kolla om det är den som spökar!

Något som glappar, USB-portar, långsam disk som tar tid på sig att starta upp (t.ex. din Seagate 2TB)?
Någon disks firmware som är kajko (ihop med BIOS)?
Uppdaterat till senaste BIOS?
Gjort en Load Setup Defaults?
Stängt av komponenter som inte behövs (ev. shared IRQ/DMA issues)?

Permalänk
Medlem

Tack oxygenial.
Har kollat sladdar och sånt, allt sitter som det ska. Dock förstår jag inte varför min 2TB skulle problemet då den jag har på 3 TB är exakt likadan?
Sedan så är OS installerat på min SSD, så det måste väl vara den som är långsam om är problem?

Permalänk

Ah, såg inte att du hade en 3TB med... givetvis gäller det bägge snurr HD'arna (ifall det nu skulle vara att de är för långsamma med uppsnurrning/handskak).
Stannar den vid BIOS, är det ju att något inte är korrekt, så då är det att bara att börja med uteslutningsmetoden:
Load setup defaults...
Löste det problemet?
Sedan börja med att ta loss delar som inte behövs för att starta datorn... och därefter montera i del för del, tills du hittar det.