Problem med Internet Explorer 8

Permalänk
Medlem

Problem med Internet Explorer 8

Hej,

till och börja med... Nej, jag kan inte uppgradera från varken IE8 eller Windows XP, det är tyvärr inget alternativ ännu.

Jag jobbar åt ett stort företag inom restaurangbranschen. De har kontorsdatorer som rullar med Windows XP och Internet Explorer 8, utan större problem just nu. Företaget har nyligen introducerat lite funktioner där de stött på patrull när det kommer till användande.

I korta drag så handlar problemet om att det inte går att komma åt www.azurewebsites.net eller www.microsoft.com via Internet Explorer 8, det enda som händer är att man får upp meddelande om att "Webbsidan kan inte visas". Har testat med Chrome från samma dator och det fungerar i Chrome, så något DNS-problem är det inte frågan om.

Har testat att lägga båda sidorna i Trusted sites och Lokalt intranät. Ingen skillnad där.
Har testat diverse kompatibilitetsinställningar, utan framgång. Tagit bort och lagt till SSL/TLS-inställningar.

Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen, hittar inget vettigt när jag googlar heller.

Nån som har nåt tips?

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta använda IE 8 på internet och kör den bara på intranätet, det är ju för övrigt inte ditt problem utan företagets.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag kommer undan så lätt tyvärr. Deras intranät är uppsatt på så sätt att det kallar på azurewebsites.net för att visa vissa meddelanden osv.

Mitt problem blir det då jag jobbar på företagets översta supportskikt inom IT.

Permalänk
Medlem

Kollegorna har under veckan haft problem med att diverse Microsoft-miljöer har tagit bort stödet för all https som kör kryptering tidigare än TLS 1.2. Jag har inte satt mig in i detaljerna, men det kan vara ett spår att följa upp. Lösningen för oss har varit installation av .NET 4.5.2 plus registerhack. Jag har ingen aning om ifall den fixen skulle kunna påverka IE eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobberman:

Vet inte om jag kommer undan så lätt tyvärr. Deras intranät är uppsatt på så sätt att det kallar på azurewebsites.net för att visa vissa meddelanden osv.

Mitt problem blir det då jag jobbar på företagets översta supportskikt inom IT.

Du får väl ta upp och förklara inkompatibiliteten med den som är ansvarig i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kollegorna har under veckan haft problem med att diverse Microsoft-miljöer har tagit bort stödet för all https som kör kryptering tidigare än TLS 1.2. Jag har inte satt mig in i detaljerna, men det kan vara ett spår att följa upp. Lösningen för oss har varit installation av .NET 4.5.2 plus registerhack. Jag har ingen aning om ifall den fixen skulle kunna påverka IE eller inte.

Hm, låter absolut värt att kolla på. Du har ingen aning, eller kan kolla vad registerhacket innebär?

Permalänk
Medlem

IE8 bör inte användas på nätet om man är rädd om sin data. måste av någon anledning använda XP skulle jag göra det med en nyare och säkrare webläsare. stödet för IE8 minskar hela tiden när ny teknik används på siter.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får väl ta upp och förklara inkompatibiliteten med den som är ansvarig i så fall.

Tack, jag vet. Har även en lösning presenterad för dom, vilket innebär uppgradering av OS på kontorsdatorerna. Problemet är att det tar alldeles för lång tid, därav skulle man vilja undersöka om det finns någon workaround som inte innebär uppgradering från IE8 då man behöver bygga om tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Tack, jag vet. Har även en lösning presenterad för dom, vilket innebär uppgradering av OS på kontorsdatorerna. Problemet är att det tar alldeles för lång tid, därav skulle man vilja undersöka om det finns någon workaround som inte innebär uppgradering från IE8 då man behöver bygga om tjänster.

Du får väl förklara att det inte går att använda så pass gammal mjukvara i moderna webb-miljöer. XP lanserades för 16 år sedan. En "workaround" kommer leda till väldigt mycket arbetstid, som i sin tur ökar kostnaderna. Det är ju ett ypperligt tillfälle att uppgradera hårdvaran, då mjukvara kommer på köpet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

https://www.ssllabs.com/ssltest/

www.microsoft.com
IE 8 / XP No FS 1 No SNI 2 Server sent fatal alert: handshake_failure

www.azurewebsites.net
IE 8 / XP No FS 1 No SNI 2 Server closed connection

Ingen av dem verkar funkar med IE 8 / XP. Både XP och IE 8 är out of support. Du får helt enkelt förklara för beslutsfattarna att det inte längre fungerar men att det kan potentiellt finnas möjligheter för workarounds för just detta problemet, men problemen kommer att börja staplas på hög.

Problemet har uppstått då man vägrat uppdatera fram till att det nu påverkar daglig verksamhet. Problemet ligger på management nivå och inte på IT-support nivå.

Du bör efter att ha förklarat läget arbete med en workaround men behöver göra det klart att "Det fungerar inte" är en fullt möjlig och accepterad slutsats på problemet.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Hm, låter absolut värt att kolla på. Du har ingen aning, eller kan kolla vad registerhacket innebär?

Jag tror det var dessa nycklar som kollegorna ändrade. Klientvarianten. Vi stängde av allt utom TLS 1.2.

https://blogs.msdn.microsoft.com/friis/2016/07/25/disabling-t...

Det lär antagligen inte hjälpa dig eftersom XP inte har stöd för bättre än TLS 1.0, men det borde å andra sidan fungera med microsoft.com, i alla fall med andra klienter än IE8 enligt länk i tråden.