Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om man inkluderade var (geografiskt) man jobbar också.
Kan ju skilja en hel del i lön för samma jobb mellan storstad och mindre orter.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Som jag skrev i första inlägget i denna diskussion.. innan skatter.

Före soc? Mao vad du fakturerar kund?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Före soc? Mao vad du fakturerar kund?

Inte riktigt... Som företagare så får man alltid en del utgifter. Det kan vara lokalhyra, bränsle eller andra löpande utgifter eller inköp...
Det man kan ta ut i lön är vad man får kvar efter alla utgifter, minus skatter.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Gick från 20300 till 28000 igår och en löneökning utlovad med 500 efter 6 månader. 2nd line support, normal kontorstid.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

@DaBone:

För 30k hade jag riskerat stt köra drönare.
Vad är straffet för det, många som är ute och jagar drönförare

Men grym lön iaf , bara att grattulera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Inte riktigt... Som företagare så får man alltid en del utgifter. Det kan vara lokalhyra, bränsle eller andra löpande utgifter eller inköp...
Det man kan ta ut i lön är vad man får kvar efter alla utgifter, minus skatter.

Inte jag omsätter ca 180k skulle kunna ta ut allt i lön minus soc om jag vill nu gör man ju inte det av skatteskäl it branschen är bra på så sett du kan ha väldigt bra marginaler om du kör på liten skala, skaffar du anställda på du ju såklart ha kontor och grejer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

Jobbar som beredare inom elkraft.
Tjänar 27500:- innan skatt, är 21 år och har enbart haft sommarjobb innan.
Har en kandidatexamen inom elektroteknik, extremt lummig examen, jag vet!

Har nu jobbat ca ett år och tjänar 30 000:- + milersättning.

Permalänk
Medlem

18.400 före skatt
Ca 13.5 efter skatt

Förmåner:
Jour, mindre timlön när på beredskap, bra övertid när något sker
Landar oftast runt 14.3 efter skatt vanligtvis med jour m.m.

Knackar kod i SQL och är support åt ett antal större företag. OK lön med tanke på att jag gick yrkesprogram som gymnasieutbildning!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av iFerz:

18.400 före skatt
Ca 13.5 efter skatt

Förmåner:
Jour, mindre timlön när på beredskap, bra övertid när något sker
Landar oftast runt 14.3 efter skatt vanligtvis med jour m.m.

Knackar kod i SQL och är support åt ett antal större företag. OK lön med tanke på att jag gick yrkesprogram som gymnasieutbildning!

Hur mycket jobbar du? Är det heltid + jour/beredskap?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jobbar som CNC-Operatör och ligger på 27.400kr i grundlön, jobbar kontinuerligt 2 skift och får ut någonstans runt 30.000 beroende på hur helgskiften hamnar under månaden.

Jobbade som tidningsbud innan och hade då en grundlön på 25.500 för heltid, men min tjänst va på 83% så jag plockade ut nånstans runt 15.000 efter skatt, lite dåligt tycker jag med tanke på att det va ständig natt och 6 nätter i veckan, men jag trivdes väldigt bra med det jobbet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk

19000 kr före skatt. Första heltidsjobbet, IT-tekniker i helpdesk.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Mattecoach

@Macke69: 30k efter skatt? Det är vad man brukar mena med "får ut"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Macke69: 30k efter skatt? Det är vad man brukar mena med "får ut"...

Har 27.400kr i grundlön innan skatt och får efter skatt ut någonstans runt 30.000kr. Så det jag får efter skatt är högre än grundlönen pga OB tillägg

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

@Macke69:

Låter som bästa OB tillägget jag någonsin hört talas om, kan bara gratulera!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

@Macke69:

Låter som bästa OB tillägget jag någonsin hört talas om, kan bara gratulera!

Njae, han skriver 2-skift och helgarbete.
Han jobbar nog för sitt OB-tillägg

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

Har nu jobbat ca ett år och tjänar 30 000:- + milersättning.

Intressant! Vart i Sverige håller du till?
Själv arbetar jag som nätplanerare på lokalnät (elkraft) i Norrbotten, ligger på 35 000 före skatt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Skrev kontrakt häromdagen som lokförare på timanställning. Första två månaderna är introduktionslön. Därefter blir det en timlön på ~270kr/h. OB på det i helgerna och så också.

Som föredetta lagerarbetare är det riktigt bra lön för mig, men det är inte för lönen jag valde detta jobbet! Hela tågbranshen har människor med en härlig inställning.

Permalänk
Medlem

34 000kr i grundlön, Brukar bli 36-38K efter OB (bara någon enstaka timme i månaden). Jobbar som systemtekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

34 000kr i grundlön, Brukar bli 36-38K efter OB (bara någon enstaka timme i månaden). Jobbar som systemtekniker

Hur får du ihop det? Har du 2-4000 kr/h i OB ersättning. Ligger lite högre än dig i lön och måste jobba drygt 8 timmar OB för att få ihop 4000 kr.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Hur får du ihop det? Har du 2-4000 kr/h i OB ersättning. Ligger lite högre än dig i lön och måste jobba drygt 8 timmar OB för att få ihop 4000 kr.

Jobbar någon timme under servicefönster på natten och får sedan automatiskt beredskap efter servicefönstret (aldrig varit med om att någon ringt i efterhand).

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Intressant! Vart i Sverige håller du till?
Själv arbetar jag som nätplanerare på lokalnät (elkraft) i Norrbotten, ligger på 35 000 före skatt.

Jobbar på mindre entreprenör som utgår från västkusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hur mycket jobbar du? Är det heltid + jour/beredskap?

Jobbar heltid (Mån-Fre 08.00-17.00). Beredskap på slumpmässiga dagar i veckan (vi har ett schema som rullar) samt helg-jour ibland. Korrekt definition blir då beredskap antar jag. Har man dessutom helgjour får man en betald ledig dag!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

På den senaste lönespecifikationen står det "retroaktiv lön". Vad betyder detta? Jag har timlön, ej månads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

På den senaste lönespecifikationen står det "retroaktiv lön". Vad betyder detta? Jag har timlön, ej månads.

Troligtvis har du fått en löneökning som började gälla 1 april. Denna löneökningen bestämdes efter och var då ej med på tidigare lönespecifikationer så då har du fått den delen retroaktivt från 1 april.

Permalänk
Medlem

ca 37k brutto
7-8 års erfarenhet
30 år gammal
systemutvecklare
mindre ort

inga direkta förmåner, personalrabatt, 30 dagar semester utan övertidsersättning

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Skrivet av Tino:

Troligtvis har du fått en löneökning som började gälla 1 april. Denna löneökningen bestämdes efter och var då ej med på tidigare lönespecifikationer så då har du fått den delen retroaktivt från 1 april.

Sen är ju alltid timlön retroaktiv, typ. Man får betalt för de timmar man har jobbat. Inte som tillsvidareanställning när man får betalt för månaden.

Men det är nog som du säger att han fått en löneökning från 1 april om han inte sett den texten tidigare

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Skrivet av SunQ:

Sen är ju alltid timlön retroaktiv, typ. Man får betalt för de timmar man har jobbat. Inte som tillsvidareanställning när man får betalt för månaden.

Men det är nog som du säger att han fått en löneökning från 1 april om han inte sett den texten tidigare

Tack. Jag har inte sett texten tidigare i lönespec så det är löneökning.

Permalänk
Mattecoach

Gick upp till enorma 38780 efter årets lönesamtal... Är enormt missnöjd.
Har varit en del runt om som har påverkat, t.ex. byte av organisation och chef, men jag anser fortfarande att jag skulle ha en större ökning. Får ta detta vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Gick upp till enorma 38780 efter årets lönesamtal... Är enormt missnöjd.
Har varit en del runt om som har påverkat, t.ex. byte av organisation och chef, men jag anser fortfarande att jag skulle ha en större ökning. Får ta detta vidare.

Vad hade du innan då?

Själv fick jag 2000 i år också. Får vibbarna av att det är någon sorts hårt tak för en enskild lönehöjning..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Rattnalle:

Vad hade du innan då?

Själv fick jag 2000 i år också. Får vibbarna av att det är någon sorts hårt tak för en enskild lönehöjning..

38000.
Chefen tyckte att jag skulle vara nöjd för att jag fick bättre procentuell ökning än de flesta andra...