Dual-link DVI(1440p) till någonting (Aliexpress)

Permalänk
Medlem

Dual-link DVI(1440p) till någonting (Aliexpress)

Hejsan,
Jag har en tre-fyra år gammal koreansk skärm som kör i 1440p. En Achieva Shimian QH270 med andra ord.
Den enda outputen på skärmen är dual link dvi-d.
Nu skulle vilja koppla den till min dell xps 13 9350 som har en thunderbolt 3 (över usb) output.

Efter lite letande på aliexpress har jag konstaterat att dem flesta "adaptrarna" bara är rankade till 1080p.

Ett exempel:
https://www.aliexpress.com/item/ICZI-Type-C-USB-3-1-Thunderbo...

Har ni några förslag på vilka adaptrar man kan köpa för under 500 lappen totalt som kan tillåta 1440p?
Helst från aliexpress då det lär vara billigare.

Jag är redo att köpa två adapters typ dvi->displayport->thunderbolt 3 om det möjliggör 1440p.

Permalänk
Medlem

Skärmen har en ingång och inte utgång, så det är tvärtom du vill ha. Den enda adapter jag känner till är denna DP->DVI-adapter, som klarar 2560x1600 i 60Hz. GH Data säljer den i Sverige.

DP har inbyggt stöd för att mata ut en single-link DVI-signal, som klarar max 1920x1200@60Hz, vilket är orsaken till att billigare adaptrar inte klarar mer än så. Så fort man vill över den gränsen så blir det dyrt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skärmen har en ingång och inte utgång, så det är tvärtom du vill ha. Den enda adapter jag känner till är denna DP->DVI-adapter, som klarar 2560x1600 i 60Hz. GH Data säljer den i Sverige.

DP har inbyggt stöd för att mata ut en single-link DVI-signal, som klarar max 1920x1200@60Hz, vilket är orsaken till att billigare adaptrar inte klarar mer än så. Så fort man vill över den gränsen så blir det dyrt tyvärr.

ok, tack för svaret. Tråkigt.
Hur ser det ut med macs gamla minidp till dvi? klarar dem 1440p?

Permalänk
Medlem

På Ebay kostar DP > Dual-link DVI-adaptrar från ca 150 kr. Definitivt värt att prova. DL-DVI ska stödja upp till 2560x1600.

Apple har aktiva DL-DVI-adaptrar. Priset föra nya gör det inte värt däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På Ebay kostar DP > Dual-link DVI-adaptrar från ca 150 kr. Definitivt värt att prova. DL-DVI ska stödja upp till 2560x1600.

Apple har aktiva DL-DVI-adaptrar. Priset föra nya gör det inte värt däremot.

Det finns mängder av adaptrar som säger att de är dual-link bara för att de har dual-link kontakt i ena änden, men funktionsmässigt är de endast single-link. Och samma sak med aktiva adaptrar, att de är aktiva betyder inte att de klarar högre upplösning. Men länka gärna om du hittar någon billigare adapter som faktiskt klarar 2560x1600, det är en fråga som ofta kommer upp här utan något tillfredsställande svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns mängder av adaptrar som säger att de är dual-link bara för att de har dual-link kontakt i ena änden, men funktionsmässigt är de endast single-link. Och samma sak med aktiva adaptrar, att de är aktiva betyder inte att de klarar högre upplösning. Men länka gärna om du hittar någon billigare adapter som faktiskt klarar 2560x1600, det är en fråga som ofta kommer upp här utan något tillfredsställande svar.

Ja, definitivt något man får prova sig fram till, men det bör finnas en hel del på begagnat-marknaden som klarar det.

Permalänk
Medlem

För folk som har samma problem har jag hittat denna.

https://www.aliexpress.com/item/3-In1-Mini-DisplayPort-1-2a-t...

Återkommer om jag hittar en direkt adapter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ejaay:

För folk som har samma problem har jag hittat denna.

https://www.aliexpress.com/item/3-In1-Mini-DisplayPort-1-2a-t...

Testa gärna.

Det finns i alla fall inget i beskrivningen som tyder på att det ska fungera då det enligt beskrivning är tre passiva adaptrar som sitter under samma skal. Allt förutsätter att grafikkortet kan generera signalen och det är en elektrisk omöjlighet att generera Dual Link över DP. Lika oklart hur en analog RGBHV-signal för VGA ska kunna genereras på samma sätt.

Jag synar detta som bondfångeri: sälj en snorbillig produkt som önskas/efterfrågas men som egentligen inte fungerar. Ingen orkar sitta på andra sidan jordklotet och reklamera och skicka tillbaka en produkt som kostar som en tallrik kebab med extra sås.

Men testa gärna!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa gärna.

Det finns i alla fall inget i beskrivningen som tyder på att det ska fungera då det enligt beskrivning är tre passiva adaptrar som sitter under samma skal. Allt förutsätter att grafikkortet kan generera signalen och det är en elektrisk omöjlighet att generera Dual Link över DP. Lika oklart hur en analog RGBHV-signal för VGA ska kunna genereras på samma sätt.

Jag synar detta som bondfångeri: sälj en snorbillig produkt som önskas/efterfrågas men som egentligen inte fungerar. Ingen orkar sitta på andra sidan jordklotet och reklamera och skicka tillbaka en produkt som kostar som en tallrik kebab med extra sås.

Men testa gärna!

Haha, jo jag förstår men känner mig vilja pröva då som du säger; en snorbillig produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejaay:

Köpte denna, återkommer till forumet om en månad för att svara på om kabeln verkligen kan ge ut 1440p.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ejaay:

Har hittat en adapter på ebay som säger sig göra jobbet.

Den är 3x dyrare än den första och kostar alltså som kebab till hela familjen. Det ökar sannolikheten för att det sitter aktiv omvandling och exempelvis VGA-kontakten funkar. Men är fortfarande starkt skeptisk till att DVI-DL funkar. Referensen till DVI syftar troligtvis på att den genererar en 9 Gbps/300 MHz single-link TMDS.

Det gäller att skärmen klarar att köra önskad upplösning över TMDS single link till att börja med. Vilket ofta inte är fallet. De flesta kör i taket på 2x165 MHz. Alltså max 165 MHz och 1920x1200/60 Hz.

Permalänk
Medlem

Varför tittar du på USB-C-prylar? Det finns aktiva displayport till dual-link DVI-adaptrar för kanske 600-700 kr på Ebay som garanterat är sådana som ska fungera, köp en sådan och en passiv USB-C till mDP/DP. Adaptern du länkar/köpte kan säkert mata 300 MHz TMDS över HDMI, men skärmen vill förmodligen ha 2x165 MHz. USB-C-prylar kommer inte vara gjorda för DL-DVI-skärmar i åtanke. Adaptrar som är gjorda för det finns dock på begagnat-marknaden och såldes av OEM-tillverkare och köret. Även StarTechs adapter finns begagnad för under tusenlappen. De flesta adaptrar som fungerar kommer vara något större och förutom DP även ha en USB för att mata adaptern med ström, skulle jag tro. De flesta säljare som har adaptrar verkar finnas i USA, tänk på att moms tillkommer därifrån, dessutom att frakten är ganska dyr.

Se om du kan avbeställa adaptern du köpt. Den är åtminstone inget att använda med en så kallad Koreaskärm.

Permalänk
Medlem

Tycker det här letandet är kul. Så det gör inget att saker blir krångliga.

De sa att det var 30hz, så jag avbeställde den.

Köpte denna istället.
http://www.ebay.com/itm/Apple-Mini-Display-Port-to-DVI-D-Dual...

Nu till mini dp till usb 3.1....

Permalänk
Bildexpert 📺

Oh, perfa för att köra max 1920x1200 i 60 Hz!

Edit: Ännu bättre! Det som säljs är inte Mini-displayport utan Mini-DVI, en udda kontaktstandard Apple hade på ett par bärbara i slutet av 00-talet. Finns inte mycket den kontakten kan användas till. Definitivt inte Dual Link då kontakten är single-link.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mini-DVI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oh, perfa för att köra max 1920x1200 i 60 Hz!

Edit: Ännu bättre! Det som säljs är inte Mini-displayport utan Mini-DVI, en udda kontaktstandard Apple hade på ett par bärbara i slutet av 00-talet. Finns inte mycket den kontakten kan användas till. Definitivt inte Dual Link då kontakten är single-link.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mini-DVI

Haha ojoj, trodde jag köpte den andra sortens apple kabeln.
Tråden kanske bör heta: Hur man köper en fel adapter