Hjälp i val av gaminglaptop! (Budgen ~20.000)

Permalänk
Medlem

Hjälp i val av gaminglaptop! (Budgen ~20.000)

Hejsan, jag är lite i valet och kvalet om vilken gaminglaptop jag ska välja.. Så jag skulle uppskatta lite hjälp av mer kunnigt folk!

Jag har tänkt köpa en gaminglaptop som ska få följa med mig medans jag resejobbar, och mest troligt får ersätta mig gamla slitna stationära.

Jag har en budget på ~20.000kr för datorn och jag har hittat 2st som ser lovande ut, ifall ni har bättre förslag så får ni gärna lämna en kommentar!

MSI GT72VR 7RE

ASUS GL702VS

Dessa är dom två datorer jag har kollat på, och jag tänkte fråga ifall någon vet hur kylsystemen är på asus kontra msi, vill ju inte ha en dator som låter som ett jetplan medans man spelar, men jag vill ju inte heller ha en dator som throttlar under sommaren för att den går för varm.

Jag vet att det är skillnad på deras lagring, men det spelar inte så stor roll för mig eftersom jag inte har så mycket att lagra, det är väldigt sällan jag har mer än 6 spel installerade och jag har ingen musik eller liknande att lagra.

Jag är tacksam för svar gällande kylningen, och ni får gärna lämna en kommentar ifall ni har några tips på vad man ska kolla efter i en gaminglaptop!

Tack på förhand
/Patrik

Permalänk
Medlem

Gt har bra kylning men den är ju en stor klumphög. Den är inget man har i knät direkt

Asus har jag ingen koll på.

Vill du ha en smidigare dator som är kraftfull skulle jag kika på msi gs-serie. Dom är supersmidiga. Har du inga problem med att ha med dig ett rymdskepp så så ju GT bättre kylningsmässigt.

Komihåg att alla bärbara blir väldigt varma när man pressar dom, speciellt i spel. Många klockar ner dom för att undvika throttle. Sen låter dom väldigt mycket också. Detta kommer man inte undan oavsett vad man köper.

Kolla även på prisjakt. Där hittar du ofta laptops i 20k-klassen som är nedsänkta så mycket som 20%. Hade aldrig köpt en laptop till ordinariepris när det nästan alltid finns någon med 5k rabatt. Detta gäller alla märken.

Jag köpte för några månader sen en msi ge med 1070,i7700hq, 16gb ram och 500gb ssd för 15999 (ordinariepris 22000 vid den tidpunkten) Notera att jag tycker ge-serien är klumpig ibland och då är Gt vääldigt mycket klumpigare.

Permalänk
Medlem

Jag äger själv en GT72VR sen 3 månader tillbaka och är väldigt nöjd Datorn är ju som sagt ganska stor, men då får man ju rätt sjysst kylning också. Jag kör vanligtvis fläktarna på "Auto" genom MSI Dragon Center och ligger då runt 74-79c på GPU:n i de spel jag kört hittills (Fallout 4, Overwatch, GTA V)

Sedan finns ju Cooler Boost läget (OBS! Då låter ju datorn betydligt mer, men tempsen minskas betydligt) Men med hörlurar på så störs jag inte av det.

I det stora hela, inget att klaga på från min sida ang. GT72VR än iallafall

Permalänk
Medlem

Okej, tack för snabba svar.. Jag körde på GT72VR