Permalänk
Medlem

Antagning HT17

Tjena, tänkte att det kan vara smidigt och gott för en del att ha en tråd att snacka av sig lite och bolla reservnummer osv med varandra.

Jag själv har sökt ett masterprogram med platsgaranti men minns hur det var på antagningsdagen för ett par år sen.

Snacka av er! Vad har ni sökt och vad är era meriter till dessa program?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Sökte några kravkurser (komplexa elektroniksystem, tillämpad matrisanalys, programering inbyggda tillförlitliga system) för mitt program med platsgaranti (så länge man är behörig) samt sannolikhetslära och diskret matte (har inte bestämt mig vilken jag ska läsa eller båda) som båda har rätt låga krav men man vet ju aldrig.
Edit: Jag var antagen på allt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Sökte några kravkurser (komplexa elektroniksystem, tillämpad matrisanalys, programering inbyggda tillförlitliga system) för mitt program med platsgaranti (så länge man är behörig) samt sannolikhetslära och diskret matte (har inte bestämt mig vilken jag ska läsa eller båda) som båda har rätt låga krav men man vet ju aldrig.
Edit: Jag var antagen på allt

Grattis! Verkar som om Chalmersomgången inte är genomförd ännu, inget resultat ännu! Låter som om du läser typ D eller liknande?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Grattis! Verkar som om Chalmersomgången inte är genomförd ännu, inget resultat ännu! Låter som om du läser typ D eller liknande?

Typ D?
Civilingenjör i Robotik på MDH i Västerås, för år 3

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Typ D?
Civilingenjör i Robotik på MDH i Västerås, för år 3

D = Datateknik

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skickas beskeden ut löpande, inte alla på en gång?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Skickas beskeden ut löpande, inte alla på en gång?

Tror att alla i samma "grupp" får sina samtidigt, t.ex. att alla som söker ett vanligt program får sina samtidigt, alla som söker från inom chalmers till chalmers masterprogram får sina samtidigt, de som söker gu-program via gu (master för gu m.a.o) får sina samtidigt osv.

Bara en teori jag har dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Tror att alla i samma "grupp" får sina samtidigt, t.ex. att alla som söker ett vanligt program får sina samtidigt, alla som söker från inom chalmers till chalmers masterprogram får sina samtidigt, de som söker gu-program via gu (master för gu m.a.o) får sina samtidigt osv.

Bara en teori jag har dock.

Ok! Det kanske finns en viss logik bakom det såklart. Men det är lite frustrerande med väntan, speciellt då jag inte riktigt uppfattat hur konkurrenskraftig jag är med mina betyg.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ok! Det kanske finns en viss logik bakom det såklart. Men det är lite frustrerande med väntan, speciellt då jag inte riktigt uppfattat hur konkurrenskraftig jag är med mina betyg.

Vad har du sökt? Verkar som att resultaten för de allmänna utbildningarna är uppe nu enligt flashback

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Vad har du sökt? Verkar som att resultaten för de allmänna utbildningarna är uppe nu enligt flashback

Aha! Kom in på sidan nu och jag är antagen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Aha! Kom in på sidan nu och jag är antagen!

Grattis! Vad hade du sökt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Grattis! Vad hade du sökt?

Tack! Mitt förstahandsval var Nätverk- och systemadministration.

Visa signatur

Permalänk

Är på 26e plats på reservlistan, 134 personer blev antagna. Tror ni jag har chans att komma in? Har sökt Civilekonomprogrammet.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk

Kom in på mitt mitt förstahandsval, Nätverksteknik med IT-säkerhet på Högskolan Väst. Glad såklart men samtidigt lite bekymrad, håller på nu med att klura ut hur i hela fanken man ska flytta 130(!) mil. Hade räknat med att kunna använda min egna bil men den lever ej längre

Lutar nog åt att ta en hyrbil men det kanske finns bättre sätt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X | MB: Hero VII X470 | RAM: 32GB DDR4 | GPU: RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Är på 26e plats på reservlistan, 134 personer blev antagna. Tror ni jag har chans att komma in? Har sökt Civilekonomprogrammet.

134 i din antagningsgrupp? Beror på överintaget osv. Men 2 låter som en ganska hög siffra :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliasstrm:

Kom in på mitt mitt förstahandsval, Nätverksteknik med IT-säkerhet på Högskolan Väst. Glad såklart men samtidigt lite bekymrad, håller på nu med att klura ut hur i hela fanken man ska flytta 130(!) mil. Hade räknat med att kunna använda min egna bil men den lever ej längre

Det beror ju såklart på hur mycket prylar det handlar om. Svårt att säga annars, är det 3-4 fulla lastbilar det handlar om, eller räcker det att hyra en skåpbil på macken för att "hämta här, lämna där" typ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det beror ju såklart på hur mycket prylar det handlar om. Svårt att säga annars, är det 3-4 fulla lastbilar det handlar om, eller räcker det att hyra en skåpbil på macken för att "hämta här, lämna där" typ?

Nae det är inga stora mängder det handlar om, 2-3 väskor, datorn och några kassar med småpryttlar. Pratade lite mer med morsan och nu blir det nog så att hon tar med sig mina grejer till sommarstugan i Hälsingland och då blir det "bara" 55mil så då lånar jag morsans bil därifrån så det blir nog bra!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X | MB: Hero VII X470 | RAM: 32GB DDR4 | GPU: RTX3080

Permalänk
Medlem

Kom in på det jag sökte, men vet inte om jag ska gå eller inte.
Hänt en del saker och känns inte som jag är redo att hoppa in i seriöst pluggande som allt blivit.

Att satsa och inte klara av det är inget jag kommer ta (problem med csn osv också om man gör det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kom in på det jag sökte, men vet inte om jag ska gå eller inte.
Hänt en del saker och känns inte som jag är redo att hoppa in i seriöst pluggande som allt blivit.

Att satsa och inte klara av det är inget jag kommer ta (problem med csn osv också om man gör det)

Om det är något du är intresserad av så registrera dig och ta platsen, vet inte hur länge skolan du går på är ok med att du gör uppehåll men kolla med dem så kan du ju ta platsen och t.ex. ta ett uppehåll på ett år men ändå ha kvar platsen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om det är något du är intresserad av så registrera dig och ta platsen, vet inte hur länge skolan du går på är ok med att du gör uppehåll men kolla med dem så kan du ju ta platsen och t.ex. ta ett uppehåll på ett år men ändå ha kvar platsen?

Instämmer, hade gjort likadant!

Visa signatur

Permalänk

Sökte Teknisk Fysik på KTH som mitt förstahandsval och lyckades komma in . Hade 1,75 på HP och 46 poäng på Matte- och fysikprovet så troligtvis kom jag in via MaFy-provet. Längtar redan tills jag ska börja

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Sökte H-ing Datateknik Inbyggda System i Jönköping, kom in

Funderar sedan på att läsa master inom IT-arkitektur senare, men ska först klara mig igenom tre år.
Spännande

Permalänk
Medlem

Sökte Elektroteknik på KTH & Chalmers, blev placerad som reserv på KTH men intagen på Chalmers så kommer acceptera platsen på Chalmers. Det man är lite fundersam på är om man kommer orka plugga vidare nu direkt efter gymnasiet och att finna bostad. Kan man som student ta banklån och köpa en bostadsrätt? Vet inte vad en studentlägenhet i Göteborg kostar men om man hittar någon billigare bostadsrätt utanför vallgraven kan det då löna sig?

För er som läser utbildningarna är det värt att hoppa på sommarmatte kursen om man nyligen har läst matte 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Sökte Elektroteknik på KTH & Chalmers, blev placerad som reserv på KTH men intagen på Chalmers så kommer acceptera platsen på Chalmers. Det man är lite fundersam på är om man kommer orka plugga vidare nu direkt efter gymnasiet och att finna bostad. Kan man som student ta banklån och köpa en bostadsrätt? Vet inte vad en studentlägenhet i Göteborg kostar men om man hittar någon billigare bostadsrätt utanför vallgraven kan det då löna sig?

För er som läser utbildningarna är det värt att hoppa på sommarmatte kursen om man nyligen har läst matte 5?

Ska själv läsa elektroteknik och från vad jag läst online tidigare etc så sommarmatte är egentligen bättre att ha kvar om det är så att du måste ta igen lite poäng någon sommar för att behålla CSN. Ta istället och sätt dig med någon av dina gamla matte böcker typ gör lite uppgifter etc från 3-4 kanske 5 och repetera själv, kommer ge minst lika mycket.

Du kommer nog inte få ta lån för bostadsrätt som student tyvärr, det räknas inte som en fast inkomst m.m. så blir nog svårt men gå in och anmäl dig snabbt till studentbostäder i Gbg vänstlistan och sedan direkt gå med i kåren (oftast krav att göra inom en viss tid för att vara kvar i kön).

Kolla även andra hands uthyrningar på nätet etc för temporära boenden.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@anon276229: Kör hårt på DIS, akta dig för HI LIFE/X-LIFE, vi är farliga! 8)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ska själv läsa elektroteknik och från vad jag läst online tidigare etc så sommarmatte är egentligen bättre att ha kvar om det är så att du måste ta igen lite poäng någon sommar för att behålla CSN. Ta istället och sätt dig med någon av dina gamla matte böcker typ gör lite uppgifter etc från 3-4 kanske 5 och repetera själv, kommer ge minst lika mycket.

Du kommer nog inte få ta lån för bostadsrätt som student tyvärr, det räknas inte som en fast inkomst m.m. så blir nog svårt men gå in och anmäl dig snabbt till studentbostäder i Gbg vänstlistan och sedan direkt gå med i kåren (oftast krav att göra inom en viss tid för att vara kvar i kön).

Kolla även andra hands uthyrningar på nätet etc för temporära boenden.

Japp sitter o skrollar blocket förfullt!

Jag står i sgs kö samt chalmers studentbostäder har ungerfär 250 ködagar hos båda vilket jag hoppas kan underlätta en aning. Kan man gå med i kåren redan nu eller måste man vänta tills dess att terminen drar igång?

/J

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Japp sitter o skrollar blocket förfullt!

Jag står i sgs kö samt chalmers studentbostäder har ungerfär 250 ködagar hos båda vilket jag hoppas kan underlätta en aning. Kan man gå med i kåren redan nu eller måste man vänta tills dess att terminen drar igång?

/J

Tips: Håll utkik efter "sista minuten"-lägenheter på SGS hemsida. Så fick jag min första lägenhet (inte ens det, ett enkelrum). Tyvärr kommer du ha svårt att hitta något annat med 250 dagars kötid men sök stenhårt på allt du hittar. Annars leta rum i andra hand eller som inneboende. Konkurrensen är stenhård i Göteborg. Lån kan du glömma som student, vissa i min klass hade dock föräldrar som kunde köpa bostadsrätter. Kolla om kåren har någon sida där du kan registrera dig på nätet, jag har för mig att jag inte registrerade mig förrän terminen började men å andra sidan går jag på GU och inte Chalmers.

Permalänk
Skrivet av Eliasstrm:

Bra val! Blev precis klar med utbildningen nu i våras.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Jag kom in på mitt förstahandsval Civilingenjör Datateknik på LiTH. Nu är det bara det kluriga med bostad kvar. Sitter på ca 200 poäng med förtur hos studentbostäder, kan det räcka till ett korridorsrum månn tro? Jag har varit inne och kollat lite men många verkar ha runt 900 poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

I vilken stad har du sökt? Och hur ser dina betyg/högskoleprovet ut?