Permalänk
Medlem

När ska man uppgradera processor?

Halloj,

Jag har en dator som behöver nya delar inför Destiny 2, men undrar hur länge man kan köra med processorn som jag har.
Det är en Intel Core i7 2600K 3,4GHz från 2012.
Pallar den ett 1070 grafikkort och 16 gb ram etc etc?! Eller är det till att köpa allt nytt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackanS:

Halloj,

Jag har en dator som behöver nya delar inför Destiny 2, men undrar hur länge man kan köra med processorn som jag har.
Pallar den ett 1070 grafikkort och 16 gb ram etc etc?! Eller är det till att köpa allt nytt?

Tacksam för svar!

Om du skaffar en bra kylare och klockar CPU:n till runt 4.5 GHz så funkar den helt OK i dagsläget, körde själv en 2600K i 4.4 GHz bra länge utan några problem. Borde inte vara några strul med minne eller grafikkort (kolla så du har senaste biosen för moderkortet).

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackanS:

Halloj,

Tacksam för svar!

Överklockad i 1080p kanske den kommer prestera lite sämre än en tex 7700k. Kör du i 1440p så kommer du inte ha några problem alls .

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@MackanS: Som tidigare person sa om du överklockar lär skillnaden mellan en ny och den du har idag vara relativt liten beroende på titel kommer skillnaden ligga på mellan 2-10 fps. Mest är det dock upp till dig själv om du har råd och tycker att vinsten av fps och ett nytt system är värt kostnaden.

Permalänk
Medlem

Kanon tackar för flera svar!

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på en gammal dinosarie, första generationens sex kärniga 980X. Den är överklockad till 4.2 GHz så det är ingen kioskvältar klockhastighet jämfört med dagens mer spelorienterade 4-kärniga processorer på ~5 GHz.

Men jag kör visserligen på 4K upplösning och processorn driver på för fullt. Det var länge sedan jag körde på 1080p upplösning nu, men sist var väl med ett GeForce 690 och den hade då inga problem med 120 Hz i spel som Battlefield 4... tillsammans med denna processor.

Så ska du spela på högre upplösning så tror jag inte du kommer märka någon markant skillnad. De pengar du skulle eventuellt lägga på en nyare dator skulle du kanske istället kunna lägga på en nyare skärm.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Skrivet av MackanS:

Halloj,

Tacksam för svar!

Sällan värt pengarna att uppgradera idag (cpu:n). vågar du dig på att klocka är det första steg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om du ändå är beredd att byta allt så har du ju ingenting att förlora på att köpa grafikkortet först och sen välja att uppgradera resten om du inte är nöjd.

Men ett enkelt test för CPU-prestandan är att helt enkelt bara sänka upplösningen. Är prestandaskillnaden mellan 720p och 1080p minimal är det helt klart processorn som flaskar.

Sen rekommenderar jag alltid att vänta med uppgraderingar tills spelet ifråga är släppt.

Permalänk
Medlem

För produktivitet: När du känner att det är ekonomiskt lönt att öka CPU kraften. Med andra ord, när tiden du sparar överväger priset utav en ny processor.
För spel: När ditt grafikkort går under 99% GPU load i dina önskade spel. Visserligen kan man hämta lite prestanda mer ändå, men det är en tumregel. Även om moderkortet man sitter på slutar stödja ens önskade grafikkort, då är det värt med en helt ny plattform.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

En video du borde kolla på

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar på mina frågor.
Lutar åt att köpa minne och grafikkort och testa helt enkelt, ev överklocka lite. Som sagt tack för idéer.

Skickades från m.sweclockers.com