Surfplatta eller ritplatta.

Permalänk
Medlem

Surfplatta eller ritplatta.

God kväll!
Jag sitter här och funderar på om jag ska köpa en ritplatta (wacom eller liknande) eller om jag ska köpa en surfplatta (med penna). Vilken är bäst, givet att jämförelsen är på samma prisnivå. Jag undrar också hur dyrt det är med mjukvara att rita på till ritplattan. Här vet jag inte heller vad jag ska leta efter, de släpper ju ett nytt paint snart, men gissar att det inte håller måttet ;). Är det någon här som kan vägleda mig lite?
Jag har ritat på papper hela mitt liv, lite i min mobil. Nu har jag barn och känner att jag inte kan sitta med papper längre och dessutom har jag ett tag velat flytta över till den digitala världen.
Berätta vad ni ritar på och varför.
Tack!
Mvh Joel.

Permalänk
Medlem

Här är en ganska vettig sida som listar olika modeller och recenserar dem.
http://www.tabletsforartists.com/

Jag skulle gissa att en Wacom Intuos-modell till en pc med Photoshop är den vanligaste uppsättningen för någon som tecknar digitalt, iallafall bland proffessionella användare. När jag började hade jag en äldre Intuos-modell, och den fungerade utmärkt. Det tar lite tid i början att vänja sig vid att strecken dyker upp på datorskärmen, och inte på själva ytan man rör med pennan, men det går rätt snabbt över.

Senare köpte jag en begagnad Wacom Cintiq 19" (som inte verkar finns i deras nuvarande sortiment) som jag fortfarande använder, och jag är väldigt nöjd med den. Cintiq-serien fungerar som en stor skärm du kan rita på, helt enkelt, men kostar därmed en hel del. Jag har enbart använt Photoshop som mjukvara när jag ritat via datorn, med några få undantag.

Nyligen köpte jag en Samsung Galaxy Tab A med penna (https://www.amazon.com/dp/B01LFV5SG8/), för att kunna ha med mig på resa etc. Den använder wacom-teknik om jag fattade rätt, och den rekommenderades på sidan jag länkade tidigare. Jag har inte hunnit använda den så mycket, men jag tycker den verkar trevlig. Jag har bara testat en app som heter Artflow än så länge, men den har nästan alla de viktigaste funktionerna jag är van vid när jag använder Photoshop. Den enda nackdelen jag kan se hittills är att pennan är ganska lätt och liten att hålla i, vilket kanske kan vara obehagligt i längden för vissa, men det är inget som stört mig personligen än så länge. Batteritiden verkar dessutom lovande.

Permalänk
Medlem

Har haft flera intuos-plattor samt 13" Cintiq HD, men nu kör jag enbart på iPad Pro 12.9" + Apple Pencil med appen Procreate. Är riktigt nice att kunna sketcha concept art när man är utomlands, chillar i soffan m.m.
Appen kostar bara $5.99, vilket är rätt sjukt. Men man får ju punga ut massa för ipaden så...
http://procreate.art/

Permalänk
Medlem

Har samma prylar som headphoneninja och är mycket nöjd. Tycker de är bättre än den Wacom Intous jag hade för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Så kallade ritplattor är inte särskilt bra att rita med. Det är sjukt svårt att få bra precision och snygga linjer eftersom du inte ritar direkt på det du ser. Du kommer aldrig i närheten av att rita lika bra som med papper och penna. Även efter flera år kommer du ha onödiga "sökande" linjer som ser klumpiga ut och vill du rita riktigt tight lär du få spendera mycket tid på att städa upp.

Måla är en annan sak. Då spelar det inte lika stor roll.

"Ritskärmar" som Cintiq är kraftigt överprisade. De är onödigt stora, opraktiska och skärmarna är högst mediokra. Deras portabla varianter är närmast släpbara och har kass batteritid. De har också alla märkbar latens (inte jättefarligt, men fråntar en del av känslan). Funkar dock mycket bättre än plattorna att rita på.

Pennorna har bara en liten, smal, spets vilket inte liknar en riktig penna varken i form eller funktion. Den gör exempelvis tilt-funktionen svår att kontrollera och nästan bortkastad (det går att få lite variation till linjerna, så det är inte helt värdelöst, men kontrollen är dålig).

Microsofts Surface och diverse Android-plattor med Wacom-teknologi tenderar också att lämna en del att önska.

Det närmaste du kommer en naturlig känsla av att rita är med en iPad Pro och Apple Pencil. Släng på ett matt skärmskydd för att få lite textur, så kommer du väldigt nära känslan av penna och papper. Pennan har skön längd, vikt och en spets som gör att du faktiskt kan använda sidan av den. Latensen är väldigt låg så det känns som du faktiskt ritar direkt på skärmen.

4:3 ration passar perfekt för att rita på. Apparna är också anpassade efter storleken, med minimala UI;n som nyttjar touch-funktionen (Photoshop och liknande är klumpigt att använda på små skärmar).

Skärmen råkar även vara riktigt bra, så till den grad att du får titta på professionella skärmar för något bättre.

Procreate är en ruskigt bra app men det finns några andra som rätt trevliga också, som Sketchbook och Infinite Painter.

Om du vill rita (och måla) digitalt finns det inget som är bättre än iPad Pro och Apple Pencil. De spelar i en egen liga.

Brasklapp: Det betyder inte att allt är perfekt. Filhantering kan vara lite osmidigt, utbudet på program är inte lika stort som för Windows och du behöver flera appar om du vill göra allt på paddan. Vissa arbetssätt kan också vara svåra, t.ex. "photobashing" där du klipper, klistrar, korrigerar och målar för ett realistiskt kollage av olika element. Snackar vi dock just rita och måla, då utklassar den allt.