Bästa sättet att lösa den teoretiska biten gällande körkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping, riktigt trist ställe to be honest...
Registrerad
Sep 2013

Bästa sättet att lösa den teoretiska biten gällande körkortet?

Tjena,

Börjar bli dags och ta tag i körkortsdelen nu. Kört mycket övningskörning senaste åren och sedan lades allt på is en längre tid då jag struntade i teorin.

Men nu är det dags, och lite bråttom

Har böckerna, men vägrar öppna dem. Vill göra allt online, så vilken sida är bäst för att öva prov och frågor?

Sökt runt en del, dyker upp en handfull sidor som erbjuder 1000 frågor för 500kr, men tänkte höra med er först vilket alternativ där ute som är bäst innan man slänger pengar i blindo

Har en ganska schysst koll på teorin sen innan, är inte helt bakom flötet. Men finns ju en sjö av frågor och områden som man ej vet något om.

Tack tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Rekommenderar appen "Ta körkort" av Teoriappar. Ska finnas till iPhone också. Man får betala för appen men jag är mycket nöjd med den hittills, smidigt att öva vid pendling.

[Huawei P20 Pro | PS Vita | Nintendo 3DS LL]
[Panasonic Lumix DMC-GX80 + G Vario 12-32/3,5-5,6 O.I.S]
[HP 14" | AMD Ryzen 2500U + Radeon Vega 8 | 8GB RAM | 256GB SSD]
[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS1 (R.I.P) | PS2 | PS3 Superslim | PS4 Pro | Wii]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jun 2012

Du borde kunna köpa login till Elevcentralen på din lokala trafikskola. Finns mycket frågor där att öva på, liknande de som kommer på provet. Gjorde alla tester där på alla kategorier och repeterade 3gånger. Klarade mitt körkort för 1år sedan med 56rätt på första försöket. Då läste jag inte någonting ur böckerna eftersom jag tycker det är dö tråkigt.

Ser ut såhär ungefär http://sollentunatrafikskola.se/wp-content/uploads/2013/06/El... (Tror bilden är lite gammal, samt tagen från Google.)
Exempel på hur en fråga kan se ut http://www.bilmittistan.se/siteassets/bilder/elevcentral.png (Också tagen från Google.)

Chassi: Fractal Design Define R6 | CPU: I7 8700K Coffee Lake @Noctua NH-D15 | GPU: Asus GTX 1080Ti 11GB Strix OC | MB: ASUS ROG MAXIMUS X HERO (WI-FI AC) | PSU: Corsair RMx 750W | M.2 SSD: Samsung 960 EVO 1TB | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB(4x4) 3000Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Toobbbbee:

Du borde kunna köpa login till Elevcentralen på din lokala trafikskola. Finns mycket frågor där att öva på, liknande de som kommer på provet. Gjorde alla tester där på alla kategorier och repeterade 3gånger. Klarade mitt körkort för 1år sedan med 56rätt på första försöket. Då läste jag inte någonting ur böckerna eftersom jag tycker det är dö tråkigt.

Ser ut såhär ungefär http://sollentunatrafikskola.se/wp-content/uploads/2013/06/El... (Tror bilden är lite gammal, samt tagen från Google.)
Exempel på hur en fråga kan se ut http://www.bilmittistan.se/siteassets/bilder/elevcentral.png (Också tagen från Google.)

Kollade i kuvertet jag fick för länge sedan. 30 rättningar på teoriprov.com fick man med

Polarna i gymnasiet höll på med elevcentralen minns jag nu när du visar bilderna, men de gick en annan trafiksskola, min har ej den delen lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2009

Hittade detta där de har 149:- för 14 dagars tillgång.

Men allvarligt, läs böckerna annars är det ren ytinlärning som försvinner på nolltid. Du ska lära dig hur trafiken fungerar, inte hur frågorna på provet brukar vara uppbyggda. Ett enkelt sätt är att ta 20 sidor om dagen så är du klar på typ 2 veckor. Om du nu har ont om tid gör det iaf efteråt så att blir det enklare på uppkörningen med. De gillar att ta en till ställen med ovanliga regler, blir rätt svårt när man bara lärt sig de vanligaste sakerna i trafiken

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

... Varför har du skaffat böckerna om du vägrar använda dem?

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av eucalyptus:

Tjena,

Börjar bli dags och ta tag i körkortsdelen nu. Kört mycket övningskörning senaste åren och sedan lades allt på is en längre tid då jag struntade i teorin.

Men nu är det dags, och lite bråttom

Har böckerna, men vägrar öppna dem. Vill göra allt online, så vilken sida är bäst för att öva prov och frågor?

Sökt runt en del, dyker upp en handfull sidor som erbjuder 1000 frågor för 500kr, men tänkte höra med er först vilket alternativ där ute som är bäst innan man slänger pengar i blindo

Har en ganska schysst koll på teorin sen innan, är inte helt bakom flötet. Men finns ju en sjö av frågor och områden som man ej vet något om.

Tack tack

Just boken är enligt mig det bästa att läsa. Jag använde mig endast av den när jag gick körkortsutbildningen och tillsammans med lite körlektioner emellan, som omvandlade det teoretiska till praktik så var det inga problem med teoriprov eller körprov.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Yaana:

Rekommenderar appen "Ta körkort" av Teoriappar. Ska finnas till iPhone också. Man får betala för appen men jag är mycket nöjd med den hittills, smidigt att öva vid pendling.

Köpte appen nu 200kr var en okej summa för att chansa

Telefonen är skönare att läsa på också, tackar för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Andreaz1:

... Varför har du skaffat böckerna om du vägrar använda dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Fick med dem i paketet hade enklare för böcker under gymnasiet, sen har man helt tappat kunskapen om att läsa större texter.

Skrivet av Exxovion:

Just boken är enligt mig det bästa att läsa. Jag använde mig endast av den när jag gick körkortsutbildningen och tillsammans med lite körlektioner emellan, som omvandlade det teoretiska till praktik så var det inga problem med teoriprov eller körprov.

Ska testa appen nu och sedan komplettera med boken om det behövs. Har ett häfte med vägmärken, den är väldigt användbar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österbotten, Finland
Registrerad
Jul 2005

När jag gick bilskolan (låter som en evighet sen, men typ 10 år) så hade vi obligatoriska teori lektioner, minns inte hur många men kanske 5 kvällar ala 2h st. Plus övningskörningen x antal tillfällen.... öppnade inte böckerna efter teori lektionerna. Klarade båda på första..

Men.. då hade jag ganska mycket erfarenhet av körning i trafik före bilskolan.

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av eucalyptus:

Ska testa appen nu och sedan komplettera med boken om det behövs. Har ett häfte med vägmärken, den är väldigt användbar.

tycker det låter som en bra plan för dig! har själv alltid haft problem med att läsa, eller inte problem men klarar inte av att fokusera allt för länge på det helt enkelt!

gjorde själv som så att jag hade samma program som trafikskolorna hade då på datorn hemma och körde igenom allt där, det jag hade fel på letade jag sen upp och läste i boken, och sen om och om igen tills jag kunde allt.

klarade teorin på andra försöket (första va 2 från godkänt med rätt på alla "testfrågor" såklart)

så det i kombination med ENORMT många timmars övningskörning privat gjorde det hela ändå ganska lätt

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

@eucalyptus: jag tog körkortet i våras, det bästa är elevcentralen dom frågorna är typ 99% samma som dom på teoriprovet .. Var tvungen att göra provet 3 gånger fick godkänt 2 av gångerna, skumma bara igenom boken nån gång och kollade med boken för svar till frågorna .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2009

@eucalyptus: Nu var det länge sedan jag tog mitt kort men jag "lekte in" kunskaperna från Bonniers Trafikskola (som då låg på CD's) istället för att pressa bok. Det finns online idag för 299 pix (3 mån). Kan i princip lova dig att om du använder detta under den tiden, är det lugnt. Jag körde kvällstid löpande under kanske 1 mån och det gick vägen, det är riktigt kul att använda denna.

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Lenovo Tab 2 - A10-X30F x3 | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010

Tog körkortet över ett höstlov för många år sen, vet inte vad någon av skyltarna betyder men brukar klara mig till destinationen oskadd. Lycka till!

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w Case: Fractal Design Define S
GPU: Radeon 5700 XT
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB
Motherboard: MSI GAMING M7
CPU: i7 6700k @ 5Ghz