Permalänk
Medlem

Ny kamera, smutsig sensor

Hejsan!

Precis köpt mig en systemkamera och jag var ytterst varsam när jag satte på objektivet och såg till att jag var i en dammfri miljö.

Igår när jag höjde aparturen märkte jag att jag hade en svart fläck likt den här:
https://i.stack.imgur.com/sQjIT.jpg

från
https://photo.stackexchange.com/questions/82681/black-spot-on...

Hur som helst; i morgon är sista dagen för min 14 dagars ångerrätt.

Så vad rekommenderas jag göra? Går det att få sensorn rengjord och slippa det här problemet eller ska man utnyttja ångerrätten?

Det märks inte om jag filmar eller fotograferar med t.ex. 2.8 men man vill ju kunna ändra när det ändå är en såpass ny kamera och mycket pengar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för kamera? Det brukar väl inte direkt vara svårt att göra rent själv. Blåsbälg om du vill vara proffsig.

Permalänk
Medlem

@Gurk: En Panasonic G80

Permalänk
Medlem

Ångerrätt är inte till för att lämna tillbaka icke fungerande grejor!

Lär dig att göra rent istället, för det är inte otroligt att du kan råka ut för det fler gånger..

Annars är det ju garantiärende om det är något fel på kameran.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Jo det är det den är till för; annars om den är trasig från början gäller ju garantin.

Ångerrätt är till för att se om den matchar ens förväntningar.

Jag förväntar ju inte mig att en kamera ska ha massa skit på sig när den är ny och kräver rengöring.

Men får väl kolla hur man rengör; dock såg jag inget på sensorn när jag tog bort objektivet för första gången nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@Karaff: Jo det är det den är till för; annars om den är trasig från början gäller ju garantin.

Jag förväntar ju inte mig att en kamera ska ha massa skit på sig när den är ny och kräver rengöring.

Men får väl kolla hur man rengör; dock såg jag inget på sensorn när jag tog bort objektivet för första gången nu.

Ångerrätten är till för att se om produktens egenskaper matchar ens förväntningar, råkar produkten ha en defekt så är det inte ångerrätten som går in utan reklamationsrätten. Så nej du använder inte ångerrätten till detta utan du ska reklamera produkten och det får du göra i 6 månader då tillverkaren ska visa att felet inte var från fabrik medan efter 6 månader upp till 3 år ska du visa att felet var från fabrik.

Detta är inte en diskussionsfråga utan det är så...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

så du monterade objektivet själv ?
i vad du anser dammfri miljö ? kan du specificera mer vad du har för rum med luftrening.
och kräver rengöring av sensorn från en återförsäljare.

enligt konsumentköplagen har du rättigheter men också skyldigheter. har du satt ihop produkt X & Z och sen ser ett dammkorn ja då får du väl fixa det själv.

ska du nu vara en riktig fotograf så ska du väl kunna göra rent sensorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@Gurk: En Panasonic G80

En G80 är ju en spegellös kamera, så det finns inget som sitter i vägen för sensorn. Det är både bra och dåligt, det blir lätt damm på sensorn men den är å andra sidan lätt åtkomlig för rengöring. Jag har flera spegellösa kameror, damm är något man får räkna med men det löses oftast lätt med en blåsbälg. En ficklampa kan vara bra att använda om det är svårt att se vart dammet sitter. Tänk bara på att damm på baksidan av objektivet kan vara synligt vid liten bländare också, så det är inte säkert att det är på sensorn det sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ångerrätten är till för att se om produktens egenskaper matchar ens förväntningar, råkar produkten ha en defekt så är det inte ångerrätten som går in utan reklamationsrätten. Så nej du använder inte ångerrätten till detta utan du ska reklamera produkten och det får du göra i 6 månader då tillverkaren ska visa att felet inte var från fabrik medan efter 6 månader upp till 3 år ska du visa att felet var från fabrik.

Detta är inte en diskussionsfråga utan det är så...

Exakt. I värsta fall om du använder ångerrätten så kan du bli ansvarig att ersätta butiken för deras merkostnader (rengöring, felsökning, reperation etc) då du förväntas lämna tillbaka en hel kamera. Inte en kamera med smuts i.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Alltså, ser du något på själva sensorn? Bilden är ointressant, det där kan vara en dammkorn eller så kan det vara olja som (bör) tas bort på service. Titta på sensorn och ge oss mer detaljer.

Sedan rek jag alltid att han en sådan här hemma (även för datorrengöring, eftersom tryckluft på burk är ren idioti).

http://www.ebay.co.uk/itm/DSLR-Lens-Cleaner-Cleaning-Tool-Hur...

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Det jag skrev, du citerade nog fel person.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ska inte vara någon "riktig fotograf" utan köpte kameran som ett arbetsredskap för att kunna filma.

Om du kör taxi så behöver du knappast kunna reparera bilen själv om den strular. Så var en onödig kommentar!

Permalänk
Medlem

@perost: Okej tack så mycket för en icke-spydig kommentar.

Vad använder du för kit då om du ska rengöra?

Här är bild för att demonstrera pricken från min egen kamera då.

Uppe till höger; men får kika på baksidan av objektivet också. Du som bor i Linköping vet du något ställe man kan lämna in det på och få arbetet utfört?

Permalänk
Skrivet av JeanC:

@Grönahunden: Ska inte vara någon "riktig fotograf" utan köpte kameran som ett arbetsredskap för att kunna filma.

Om du kör taxi så behöver du knappast kunna reparera bilen själv om den strular. Så var en onödig kommentar!

taxi? lite långsökt
om du sätter ihop en dator själv och gör det på fel sätt så kan du ju inte skylla på återförsäljaren ? (eller jo det gör dom ju med moderkortspinnarna)

jag har själv varit med om flera kunder som köpt en skärm/LCD/touch till telefonen/surfplattan för att spara lite pengar förstör nånting och sen blir helt vansinniga när vi inte godkänner deras returer,

ja alla skärmar testas innan dom skickas så påstå att det inte funkar gör mig inte ett skvatt..

är fortfarande intresserad av vad du har för dammfritt rum hemma, hur har du gjort?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Vi vet alla att TS inte har tillgång till en helt dammfri miljö. Så sluta tjafsa om det dammfria. Det förstör bara tråden.

Permalänk
Medlem

@JeanC: Nä jag citerade inte fel du skriver raka motsatsen till det jag skrev.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Karaff skrev att det är en fungerande produkt och inte någon defekt. Därför får jag utnyttja ångerrätten då!

Sedan skrev jag: "Ångerrätt är till för att se om den matchar ens förväntningar."

Du skrev: "Ångerrätten är till för att se om produktens egenskaper matchar ens förväntningar, råkar produkten ha en defekt så är det inte ångerrätten som går in utan reklamationsrätten."

Så jo vi skrev samma sak.

Permalänk
Medlem

Nu har du nog rört ihop det lite för att det skall passa dig....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Att få dammkorn eller fläckar på en systemkameras sensor är vanligt.
Går det inte att blåsa bort med gummiblåsa, prova peta bort med en mjuk ren pensel å blås igen.
Går inte heller det, se youtube hur du tvättar rent.

Permalänk
Medlem

@jookeer: Tog en titt till: Ser nästan ut som ett jack i glaset på sensorn i stället för smuts.

Dock har jag aldrig vart där och petat med något eller att den råkat komma emot något.

Jag misstänker dock att jag fick ett exemplar som någon annan skickat tillbaka då de sade det när jag köpte den; "det är ett exemplar som någon har förhandsbokat; men som sedan inte ville ha den" Då det inte var förpackat särskilt snyggt inuti.

Jag var noga med att fråga efter om den var ny och det skulle den vara!
Även fått andra produkter som folk haft men som jag sedan fått betala nypris för; lite märkligt kan tyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@perost: Okej tack så mycket för en icke-spydig kommentar.

Vad använder du för kit då om du ska rengöra?

Jag brukar använda en sån här blåsbälg, värre än det har jag aldrig haft behov av. Det finns billigare blåsbälgar, men just Rocket är en klassiker som håller hög kvalité (se t.ex. recensioner på Amazon). Den finns även som kit med lite tillbehör.

Skrivet av JeanC:

Du som bor i Linköping vet du något ställe man kan lämna in det på och få arbetet utfört?

Ingen aning, jag är en sån som inte drar mig för att skruva isär mina kameror i smådelar Att skicka in kameran för rengöring skulle aldrig falla mig in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@jookeer: Tog en titt till: Ser nästan ut som ett jack i glaset på sensorn i stället för smuts.

Dock har jag aldrig vart där och petat med något eller att den råkat komma emot något.

Jag misstänker dock att jag fick ett exemplar som någon annan skickat tillbaka då de sade det när jag köpte den; "det är ett exemplar som någon har förhandsbokat; men som sedan inte ville ha den" Då det inte var förpackat särskilt snyggt inuti.

Jag var noga med att fråga efter om den var ny och det skulle den vara!
Även fått andra produkter som folk haft men som jag sedan fått betala nypris för; lite märkligt kan tyckas.

EXAKT DET DÄR HÄNDER NÄR FOLK UTNYTTJAR ÅNGERRÄTTEN ISTÄLLET FÖR REKLAMATIONSRÄTTEN, SOM DU VILL GÖRA!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Ta ett djupt andetag

Permalänk
Medlem

Har säkert haft min Giotto Rocket i 10 år nu. Ett givet tillbehör i kameraväskan.

Smuts på sensorn är oundvikligt och själv monterar jag alltid objektivet med kamerahuset vänt nedåt.

Till TS, får du inte bort föremålet med blåsbälg, så reklamera kameran. Själv rengör jag helst kameran själv likt @Perost, då inte ens auktoriserade verkstäder alltid gör ett bra jobb.

Har inte Panasonic sensorengöring inbyggt? Trodde det var standard sedan 2009 på de flesta systemkamerorna. Ibland är det tillräckligt för att få dammet "ur bild".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@walkir: Provat köra sensorrengöringen fem gånger nu utan någon förbättring.

och verkar som sagt inte vara skit på sensorn utan ser ut att vara något annat!

Jo men jag får väl reklamera kameran helt enkelt; är det inte något fel utan enbart smuts kanske de rengör den mot en extra slant.

Foto ligger utanför mitt kunskapsområde och därför skapade jag den här tråden

Så tack till er som gett förslag i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Hade dock testat med blåsbälg från Kjell & Co, Clas Ohlson etc. om du inte kan hitta just en Giotto. Har du tur så slipper du lämna tillbaka kameran.

Exempelvis:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/fotot...

Hoppas det löser sig! Alltid surt när nya prylar inte är felfria.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är fortfarande intresserad av vad du har för dammfritt rum hemma, hur har du gjort?

Slå på duschen med varmt vatten och stäng dörren och låt duschen stå ett tag. Sedan stänger du av duschen; låter luftfuktigheten gå ner så har du ett temporärt "clean room" i en timme eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

och verkar som sagt inte vara skit på sensorn utan ser ut att vara något annat!

Jo men jag får väl reklamera kameran helt enkelt; är det inte något fel utan enbart smuts kanske de rengör den mot en extra slant.

Foto ligger utanför mitt kunskapsområde och därför skapade jag den här tråden

Så tack till er som gett förslag i alla fall!

Lite onödigt hetsk stämning i denna tråden stundtals...
Hur som helst är det inget ovanligt med damm på sensorn och det kommer med stor sannolikhet att hända igen. Eftersom du drog upp en analogi med taxi så är det mer att jämföra med att man behöver dammsuga och tvätta bilen ibland för att den blir smutsig. Man kan lämna in den för att göra det men många gånger gör man det själv.

Ibland funkar det att köra den inbyggda sensorrengöringen i kameran men många gånger är det inte tillräckligt. Då är första steget att testa en blåsbälg som flera föreslagit och i många fall räcker det.
Ibland kan det dock vara envisa saker som sitter på sensorn och då finns det ett antal olika metoder att använda. Så länge det bara är damm är det enkelt att rengöra och man behöver inte några vätskor eller liknande.
Jag har en sånhär:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007797789/matin/cmo...

Det finns olika varianter från olika tillverkare men principen är samma. Det är en mjuk klibbig gummikudde som inte lämnar några spår. Man trycker den mot sensorn och så tar den dammet med sig. Det är, vad jag vet, denna typ av utrustning de använder på serviceverkstäder för att ta bort damm.

Annars finns det penslar man kan använda, som man "laddar" med statisk elektricitet som tar dammet med sig. Viktigt är dock att det är en 100% ren pensel. En vanlig pensel som man köper för att måla med har ofta smuts/fett eller liknande som den lämnar efter sig på sensorn. Det går att rengöra en sådan pensel, såklart, men bäst är att köpa en särskild pensel avsedd för ändamålet.
Det är även lätt att komma åt delar inne i kameran som har olja eller liknande på sig och på så sätt förorena penseln.

Om det är olja som hamnat på sensorn så behövs våtrengöring. Jag har inte behövt göra det på någon av mina kameror men det finns kit med vätska och svabbar osv för att lösa även sånt men det ser inte så troligt ut, utifrån din bild, att det är olja som du har på sensorn, utan damm eller någon liknande partikel är mer sannolikt.

Börja att testa med en blåsbälg. En blåsbälg är ändå en bra sak att ha i sitt kit och är inte så dyr. Funkar inte det så hade jag nog reklammerat kameran eller iaf hört var ÅF har att säga om saken. Den är ju köpt som helt ny och borde inte ha damm på sig, om du inte hade otur när du packade upp och satte dit objektivet.
Skickar du in den som garantiärende så kan det ju vara så att de vill skicka den på rengöring och då kanske du är utan kamera i ett par veckor i värsta fall, så testa blåsbäljen först åtminstone. Det är enkelt och riskfritt.

Permalänk
Medlem

Blåsbälg hjälpte tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Blåsbälg hjälpte tyvärr inte

Då återstår våtrengörning.