Skrivet av JeanC:
@walkir: Provat köra sensorrengöringen fem gånger nu utan någon förbättring.
och verkar som sagt inte vara skit på sensorn utan ser ut att vara något annat!
Jo men jag får väl reklamera kameran helt enkelt; är det inte något fel utan enbart smuts kanske de rengör den mot en extra slant.
Foto ligger utanför mitt kunskapsområde och därför skapade jag den här tråden
Så tack till er som gett förslag i alla fall!
Lite onödigt hetsk stämning i denna tråden stundtals...
Hur som helst är det inget ovanligt med damm på sensorn och det kommer med stor sannolikhet att hända igen. Eftersom du drog upp en analogi med taxi så är det mer att jämföra med att man behöver dammsuga och tvätta bilen ibland för att den blir smutsig. Man kan lämna in den för att göra det men många gånger gör man det själv.
Ibland funkar det att köra den inbyggda sensorrengöringen i kameran men många gånger är det inte tillräckligt. Då är första steget att testa en blåsbälg som flera föreslagit och i många fall räcker det.
Ibland kan det dock vara envisa saker som sitter på sensorn och då finns det ett antal olika metoder att använda. Så länge det bara är damm är det enkelt att rengöra och man behöver inte några vätskor eller liknande.
Jag har en sånhär:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007797789/matin/cmo...
Det finns olika varianter från olika tillverkare men principen är samma. Det är en mjuk klibbig gummikudde som inte lämnar några spår. Man trycker den mot sensorn och så tar den dammet med sig. Det är, vad jag vet, denna typ av utrustning de använder på serviceverkstäder för att ta bort damm.
Annars finns det penslar man kan använda, som man "laddar" med statisk elektricitet som tar dammet med sig. Viktigt är dock att det är en 100% ren pensel. En vanlig pensel som man köper för att måla med har ofta smuts/fett eller liknande som den lämnar efter sig på sensorn. Det går att rengöra en sådan pensel, såklart, men bäst är att köpa en särskild pensel avsedd för ändamålet.
Det är även lätt att komma åt delar inne i kameran som har olja eller liknande på sig och på så sätt förorena penseln.
Om det är olja som hamnat på sensorn så behövs våtrengöring. Jag har inte behövt göra det på någon av mina kameror men det finns kit med vätska och svabbar osv för att lösa även sånt men det ser inte så troligt ut, utifrån din bild, att det är olja som du har på sensorn, utan damm eller någon liknande partikel är mer sannolikt.
Börja att testa med en blåsbälg. En blåsbälg är ändå en bra sak att ha i sitt kit och är inte så dyr. Funkar inte det så hade jag nog reklammerat kameran eller iaf hört var ÅF har att säga om saken. Den är ju köpt som helt ny och borde inte ha damm på sig, om du inte hade otur när du packade upp och satte dit objektivet.
Skickar du in den som garantiärende så kan det ju vara så att de vill skicka den på rengöring och då kanske du är utan kamera i ett par veckor i värsta fall, så testa blåsbäljen först åtminstone. Det är enkelt och riskfritt.