SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Medlem

Sitter på en Triwa - Mist Klinga. Byter mellan armbandet som följer med och ett mesh - riktigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Blev denna rackare idag!
Automatisk
100m

Permalänk
Medlem

Så vanlig, så tråkig men den är min.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har fått ett behov av att bära klocka på armen. Tidigare kollade jag tiden, som så många andra, på mobilen. Men nu har jag alltså bestämt mig för att köpa en klocka!

Så. Vart skjutsingen köper man en klocka? Jag söker en med enkel design. Ingen tidtagare och sånt trams. Möjligtvis datumvisare och veckodag. Sekundvisare måste finnas. Klockan skal användas i jobbet som förare av pendeltåg.

Vilka märken är bra och vilka ska undvikas?

Mycket beror på budget men Seiko eller Certina kan jag rekommendera. Ska det vara en quartz eller mekanisk
Kan rekommendera att kolla in på Klocksnack.se för inspiration.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Så vanlig, så tråkig men den är min.

http://forumbilder.se/G98F9/namnlos.jpg

Svårslagen klassiker, speciellt den du har, utan datum.

Förmodligen den snyggaste sportklockan Rolex har imo

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Svårslagen klassiker, speciellt den du har, utan datum.

Förmodligen den snyggaste sportklockan Rolex har imo

Helt klart en klassiker. Men nya Darth Vader Daytonan är inte helt fel
Nästa drömklocka är en Grand Seiko SBGA129. Men en limited edition GS är inte som Omegas limited edition

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Så vanlig, så tråkig men den är min.

http://forumbilder.se/G98F9/namnlos.jpg

Den är fantastisk. Klickade hem denna på massdrop igår ! Nu börjar en plågsam väntan hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Helt klart en klassiker. Men nya Darth Vader Daytonan är inte helt fel
Nästa drömklocka är en Grand Seiko SBGA129. Men en limited edition GS är inte som Omegas limited edition

Jadu, lycka till i jakten på en SBGA129, om det är den med "snölanskapet", så är den nog väldigt eftertraktad.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Så vanlig, så tråkig men den är min.

http://forumbilder.se/G98F9/namnlos.jpg

Snygg! Jag är dock något kluven till den keramiska vridringen som får klockan att blinga mer samt de feta bandhornen som litegranna skapar asymmetri mot länken (jmfr Seiko Sumo). De feta bandhornen sägs inte märkas så mycket IRL. Men spännet samt maxi-dial är definitivt en bra uppgradering!

Den äldre modellen med alu-insert var mer "toolig", men spännet var ju..meh.

Permalänk
Skrivet av LecToR:

http://forumbilder.se/G98CJ/seiko.jpg
Kom idag från Singapore, ~1100:- väldigt prisvärt tycker jag.

Grym klocka! Få klockor slår Seiko vad gäller beater-skiktet.

Permalänk
Medlem

1000e posten i tråden går till att säga att jag inte använder någon klocka på armen :^)
Tycker mobilen duger finfint och skulle tycka det var irriterande att ha en på armen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

1000e posten i tråden går till att säga att jag inte använder någon klocka på armen :^)
Tycker mobilen duger finfint och skulle tycka det var irriterande att ha en på armen

Varför ska man brhöva gräva i fickorna i onödan och slita upp en "tegelsten", bara för att se vad klockan är? Är ju riktigt puckat imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

1000e posten i tråden går till att säga att jag inte använder någon klocka på armen :^)
Tycker mobilen duger finfint och skulle tycka det var irriterande att ha en på armen

Mobilen duger men man är inte behöva gräva i fickan för att ta reda på tiden, tar en sekund att kolla på armen där ar du tiden och ofta även dag och datum, sen är det en modeaccessoar och om man lägger lite mer pengar får man även ett fint hantverk. Vissa klockor är gjorda för funktion dessutom, dykarklocka är inget hittepå utan en bra är till för att dyrare ska kunna hålla koll på tiden man varit under vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Varför ska man behöva gräva i fickorna i onödan och slita upp en "tegelsten", bara för att se vad klockan är? Är ju riktigt puckat imho.

Tar inte mer tid att ta upp mobilen ur fickan än det tar att dra upp tröj- eller jack-ärmen. Som mest kanske man sparar en sekund eller två beroende på situation, en obefintlig skillnad. Det blir däremot en skillnad i plånboken att spendera tusentals kronor på något man ändå alltid har högst några sekunder bort, DET tycker JAG är "riktigt puckat". Kan inte direkt säga att jag någonsin tänkt "Fan också, önskar jag visste vad klockan var en sekund tidigare". Är dessutom inte bekvämt att ha på armen.

Permalänk
Medlem

Klocka

Rolex Sub köpt i våras. Tog mig lite tid att spara ihop till den men den känns riktigt bra på armen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tar inte mer tid att ta upp mobilen ur fickan än det tar att dra upp tröj- eller jack-ärmen. Som mest kanske man sparar en sekund eller två beroende på situation, en obefintlig skillnad. Det blir däremot en skillnad i plånboken att spendera tusentals kronor på något man ändå alltid har högst några sekunder bort, DET tycker JAG är "riktigt puckat". Kan inte direkt säga att jag någonsin tänkt "Fan också, önskar jag visste vad klockan var en sekund tidigare". Är dessutom inte bekvämt att ha på armen.

Är inte tidsaspekten utan själva grejen att rota fram telefonen för att se tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

http://forumbilder.se/G98LB/klocka.png

Rolex Sub köpt i våras. Tog mig lite tid att spara ihop till den men den känns riktigt bra på armen.

Riktigt läcker modell, speciellt utomhus i solljus. Den hade jag nog bara vågat bära på typ, julafton

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk

Ja har ingen på armen men ja har överklocka cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

http://forumbilder.se/G98LB/klocka.png

Rolex Sub köpt i våras. Tog mig lite tid att spara ihop till den men den känns riktigt bra på armen.

Magiskt ur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

1000e posten i tråden går till att säga att jag inte använder någon klocka på armen :^)
Tycker mobilen duger finfint och skulle tycka det var irriterande att ha en på armen

Då har du helt missat poängen med armbandsur. Det är ju ett smycke också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Då har du helt missat poängen med armbandsur. Det är ju ett smycke också!

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Den enda vettiga manliga accessoaren också, enligt mitt tycke i alla fall

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Certina Type x-02 Från 2010,

Visa signatur

Intel i7 4770k @ 4,5Ghz | Noctua nh-u14s (2x140mm) | Palit GTX 1070 SJS | Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Beast | Evga supernova G2 750w Guld | Fractal design define r4 | Asus Maximus VI Hero | | Benq XL2430T 144 Hz | Acer 24" Predator GN246HL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Precis! Den enda vettiga manliga accessoaren också, enligt mitt tycke i alla fall

Någon som förstår! Skulle vilja säga att ringar och ibland även halsband är fair game. Dock är ju klockan den viktigaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tar inte mer tid att ta upp mobilen ur fickan än det tar att dra upp tröj- eller jack-ärmen. Som mest kanske man sparar en sekund eller två beroende på situation, en obefintlig skillnad. Det blir däremot en skillnad i plånboken att spendera tusentals kronor på något man ändå alltid har högst några sekunder bort, DET tycker JAG är "riktigt puckat". Kan inte direkt säga att jag någonsin tänkt "Fan också, önskar jag visste vad klockan var en sekund tidigare". Är dessutom inte bekvämt att ha på armen.

Du missar en fundamentala biten, det är en accessoar, ett smycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Riktigt läcker modell, speciellt utomhus i solljus. Den hade jag nog bara vågat bära på typ, julafton

Tack, ja den sticker ut sådär lagom. Jag har den som vardagsklocka, förutom när jag jobbar på bilen. Då åker den av. Jag tänker att jag har slitit och kämpat för att kunna köpa den. Då ska jag använda den också!

Skrivet av erajk:

Magiskt ur!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

http://forumbilder.se/G98LB/klocka.png

Rolex Sub köpt i våras. Tog mig lite tid att spara ihop till den men den känns riktigt bra på armen.

Now that's a watch

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Omega Planet Ocean 45.5 Steel on steel

232.30.46.21.01.001

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tar inte mer tid att ta upp mobilen ur fickan än det tar att dra upp tröj- eller jack-ärmen. Som mest kanske man sparar en sekund eller två beroende på situation, en obefintlig skillnad. Det blir däremot en skillnad i plånboken att spendera tusentals kronor på något man ändå alltid har högst några sekunder bort, DET tycker JAG är "riktigt puckat". Kan inte direkt säga att jag någonsin tänkt "Fan också, önskar jag visste vad klockan var en sekund tidigare". Är dessutom inte bekvämt att ha på armen.

Vad gör du i den här tråden då om du inte är intresserad?
Finns väl massor med sådana exempel isåfall, vem behöver en porsche när en nissan micra tar dig lika bra från punkt A till B?
Varför äta oxfile när du blir lika mätt av pannkakor? osv...
"Inte bekvämt att ha på armen" är det ärligt talat speciellt bekvämt att ha mobilen i fickan då?
Hejdå!

Permalänk
Medlem

Denna är vad jag har just nu, Har även ett svart läder armband till den.
Har funderat på att köpa en ny men sedan så inhandlades ett grafikkort och en skärm så pengarna finns inte riktigt..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tar inte mer tid att ta upp mobilen ur fickan än det tar att dra upp tröj- eller jack-ärmen. Som mest kanske man sparar en sekund eller två beroende på situation, en obefintlig skillnad. Det blir däremot en skillnad i plånboken att spendera tusentals kronor på något man ändå alltid har högst några sekunder bort, DET tycker JAG är "riktigt puckat". Kan inte direkt säga att jag någonsin tänkt "Fan också, önskar jag visste vad klockan var en sekund tidigare". Är dessutom inte bekvämt att ha på armen.

Om du läser trådrubriken innan du uttalar dig hade du förstått att detta inte är en diskussionstråd om huruvida klockors existens är nödvändig eller ej. Utan för påminnelsens skull så lyder trådens titel:
Vad har ni för klocka på er arm?

Vill du ranta och klanka ner på dom som bär klockor eller vad vet jag, är du välkommen att skapa en ny tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X