Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

AMD Radeon RX Vega 64 i bristvara världen över – partnermodeller dröjer

Permalänk
Medlem

Det jag har svårt att begripa är hur AMD gång på gång gör samma fel. Hur kan man driva ett sådan organisation och inte lära sig alls från tidigare misstag?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry:
De lade allt krut på Ryzen, Radeon technologies group har fått stå utan pengar i skuggan av Ryzen. Frågan är vad AMD kommer göra efter Navi, om de kör en Ryzen och börjar om från början på en helt ny design, eller fortsätter mjölka GCN (som döptes om till NCU) och fortsätta att lägga sin RnD på Ryzen.

Permalänk
Medlem

Vad jag såg så var det ungefär 20 kort komplett hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad jag såg så var det ungefär 20 kort komplett hade.

Det stod 100+ i lager strax efter 15:00, så håller med vissa andra, det gick ju faktiskt att köpa om man så ville, men gissar många inte vill ha ref-kylaren

Permalänk
Inaktiv

Med de priser man sett ännu så länge spelar det ingen roll att de inte finns att få tag på, iaf. om man tänker enbart på spel. Undrar hur de presterar i Folding?

Permalänk
Medlem

Korten sålde ju slut rätt snabbt, så det är en succé om något..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Men det är ju väntat. Alla ni som inte tycker det gör något att en aritektur är så efter att jättekretsar måste klockas högt och säljas till mellanklasspris så länge slutprodukten är rätt prissatt. Detta är precis varför det spelar roll. Inte nog med att överklockningspotential och effektförbrukning är i sämsta laget. Yield och marginaler är i botten. De har svårt att leverera, de kanske inte ens vill leverera då det skulle pressa redan små marginaler till minus ifall de måste betala mer för t.ex. HBM2. Deras förmåga att leverera nästa generation sjunker ju givetvis också.

Permalänk
Medlem

På OC.uk sålde dom slut på ca: 1 000 st på en halvtimme... enligt interwebben iaf

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Tror att många har gått till miners, men en ansenlig del tror jag faktiskt gått till såna som jag som sitter med freesync-skärm. Jag vela för länge så jag blev utan. Runt 10-tiden i går kväll var allt slut på Komplett.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte varför de hastat på med lanseringen. De vet ju att de har 1080 respektive 1070-prestanda, och Nvidia har ju inte ens släppt sin nästa generation än, så det hade varit smart av AMD att vänta och se till att det inte blev en papperslansering, för det finns ingen som gillar papperslanseringar. Spelar ingen roll hur produkten presterar om den inte går köpa.

De har inte hastat på, de skrev ju i våras att de har väntat med lanseringen så de kan bygga upp lager så det finns mängder av kort nu vid lansering, och vad händer nu?

De har knappt inga kort ändå vid denna senare lansering.

Läs här: http://www.sweclockers.com/nyhet/24205-amd-skot-pa-radeon-rx-...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av VadSaDu:

Alla pallar med Vega kommer ju ändå att köpas upp av miners..så vi som använder våra grafikkort till de som de är till för kommer ju inte att se röken av dessa Vega baserade kort..

Tror faktiskt att det är en förklaring, många kort har nog köpts redan från fabrik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Jubileumsmästare

Om de säljer ett kort som är likvärdigt med 1080 fast dyrare, utan att tjäna pengar. Varför köper de inte bara GTX 1080 och säljer vidare med en sämre kylare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Apple står nog för en beskärd del, och nu är RX Vega slutsåld, samt att FE korten är prisvärda för sitt syfte, såpass att Nvidia släpper speciella drivrutiner för att hänga med.

Allt som allt är Vega en bra produkt som har lyckats, åtminstone ekonomiskt för AMD, att dessutom få Apple var en stor PR vinst.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RX 9070XT TUF OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Så mycket skitsnack av AMD, vart är det feta lagret de byggt över våren o sommaren.

Klart priset håller i sig, VEGA referens modellen är en flopp.

Drivrutinerna är i en enda stor röra, gick inte ens och överklocka och massa inställningar funkade inte. AMD skyllde på att de inte haft tid och kolla drivrutinerna ifall det funkade och överklocka.

Vem fan gör ett jätte släpp som VEGA och släpper drivrutiner som är i ett kaos. Senare fick pressen uppdaterade drivrutiner där det knappt gick att överklocka ändå och det fortfarande massa saker som inte fungerar.

AMD har låst BIOSen så den går inte att uppdatera, helt värdelöst med tanke på att kort från AMD kommer med halvbakade BIOSar så nu kan man inte fixa deras misstag utan måste sitta där med kort som strular.

Jag har mer eller mindre övergett AMD grafik nu, de är duktiga på många sätt men de allvarliga bristerna de har verkar de inte kunna överkomma. De gör samma misstag om och om igen år in och år ut så nu får det vara nog för mig.

Det sägs att det var problem att få ut hbm2 så där tycker jag att vi kan vara lite förlåtande. Men jag håller med fullständigt när det kommer till AMDs ständiga oförmåga att ha drivrutiner redo från dag 1.

AMD visade ju Vega för länges sen med vad som har sagts Fiji drivvisar. Sen har vi ju Fiji @1400 mhz i 3dmark som står sig riktigt bra mot Vega. Och inte nog med det så faller tom Vega ner mot furyx prestanda i vissa spel. Jag menar, ett stort företag som AMD borde ju under ett års tid se till att det körs optimalt när det väl släpps till allmänheten. Det e så sorgligt att se amd göra gång på gång.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det stod 100+ i lager strax efter 15:00, så håller med vissa andra, det gick ju faktiskt att köpa om man så ville, men gissar många inte vill ha ref-kylaren

Lite roligt det där, som om man köper 1 referenskort så kan man absolut inte göra några ändringar på det. Referens är bäst val om man har tänkt vattenkyla, och det kommer alltid ut fläktar som sitter senare på dem dyrare icke-referens modellerna som man kan enkelt byta ut.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det sägs att det var problem att få ut hbm2 så där tycker jag att vi kan vara lite förlåtande. Men jag håller med fullständigt när det kommer till AMDs ständiga oförmåga att ha drivrutiner redo från dag 1.

AMD visade ju Vega för länges sen med vad som har sagts Fiji drivvisar. Sen har vi ju Fiji @1400 mhz i 3dmark som står sig riktigt bra mot Vega. Och inte nog med det så faller tom Vega ner mot furyx prestanda i vissa spel. Jag menar, ett stort företag som AMD borde ju under ett års tid se till att det körs optimalt när det väl släpps till allmänheten. Det e så sorgligt att se amd göra gång på gång.

Det måste ha gått snett och sakta med tillverkningen av HBM2, för högt pris och otillräckligt för massproduktion kanske. Dem borde ha tillverkat GDDR5X istället kanske.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför folk köper referenskort, de är ju sämst på alla sätt och vis. T.o.m de mest barebones, cheapass tredjepartskorten är oftast bättre än referens. Man vill vara först kanske, för mycket pengar för lite vett etc.

Apropå AMD och deras leveransproblem, hade suktat efter ett RX 570 till VETTIGT pris i snart en månad, orka inte vänta längre och köpte ett GTX 1060 3GB istället. Spelar ju ingen roll ifall AMD säljer kort till miners som smör i solsken just nu, long-term kunder som jag kan nog gå förlorade om detta fortsätter. Bryr mig skit i strömförbrukning och "bäst-i-test", jag vill ha bang for the buck och om AMD faktiskt hade haft några kort tillgängliga till salu, till VETTIGA priser så hade de varit kung på den tronen. Som de nästan alltid varit.

Vega 56 verkar ju vara ett riktigt vinnarkort i mellansegmentet men om fanken inte kortet går att köpa, vad spelar det för roll? Tur att miners inte är CPU beroende, Ryzen prollen var ju åtminstone inte svår eller dyr att få tag på.

Permalänk
Medlem

Så efter att ha sagt att det både ska finnas god tillgång vid lansering och att de har satsas supermycket på mogna drivers för Vega så misslyckas de på båda punkterna. Nice.

Kan förstå att det är svårt att få bra yields på en så stor die men ändå.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Så efter att ha sagt att det både ska finnas god tillgång vid lansering och att de har satsas supermycket på mogna drivers för Vega så misslyckas de på båda punkterna. Nice.

Kan förstå att det är svårt att få bra yields på en så stor die men ändå.

Nåja, Nvidia har ju över ett års försprång när det gäller drivisarna för Pascal-serien, ska bli intressant hur mycket "fine wine" prestanda som AMD kan pressa ur Vega inom ett år. Vega-korten är ju helt fullknökade med bandbredd, transistorer etc. tror de kommer åldras bättre än Pascal faktiskt, time will tell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Jag har aldrig förstått varför folk köper referenskort, de är ju sämst på alla sätt och vis. T.o.m de mest barebones, cheapass tredjepartskorten är oftast bättre än referens. Man vill vara först kanske, för mycket pengar för lite vett etc.

Apropå AMD och deras leveransproblem, hade suktat efter ett RX 570 till VETTIGT pris i snart en månad, orka inte vänta längre och köpte ett GTX 1060 3GB istället. Spelar ju ingen roll ifall AMD säljer kort till miners som smör i solsken just nu, long-term kunder som jag kan nog gå förlorade om detta fortsätter. Bryr mig skit i strömförbrukning och "bäst-i-test", jag vill ha bang for the buck och om AMD faktiskt hade haft några kort tillgängliga till salu, till VETTIGA priser så hade de varit kung på den tronen. Som de nästan alltid varit.

Vega 56 verkar ju vara ett riktigt vinnarkort i mellansegmentet men om fanken inte kortet går att köpa, vad spelar det för roll? Tur att miners inte är CPU beroende, Ryzen prollen var ju åtminstone inte svår eller dyr att få tag på.

Skulle gissa att tålamodet är helt borta efter väntat så länge på Vega.

Men ja, mitt 780TI var sista referens. Nu blir det AIO framöver.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

För med referenskort är det enklast att sätta vattenblock på (OM man har tänkt vattenkyla), och 3:e part släpper oftast ut fläktkylare som sitter på dem dyrare modellerna som kommer senare. Jag har alltid kört med referens modeller både på AMD kort och Nvidia. Sitter just nu på en referens MSI 1080 och fungerar med 0 problem både ljud och värme är kanon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@scimanyD: Ok, då vet jag det, tvivlar dock på att majoriteten av de som köper referenskorten sitter och pillar med skräddarsydd kylning men säkert vissa jomenvisst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

@scimanyD: Ok, då vet jag det, tvivlar dock på att majoriteten av de som köper referenskorten sitter och pillar med skräddarsydd kylning men säkert vissa jomenvisst.

Yes, jag vet att alla inte gör det, men OM man vill ändra något eller helt plötsligt pröva på vattenkylning så är referens enklast att göra det på. Det är inte så att det inte går att sätta block på icke-referens, men en del moddning krävs och nya skruvhål osv osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Nåja, Nvidia har ju över ett års försprång när det gäller drivisarna för Pascal-serien, ska bli intressant hur mycket "fine wine" prestanda som AMD kan pressa ur Vega inom ett år. Vega-korten är ju helt fullknökade med bandbredd, transistorer etc. tror de kommer åldras bättre än Pascal faktiskt, time will tell.

FineWine är definitivt en grej (vilket jag som 290-ägare kan konstatera), men det känns lite som att kunderna är med i nån skev "early access" för hårdvara. När Vegas drivrutiner har mognat lär Volta inte vara många månader bort.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@str8forthakill: NCU är namnet på den nya designen för beräkningsklustren (Compute Units, CU). Namnet på Vegas arkitektur är än så länge bara Vega, de har inte bestämt vad det nya namnet blir.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Här i Finland finns några modeller listade.
En Standard 8GB Vega64 och en Limited Edition, båda för 769€
Den vattenkylda versionen, 899€

Permalänk
Medlem
Skrivet av neumanix:

Här i Finland finns några modeller listade.
En Standard 8GB Vega64 och en Limited Edition, båda för 769€
Den vattenkylda versionen, 899€

Hahaha! Finska priserna är, som vanligt, helt åt skogen. Tänk det ni i Sverige, ni kanske har det dyrt men klaga inte Finland är oftast ännu värre. Spelar dock ingen roll här då det flesta urskogsfinnarna varken kan svenska eller knappt nån engelska så de tror ju dessa priser är helt hyfsade, ignorance is bliss, Finlands slagord.

Permalänk
Medlem

Varför rusar folk och köper dessa referenskort med usla kylare? Bara för att vara först?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Hjälpsam

@mame: Aluminiumkylaren är skitsnygg, sedan blir man också bland de första.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

På OC.uk sålde dom slut på ca: 1 000 st på en halvtimme... enligt interwebben iaf

Visst, men nu verkar det framkomma att det där $499-priset bara var för de första köparna, och riktiga MSRP är ännu högre...