Permalänk
Medlem

Spännande tråd! Jag är själv i full färd med att försöka få ihop ett Mini-ITX-system.

Har ni någon lösning på hur man kan få fler SATA-portar? Tänker totalt 6-8 st då jag vill köra den som NAS och då med RAID. Jag är intresserad av att kasta in en Ryzen 1700, men ska ta mig en funderare efter att ha kollat på tidigare video ang värme.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag utan grafikkort ska kunna installera allt; bios, OS, Raid m.m. om jag ska behöva ett Raidkort i den enda PCI Express-porten moderkortet har.. Kanske går att först installera på M.2 med grafikkortet i och sen lyckas köra någon remote från min andra pc för att installera SATA-kort å diskar.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på B350 och X370 i ITX format?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

http://techreport.com/r.x/2017_1_5_AMD_shows_off_Ryzenready_m...

Crossfire/sli stöd verkar bara skilja men det behöver man ju inte så ofta om man bygger m-itx.

Läste någonstans med att x370 chipset suger mer ström och blir varmare om nu detta stämmer vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Det besvarar inte min fråga.
Eller något jag missat?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Det besvarar inte min fråga.
Eller något jag missat?

Crossfire/sli stöd verkar bara skilja de 2 åt, men det behöver man ju inte så ofta om man bygger m-itx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Crossfire/sli stöd verkar bara skilja de 2 åt, men det behöver man ju inte så ofta om man bygger m-itx.

itx har bara en pci plats, därför jag frågar.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

itx har bara en pci plats, därför jag frågar.

Du kan köra sli med ett riser card.

Typ: https://i.imgur.com/IKXNGrY.jpg

Permalänk
Medlem

@Aeig fungerar inte för mig att se ditt bygge : o

Är det någon som vet om de ska fixa asrock 350-korten?
vågar man beställa tänker jag. får väl vänta på en ny fläns annars

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Angående Asrock itx korten och dess minst sagt dåliga vrm kylare

https://youtu.be/FpPAUoJ-oiw

och

http://forum.asrock.com/forum_posts.asp?TID=5650&PN=3&title=a...

Det lutar åt att man gjort en rätt rejäl tavla när dom designat kylflänsen eller så tog dom en befintlig fläns & forcerade montering med hjälp av den där gigantiska kudden av tim. Ska tydligen komma en uppdaterad version av kylflänsen och kontaktar man asrock skulle man få den hemskickad, lite luddigt om/när/hur.

http://i.imgur.com/E85D0EP.jpg
Obefintlig area mot luft då det är praktiskt taget ett block alu och sen den där mastodont kudden, som killen säger är det praktiskt taget bättre att bort "flänsen" och rikta en fläkt direkt mot komponenterna

@tellus82
Och sen ser det ju ut som om kudden på chipset kylaren inte har kontakt alls då distanserna är högre än själva kudden, såg du detta?

Permalänk
Medlem

@anon200632: Tror det mer beror på att mosfet kretsen sticker upp en liten bit från kretskortet som distansen ligger an mot

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

@Decimal: Tror det mer beror på att mosfet kretsen sticker upp en liten bit från kretskortet som distansen ligger an mot

Ja så kan det vara, tänkte inte så långt

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Emrik: Dom har åtgärdat det i dagsläget, men dom första omgångarna har den gamla flänsen. Däremot går det att kontakta dem så skickar dom fort en ny.

Du borde kunna se mina bilder, annars får jag länka dem på nytt : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du kan köra sli med ett riser card.

Typ: https://i.imgur.com/IKXNGrY.jpg

Ahh, visste jag inte. Tack för infon.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Hur bra är Biostar moderkortet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Bara googla, verkar vara många med problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kollade lite snabbt, men hittade ingen vidare info.

Så det är antigen Asrock eller Gigabyte med andra ord.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

Jag bygger med ett gigabyte itx, väntar på noctua mounting kit bara

Permalänk
Inaktiv

Någon som överklockat och fått några bra resultat?

1600x verkar gå att få upp i 5.9GHz på alla 6 kärnor med lite special kylning.
https://www.kitguru.net/components/cpu/matthew-wilson/amd-ryz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Någon som överklockat och fått några bra resultat?

1600x verkar gå att få upp i 5.9GHz på alla 6 kärnor med lite special kylning.
https://www.kitguru.net/components/cpu/matthew-wilson/amd-ryz...

Nu skulle jag inte kalla flytande kväve endast för "lite special". För oss vanliga dödliga är det 3.9-4.0 ghz som gäller med dagens stepping.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Skrivet av anon200632:

Skrivet av SAnDis:

Kollade lite snabbt, men hittade ingen vidare info.

Så det är antigen Asrock eller Gigabyte med andra ord.

Jag sitter på Biostar-kortet då jag till slut inte ville vänta längre. Inte stött på några problem alls. Kunde körde 3200Mhz med mina minnen med en gång (ställde dock in DIMM Voltage och lite sådant manuellt, men inga konstigheter). Till skillnad från de andra korten sitter faktiskt 4-pin (dock är det väl 6/8-pin på de andra korten men i det här fallet är det tillräckligt, överklockar ändå inte) på ett vettigt ställe så det går att göra bra kabeldragning. Det enda jag personligen egentligen skulle anmärka på är att det inte är något wifi, men det löser man ju lätt själv. Sedan är vissa beskrivningar för inställningar lite lustigt översatta men det går att lista ut vad de menar ändå

Summa summarum, jag är mycket nöjd med kortet. Ångrar mig inte ett dugg att jag valde att bygga i slutet av juni.

*edit*
Eller ja, ska man leta fel så kan man väl säga att boot-tiden gärna fått vara några sekunder kortare, men det verkar inte vara något ovanligt med AM4-kort i största allmänhet.
Ser dessutom ett kundomdöme på prisjakt för B350GTN (i princip samma moderkort) och där skrev han att CPU-fläkten gör "glädjerus" då och då. Jag upptäckte också detta men hade det löst på ett kick efter att ställt in egen fläktprofil istället för att köra de förinställda. Det kan krävas lite experimenterande med parametrarna för fläktarna, men det fungerar nu ypperligt (eftersom det bara finns en port för chassi-fläktar kör jag en splitter för PWM-fläktar som ger fler portar)

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Chassie: Lian Li PC-Q08 mITX
Nya fläktar till chassit: SilentWings 3 140 PWM SilentWings 3 120 PWM
Nätagg: 650W modulärt (kommer inte ihåg modell)
Kylare: Cryorig C7

Såg nu att moderkortet bara har 2x4pin fläktkontakter men jag behöver ju 3. Kan jag löda båda Be Quit fläktarna till samma 4pin kontakt? Osäker på hur PWM fungerar. Det är ju en 120mm och en 140mm med olika rpm.

Annars väntar jag bara på AM4 kit från Cryorig.

/Knight

EDIT: Det ska funka bra att löda ihop fläktarna så länge man bara tar RPM från en fläkt.

EDIT2: Nätagget är ett OCZ ModXtream Pro 600W

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Såg nu att moderkortet bara har 2x4pin fläktkontakter men jag behöver ju 3. Kan jag löda båda Be Quit fläktarna till samma 4pin kontakt? Osäker på hur PWM fungerar. Det är ju en 120mm och en 140mm med olika rpm.

/Knight

EDIT: Det ska funka bra att löda ihop fläktarna så länge man bara tar RPM från en fläkt.

PWM-splitter. Fungerar utmärkt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10627178/

Chassie: Lian Li PC-Q08 mITX
Nya fläktar till chassit: SilentWings 3 140 PWM SilentWings 3 120 PWM
Nätagg: 650W modulärt (kommer inte ihåg modell)
Kylare: Cryorig C7

Annars väntar jag bara på AM4 kit från Cryorig.

/Knight

Cryorig C7 är en rätt dålig kylare om du vill överklocka. Jag hade hellre valt en 1700 med stock cooler och du når troligtvis 3.8GHz alternativt tittat på en bättre tornkylare. Du kan spara 1000:- genom billigare minnen. Mina Corsair snurrar i 3200 med halvtaskig timing men då kör jag allt på auto.
Gigabyten-moderkortet är en liten mardröm just nu om man ska överklocka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faketastic:

Cryorig C7 är en rätt dålig kylare om du vill överklocka. Jag hade hellre valt en 1700 med stock cooler och du når troligtvis 3.8GHz alternativt tittat på en bättre tornkylare. Du kan spara 1000:- genom billigare minnen. Mina Corsair snurrar i 3200 med halvtaskig timing men då kör jag allt på auto.
Gigabyten-moderkortet är en liten mardröm just nu om man ska överklocka.

Tornkylare får inte plats i chassit och jag tror ändå inte det finns termiskt utrymme för överklockning i den lilla lådan med Ryzen 7 och GTX 1070. Låg ljudnivå är viktigare just nu. Jag var inne på 1700 för att kunna göra systemet tystare men 1700X stock känns som en bra kompromiss.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Knightmare: Jag tycker du gör ett klokt val, jag gjorde likadant när jag köpte 1800X till min ITX dator, har ej överklockat den och behövs inte, prestandan finns där ändå : )

I övrigt undrar jag om du är säker på grafikkortet, kommer den varma luften ventileras ut? Finns ju schyssta AIO lösningar och mindre ITX versioner av 1070.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Knightmare: Jag tycker du gör ett klokt val, jag gjorde likadant när jag köpte 1800X till min ITX dator, har ej överklockat den och behövs inte, prestandan finns där ändå : )

I övrigt undrar jag om du är säker på grafikkortet, kommer den varma luften ventileras ut? Finns ju schyssta AIO lösningar och mindre ITX versioner av 1070.

Mvh

Hahaha nä jag är inte säker på något! Jag ska testa och se hur det går. Chassit är perforerat i botten så grafikkortet får in kall luft och jag hoppas att 135mm i PSU och 120mm i toppen ska räcka för att få ut den varma luften.
Annars köper jag ett nytt chassi. Detta chassit är ett gammalt som jag har över sen en server pensionerades för några år sedan.

/Knight

EDIT: Även PSU är en gammal historia men som knappt har använts. Från ett FM2 eller FM2+ bygge. Är ett OCZ MXP 600W.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Lägger upp fler bilder då det efterfrågades tidigare i tråden. Detta är alltså ett Ryzen ITX system i ett Ncase M1. Valde en Ryzen 7 1800X som processor pga SenseMI och XFR teknologin, som möjliggör hög prestanda ur kartong utan att behöva överklocka och därmed skapa onödig värmeutveckling. Detta har fungerat väldigt bra, över min förväntan, processorn når upp till 4,1GHz konstant och även lägre nivåer, samtidigt som den är sval.

Kylaren i just detta chassi är en Noctua NH-L12, ursprungligen planerade jag ett köra med en NH-U9S, men då fick jag ej plats med en tunn 120mm fläkt på sidan som insug, och därmed uteblev kylningen för VRM helt, vilket var katastrofalt pga instabilitet av för hög värme efter 15-20 minuter av stresstester. Just VRM är kritisk på dessa små moderkort, och dom behöver någon form av aktiv kylning, lättaste och smidigaste lösningen är i mitt tycke att köpa en "blow-down" kylare som blåser luften neråt över moderkortet när den kyler processorn. Satte även en tunn 120mm rakt ovanför (sidan på chassit) NH-L12 för att mata den med ny luft. Har även en tunn NF-A9 92mm fläkt som utblås i bak för att dra bort värme från VRM och CPU området. Efter denna förändring så har jag kört Prime95 i timmar, OCCT, Aida, alla möjliga tester i som högst 20 timmar utan någon instabilitet, så VRM tempsen har betydelse och dom behöver kylning.

I nedre delen kör jag 2 st tunna 120mm NF-A12 fläktar som suger in luft och matar grafikkortet som självklart är "blower" typ av kylare då jag vill ha ut värmen ur chassit pga att övriga komponenter redan är varma, VRM håller 50-80c beroende på last, och hårddiskarna ligger på 40-50c, varav 50c är den övre gränsen för vad som är hållbart en längre tid, därav vikten av att få ut all varmluft.

Övriga delar är 32GB DDR4, 2 st 3,5 tum HDD, 1 2,5 tum SSD som med lätthet kan utökas till två, och en NVMe M.2 SSD som sitter på baksidan av moderkortet.

Moderkortet är ett Asrock X370 Fatal1ty ITX, fungerar bra och har inget att anmärka på, VRM är sval och nådde som högst ca 80c under Prime95. Kontakterna sitter på bra platser och kortet känns gediget.

Grafikortet är ett RX Vega 64, jag var orolig för att nätagget Corsair SF600 ej skulle kunna hantera kortet + 1800X, men det gick galant och det har fungerat felfritt sen första dagen.

Slutligen är mitt generella tips till er som funderar på att bygga ett ITX system att noggrant välja ut delarna och därefter planera bygget, dvs vilken ordning allt ska in osv, ju mindre chassi desto mer krävande är det, och misstagen blir obekväma då jag behövde gå tillbaka flera steg om jag hade missat något så enkelt som att dra en kabel på ett bra sätt.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aeig: Vilket JÄVLA fett bygge!! Tummarna upp

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h