Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Nej det du ser är att Aida_bench64.dll har för hög prio, sätt den på låg så ska du se att Aida i sig själv börjar svara även under FPU test

Ok, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

En ungefär två veckor lång RMA-process där man står utan CPU under tiden man väntar på en ersättare om jag förstått det rätt. Inte speciellt roligt med andra ord...

Det är iofs sant, men de har iaf gett en lösning (om än lite jobbig) för de som får problem. Det är i princip varför de har fått ett frikort, istället för att bara ignorera problemet och släppa en patch (efter några månader) utan att säga någonting. Självklart hade en mjukvarupatch lösning varit mycket bättre om det hade fungerat. En tystnadsprocess under en par månader är fortfarande mycket längre än 2 veckor av RMA, ingen perfekt lösning för alla, men en lösning...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:
Skrivet av Brisse:

En ungefär två veckor lång RMA-process där man står utan CPU under tiden man väntar på en ersättare om jag förstått det rätt. Inte speciellt roligt med andra ord...

Det är iofs sant, men de har iaf gett en lösning (om än lite jobbig) för de som får problem. Det är i princip varför de har fått ett frikort, istället för att bara ignorera problemet och släppa en patch (efter några månader) utan att säga någonting. Självklart hade en mjukvarupatch lösning varit mycket bättre om det hade fungerat. En tystnadsprocess under en par månader är fortfarande mycket längre än 2 veckor av RMA, ingen perfekt lösning för alla, men en lösning...

Alla kan göra misstag, alla kommer att göra misstag förr eller senare, tyvärr. Vad som jag lägger vikt på är hur man löser misstagen. Jag kallar det för "karaktär" när det gäller människor och för "image" när det gäller företag.
Där gör AMD helt rätt med sin öppenhet, att vara transparent med sin kommunikation och erbjuda RMA-möjligheter för de drabbade.

I regel är det återförsäljaren som skall handskas med RMA, där har dustin varit snabb i min erfarenhet med att bl.a. fått ersättningsprodukterna skickat i förväg med ett bifogat returpaket som jag ska använda med för att returnera den trasiga produkten. Snabbt och smidigt.
Det är vid dessa tillfällen man märker om priset har varit för lågt eller rimligt, att butiken har sparat in på service

Permalänk
Inaktiv

Märklig inställning ni har här på Sweclockers-forum. Märks att ni inte följt denna händelsen från start så som diverse Linux-communityn har gjort.

När ni använder ord som "öppenhet", "transparent", och "kommunikation" så verkar ni helt ha missat att användarna upptäckte felet i ett tidigt skede och kontaktade AMD, som under en lång tid var helt knäpptysta, med bara något enstaka uttalande som exempelvis "vi undersöker saken". Till sist så bekräftade AMD att de kunnat härleda felet, men den stora massan av kunder har fortfarande inte informerats om problemet. Det enda man gör är att acceptera RMA från det fåtal användare som på egen hand tack vare stort tekniskt kunnande vet om att de är drabbade. Ingen verkar bryr sig om alla vanliga Svenssons som har buggade processorer, och AMD vill säkert helst att dessa aldrig får veta något, så antal RMA hålls så lågt som möjligt.

Är det er definition av "öppenhet" och "transparent kommunikation" här på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Märklig inställning ni har här på Sweclockers-forum. Märks att ni inte följt denna händelsen från start så som diverse Linux-communityn har gjort.

När ni använder ord som "öppenhet", "transparent", och "kommunikation" så verkar ni helt ha missat att användarna upptäckte felet i ett tidigt skede och kontaktade AMD, som under en lång tid var helt knäpptysta, med bara något enstaka uttalande som exempelvis "vi undersöker saken". Till sist så bekräftade AMD att de kunnat härleda felet, men den stora massan av kunder har fortfarande inte informerats om problemet. Det enda man gör är att acceptera RMA från det fåtal användare som på egen hand tack vare stort tekniskt kunnande vet om att de är drabbade. Ingen verkar bryr sig om alla vanliga Svenssons som har buggade processorer, och AMD vill säkert helst att dessa aldrig får veta något, så antal RMA hålls så lågt som möjligt.

Är det er definition av "öppenhet" och "transparent kommunikation" här på forumet?

Allvarligt talat, när du skriver
"Ingen verkar bryr sig om alla vanliga Svenssons som har buggade processorer, och AMD vill säkert helst att dessa aldrig får veta något, så antal RMA hålls så lågt som möjligt."
Blir det en smula låg nivå på det hela och du verkar inte riktigt förstå problemet till att börja med, detta felet drabbar inte "vanliga svenssons" och att man försöker aktivt hålla nere antalet rma'er är taget helt ifrån precis ingenstans... Ta och läs på lite om hur Intel normalt hanterar och har hanterat saker som dessa, AMD har reagerat mycket snabbare och faktiskt kommunicerat på ett rätt bra sätt om man jämför med just Intel som är deras närmaste konkurrent.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Vecka 25 sägs det ja, men notera att det inte är något officiellt uttalande från AMD, utan det baseras på rapporter ifrån användare.

Testa ./kill-ryzen.sh vetjag... Har du inte Linux kan du enkelt köra det från en Live-USB eller Windows Subsystem for Linux

Är det på alla Ryzens före vecka 25, r5/r7 osv?

Permalänk
Inaktiv

@tellus82: Man undrar vad du har för agenda som försöker försvara AMD mot mina försök att göra folk informerade, vilket AMD, eller ens teknikmedia uppenbarligen inte är villiga att göra. Äger du mycket aktier i AMD? Har du funderat på vad som händer om Svensson som kanske inte idag sitter och kompilerar, eventuellt kommer ha ett behov av det i framtiden och stöter på problem? Vad händer när processorerna kommer ut på begagnat-marknaden och köparna vet ingenting om någon bugg? Inser du att garantin och möjligheten till RMA är tidsbegränsad? Nej, oavsett vad kunderna har för behov i dagsläget och om de just nu får problem eller inte, så MÅSTE INFORMATIONEN UT på bred front, så att folk vet om att de har möjlighet att göra RMA om de vill. Just nu är det förmodligen max en eller två procent av kunderna som känner till detta.

@anon200632: Ja, det verkar så. Har du kört kill-ryzen än?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

@tellus82: Man undrar vad du har för agenda som försöker försvara AMD mot mina försök att göra folk informerade, vilket AMD, eller ens teknikmedia uppenbarligen inte är villiga att göra. Äger du mycket aktier i AMD? Har du funderat på vad som händer om Svensson som kanske inte idag sitter och kompilerar, eventuellt kommer ha ett behov av det i framtiden och stöter på problem? Vad händer när processorerna kommer ut på begagnat-marknaden och köparna vet ingenting om någon bugg? Inser du att garantin och möjligheten till RMA är tidsbegränsad? Nej, oavsett vad kunderna har för behov i dagsläget och om de just nu får problem eller inte, så MÅSTE INFORMATIONEN UT på bred front, så att folk vet om att de har möjlighet att göra RMA om de vill. Just nu är det förmodligen max en eller två procent av kunderna som känner till detta.

@Decimal: Ja, det verkar så. Har du kört kill-ryzen än?

Ska se när jag får tid så ska jag prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hur gör man det? Step by step hade varit uppskattat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Vad har du för agenda att göra det motsatta? Försöker du på fullt allvar påstå att "svensson" sitter och kompilerar hela dagarna i linux?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur gör man det? Step by step hade varit uppskattat.

Om ni inte redan har Linux, och sitter på Windows:

• Tanka en live-iso med valfri Linux-distro, förslagsvis Ubuntu 17.04 som kill-ryzen-skriptet skrevs på: Ubuntu 17.04 Live Iso

• Lägg in iso'n på en bootbar USB-sticka med exempelvis Rufus

• Starta om datorn och boota från USB-stickan och kör Ubuntu i live-läget, eller installera som dual boot om du vill det

• När du väl är igång med Ubuntu öppnar vi en terminal

• Börja med att slå in 'sudo apt update' och sedan 'sudo apt upgrade' så vårt system är up to date

• Sedan installerar vi några program vi behöver genom att skriva 'sudo apt install build-essential git'

• Använd programmet "git" för att ta hem kill-ryzen: 'git clone https://github.com/suaefar/ryzen-test.git '

• När det är färdigt ligger skriptet i en katalog i din hem-mapp. Navigera till mappen genom att slå in 'cd ryzen-test'

• Starta skriptet genom att slå in './kill-ryzen.sh'

• Skriptet skapar en RAM-disk (kräver minst 16GB minne), tankar de program och den källkod som behövs och börjar kompilera

• Nu är det bara att invänta felet. Ibland kommer det nästan direkt, och ibland kan det ta flera timmar. Lite tålamod kan behövas. Såhär kan det se ut när felet uppstår: [loop-13] Fri Aug 25 11:34:12 CEST 2017 build failed
    [loop-13] TIME TO FAIL: 2384 s

Syntax
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Om ni inte redan har Linux, och sitter på Windows:

• Tanka en live-iso med valfri Linux-distro, förslagsvis Ubuntu 17.04 som kill-ryzen-skriptet skrevs på: Ubuntu 17.04 Live Iso

• Lägg in iso'n på en bootbar USB-sticka med exempelvis Rufus

• Starta om datorn och boota från USB-stickan och kör Ubuntu i live-läget, eller installera som dual boot om du vill det

• När du väl är igång med Ubuntu öppnar vi en terminal

• Börja med att slå in 'sudo apt update' och sedan 'sudo apt upgrade' så vårt system är up to date

• Sedan installerar vi några program vi behöver genom att skriva 'sudo apt install build-essential git'

• Använd programmet "git" för att ta hem kill-ryzen: 'git clone https://github.com/suaefar/ryzen-test.git'

• När det är färdigt ligger skriptet i en katalog i din hem-mapp. Navigera till mappen genom att slå in 'cd ryzen-test'

• Starta skriptet genom att slå in './kill-ryzen.sh

• Skriptet skapar en RAM-disk (kräver minst 16GB minne), tankar de program och den källkod som behövs och börjar kompilera

• Nu är det bara att invänta felet. Ibland kommer det nästan direkt, och ibland kan det ta flera timmar. Lite tålamod kan behövas. Såhär kan det se ut när felet uppstår: [loop-13] Fri Aug 25 11:34:12 CEST 2017 build failed
    [loop-13] TIME TO FAIL: 2384 s

Låter lite omständigt så orkar inte göra det nu men tack för du skrev en så bra step by step. Jag sparar den i anteckningar och testar någon dag i helgen.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

@Brisse: Vad har du för agenda att göra det motsatta? Försöker du på fullt allvar påstå att "svensson" sitter och kompilerar hela dagarna i linux?

Kunderna förtjänar att informeras så att de själva kan ta beslut om de behöver göra RMA eller inte. Hade AMD varit "öppna" om det hela så hade de skickat ut en press-release till teknik-orienterad media och förklarat problemet och uppmanat de som vill att göra RMA. Vad tjänar du på att tysta ner händelsen om jag får fråga?

Permalänk
Inaktiv

Låter lite omständigt så orkar inte göra det nu men tack för du skrev en så bra step by step. Jag sparar den i anteckningar och testar någon dag i helgen.

Observera att jag slängde ihop den ganska snabbt utan att ha testat att köra den steg för steg, så det finns risk för att det inte fungerar, men i så fall hoppas jag någon säger till så jag kan fixa eventuella fel. När jag själv kör så behöver jag inte göra samtliga steg eftersom jag redan sitter i en fungerande Linux-miljö med alla build dependencies och sånt som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Om Svensson i framtiden börjar kompilera, så får Svensson lära sig hur man löser problem på köpet. Kompilering, länkande & programmering handlar mycket om problemlösning så detta få ingå i inlärningen.
Det finns workaround för att minska dessa problem idag, och säkert ta bort problemen helt imorgon; Men i FRAMTIDEN när RMA:t har gått ut så kan denna ny-kompilerande "Svensson" köpa en Ryzen 2+ till sitt AM4 moderkort för en billig peng och få högre prestanda på köpet alternativt köpa en begagnad cpu för några hundralappar. Enkla lösning kommer att finnas trots efter RMA.

Idag är det så att de som förstår, som håller på med kompilering, kommer för de flesta berörda att få ta del av denna information. Resterande som missade kan i efterhand uppgradera om de vill börja kompilera i framtiden.

De som idag inte kompilerar med i framtiden kommer att göra det, som köpte denna cpu, som även missade denna information som den kommuniceras ut idag på och därmed missar RMA (2 års garanti period), är högst troligt vääääääääldigt få.
Dessa få personer kan lösa det bl.a. enligt mina förslag som ovan nämnt.

Att gå ut med detta "på bred front"..... ledsen men jag förstår inte vem ska ta del av denna information? Att slå på stora trumman för hela allmänheten och skrämma upp "Andersson" som aldrig någonsin kommer kompilera så blir kommunikationen bara tokigt fel. Man skall kommunicera till rätt målgrupp när det blir såhär.
Annars kommer Andersson som aldrig kommer bli drabbad av denna bug bli vettskrämd och tro att alla hans pengar kan försvinna på bankkontot om Herr Andersson mot förmodan skulle använda denna trasiga CPU vid bankärenden, eller datorn kanske kan bokstavligen börja brinna!

TL;DR: De personer som inte behöver ta del av denna information, ska inte ta del av denna information. De som behöver ta del av denna information, kommer högst troligt få det.

AMD är i detta fall transparenta och kommunicerar till de som är och kan bli berörda. Man kan aldrig nå alla även om man slår på stora trumman som du verkar vilja. Se bara på Samsungs G7 Note historien, det fanns folk som vägrade lämna in telefonen och det finns säkert folk som fortfarande inte gör det trots att detta kan vara livsfarligt!

Jag uppfattar dig som en entusiastisk person som tycker kompilering är viktigt, kanske lite för viktigt för om man frågar Anderssons

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Kunderna förtjänar att informeras så att de själva kan ta beslut om de behöver göra RMA eller inte. Hade AMD varit "öppna" om det hela så hade de skickat ut en press-release till teknik-orienterad media och förklarat problemet och uppmanat de som vill att göra RMA. Vad tjänar du på att tysta ner händelsen om jag får fråga?

"Teknik orienterad" media har redan pratat om detta och det är inte någon hemlighet på något sätt även om du verkar vilja få det att låta som så. Varför insinuerar du att jag skulle tjäna något på att tysta ner när jag 1: inte tystar ner något alls och 2: absolut inte tjänar ett skit från något håll på detta...

Är detta ett problem för folks som använder linux för kompilering? Japp, ingen tvekan.
Finns det metoder att kringå/mildra problemen? Japp
Finns det möjlighet för RMA där man får en senare tillverkar cpu? Japp
Hemlighålls det på något sätt? Nope
Nekar man RMA? Nope
Är detta ett problem som drabbar någon annan än den som kompilerar på ett visst vis i linux? Nope
Vet de personer som kompilerar i linux eller ha tänkt kompilera i linux om detta redan? Japp...
Behöver man göra detta till ett större problem än vad det egentligen är? Nope

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

"Teknik orienterad" media har redan pratat om detta och det är inte någon hemlighet på något sätt

Visa gärna upp detta i form av länkar. Phoronix eller diverse Linux-forum undantagna. Jag vill se sajter som Sweclockers, Nordic Hardware, Anandtech, TechPowerUp, Toms Hardware, Guru3D och så vidare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Inte imponerad. Av dem är det bara pcwelt och techreport som man ens hört talas om innan. Självklart kan jag också göra en snabb google-sökning och lista upp de sex första alternativen (förövrigt är det väl du som är lat, som trodde det inte skulle behövas mer än så för att övertala?), men som sagt, jag är inte imponerad. Inte en enda av sajterna jag nämner ovanför finns med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Inte imponerad. Av dem är det bara pcwelt och techreport som man ens hört talas om innan. Självklart kan jag också göra en snabb google-sökning och lista upp de sex första alternativen (förövrigt är det väl du som är lat, som trodde det inte skulle behövas mer än så för att övertala?), men som sagt, jag är inte imponerad. Inte en enda av sajterna jag nämner ovanför finns med.

Jaha, vi ska hålla oss till ställen du har hört talas om också förutom att det absolut inte får vara ställen man pratar linux på. Hör du hur det låter?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@tellus82:
Vi listar båda upp sex sajter.
De sex sajterna du listar har tillsammans en genomsnittlig global Alexa-ranking på 761 849
De jag listar har ett genomsnitt på 170 330
Summa summarum: Sajterna du länkar har knappt några besökare! Det är därför knappast någon slump att man kanske inte hört talas om dem, och man kan knappast heller använda dem för att argumentera för att informationen har nått ut till den stora massan så som du gör.

Permalänk
Medlem

@anon78208:
Jag tror att du är upprörd över det hela till sådan grad att du inte längre kan inse hur du själv låter. Om man ska prata om det någonstans så är det såklart på ställen man pratar om Linux och det är precis vad man också gör, förutom alla andra ställen man pratar om det.

Största problemet är bara att nyheten som sådan är inte särskilt intressant för många ställen att ta upp dels på grund av felets natur och att det drabbar mycket få användare och att det inte är någon skandal där företaget inte gör det dom borde, man måste köra kompilering av flera program samtidigt så att man belastar så många trådar samtidigt som möjligt och detta måste ske i någon linux variant. Felet inträffar på processorer innan vecka 25 men inte alla innan vecka 25 och felet kan dessutom kringås helt eller mildras av att höja SoC volt en smula eller som några tipsar om att korrigera drive strength på minneskontrollern.

Att basunera ut detta i valfri aftonblaska skulle inte komma en enda konsument till nytta och det enda som skulle hända vore att svenssons vart rädda för att köpa AMD trots att dom inte har någon anledning att vara det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

måste ske i någon linux variant

Detta är direkt felaktigt. Buggen har påvisats i de flesta operativsystem utom Windows, och på sätt och vis kan man även säga att det går att återskapa i Windows eftersom detta är möjligt genom kompatibilitetslagret WSL som förövrigt är ett kompatibilitetslager som kör på Windows-kerneln, helt utan någon Linux-kernel.

Permalänk
Medlem

Var det inte rätt nyligen en relativt stor nyhet(stråd) angående Intel och problem med HT i just Linux? Det var såvitt jag minns ett rätt litet problem som dök upp i något specifikt fall, som detta. Jag har försökt leta men hittade tyvärr inte nyheten. Har ni som vet vad ni snackar om tipsat redaktionen?

Det jag menar är att intresset uppenbarligen finns även angående små problem som knappast kommer uppstå för de flesta av oss.

edit:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1480854-intels-skylake-...

Var inte en så stor tråd som jag trodde.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Detta är direkt felaktigt. Buggen har påvisats i de flesta operativsystem utom Windows.

Ja det är kanske klumpigt av mig att bunta ihop olika distros och andra avarter av linux/unix/bsd/gnu under begreppet linux.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Var det inte rätt nyligen en relativt stor nyhet(stråd) angående Intel och problem med HT i just Linux? Det var såvitt jag minns ett rätt litet problem som dök upp i något specifikt fall, som detta. Jag har försökt leta men hittade tyvärr inte nyheten. Har ni som vet vad ni snackar om tipsat redaktionen?

Det jag menar är att intresset uppenbarligen finns även angående små problem som knappast kommer uppstå för de flesta av oss.

Nämnde det på förra sidan i tråden.

De flesta stora teknik-sajter hade nyhetsartiklar om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nämnde det på förra sidan i tråden.

De flesta stora teknik-sajter hade nyhetsartiklar om detta.

Ganska annorlunda reaktion på ratatosk i Intel-tråden och den här

Jag hittade tråden angående den förra nyheten.

Intel-tråden:

Skrivet av Ratatosk:

@TrauzDragon: Verkar inte så, denna nyhet är tex. mycket intressant.

Skrivet av Ratatosk:

Artikeln nämner väl precis det du nämner, en sådan här bugg är inget normala användare behöver bekymra sig om.

Är det för att det är Intel som har buggen, som du reagerar negativt mot nyheten?
Du var tyst i denna tråd.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23550-amd-tillkannager-orsak...

AMD-tråden:

Skrivet av Ratatosk:

Alla CPU:r har buggar, var ganska nyligen Intel hade problem med HT på många modeller.
Du kan provocera fram denna bugg via ett speciellt program, normalt kommer nästan ingen att utsättas för detta.

Skrivet av Ratatosk:

Ja, men är det inte så att buggen bara uppträder med vissa revisioner av vissa kompilatorer och att det redan i dag finns workaround?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Ganska annorlunda reaktion på ratatosk i Intel-tråden och den här

Jag hittade tråden angående den förra nyheten.

Intel-tråden:
AMD-tråden:

Vad menar du?
Första inlägget var mot det sedvanliga gnället nyhetstorka.
Eller menar du att jag sa så här om Intel buggen?
"en sådan här bugg är inget normala användare behöver bekymra sig om."

Tycker du att jag är för elak mot AMD och för snäll mot Intel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Menar du att jag sa så här om Intel buggen?
"en sådan här bugg är inget normala användare behöver bekymra sig om."

Menar väl mer att du tyckte det var en intressant nyhet i intelfallet men här fick jag känslan av att det inte spelade så stor roll. Men du kanske redan tipsat redaktionen om det här.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Menar väl mer att du tyckte det var en intressant nyhet i intelfallet men här fick jag känslan av att det inte spelade så stor roll. Men du kanske redan tipsat redaktionen om det här.

Det var ett svar på ett kort inlägg som löd "Nyhetstorka?"
Personen ångrade sitt inlägg lite senare.

Nej jag har inte tipsat redaktionen om vare sig Intelbuggen eller AMD buggen, vad är du ute efter? anser du att det är något jag skall stå till svars för?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |