Permalänk

Köpa grafikkort eller inte?

Tjena!

Jag befinner mig i ett skruvstäd. Antingen köper jag nytt grafikkort eller så köper jag processor, moderkort och grafikkort.

Spec idag: Intel(R) Core(TM) i5-4460 CPU @ 3.20GHz (4 CPUs), ~3.2GHz
NVIDIA GeForce GTX 960
Memory: 16384MB RAM

Spelar främst PUBG och vill få ut så mycket som möjligt av det jag har idag.

Räcker det att jag köper nytt grafikkort? I sådant fall vilket bör/kan jag köpa? Fingrade på ett Geforce GTX 1060 6GB men ändrade mig när jag såg att ljudvolymen från fläktarna enligt många var hög.

Ytterst tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på vilket 1060 du väljer. Olika lösningar på kylning.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med nytt grafikkort. Om du inte är nöjd efter det så kan du titta på att byta allt annat.

Som ovan säger så beror ljudnivån helt och hållet på vilken variant av kortet du väljer, det finns tiotals olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Det beror ju lite på vilket 1060 du väljer. Olika lösningar på kylning.

Jo, men åsidosätt kylning för tillfället. Frågan är om ett nytt grafikkort räcker eller om jag därutöver bör knacka hem processor och moderkort. Kommer min nuvarande processor flaska ett 1060/1070?

Jag vill alltså lägga så lite pengar som möjligt - 3k cirka - men ändå få upp prestandan. Tanken är att vänta ~6 månader och sedan köpa en helt ny burk.

Permalänk

Har hört att PUBG ska vara rätt tungdrivet men att de snart ska släppa en patch för att det ska fungera bättre på mer budgetsystem. Tycker att du verkar ha ett helt okej system som det är. Vänta in patchen och se om du känner att du fortfarande behöver uppgradera. Det är synd att göra det i onödan.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Börja med nytt grafikkort. Om du inte är nöjd efter det så kan du titta på att byta allt annat.

Som ovan säger så beror ljudnivån helt och hållet på vilken variant av kortet du väljer, det finns tiotals olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar.

Vilket skulle du i sådant fall rekommendera kring 2.5k-3k? Som också skulle lira med den processorn och övrigt.
Söker ett relativt tyst kort, får attackallergi av burkar som låter som en dieselgenerator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BEACHFRONTSTRANGLER:

Jo, men åsidosätt kylning för tillfället. Frågan är om ett nytt grafikkort räcker eller om jag därutöver bör knacka hem processor och moderkort. Kommer min nuvarande processor flaska ett 1060/1070?

Jag vill alltså lägga så lite pengar som möjligt - 3k cirka - men ändå få upp prestandan. Tanken är att vänta ~6 månader och sedan köpa en helt ny burk.

Om du ska köpa helt ny dator om ~6 månader varför "slösa" pengar nu?
Störs du så mycket din prestanda idag?

Om du ändå ska handla nu så börja med det bästa grafikkort du är villig att lägga pengar på

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@BEACHFRONTSTRANGLER:

Det kom en patch idag som gör att "sämre" system flyter bättre, ett riktigt lyft fick jag iaf även om min burk inte är dålig.
Jag hade nog väntat tills Vega har kommit med 3e parts kylare och priserna på konkurrenterna börjar sjunka.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Om du ska köpa helt ny dator om ~6 månader varför "slösa" pengar nu?
Störs du så mycket din prestanda idag?

Om du ändå ska handla nu så börja med det bästa grafikkort du är villig att lägga pengar på

Kan låta corny men 3k är - för mig - okej att "slösa" om jag lägger 25k på en ny burk. Förstå mig rätt.

Permalänk
Skrivet av Grishnackh:

Har hört att PUBG ska vara rätt tungdrivet men att de snart ska släppa en patch för att det ska fungera bättre på mer budgetsystem. Tycker att du verkar ha ett helt okej system som det är. Vänta in patchen och se om du känner att du fortfarande behöver uppgradera. Det är synd att göra det i onödan.

Skrivet av hakd:

@BEACHFRONTSTRANGLER:

Det kom en patch idag som gör att "sämre" system flyter bättre, ett riktigt lyft fick jag iaf även om min burk inte är dålig.
Jag hade nog väntat tills Vega har kommit med 3e parts kylare och priserna på konkurrenterna börjar sjunka.

Taget. Ämnar genast medelst fallskärm beträda Erangel.

Tack!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5402854/msi-geforce-gtx-1060-3gb-...
Om du kan sträcka dig till 3500 cirka kan du köpa varianten med 6 GB, förutom mer minne har den också fler CUDA cores. https://www.inet.se/produkt/5402809/msi-geforce-gtx-1060-6gb-...#merinfo båda är helt tysta när de inte är belastade.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

https://www.inet.se/produkt/5402854/msi-geforce-gtx-1060-3gb-...
Om du kan sträcka dig till 3500 cirka kan du köpa varianten med 6 GB, förutom mer minne har den också fler CUDA cores. https://www.inet.se/produkt/5402809/msi-geforce-gtx-1060-6gb-...#merinfo båda är helt tysta när de inte är belastade.

Tack för svar och tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Men alltså, om du ska köpa en ny burk om ~6 månader... varför inte bara slå till på ett 1070 eller RX Vega 56 eller liknande direkt? Spara ditt gamla grafikkort. När du bygger din nya burk stoppar du i ditt 6 mån gamla grafikkort i den burken och monterar tillbaks det gamla igen.

Permalänk

@pv2b: Det finns ingen chans att volta kommer inom sex månader så det skulle man faktiskt kunna göra. Däremot finns sannolikheten att priserna på grafikkort minskar inom ett halvår så behövs inte kortet akut nu kan man alltid vänta ett tag.

Permalänk
Medlem

1060 har inte blivit lika påverkad av mining-hysterin så du borde kunna få igen 1500-1800 när du säljer det när väl Volta kommer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

@Grishnackh, @Pv2b: dessutom finns det med största sannolikhet tredjeparts-vega om 6 månader, just saying

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grishnackh:

@pv2b: Det finns ingen chans att volta kommer inom sex månader så det skulle man faktiskt kunna göra. Däremot finns sannolikheten att priserna på grafikkort minskar inom ett halvår så behövs inte kortet akut nu kan man alltid vänta ett tag.

Frågan man får ställa sig är om pengarna man (eventuellt) sparar på att vänta med sitt GPU-inköp istället är bättre spenderade för att få en bättre spelupplevelse nu.

Det är ytterst personligt och beror på hur man värderar sin förbättrade spelupplevelse.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Men alltså, om du ska köpa en ny burk om ~6 månader... varför inte bara slå till på ett 1070 eller RX Vega 56 eller liknande direkt? Spara ditt gamla grafikkort. När du bygger din nya burk stoppar du i ditt 6 mån gamla grafikkort i den burken och monterar tillbaks det gamla igen.

Varför inte slå till på ett 1080 Ti X i sådant fall? Är 1070 så vansinnigt mycket bättre än 1060?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

https://www.inet.se/produkt/5402854/msi-geforce-gtx-1060-3gb-...
Om du kan sträcka dig till 3500 cirka kan du köpa varianten med 6 GB, förutom mer minne har den också fler CUDA cores. https://www.inet.se/produkt/5402809/msi-geforce-gtx-1060-6gb-...#merinfo båda är helt tysta när de inte är belastade.

Hur kan du rekommendera ett 1060 för 3.5k?

Du får ju ett nytt 1070 för 4.2k, beg för 3k, sen gör inte de extra 3GB någon skillnad alls för ett 1060.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BEACHFRONTSTRANGLER:

Varför inte slå till på ett 1080 Ti X i sådant fall? Är 1070 så vansinnigt mycket bättre än 1060?

1080 Ti X är inte en modell som jag känner till. Menar du 1080 Ti? Men javisst om du vet att du tänker köpa resten av datorn om ett halvår och du planerar att använda kortet i den datorn sen, ser jag inte en anledning att du inte kan köra kortet i din gamla datorn så länge. Du kommer inte kunna utnyttja hela potentialen i korthet, men det kanske inte gör något.

1080 Ti eller ens 1080 är rejält overkill om du bara ska spela i 1080p60 dock... Vad har du för skärm / planerar du att uppgradera skärmen också? Du kan eventuellt behöva ny nätdel också till ett high end kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alltså, kan jag komma undan med 1.5k-2k är jag ju nöjd. Det jag söker efter är ett bättre kort än det jag har idag, för så lite deg som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BEACHFRONTSTRANGLER:

Alltså, kan jag komma undan med 1.5k-2k är jag ju nöjd. Det jag söker efter är ett bättre kort än det jag har idag, för så lite deg som möjligt.

GTX 970 begagnat. Presterar som ett 1060 3GB ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Grishnackh:

Har hört att PUBG ska vara rätt tungdrivet men att de snart ska släppa en patch för att det ska fungera bättre på mer budgetsystem. Tycker att du verkar ha ett helt okej system som det är. Vänta in patchen och se om du känner att du fortfarande behöver uppgradera. Det är synd att göra det i onödan.

Skrivet av hakd:

@BEACHFRONTSTRANGLER:

Det kom en patch idag som gör att "sämre" system flyter bättre, ett riktigt lyft fick jag iaf även om min burk inte är dålig.
Jag hade nog väntat tills Vega har kommit med 3e parts kylare och priserna på konkurrenterna börjar sjunka.

Patchen styrde upp spelet något, som bäst 105 fps när jag stirrar rakt upp i himlen, mitt i Pochinki; 50-60 fps.

Permalänk

@pv2b: Tacksam för din input.

Bör jag sikta mot något speciellt 970? Hatar högt fläktljud, i övrigt har jag inga preferenser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BEACHFRONTSTRANGLER:

@pv2b: Tacksam för din input.

Bör jag sikta mot något speciellt 970? Hatar högt fläktljud, i övrigt har jag inga preferenser.

Har ingen input att ge ang specifika modeller. Men mer generellt, marknaden är ju lite sådär begränsad. Kolla upp vad som finns och se om det är bra eller anus istället. Det är inte som att välja och vraka bland nytt...

I allmänhet bör du undvika blower-kort (referenskylare) om du vill ha mindre fläktljud.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BEACHFRONTSTRANGLER:

Som sagt, jag har inte jättemycket koll på enstaka kort. Du får kolla själv eller se om någon annan vet helt enkelt.

Men... det där är ju en länk till en butik. Att köpa ett 970 nytt (om det ens går) är ju helt meningslöst.

Permalänk

@pv2b: Postade länken från butik pga ville få med korrekt spec. Jag forskar vidare. Stort tack!

Permalänk
CS-mästare

@BEACHFRONTSTRANGLER: Jag har det kortet, och söker du efter ett tyst kort lär du inte bli besviken. Jag är riktigt nöjd! Nästa kort lär också bli ett Asus strix för min del.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk

För information, jag valde ett EVGA GeForce GTX1060 6 GB Gaming Superclocked.