Ryzen 5 1600 - moderkort för överklockning

Permalänk

Ryzen 5 1600 - moderkort för överklockning

Jag har undersökt mycket angående vilket morderkort man bör ha för enkel och säker OC av Ryzen 5 1600.
Jag nöjer mig med att klocka till runt 3,8 Ghz. Har läst en del om folk som fått problem med att prollen inte går ner i varv vid låg aktivitet som den ska efter oc och att det beror på att man behöver pstate funtktion etc. Jag har aldrig överklockat förut, ska tilläggas.

Jag tänkte köpa ett MSI B350M MORTAR först, men efter att ha läst om hur oc ska vara bättre på X370 modeller och tittat runt efter vad jag egentligen ska välja så blir jag förvirrad. Jag kommer även att köpa Ram på 3000 mhz som jag nog kommer behöva klocka upp.

Vilket moderkort ska jag skaffa? Att hålla nere pris är relativt viktigt för mig.

Permalänk
Medlem

@spacemarcus: moderkort spelar ingen roll se videon
https://www.youtube.com/watch?v=gkmyKPzCq6k&t=631s

Minnen , 3000 mhz och inte lägre. Ryzen gillar snabba minnen.

När du ska klocka så ändrar du till 38 bios för cpun, volt max 1.38 om du nu ska ändra.
Du ska stänga av cool n quiet då det klockar ner cpun , Turbon för cores kan du stänga av med.
har märkt att min mår bättre med den på. Global c state ska stängas av med

Videon visar han hur det funkar .

Är andra små saker som inte finns med, men kolla videon så förstår du hur det funkar,
Men inte under 3000 mhz, 3000 räcker eller kör på 3200.

Permalänk
Medlem

Jag har cool n quiet på, ser ingen vits att cpun ska gå i full fart när jag inte belastar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Jag har cool n quiet på, ser ingen vits att cpun ska gå i full fart när jag inte belastar den.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag kör min i 4 ghz och har cool n quiet på så stänger han ner sig.
Har läst fler som sagt att man ska stänga v det.
Många säger att man ska stänga av Turbon på kärnorna.
Men märker att det funkar bättre på min om jag har det på efter bios uppdateringen.
Jag kan köra den 4 ghz och spela hela tiden utan problem men jag kan inte stress testa den.
Min 120 kylare kan inte kyla den under stress test fast den når 71 grader, men max taket är 95 men verkar inte så för mig just nu
Men jag kan spela stabilt i 4gh utan att komma över 60 grader.

Min går i 4 ghz hela tiden men den jobbar knappt i windows, cpun ligger påmellan 7 och under 20. och jag har en massa saker uppe, spotify , steam origin, battle.net internet och en massa mer . Har 35 grader i idle.
Men han kan ju köra sin i cool n quiet. Men är vad många sagt när jag googlade ifrån början när jag köpte min.