Ärendehantering hos Tjänsteleverantör

Permalänk
Medlem

Ärendehantering hos Tjänsteleverantör

I onsdags så gick världen under...I alla fall enligt mina barn. IP-TV och Bredbandet gick ned.

WAN-lampan på tjänstefördelaren lyste inte. Misstänkte att det borde vara strul på fibern i sig, konverteraren eller switchen i andra änden eftersom jag inte får länk. Alltså så är det bolaget som äger och förvaltar fibern som troligtvis kommer lösa problemet.
1. Lade ett ärende till "Tjänsteleverantören" i onsdags kväll. De skulle genast lägga ett ärende hos "Kommunikationsoperatören".
2. Torsdag morgon mailar jag "Fiberägaren" som både äger och förvaltar fibernätet och frågar vad de har för normala åtgärdstider på fysiska fel. "Normalt inom 12 timmar". Tjohej! då är felet snart löst tänkte jag.
3. Ringer tillbaka runt lunch igår torsdag till "Tjänsteleverantören" och kollar status. De visar sig att dagen innan (Troligtvis direkt efter jag initialt lade ärendet) hade "Kommunikationsoperatören" återkommit och behövde MAC-adress på tjänstefördelaren. OK.. Varför har ingen hört av sig till mig? Borde inte de redan ha denna information i sitt system? Jag ger dem i all fall MAC-adressen och hoppas att det snart händer saker.
4. Ringer tillbaka till "Tjänsteleverantören" idag fredag på morgonen. De inväntar svar från "Kommunikationsoperatören", men lovar att ha koll på ärendet och se till att det skyndar på.
5. "Fiberägaren" återkommer till mig nu på eftermiddagen och har varit i kontakt med "Kommunikationsoperatören" för att se om de kan agera, men det finns inget ärende på min adress!
6. Ringer tillbaka till "Tjänsteleverantören". Det hade trotts allt inte gått iväg något till "Kommunikationsoperatören" än. Kundtjänstmedarbetaren kan inte påskynda detta utan det måste hanteras av den "Administrativa Avdelningen". Varför ärendet inte gått iväg kan inte kundtjänstmedarbetaren svara på.

Skall det gå till så här?

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem

När ens nät går ner så brukar det funka dåligt att ringa runt och få olika svar. Gäller nog egentligen de flesta tjänster. Ta fram monopolet och sätt er runt middagsbordet. Sist mitt Internet dök så tog det 3 veckor.
Trevlig helg.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Tyvärr inget ovanligt. En kund är ingen kund. Orkar du så fortsätt ringa och ligg på. Tillslut så brukar dom ledsna och lösa det bara för att slippa samtalen till kundtjänst

Permalänk
Medlem

@reteP: byt leverantör.. det är därför vi har öppen fiber

Permalänk
Avstängd

1. Kommunicerare du med dina grannar, har de samma problem?

2. Har du startat om mediaomvandlaren? (Enklast en njorsk reset)

Om mediaomvandlare går igång:

3. Har du startat om din router? (Enklast en njorsk reset)

4. Har du testat enklast med en laptop att ansluta med nätverkskabel till mediaomvandlaren samt routern?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Ämnet gäller hur ärendet hanteras. Inte vad eller vad jag inte gjort för att själv åtgärda.

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Avstängd

@reteP: Njau... det finns en hög "help yourself" faktor nuförtiden. (oavsett vilken operatör man väljer)

Sen har jag då märkt att den curlade generationen lever i sin bubbla och inte pratar med sina grannar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av reteP:

I onsdags så gick världen under...I alla fall enligt mina barn. IP-TV och Bredbandet gick ned.

WAN-lampan på tjänstefördelaren lyste inte. Misstänkte att det borde vara strul på fibern i sig, konverteraren eller switchen i andra änden eftersom jag inte får länk. Alltså så är det bolaget som äger och förvaltar fibern som troligtvis kommer lösa problemet.
1. Lade ett ärende till "Tjänsteleverantören" i onsdags kväll. De skulle genast lägga ett ärende hos "Kommunikationsoperatören".
2. Torsdag morgon mailar jag "Fiberägaren" som både äger och förvaltar fibernätet och frågar vad de har för normala åtgärdstider på fysiska fel. "Normalt inom 12 timmar". Tjohej! då är felet snart löst tänkte jag.
3. Ringer tillbaka runt lunch igår torsdag till "Tjänsteleverantören" och kollar status. De visar sig att dagen innan (Troligtvis direkt efter jag initialt lade ärendet) hade "Kommunikationsoperatören" återkommit och behövde MAC-adress på tjänstefördelaren. OK.. Varför har ingen hört av sig till mig? Borde inte de redan ha denna information i sitt system? Jag ger dem i all fall MAC-adressen och hoppas att det snart händer saker.
4. Ringer tillbaka till "Tjänsteleverantören" idag fredag på morgonen. De inväntar svar från "Kommunikationsoperatören", men lovar att ha koll på ärendet och se till att det skyndar på.
5. "Fiberägaren" återkommer till mig nu på eftermiddagen och har varit i kontakt med "Kommunikationsoperatören" för att se om de kan agera, men det finns inget ärende på min adress!
6. Ringer tillbaka till "Tjänsteleverantören". Det hade trotts allt inte gått iväg något till "Kommunikationsoperatören" än. Kundtjänstmedarbetaren kan inte påskynda detta utan det måste hanteras av den "Administrativa Avdelningen". Varför ärendet inte gått iväg kan inte kundtjänstmedarbetaren svara på.

Skall det gå till så här?

Skall det gå till såhär? kort svar ja,

Din isp ansvarar för att du ska få en tjänst och hyr in sig på ett nät. Funkar inte din tjänst så felanmäler dem till KO som driftar nätet.
I detta fall har din isp troligen felanmält med för lite information och den felan blir backad och kommer att läggas på nytt när du inkommer med den saknade infon, Dem som driftar nätet har inte dig som kund utan din isp, därför kontaktar dem inte dig, Visst det vore bra om kanske din ISP ringer dig när de får felan backad, men det är väldigt få som ringer ut och skriver istället väntar på svar från kund. ibland brukar dem skicka sms om saknad information.
Att byta leverantör kommer inte lösa nått, om det är fel i nätet eller på fiberdosan kommer problemet kvarstå med dem nya, visst de kanske har ett bätter serviceavtal med KO'n, men väldigt sällan detta är verklighet.
Vad som menas här med den adminastrativa avdelningen så ligger den antingen i kö hos KO'n för att bli godkänd på nytt.

Permalänk

Grundregeln är att man kontaktar sin operatör. Tyvärr verkar det som att det ibland missförstås att man har flera "motparter" att jaga när det blir fel. Så är det inte.

Checklista:

Om man har parabolpaket från Viasat och kanalerna försvinner. Kontaktar man:
A) Viasat som säljer tjänsterna och från vilka man får fakturan.
B) Man kontaktar SES/Astra som äger satelliten i rymden.

Om mjölken är slut i den lokala butiken så:
A) Frågar man personalen om det.
B) Ringer Arla eller en av dess bönder och frågar varför.

Om fibern går ner så:
A) Kontaktar man det företag som man köper tjänsterna från.
B) Man får panik och inleder detektivarbete med att försöka få tag på så många som möjligt, som man tror kan påverka handläggningstiden. Tillexempel försöka nå den som äger nätet, men som inte har några uppgifter om dig som kund hos ett annat företag, då de hyr ut kapacitet och förbindelser till ett annat företag. Som i sin tur har dig som kund.

(Facit: A är svaret på alla tre )

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas Epradius:

(Facit: A är svaret på alla tre )

Jo men problemet som kan uppstå är att en kund inte gör det mest elementära, dvs startar om sin mediaomvandlare och det gör man då enklast med en "njorsk reset" dvs man drar ur kontakten till eluttaget och sätter i den igen.

Helpless people

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo men problemet som kan uppstå är att en kund inte gör det mest elementära, dvs startar om sin mediaomvandlare och det gör man då enklast med en "njorsk reset" dvs man drar ur kontakten till eluttaget och sätter i den igen.

Helpless people

Ja, det är nog många som inte gör det. Men man får hoppas de flesta tjänsteleverantörer talar om för kunden att göra just detta. Men tål ju att tipsas om helt klart.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas Epradius:

Ja, det är nog många som inte gör det. Men man får hoppas de flesta tjänsteleverantörer talar om för kunden att göra just detta. Men tål ju att tipsas om helt klart.

Njau, jag definierar det mer som självbevarelsedrift för överlevnad....

Sen blir jag inte klok på det här med att kommunicera med sina grannar, det är ytterst sällan enbart en kund drabbas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Problemet är inte vem jag kontaktat vid sidan om den normala vägen, problemet är att Tjänsteleverantören inte skickar problemet till rätt ställe direkt.

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk

Ja något verkar ju ha gått fel om ärendet inte gått iväg alls. Men "rätt ställe" för tjänsteleverantören (TJ) är att kontakta KO om nu inte felet beror på den egna tjänsten. Sedan är det KO som kontrollerar om felet ligger hos dem, eller om det är annat fel som beror på nätägaren.

Sen vem TJ skickar till eller inte är deras problem. Som slutkund är det ens uppgift att ligga på sin TJ för att se hur det går i ärendet. Olika TJ är olika duktiga på att sköta sina kunder och det brukar avspegla sig i priset och kundvänligheten. En felanmälan som kommer in till en viss TJ, kan ta längre tid att nå KO, än en felanmälan från en annan TJ till samma KO. Det är vare sig KO eller nätägarens (N) fel.

Det som kan bli problem när folk kommer in fel väg, är att man får falska förhoppningar om åtgärdandetid etc. 12 timmar för nätägaren, är ju först när felsökningsåtgärd kommer till deras kännedom. Innan dess har ju tiden gått från felanmälan från TJ->KO och sedan kanske KO åker ut och felsöker. Konstaterar avbrott, kontaktar N som då ska åtgärda felet rent fysiskt. Det är ganska sällan det är ett rent fysiskt fel som är Ns ansvar. KO ansvarar för aktiv utrustning i båda ändar, inkl patchkablagen. Så om länken går ner så är det switch på nod eller utrustningen hos kund i regel. Vid fysiskt fel på nätet är det i regel någon med spade i gatan.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara ett fel bara för ärendet inte skickades vidare på en gång. Din ISP kanske
ska felsöka själv för att säkerställa att problemet inte är hos dem. Skickar de en felanmäla
vidare utan undersöka den så kan det betyda avgifter för dom om felanmälan är felaktig.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Att de lovar 12 timmars åtgärdstid känns väldigt bra om det gäller privatkunder. Om det är ett fysiskt fel dvs. om de inte bara startar om porten eller lägger på din tjänst igen för att det buggat i systemet för då kan 12h vara rimligt.

Själva tjänsteleverantören brukar i många stadsnät men tyvärr inte i alla kunna logga in och se status på sina kunders CPE:er. De ser om de har länk/kontakt och fått en IP-adress tilldelad. Samt kan skapa ett ärende om de ser att något är fel.

Är det är fysiskt fel lägger stadsnätet ett ärende till sin underleverantör av fibersvetsning med mera att byta CPE, SFP, fiberpatch eller mäta länken med OTDR instrument. Det kan då ta upp emot en vecka för dem att göra det kanske mer om de inte skrivit något serviceavtal mellan varandra.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Precis som BrusE skriver så skickar man inte vidare ett ärende innan man felsökt själva då det innebär kostnader för företaget.

Sedan är det 12 timmars åtgärdstid efter att de lokaliserat problemet och har diverse utrustning för att eventuellt ersätta dessa OM de har möjlighet att lösa det själva utan att skicka vidare ärendet.

En sådan garanti brukar ofta innehålla en klausul i avtalet som säger att du sedan får ersättning (avdrag på nästkommande faktura) per timme som det är nere efter att en period har passerat.

Sedan säger man att man påbörjat ett ärende efter att någon har läst incidenten.

-------------
Kan ju tillägga att krånglar något på en onsdag kväll så skulle jag aldrig ringa in torsdag vid lunch (och då har jag ändå "mer aspergers" än vad som klassas som "normalt")

Onsdag eftermiddag kan du ringa nästa gång och kolla status imo. även om du inte ska räkna med att det är löst då.

Måndag - Eftersom det inte är löst på fredagen så är det inte löst på måndag morgon heller. Löses det inte under dagen har de troligtvis skickat ärendet vidare.
Tisdag - Det andra företaget måste titta på ärendet och försöka lokalisera det hela.
Onsdag - Här kan du nog få någorlunda update på vad problemet kan vara, sedan om det går att lösas remote eller om de måste komma en tekniker till dig (då kan det ta ytterligare tid).