Intel säljstartar Core i9-7980XE, i9-7960X, i9-7940 med 18, 16 respektive 14 kärnor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

ECC är överskattat på något vis. Visst det finns branscher där det är kritiskt, men andra som det är mindre relevant. Säg ex du jobbar med video. Säg att du t.o.m. är jätteseriös och jobbar med teve/film etc. Ska ECC minnet agera någon slags säkerhet för att en rendering på miljonen inte ska få en felvänd pixel eller macroblock? Det har du ju ändå en separat QC-maskin som dubbelkollar. Den gången de förlorade arbetstimmarna men det kommer sannolikt inte hända särskilt ofta.

Nä du, anledningen till prissättningen här sätter jag på att Intel mycket väl vet att de riskerar att göra sin Xeon serie irrelevant i vissa branscher.

Film/ljudproduktion på låg nivå är inga kritiska system. Det är dessutom väldigt få som jobbar inom detta, varför inte ta systemutvecklare som är Stockholms vanligaste jobb? Undra hur det står till med förhållandet professionella filmskapare och utvecklare här på forumet?

För oss utvecklaren så kan fel beroende på var vi jobbar med ett fel leda till personskador och annat. Att sitta och validera datan på hur många olika system som helst är lätt att säga för de som inte jobbar inom området, men vi andra har en budget att följa.
Typ ingen av de som gör enklare saker som program som styr vägbommar och annat som åker ut i vägen gör några mer validering utan litar på att systemet har fungerat korrekt. Kommentarer men dessa körs inte på en plc, besvaras snabbt med gissa var programvarorna utvecklas på?

Man vill då ha ett stabilt system till låg kostnad, det handlar om en balansgång och några 5% överklockning för ett opålitligt system är inget man gör.

Det är otroligt många som kräver pålitliga system, det är dock en fråga om kostnad och risker, där nerlagd tid är mycket kostsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Film/ljudproduktion på låg nivå är inga kritiska system. Det är dessutom väldigt få som jobbar inom detta, varför inte ta systemutvecklare som är Stockholms vanligaste jobb? Undra hur det står till med förhållandet professionella filmskapare och utvecklare här på forumet?

För oss utvecklaren så kan fel beroende på var vi jobbar med ett fel leda till personskador och annat. Att sitta och validera datan på hur många olika system som helst är lätt att säga för de som inte jobbar inom området, men vi andra har en budget att följa.
Typ ingen av de som gör enklare saker som program som styr vägbommar och annat som åker ut i vägen gör några mer validering utan litar på att systemet har fungerat korrekt. Kommentarer men dessa körs inte på en plc, besvaras snabbt med gissa var programvarorna utvecklas på?

Man vill då ha ett stabilt system till låg kostnad, det handlar om en balansgång och några 5% överklockning för ett opålitligt system är inget man gör.

Det är otroligt många som kräver pålitliga system, det är dock en fråga om kostnad och risker, där nerlagd tid är mycket kostsamt.

Du sade du hade svårt att se målgruppen. Nu ändrar du till att du har svårt att se om målgruppen har en stor användarbas på sweclockers. Ok, etablerar vi om din frågeställning därifrån då Där är jag inte direkt intresserad i att gräva i papper om hur många som sysslar med vad och hur många system branschen kan tänkas köpa. HEDT är en nisch och det _finns_ branscher där det inte är så ovettigt. Det räcker.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det många arbetsstationer som övervakar bitfel?

Håller med. Jag tror det är väldigt ovanligt och där det är kritiskt på servernivå blir det en ganska onödig gimmick för workstations.

Edit: Har dock ingen koll egentligen. Finns kanske arbetsstationer som skulle kunna ha nytta av det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

ECC kan i regel bara korrigera enbitsfel. Två eller fler bitars fel kan detekteras men inte korrigeras. Övervakar du inte systemet vet du därför inte om det uppstår okorrigerade fel. Lägg sen till att det bara är ett fåtal minnesmoduler som ger bitfel, men att de som faktiskt ger korrigerbara bitfel har betydligt större risk för att ge fel som inte kan korrigeras.

Alltså, risken är lite till att börja med och den minskar betydligt när du inte kör tunga serverlaster. I de fall du ändå drabbas av enkla bitfel ökar dock risken för större bitfel markant. Såframt att du faktiskt har nytta av ECC är det därför stor risk att den nyttan blir bortkastad om du inte faktiskt övervakar systemet.

Nu säger jag för all del inte att det är omöjligt att övervaka systemet. Frågan handlar snarare om vem katten som gör det på en arbetsstation. Min gissning är att vi inte kommer hitta många medlemmar här som gjort det, om vi skulle ställa den frågan i forumet.

Därutöver har vi frågan om vad det faktiskt skulle få för konsekvenser med en flippad bit lite då och då. Jag har själv renderat bra jäkla mycket genom åren. Det har även skett på maskiner som haft dåliga minnesmoduler. Hur mycket har jag märkt av det, bortsett från en instabilt system när minnet varit trasigt? Inte alls. Det kan för all del ha hänt att jag missat några pixlar som fått fel färg...

Så hur stor del av Skylake-X potentiella köpare tänkte sig att de skulle bygga ett system där komponenterna är validare ihop och sedan övervaka systemet? Och hur många av dessa behöver egentligen göra det? Jag chansar, lite lagom ovetenskapligt, på att den siffran är väldigt nära noll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Du sade du hade svårt att se målgruppen. Nu ändrar du till att du har svårt att se om målgruppen har en stor användarbas på sweclockers. Ok, etablerar vi om din frågeställning därifrån då Där är jag inte direkt intresserad i att gräva i papper om hur många som sysslar med vad och hur många system branschen kan tänkas köpa. HEDT är en nisch och det _finns_ branscher där det inte är så ovettigt. Det räcker.

Nej jag har inte ändrat mig kring att målgruppen för en 20 000kr cpu som inte stöder ECC inte är stor. Likaså har jag svårt att se målgruppen, men du pekade på en som skulle kunna vara tänkbar och det är folk inom filmbranschen, där fel på data beroende på var ofta inte har så stor påverkan. Skulle man se felet, så brukar det dessutom bara enkelt att korrigera.

Det jag däremot poängterade är att det finns väldigt många som jobbar med kritiska system där en datafel kostar skjortan, sedan kan man diskutera att ECC bara är bortkastat eller att datapålitligheten bara sjunker med ECC minne etc.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte programmerat proffesionellt på >15 år men är det vanligt att bitfel på grund av minnesproblem gör så att den färdigkompilerade koden fungerar och klarar alla tester?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Nu har jag inte programmerat proffesionellt på >15 år men är det vanligt att bitfel på grund av minnesproblem gör så att den färdigkompilerade koden fungerar och klarar alla tester?

Hur vanligt är det att alla funktioner testas av i alla scenarier? Visst jobbar man på Nasa och gör styrprogram till deras raketer testas rätt så mycket, men för vanliga utvecklare så testas bara en liten del av funktionerna.

Hur stor risken med att ECC fel kan uppstå går att spekulera om. Fel uppstår dock i kompilerade filer, det är inget ovanligt att någon kompilerar en kod och det inte fungerar, men en ny kompilering bara fungerar. Orsaken kan vara hur många saker som helst, där 99% är att användaren har gjort någon ändring utan att veta om det.

Men för att man ska överge ECC på kritiska system är lite som man ska överge ESD skydd, det räcker ej med att folk som ej gör något kritisk på sina datorer säger att de har kört hur länge som helst utan att upptäcka problem, när vissa av dem inte ens skulle upptäcka om det så brann i datorn. (jag syftar på de som hävdar esd är en skröna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur vanligt är det att alla funktioner testas av i alla scenarier? Visst jobbar man på Nasa och gör styrprogram till deras raketer testas rätt så mycket, men för vanliga utvecklare så testas bara en liten del av funktionerna.

Hur stor risken med att ECC fel kan uppstå går att spekulera om. Fel uppstår dock i kompilerade filer, det är inget ovanligt att någon kompilerar en kod och det inte fungerar, men en ny kompilering bara fungerar. Orsaken kan vara hur många saker som helst, där 99% är att användaren har gjort någon ändring utan att veta om det.

Men för att man ska överge ECC på kritiska system är lite som man ska överge ESD skydd, det räcker ej med att folk som ej gör något kritisk på sina datorer säger att de har kört hur länge som helst utan att upptäcka problem, när vissa av dem inte ens skulle upptäcka om det så brann i datorn. (jag syftar på de som hävdar esd är en skröna)

Helt enig i att man aldrig testar allt. Dock kan jag känna att det kan råda en lite märklig inställning om man kräver ECC men är beredd att köra med Ryzen/TR. Intels processorer är utan tvekan mer mogna och bör vara mer stabila.

Med det sagt så har jag inte några problem att använda en 1950X (utan ECC-minne) på jobbet.

Permalänk

Lånar ett inlägg då det gäller ECC eller icke ECC.
Körde en runda med MemTest64 och 100% minne och hade ställt in programmet att stanna vid fel. Körde 87 rundor utan fel men vid den 88:e rundan så kom ett fel och testprogrammet stannade enligt inställning. Inga andra knasigheter i Windows 10. Hur orolig bör man vara över detta?

Har minnen utan ECC.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av joakim99:

Nu har jag inte programmerat proffesionellt på >15 år men är det vanligt att bitfel på grund av minnesproblem gör så att den färdigkompilerade koden fungerar och klarar alla tester?

Det är väldigt osannolikt att få bitfel. Om man bygger binärer där det inte bara inte får bli fel (t.ex. för att det används i en applikation som är "safety critical") är det åtskilliga tiopotenser säkrare att bygga två uppsättning, beräkna en kryptografisk säker hash över båda binärerna och bara acceptera om hashen är samma jämfört med att enbart förlita sig på ECC.

Skrivet av JonkenPonken:

Lånar ett inlägg då det gäller ECC eller icke ECC.
Körde en runda med MemTest64 och 100% minne och hade ställt in programmet att stanna vid fel. Körde 87 rundor utan fel men vid den 88:e rundan så kom ett fel och testprogrammet stannade enligt inställning. Inga andra knasigheter i Windows 10. Hur orolig bör man vara över detta?

Har minnen utan ECC.

Låter som HW-fel (eller överklockning, en "stabil" överklockad gaming PC är nog rätt sällan så stabil att den att passerar normal CPU-validering hos AMD/Intel). På en enskild maskin som inte har datacenternivå på RAM-mängden ska man knappast förvänta ett enda fel från MemTest64 om det så körs under ett år.

Den stora poängen med ECC är att man har ett sätt att upptäcka att det är något fel på RAM. Vidare, har man tillräckligt med maskiner som har hundratals GB RAM och som kör 27/7 kommer vissa få enstaka bitar flippade p.g.a. bakgrundsstrålning.

Så som vanligt: "everything counts in large amounts" men för varje enskilt desktopsystem är det i normalfallet helt irrelevant (utöver de fall man måste upptäcka redan HW-fel på RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är väldigt osannolikt att få bitfel. Om man bygger binärer där det inte bara inte får bli fel (t.ex. för att det används i en applikation som är "safety critical") är det åtskilliga tiopotenser säkrare att bygga två uppsättning, beräkna en kryptografisk säker hash över båda binärerna och bara acceptera om hashen är samma jämfört med att enbart förlita sig på ECC.

Det var lite det jag misstänkte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Det är väldigt osannolikt att få bitfel. Om man bygger binärer där det inte bara inte får bli fel (t.ex. för att det används i en applikation som är "safety critical") är det åtskilliga tiopotenser säkrare att bygga två uppsättning, beräkna en kryptografisk säker hash över båda binärerna och bara acceptera om hashen är samma jämfört med att enbart förlita sig på ECC.

Det är extremt många som jobbar med system som kan resultera i personskada, har du en uppfattning om ungefär hur många som kör med dubbla uppsättningar av t.ex. plc programvaror för att utveckla? Är vi nere på promille nivå när man pratar om utvecklare?

Det du förespråkar är extremt krångligt. Det folk pratar om redundanta system brukar vara så att ett är öppet i taget, går ena systemet ner så tar andra systemet över.

Man kan diskutera risker med att slarva med ECC, ESD, ej köpa från tillverkaren testat ramminne, köpa en ny cpudesign, köra med dålig datalagring på disken, där systemet ej klarar av att upptäcka bitfel etc. Och det är svårt att uppskatta riskerna.

Min kritik emot Core i9-7980XE är att den är så dyr, ska man ha moderkort, ram 128/256GB, mängder med ssd, grafikkort, grymma skärmar o.s.v så kan man komma upp i nästan 100 000kr. Men ett vettigt bygge för den stora skaran närmar sig nog 70 000kr. Och vad har man fått för pengarna, är det ett system som man ens kan anse vara en säker filserver?

Threadripper i sin tur skulle jag aldrig köra något kritisk på första versionen, men tack vare dens pris ser jag den mer som en ghettoalternativ. Folk speciellt ungdomar kan köra hur mycket som helst hemma som sharepoint etc, vi kan leka med systemet och lära oss en hel del.

*edit*
En Core i9-7980XE med budget komponenter är för vanliga användare så fel så det inte är klokt, vanliga användare för att kunna utnyttja denna cpu måste köpa extrem övrig hårdvara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Det är extremt många som jobbar med system som kan resultera i personskada, har du en uppfattning om ungefär hur många som kör med dubbla uppsättningar av t.ex. plc programvaror för att utveckla? Är vi nere på promille nivå när man pratar om utvecklare?

Det du förespråkar är extremt krångligt. Det folk pratar om redundanta system brukar vara så att ett är öppet i taget, går ena systemet ner så tar andra systemet över.

Man kan diskutera risker med att slarva med ECC, ESD, ej köpa från tillverkaren testat ramminne, köpa en ny cpudesign, köra med dålig datalagring på disken, där systemet ej klarar av att upptäcka bitfel etc. Och det är svårt att uppskatta riskerna.

Min kritik emot Core i9-7980XE är att den är så dyr, ska man ha moderkort, ram 128/256GB, mängder med ssd, grafikkort, grymma skärmar o.s.v så kan man komma upp i nästan 100 000kr. Men ett vettigt bygge för den stora skaran närmar sig nog 70 000kr. Och vad har man fått för pengarna, är det ett system som man ens kan anse vara en säker filserver?

Threadripper i sin tur skulle jag aldrig köra något kritisk p första versionen, men tack vare dens pris ser jag den mer som en ghettoalternativ. Folk speciellt ungdomar kan köra hur mycket som helst hemma som sharepoint etc, vi kan leka med systemet och lära oss en hel del.

*edit*
En Core i9-7980XE med budget komponenter är för vanliga användare så fel så det inte är klokt, vanliga användare för att kunna utnyttja denna cpu måste köpa extrem övrig hårdvara.

Fast det är två helt separata saker: självklart kan vill man i kritiska lägen ha redundans för PLC. Det löser man genom att duplicera all maskinvara. Här har man absolut ECC-minnen då eventuella HW-fel måste upptäckas!

Om du ovanpå det vill vara helt säker att binären du ska köra på din PLC är korrekt är det ju knappast speciellt krångligt att byggsystemet bygger två parallella uppsättningar binärer och jämför dessa. Det är något du sätter upp en gång i byggsystemet sedan är det automatiserat. Maskinen man utvecklar på är inte samma som sedan kör den kritiska funktionen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman:

Inte undra på du hinner med så mkt då du har 27 timmar per dygn

Har Ryzen 1600X och kör låga timings/subtimings på minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är extremt många som jobbar med system som kan resultera i personskada, har du en uppfattning om ungefär hur många som kör med dubbla uppsättningar av t.ex. plc programvaror för att utveckla? Är vi nere på promille nivå när man pratar om utvecklare?

Det du förespråkar är extremt krångligt. Det folk pratar om redundanta system brukar vara så att ett är öppet i taget, går ena systemet ner så tar andra systemet över.

Man kan diskutera risker med att slarva med ECC, ESD, ej köpa från tillverkaren testat ramminne, köpa en ny cpudesign, köra med dålig datalagring på disken, där systemet ej klarar av att upptäcka bitfel etc. Och det är svårt att uppskatta riskerna.

Min kritik emot Core i9-7980XE är att den är så dyr, ska man ha moderkort, ram 128/256GB, mängder med ssd, grafikkort, grymma skärmar o.s.v så kan man komma upp i nästan 100 000kr. Men ett vettigt bygge för den stora skaran närmar sig nog 70 000kr. Och vad har man fått för pengarna, är det ett system som man ens kan anse vara en säker filserver?

Threadripper i sin tur skulle jag aldrig köra något kritisk på första versionen, men tack vare dens pris ser jag den mer som en ghettoalternativ. Folk speciellt ungdomar kan köra hur mycket som helst hemma som sharepoint etc, vi kan leka med systemet och lära oss en hel del.

*edit*
En Core i9-7980XE med budget komponenter är för vanliga användare så fel så det inte är klokt, vanliga användare för att kunna utnyttja denna cpu måste köpa extrem övrig hårdvara.

Saken är det att det finns extremt många rika i värden som kan köpa det bästa bara för att man har råd. Finns folk som kommer köpa det även om det är helt oförståeligt för vanligt folk.

@Ozzed Kan du inte bara sluta spamma din skit om ECC etc. Du har ju uppenbarligen ingen koll på det du skriver. Att du fortfarande har kvar ''inlägg som uppskattas av andra'' är ett skämt enligt mig.

Skrivet av Ozzed:

Jag kan väl inte rimligtvis stå till svars för att andra ibland gillar mina inlägg? Snacka om låg nivå. Jaja... Har man inget vettigt att komma med så kan man ju alltid försöka med personangrepp!. Jisses.

Nej thats how it works, Amd folk verkar vara väldigt belägna i att ryggdunka och hata på allt Intel gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Saken är det att det finns extremt många rika i värden som kan köpa det bästa bara för att man har råd. Finns folk som kommer köpa det även om det är helt oförståeligt för vanligt folk.

@Ozzed Kan du inte bara sluta spamma din skit om ECC etc. Du har ju uppenbarligen ingen koll på det du skriver. Att du fortfarande har kvar ''inlägg som uppskattas av andra'' är ett skämt enligt mig.

Jag kan väl inte rimligtvis stå till svars för att andra ibland gillar mina inlägg? Snacka om låg nivå. Jaja... Har man inget vettigt att komma med så kan man ju alltid försöka med personangrepp!. Jisses.

Pro tip: Det går allderles utmärkt att låta bli att läsa mina inlägg om de inte faller en i smaken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min kritik emot Core i9-7980XE är att den är så dyr, ska man ha moderkort, ram 128/256GB, mängder med ssd, grafikkort, grymma skärmar o.s.v så kan man komma upp i nästan 100 000kr.

Fast så mycket billigare blir det inte om du skall ha en 1950X. En besparing på 10% är inte så mycket kan jag tycka. Dock kommer man väldigt långt med betydligt beskedligare budget. T ex så är kanske grymma skärmar och grafikkort tämligen meningslöst om man skall ha en dator att köra CFD-beräkningar på.

Permalänk
Medlem

Såg denna nys på Youtube, bra recension.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Fast så mycket billigare blir det inte om du skall ha en 1950X. En besparing på 10% är inte så mycket kan jag tycka. Dock kommer man väldigt långt med betydligt beskedligare budget. T ex så är kanske grymma skärmar och grafikkort tämligen meningslöst om man skall ha en dator att köra CFD-beräkningar på.

För en billigare cpu + moderkort så finns det mening att bygga billigare resten. D.v.s ghettobygge som jag kallar dem för, mycket prestanda, men inget man visar upp på stan. Med Threadripper tänker jag mycket ram, några ssds, inget grafikkort etc.

Skrivet av Yaana:

Såg denna nys på Youtube, bra recension.

Förvånansvärt många tester där Intel Core i9-7980XE imponerande. Något att ta med i beräkningar av kostnaden är att en arbetare ofta ligger runt 1000kr/h. Så det är inte så otroligt mycket tid en arbetare behöver spara på en säg 30 000kr dyrare dator under 3år för att investeringskostnaden på en bättre cpu lönar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För en billigare cpu + moderkort så finns det mening att bygga billigare resten. D.v.s ghettobygge som jag kallar dem för, mycket prestanda, men inget man visar upp på stan. Med Threadripper tänker jag mycket ram, några ssds, inget grafikkort etc.

Tragiskt att du kallar ett bygge för "ghetto" bara för att det inte uppfyller dina extremt nischade preferenser. Om något så är ett HEDT bygge så långt från "ghetto" man kan komma då de som bygger dessa maskiner oftast är av den noggrannare och mer kunniga typen.

My .02 cents.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Det är ju imponerande på ett sätt men det känns mest som ett skrytbygge för att visa AMD att man visst det hänger med. Ryzen är MYCKET mer imponerade. Det är ett mästerverk. Detta är nån slags brute-force bygge som kostar skjortan vilket bara visar på ooptimerad technologi jämfört med AMD just nu. Ska sägas att jag är en amatör, men det är min spontana reaktion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:

Tragiskt att du kallar ett bygge för "ghetto" bara för att det inte uppfyller dina extremt nischade preferenser. Om något så är ett HEDT bygge så långt från "ghetto" man kan komma då de som bygger dessa maskiner oftast är av den noggrannare och mer kunniga typen.

My .02 cents.

Fast den mjukvara som vanligt folk kör som sätter dessa cpuer under extrem-belastningen brukar ofta rekommendera andra bättre saker, så det handlar ej om bara mina preferenser. Ta cadprogram där det finns vissa tillverkare som ej supportar annat än cadkort, frågar man supporten om grafikproblem och säger att man har ett 1080Ti, så svarar de på ett finare språk att köp ett vettigt grafikkort och återkom om problemet kvarstår. (T.ex PNY Quadro P5000, P6000 etc)
Andra programvaror så står det under systemkrav Xeons med ECC etc. (AMD är för nya)

Datorn (HEDT och Threadripper) uppfyller ej kraven som många företag ställer på datasäkerhet/pålitlighet, utan de är mer gjorda för hemmasnickare som mer har datorn för nöje/utbildning. Även om det som i recensions filmklippet ovanför går att utnyttja datorerna som en ren desktop/klientdator och tjäna på att den har så många kärnor.

Och inte ens Apple kommer nog anse att både denna version av ThreadRipper och HEDT uppfyller de kvalites/pålitlighetskrav som de kräver i deras workstations.

Skrivet av spacemarcus:

Det är ju imponerande på ett sätt men det känns mest som ett skrytbygge för att visa AMD att man visst det hänger med. Ryzen är MYCKET mer imponerade. Det är ett mästerverk. Detta är nån slags brute-force bygge som kostar skjortan vilket bara visar på ooptimerad technologi jämfört med AMD just nu. Ska sägas att jag är en amatör, men det är min spontana reaktion.

Jag tycker man mer ska jämföra med Threadripper, där jag ser Threadripper som mer vanligt folk chans att kunna köra större laster hemma. Visst fortfarande svindyrt, långtifrån alla har råd. Men extremt mycket billigare än vad enterprise produkter kostar.
Men man kan köra i princip samma laster som många kör på sina servrar och det är grymt bra för självstudier.

*edit*
Med en ThreadRipper med lite ram och hd så kan man privat köra samma laster hemma som denna dator för över 150 000kr exkl moms: https://www.dustin.se/product/5011045000/thinksystem-sr850
Visst stöder inte lika mycket ram, inte lika pålitlig, men tusan så mycket billigare.

Jobbar man med datorer ovanför eller gå upp i mer enterprise klass som jag anser är att köra med många hostar och intelligent
High Availability and Redundancy, så finns det möjligt at testa samma mjukvara hemma med threadripper/HEDP, även om det nu inte är något för produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För en billigare cpu + moderkort så finns det mening att bygga billigare resten. D.v.s ghettobygge som jag kallar dem för, mycket prestanda, men inget man visar upp på stan. Med Threadripper tänker jag mycket ram, några ssds, inget grafikkort etc.

Moderkorten är väl inte direkt billigare till Threadripper? Jag har på kort tid byggt ihop både en X299 och en X399 dator och för min del upplevde jag ingen större prisskillnad i varje fall.

Jag antar att de datorerna som du har i din signatur endast används för surf och spel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Moderkorten är väl inte direkt billigare till Threadripper? Jag har på kort tid byggt ihop både en X299 och en X399 dator och för min del upplevde jag ingen större prisskillnad i varje fall.

Jag antar att de datorerna som du har i din signatur endast används för surf och spel?

Jag hade för mig moderkorten var billigare till Threadeipperen men jag kan ha fel.

Angående mina datorer så är spel självklart inget som de kör. Det jag har dem till är testmaskiner, oavsett vilken hårdvara de hade haft, så har många företag en policy som säger att ej godkänd hårdvara av IT får ej användas vid utveckling. Detta eftersom det är alltid någon dåre som kör med överklockad cpu etc
Skulle det gå illa och kund kräver vite, ja lycka till om felet ligger i en sådan dator.

Men det är självklart 7700k som jag litar mest på, Ryzen är för otestad ännu.

edit. Hårdvara godkänt av it är såklart inte detsamma som bra hårdvara utan bara att de har godkänt just de modellerna. Förr i tiden hade en företagsversion av en 7700k märkesdator varit helt ok, nu är trenden att alla ska jobba på en virtuell maskin i en server och inga applikationer ska få finnas någon annanstans.

Permalänk
Master of Overkill

@anon159643
Helt rätt där med Quadro och ECC / Xeon om man ska ha hjälp med Cad eller Revit eller 3Dmax.

Har du inte grunden får du noll hjälp.

Därför många företag som börjar växa slutar köpa leksaks datorer aka X99 X299 / 1080 / 1080Ti och går över helt till HP / Dell / Lenovo och full Xeon / Quadro / FirePro.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är i första hand nVidia och AMD som inte ger någon support för konsumentkorten. Autodesk lär du knappast få problem med, såvida problemet inte är relaterat till den hårdvara (eller snarare drivrutiner) du kör.
Varken för Catia, Solidworks, AutoCAD, 3DStudio eller Maya hittar jag något om ECC-minne.

Vad det egentligen handlar om är att dessa så kallade leksaker är fan så mycket bättre som arbetsstationer. Lågt klockade Xeon gör sig bäst på serversidan, med exempelvis renderingsfarner. GeForce-korten måste gimpas i drivrutinerna för att någon över huvud taget skulle slås av barocka fantasier om Quadro. Företagen betalar dock hutlösa priser för att underlätta vid problemlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående mina datorer så är spel självklart inget som de kör. Det jag har dem till är testmaskiner, oavsett vilken hårdvara de hade haft, så har många företag en policy som säger att ej godkänd hårdvara av IT får ej användas vid utveckling. Detta eftersom det är alltid någon dåre som kör med överklockad cpu etc
Skulle det gå illa och kund kräver vite, ja lycka till om felet ligger i en sådan dator.

Men hur vet du om det du testar på dina datorer är ok om du inte kör på ECC minnen etc? Eller är det plötsligt inte så viktigt när du testar? Jag får inte ihop din logik riktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Men hur vet du om det du testar på dina datorer är ok om du inte kör på ECC minnen etc? Eller är det plötsligt inte så viktigt när du testar? Jag får inte ihop din logik riktigt.

För det första så är icke datorer utan ECC minnen tillåtet på de flesta arbetsplatser, många har dock krav att det från IT ska vara en godkänd dator. Och det betyder som sagt inte ett dugg mer än att IT hade bestämt det.
Hos en kund ville de ha surfplatta, jag låt dem låna en av de bästa androidplattan för uppgiften och den fick blank nej. Det var enbart en viss modell av iPad som var godkänt och jag fick slita som ett djur för att ens få dem att godkänna senaste versionen av iPad pro, då IT endast hade godkänt den förra versionen.

När jag menar testning så menar jag ingen FAT, del FAT eller liknande. (FAT = factory acceptance test)
Utan jag syftar enbart på att man testar nya saker, visst skulle man kunna testa kod som man har utvecklat och göra en enklare egentest på mina datorer. Men det är för omständligt när mina datorer ej får anslutas till TFS.
Det handlar om lite vad man jobbar, jag gör inte precis styrutrustning för några månraketer och det handlar mer om sund förnuft och använda enligt branschen bra grejer. (inga Whitebox, inga lådbudgetmärken, inte tro raid 1 likamed hög datasäkerhet etc, d.vs. rent sunt förnuft)

Jag påstår inte att man måste ha ECC överallt, det är bara det att när man börjar komma upp i extrema priser så brukar man ha krav därefter. Och just Core i9-7980XE är bortsett från bristen av ECC stöd en perfekt dator att köra lättare serverapplikationer på. (billigt i förhållande till xeon ditton)