Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nej, vi är rationella människor som utgår från objektiva bevis.
Det är därför inte ens de borgerliga partierna håller med er som gapar om att SVT är vänstervridet.

Vad har du för bevis för att de borgerliga partierna inte håller med oss om att SVT är vänstervridet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är i sig självt bevisat då deras representanter i Public Service kommittén gått med på skattefinansiering. Detta är givetvis förankrat i partierna.

Det är inte något bevis. SD har gått med på uppgörelsen men de vill ändå göra något åt vänstervridningen. Vad de andra partierna tycker vet vi inte och ffa vet vi inte vad deras väljare anser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Det är inte något bevis. SD har gått med på uppgörelsen men de vill ändå göra något åt vänstervridningen. Vad de andra partierna tycker vet vi inte och ffa vet vi inte vad deras väljare anser.

Det är ju extremt osannolikt att Alliansen som ogillar skatter och som i mångt och mycket inte vill att de med högre inkomst ska betala mer för det gemensamma går med på en sådan uppgörelse om de anser att PB i sig är skadligt för dem själva (vilket en påstådd vänstervinkling skulle vara). Skatten är ju t om med en klassisk socialdemokratisk lösning med en progressiv skattekurva.

Men du är såklart fri att tro precis vad du vill.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Japp, mycket intressant. Ofta därifrån de som kritiserar exempelvis Public Service för vänstervridning kommer. I de "egna" leden är det tydligen ok med vinkling och att dölja vissa saker, men rapportering som inte stämmer överens med deras världsbild kallas för vänstervriden.

Jämförelsen mellan Avpixlat och SVT blir ju riktigt komisk. Du gör två halsbrytande tankevurpor där.

Tror du att Avpixlat är skattefinansierad public service.

Tror du att alla som ser att SVT är vänstervridet är extremister?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jämförelsen mellan Avpixlat och SVT blir ju riktigt komisk. Du gör två halsbrytande tankevurpor där.

Tror du att Avpixlat är skattefinansierad public service.

Tror du att alla som ser att SVT är vänstervridet är extremister?

Nu jämför vi inte medierna i sig, vi talar om de som gör jämförelsen och som riktar anklagelser. Du kanske skulle lära dig att läsa innan du börjar med dina förolämpningar?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

*** raderat ***

Man måste läsa båda sidors argument för att få en helhetsbild.

Tjafs raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Du har missat det mest centrala i den här diskussionen. SVT är skattefinansierad monopol TV som alla måste vara med och betala till.

Man kan inte ha samma krav på fria medier. Fria medier måste få ha politiska åsikter.

Men om du vill veta så läser jag både vänsterextrema sidor och Avpixlat och allt där emellan. Även Aftonbladet.

Det lustiga med vänsterextremister är att de VET att Avpixlat och Fria Tider är skräp samtidigt som de säger att de aldrig skulle läsa dessa tidningar.

Stämmer bra, "Man måste läsa båda sidors argument för att få en helhetsbild" och det var just därför som Avpixlat kom in i diskussionen.

Förövrigt kan även jag, som läser en hel del olika medier intyga att SVT åtminstone är en av de mer neutrala medierna vi har i Sverige. Sen är det omöjligt att vara exakt 100% neutral men i jämförelse med andra medier anser jag att SVT gör ett bra jobb. Jag har inte heller finna några artiklar (kan finnas, men i så fall i mycket begränsad mängd) där journalisten bakom artikeln tar sympati för vänstersidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Du har missat det mest centrala i den här diskussionen. SVT är skattefinansierad monopol TV som alla måste vara med och betala till.

Man kan inte ha samma krav på fria medier. Fria medier måste få ha politiska åsikter.

Men om du vill veta så läser jag både vänsterextrema sidor och Avpixlat och allt där emellan. Även Aftonbladet.

Det lustiga med vänsterextremister är att de VET att Avpixlat och Fria Tider är skräp samtidigt som de säger att de aldrig skulle läsa dessa tidningar.

Vilka "vänsterextrema sidor" är det du läser om man får fråga?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vilka "vänsterextrema sidor" är det du läser om man får fråga?

Flera små , ETC , Aftonbladet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

*** raderat ***

Jag anklagar inte dig för nåt du inte sagt - jag citerade bara dina egna ord.
Att du väljer att upprepa dig själv trots att frågan redan är besvarad är inte mitt fel.

Om vi nu kallar "sakfrågan" det vi diskuterat de senaste sidorna av den här tråden så är ju det huruvida SVT är vänstervridet eller inte och det har du ju fullkomligt misslyckats med att bevisa.

Ändå fortsätter du bara repetera din tro att det är så som om det vore en sanning.

Du övertygar ingen med det - det enda du gör är att skämma ut dig själv och i förlängningen alla andra som tror som du, eftersom du inte har några sakliga argument att komma med.

Istället vevar du vilt i alla riktningar.
Nu senast genom att klaga på att Cenorida och Stoff3th3m4n nämnt Avpixlat - trots att det var du som drev diskussionen dit genom att fråga Cenorida:

Skrivet av anon286564:

Jag är ganska less på de som vägrar se att SVT är vänstervridet. Läser de bara Aftonbladet och annan vänsterpress?

Vilket Cenorida då besvarade med att säga att jo, hen har titta på Avpixlat som jämförelse också.

Så du ställer en fråga, Cenorida svarar och Stoff3th3m4n kommenterar hens svar och plötsligt börjar du skälla på att de pratar om Avpixlat - trots att det bara kom upp för att du frågade om andra mediekällor än SVT.

Dvs det var du som avvek från "sakfrågan" genom att fortsätta att hävda din tro på SVT som vänstervridet som om det vore en sanning (vilket du ju helt misslyckats med att bevisa) och istället fråga om andra mediekällor än SVT - vilket ju är helt irrelevant för "sakfrågan" om SVT är vänstervridet eller inte.

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju extremt osannolikt att Alliansen som ogillar skatter och som i mångt och mycket inte vill att de med högre inkomst ska betala mer för det gemensamma går med på en sådan uppgörelse om de anser att PB i sig är skadligt för dem själva (vilket en påstådd vänstervinkling skulle vara). Skatten är ju t om med en klassisk socialdemokratisk lösning med en progressiv skattekurva.

att hävda att alliansen är emot att folk med högre inkomster skall bidra mer till det gemensamma känns som en kraftig förenkling. Under förra och förförra mandatperioden sänktes väl skatterna procentuellt mest för de med lägst inkomst av tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

att hävda att alliansen är emot att folk med högre inkomster skall bidra mer till det gemensamma känns som en kraftig förenkling. Under förra och förförra mandatperioden sänktes väl skatterna procentuellt mest för de med lägst inkomst av tjänst?

Handlar du med procent eller kronor?

Om svaret är kronor så kvarstår det faktum att höginkomsttagare erhöll överlägset mest.

Att räkna i procent är bara ett knep för att dölja vilka som fick mest.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nu senast genom att klaga på att Cenorida och Stoff3th3m4n nämnt Avpixlat - trots att det var du som drev diskussionen dit genom att fråga Cenorida:

Vilket Cenorida då besvarade med att säga att jo, hen har titta på Avpixlat som jämförelse också.

Så du ställer en fråga, Cenorida svarar och Stoff3th3m4n kommenterar hens svar och plötsligt börjar du skälla på att de pratar om Avpixlat - trots att det bara kom upp för att du frågade om andra mediekällor än SVT.

Dvs det var du som avvek från "sakfrågan" genom att fortsätta att hävda din tro på SVT som vänstervridet som om det vore en sanning (vilket du ju helt misslyckats med att bevisa) och istället fråga om andra mediekällor än SVT - vilket ju är helt irrelevant för "sakfrågan" om SVT är vänstervridet eller inte.

Ytterligare en tankevurpa av dig. Det var Cenorida som tog upp Avpixlat! Inte jag. Det var inte jag som blandade in övriga media.

Jag tror att du behöver öva upp din läsförståelse om det nu inte är så att du misstolkar avsiktligt.

Jag skev "Jag är ganska less på de som vägrar se att SVT är vänstervridet. Läser de bara Aftonbladet och annan vänsterpress?" men det var bara ironiskt svar på Cenoridas irellevanta påstående. Var det svårt att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Handlar du med procent eller kronor?

Om svaret är kronor så kvarstår det faktum att höginkomsttagare erhöll överlägset mest.

Att räkna i procent är bara ett knep för att dölja vilka som fick mest.

Vad går gränsen för en höginkomsttagare enligt dig? Överlägset mest är det 3-4 gånger mer eller 10 gånger mer?

Permalänk
Inaktiv

Vi är tydligen oense om två saker:

1. Kan man dra den slutsatsen att de borgerliga partierna anser att SVT inte är vänstervridet från det att de stöder den nya skatten.

2. Är det relevant att jämföra SVT med fria medier som inte är skattefinansierade.

Lustigt att dessa frågor kan generera så många inlägg.

Var det någon saklig fråga som jag missade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad går gränsen för en höginkomsttagare enligt dig? Överlägset mest är det 3-4 gånger mer eller 10 gånger mer?

Spelar ingen roll var gränsen går enligt mig. De som har minst inkomst fick också minst i kronor och ören. Procent är helt meningslöst att prata om har har enbart som syfte att vilseleda.

Vad som är rätt eller fel tillhör en annan diskussion, mitt syfte var bara att påpeka att det inte finns någon anledning att prata om procent när verkligheten är en annan när det gäller den valuta vi konsumerar med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Du kan möjligtvis anklaga mig för att "mata trollen" men om du anklagar mig för att hålla igång en meningslös diskussion så har du fel. Det står dina meningsfränder för.

Du har fortfarande totalt misslyckats med att bevisa att SVT skulle vara vänstervridet - vilket ju är den sk "sakfrågan" vi diskuterat de senaste sidorna av den här tråden.

Skrivet av anon286564:

Vi är tydligen oense om två saker:

1. Kan man dra den slutsatsen att de borgerliga partierna anser att SVT inte är vänstervridet från det att de stöder den nya skatten.

2. Är det relevant att jämföra SVT med fria medier som inte är skattefinansierade.

Lustigt att dessa frågor kan generera så många inlägg.

Var det någon saklig fråga som jag missade?

Nej - det där är helt andra frågor som du nu försöker byta till att prata om bara för att du helt misslyckats med att bevisa det som ju är själva "sakfrågan" - som du för några kommentarer sen tyckte var så viktig att vi höll oss till.

Och jag har för övrigt redan besvarat frågan om de borgerliga partierna två gånger i den här tråden - men du fortsätter att ignorera det och ställa om samma fråga, för du har uppenbarligen ingenting annat att komma med.

Du har överhuvudtaget inte kunnat presentera en saklig argumentation eller tagit till dig av någon helst saklig information i den här tråden - så varför börja nu?

*** raderat ***

§ 1.2
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Och jag har för övrigt redan besvarat frågan om de borgerliga partierna två gånger i den här tråden - men du fortsätter att ignorera det och ställa om samma fråga, för du har uppenbarligen ingenting annat att komma med.

Du har överhuvudtaget inte kunnat presentera en saklig argumentation eller tagit till dig av någon helst saklig information i den här tråden - så varför börja nu?

*** raderat ***

Du kanske inte anser att det är bevisat att de borgerliga partierna anser att SVT inte är vänstervidet men andra gör det och då är det en fråga som vi är oense om.

Samma sak med jämförelsen mellan Avpixlat och SVT. Kan man jämföra SVT och Avpixlat, Varför ta upp Avpixlat öht.

Vad har du själv för ståndpunkt i de två frågorna?

§ 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Spelar ingen roll var gränsen går enligt mig. De som har minst inkomst fick också minst i kronor och ören. Procent är helt meningslöst att prata om har har enbart som syfte att vilseleda.

Vad som är rätt eller fel tillhör en annan diskussion, mitt syfte var bara att påpeka att det inte finns någon anledning att prata om procent när verkligheten är en annan när det gäller den valuta vi konsumerar med.

Jag tror inte vi kommer längre här.

Övriga i tråden får hålla tillgodo med en historia som jag tycker är rätt så kännetecknande för hur många ser på skatter och orättvisor. Vem som har kommit på den kan jag inte säga dock.

”10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas. De första fyra, de fattigaste, betalar ingenting. Den 5:e betalar 10 kr, den 6:e betalar 30 kr, den 7:e 70 kr, den 8:e 120 kr och den 9:e 180 kr. Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.

De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Ni är så bra kunder, jag ger 200 kr rabatt på era middagar." Middag för 10 kostar nu 800 kr. Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas. De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra, de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del? De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta!

Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis, den 6:e fick betala 20 kr, den 7:e betalade 50 kr, den 8:e 90 kr, den 9:e 120 kr och den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr. Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis.

Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr", började den 6:e personen. Han pekade på den 10:e och sa, "men han tjänade 70!". "Precis", sa den 5:e personen, "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!". "Det är sant!", skrek den 7:e personen, "Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!". "Vänta ett tag!", skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!". De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga.

Nästa kväll kom inte den 10:e personen till middagen. Skönt tyckte de andra 9 och satte sig ner och åt. När notan kom upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr....”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

1. Man kan dra slutsatsen att de borgerliga partierna i vilket fall som helst inte ser eventuell vridning eller partiskhet som ett hinder för att finansiera PS via skatten. Det är rimligt att anta att dom, i den mån det finns en vridning åt något håll, inte anser att problemet är större än att det går att fixa. Hade dom ansett att detta var ett stort problem hade dom nog tagit upp och drivit frågan, vilket dom såvitt jag vet inte gjort.

2. Ja. Sen är det givetvis så att det beror på lite vad man jämför.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Övriga i tråden får hålla tillgodo med en historia som jag tycker är rätt så kännetecknande för hur många ser på skatter och orättvisor. Vem som har kommit på den kan jag inte säga dock.

”10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas. De första fyra, de fattigaste, betalar ingenting. Den 5:e betalar 10 kr, den 6:e betalar 30 kr, den 7:e 70 kr, den 8:e 120 kr och den 9:e 180 kr. Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.

De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Ni är så bra kunder, jag ger 200 kr rabatt på era middagar." Middag för 10 kostar nu 800 kr. Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas. De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra, de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del? De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta!

Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis, den 6:e fick betala 20 kr, den 7:e betalade 50 kr, den 8:e 90 kr, den 9:e 120 kr och den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr. Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis.

Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr", började den 6:e personen. Han pekade på den 10:e och sa, "men han tjänade 70!". "Precis", sa den 5:e personen, "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!". "Det är sant!", skrek den 7:e personen, "Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!". "Vänta ett tag!", skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!". De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga.

Nästa kväll kom inte den 10:e personen till middagen. Skönt tyckte de andra 9 och satte sig ner och åt. När notan kom upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr....”

Ett riktigt bra och tänkvärd historia även om matematiken för sista dagen verkar lite vara lite mysko (antingen åt 9 personer en "10 personers middag", eller så borde det bara fattas 440)

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

1. Man kan dra slutsatsen att de borgerliga partierna i vilket fall som helst inte ser eventuell vridning eller partiskhet som ett hinder för att finansiera PS via skatten. Det är rimligt att anta att dom, i den mån det finns en vridning åt något håll, inte anser att problemet är större än att det går att fixa. Hade dom ansett att detta var ett stort problem hade dom nog tagit upp och drivit frågan, vilket dom såvitt jag vet inte gjort.

2. Ja. Sen är det givetvis så att det beror på lite vad man jämför.

1. Beviset faller på att det är väldigt svårt att angripa vänstervridningen på SVT. Regeringen kan inte bara gå in och tillsätta och sparka chefer. Det skulle medföra ramaskri om de gjorde det. Hur har du tänkt att alliansen skulle göra för att förändra SVT? Vilka möjligheter har regeringen att påverka.

Opinionen mot vänstervridningen har inte heller varit så stark som den blivit på senare tid. Här kan vi göra mycket för att försöka förmå alliansen att agera. Om vi blir många fler som protesterar mot SVT kommer vi kanske att lyckas få alliansen att göra något men vi måste också inse att regeringen inte kan gå in och styra public service direkt.

https://www.skrivunder.com/stoppa_obligatorisk_public_service.... Jag hoppas att dem länken sprids så att vi blir många.

2. Om man argumenterar genom att jämföra med Avpixlat har man inte förstått att skälet till att vi ställer krav på SVT att vara opartiska. Vi kan inte ställa samma krav på Aftonbladet och Avpixlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

ca 37.000

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är betydligt mer intressant varför du ville vilseleda med att låginkomsttagare fick en större procentuell ökning än höginkomsttagare.

Jämför du en person som tjänar runt 20 000kr i månaden med någon som tjänar strax under 40 000kr i månaden så skiljer det ca 6000kr om året gällande vad man fick ut av skattesänkningarna av inkomstskatten (jobbskatteavdrag, förstärkt jobbskatteavdrag m.m). Var är procent relevant här?

Men nu handlar ju detta om skatten gällande Public Service. Så varför inte skriva lite om dina åsikter i den frågan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Uppenbarligen tror Stoff3th3m4n att gränsen går vid 130 000 per år dvs. lite över 11 000 per månad.

Det blir lite svårt att hålla en vettig diskussion med honom.

Det blir ännu mera ansträngt när han menar att det är ett bevis för att alliansen anser att SVT inte är vänstervridet.

Ja, klassisk vänsterdefinition är ju alla med jobb.
Minns inte var jag hörde det, men någon uttalade ju sig om alla höginkomsttagare med över 21.000.

37.000 som jag nämnde är brytpunkten för statlig inkomstskatt så den känns ju rimlig att utgå från som definition.
Även om det knappast är en särskilt hög inkomst längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Uppenbarligen tror Stoff3th3m4n att gränsen går vid 130 000 per år dvs. lite över 11 000 per månad.

Det blir lite svårt att hålla en vettig diskussion med honom.

Det blir ännu mera ansträngt när han menar att det är ett bevis för att alliansen anser att SVT inte är vänstervridet.

Skrivet av Json_81:

Ja, klassisk vänsterdefinition är ju alla med jobb.
Minns inte var jag hörde det, men någon uttalade ju sig om alla höginkomsttagare med över 21.000.

37.000 som jag nämnde är brytpunkten för statlig inkomstskatt så den känns ju rimlig att utgå från som definition.
Även om det knappast är en särskilt hög inkomst längre.

Det är faktiskt ungefär den gränsen jag har använt i mitt exempel ovan (strax under 40 000kr).

Kanske vore det klädsamt om ni inväntar vad jag själv skriver istället för att påklistra mig åsikter och sedan diskutera kring dessa fiktiva definitioner? Men det är kanske en klassisk "högerdefinition" att man tror sig veta vad en meningsmotståndare tycker och tänker redan innan den har fått utveckla detta? Kan avslöja att jag inte är ens nära att rösta vänster, men någon ordning får det vara.

Det intressanta är att ni tror er kunna läsa in politisk tillhörighet genom att påklistra falska åsikter. Ni hade för övrigt helt fel i era antaganden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är betydligt mer intressant varför du ville vilseleda med att låginkomsttagare fick en större procentuell ökning än höginkomsttagare.

Jag vill inte vilseleda, varför skulle jag vilja göra det? Innebär det att du tycker att jag hade fel i det jag skrev? För jag kan väl inte vilseleda genom att lämna korrekt information?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men nu handlar ju detta om skatten gällande Public Service. Så varför inte skriva lite om dina åsikter i den frågan?

Jag tycker det är vettigt med en skatt för att finansera public service.

Storleken på svt går att diskutera, personligen tycker jag att man kan minska storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är faktiskt ungefär den gränsen jag har använt i mitt exempel ovan (strax under 40 000kr).

Kanske vore det klädsamt om ni inväntar vad jag själv skriver istället för att påklistra mig åsikter och sedan diskutera kring dessa fiktiva definitioner? Men det är kanske en klassisk "högerdefinition" att man tror sig veta vad en meningsmotståndare tycker och tänker redan innan den har fått utveckla detta? Kan avslöja att jag inte är ens nära att rösta vänster, men någon ordning får det vara.

Det intressanta är att ni tror er kunna läsa in politisk tillhörighet genom att påklistra falska åsikter. Ni hade för övrigt helt fel i era antaganden.

Mitt svar var generellt till IngvarS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jämför du en person som tjänar runt 20 000kr i månaden med någon som tjänar strax under 40 000kr i månaden så skiljer det ca 6000kr om året gällande vad man fick ut av skattesänkningarna av inkomstskatten (jobbskatteavdrag, förstärkt jobbskatteavdrag m.m). Var är procent relevant här?

Varför är det relevant att bara redovisa skillnader? Den som tjänar 20000 kr/mån får ut cirka 1600 kr mer per mån mer tack vare jobbskatteavdraget och den som tjänar 40000 kr/mån får ut cirka 2200 kr mer per månad. Jag har svårt att se att den som tjänar 20000 är förfördelad här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För jag kan väl inte vilseleda genom att lämna korrekt information?

Inte för att vara sån, men jo det kan du, har du hört talas om statistik?
Ock för att vi inte ska råka i luven nu så tänker jag för säkerhets skull förtydliga att jag inte påstår att du gör det.

Skrivet av joakim99:

Jag tycker det är vettigt med en skatt för att finansera public service.

Storleken på svt går att diskutera, personligen tycker jag att man kan minska storleken.

Jag håller i stort med, men har nog inte egentligen bildat mig någon åsikt om storleken.

Visa signatur